Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-625/13/HK
z 13 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 13 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 30 sierpnia 2013 r. i 03 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu przyznania nagród w zorganizowanym konkursie - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu przyznania nagród w zorganizowanym konkursie.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 22 sierpnia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-625/13/HK, IBPBI/2/423-996/13/PP wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 30 sierpnia 2013 r. uiszczono brakującą opłatę a w dniu 03 września 2013 r. wpłynęło uzupełnienie pozostałych braków formalnych wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka N. (dalej: Spółka, Wnioskodawca) działając na zlecenie swojego klienta, tj. banku planuje zorganizowanie konkursu w celu zwiększenia sprzedaży produktów banku, tj. zwiększenia ilości nowo zakładanych kont bankowych. Uczestnikami konkursu będą kontrahenci Spółki, tzw. wydawcy, którzy nie są pracownikami firmy. Wydawcy świadczą usługi reklamowe dla Spółki i współpracują z nią na podstawie regulaminu współpracy.

Uczestnikami konkursu mogą być wydawcy, tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub nieprowadzące działalności, albo osoby prawne.

Warunkiem przystąpienia do konkursu jest posiadanie statusu członka sieci afiliacyjnej Spółki, który następuje po rejestracji do systemu i akceptacji regulaminu współpracy.

Konkurs polega na dostarczeniu w okresie jego trwania jak największej liczby aktywnych bankowych kont osobistych, które - zgodnie z regulaminem programu - spełniają warunki wynagradzania wydawcy, tj. za każdego użytkownika - osobę trzecią, która za pośrednictwem wydawcy zostanie przekierowana na internetową stronę banku, wypełni wniosek o założenie konta bankowego, oraz prześle podpisaną umowę za pośrednictwem kuriera. W oparciu o liczbę dostarczonych w okresie trwania konkursu aktywnych kont bankowych komisja konkursowa złożona z przedstawicieli Spółki stworzy listę rankingową wydawców, malejąco według zebranych aktywnych kont. Pięciu wydawców, którzy dostarczą największą liczbę kont bankowych otrzyma nagrody pieniężne lub bony.

Nagrody są fundowane przez klienta Wnioskodawcy, czyli bank, który zwraca Spółce kwotę stanowiącą wartość nagród, na podstawie faktury wystawionej przez Spółkę za usługę zorganizowania konkursu (zakup nagród, wysyłka, wyłonienie zwycięzców, powiadomienie zwycięzców).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy od nagród przyznanych w wyżej opisanym konkursie Spółka - jako organizator konkursu - powinna pobierać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości przyznanej nagrody czy może bank - jako fundator nagród?

Czy Spółka powinna pobrać zryczałtowany podatek, gdy zwycięzcą jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą?

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawione zasady przyznawania nagród świadczą o tym, że jest to konkurs, a wiec Spółka jako organizator jest zobowiązana do poboru i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego - stosownie do treści art. 30 ust. 1 pkt 2 z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 oraz art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - w wysokości 10%, jednak Spółka wnosi zapytanie czy jest to twierdzenie prawidłowe, skoro fundatorem nagród w rzeczywistości jest bank, a Wnioskodawca otrzymuje od banku zwrot wartości nagród. W związku z tym istotne jest ustalenie, który z podmiotów biorących udział w transakcji zobowiązany jest do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego i odprowadzenia do urzędu skarbowego.

W ocenie Spółki organizator konkursu jest zobowiązany do pobrania podatku zryczałtowanego od nagród wydanych osobom fizycznym w konkursach niezależnie od tego, czy osoba nagrodzona prowadzi działalność gospodarczą, czy też nie. Przepisy ustawy nie zwalniają bowiem organizatora konkursu z pobrania zryczałtowanego podatku w przypadku, gdy nagroda jest przyznana osobie fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą.

W przypadku konkursów organizowanych dla kontrahentów będących osobami prawnymi podmiot organizujący konkurs i wydający nagrodę nie pełni roli płatnika. Podmioty te, tak jak w przypadku sprzedaży premiowej, same powinny doliczyć do przychodu wartość nagrody (nie występują koszty uzyskania przychodu, nagroda otrzymana jest nieodpłatnie) i odpowiednio opodatkować. Nagroda ta stanowi przychód dla takiego podmiotu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wątpliwość pojawia się jednak, gdy beneficjentem nagrody jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, a udział w konkursie powiązany jest z prowadzeniem tej działalności, stąd drugie pytanie Spółki.

Spółka nadmienia, że w przypadku konkursu opisanego przez Spółkę nie zachodzą przesłanki odnośnie zwolnienia z opodatkowania na podstawie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten mówi o zwolnieniu (o ile nagroda nie przekracza wartości 760 zł) z opodatkowania pewnych typów konkursów, m.in. z zakresu nauki, kultury, sztuki, ale również sprzedaży premiowej. Zwolnienie to jednak nie dotyczy osób fizycznych otrzymujących nagrody w ramach sprzedaży premiowej w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. W takim wypadku nieodpłatne otrzymanie nagrody mogłoby zostać opodatkowane na zasadach ogólnych jednak takie opodatkowanie Spółka uważa za wątpliwe ze względu na brak zwolnienia w przepisach organizatora konkursu z poboru i odprowadzenia do Urzędu Skarbowego podatku, stąd Spółka uważa, że powinna pobrać zryczałtowany podatek, gdy zwycięzcą jest osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy zajętego na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika z tytułu przyznania nagród w zorganizowanym konkursie, tj. kwestia czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym na Wnioskodawcy ciążyć będą obowiązki płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych. W pozostałym zakresie zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy źródłem przychodów są inne źródła.

Na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z kolei w myśl art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W związku z powyższym nie ulega wątpliwości, iż otrzymanie nagrody (wygranej) w konkursie lub loterii będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, jako przychód z innych źródeł. W takiej sytuacji, tj. przekazania nagrody (wygranej) w konkursie konieczne będzie również pobranie zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 10% wygranej lub nagrody. W związku z tym istotne jest ustalenie, na kim (jakim podmiocie) ciąży obowiązek pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W myśl art. 41 ust. 7 pkt 1 cyt. ustawy, jeżeli przedmiotem świadczeń, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia.

Analiza cytowanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż płatnikiem zryczałtowanego podatku dochodowego, w sytuacji powstania dochodu z tytułu nagrody (wygranej) w konkursie, jest podmiot, który dokonuje świadczenia.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku świadczenie nie jest dokonywane przez Spółkę, ponieważ to nie ona ponosi ekonomiczny ciężar tego świadczenia. Wnioskodawca dokonuje przekazania nagrody na zlecenie banku. Wnioskodawca jest jedynie zleceniobiorcą opisanego we wniosku przedsięwzięcia, za którego zorganizowanie otrzymuje zapłatę od banku (zlecającego organizację konkursu), w tym zwrot kwoty stanowiącej wartość nagród. Fakt, iż Wnioskodawca zajmować się będzie kompleksową obsługą przedsięwzięcia nie czyni go świadczeniodawcą przekazywanych dla uczestników konkursu nagród. Takim świadczeniodawcą jest bank jako fundator nagród.

Należy podkreślić, że żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stanowi, że dokonanie takiego świadczenia, postawienie pieniędzy lub wartości pieniężnych do dyspozycji takiej osoby powinno nastąpić bezpośrednio przez podmiot, który jest płatnikiem. Wystarczające jest, że płatnik ponosi ekonomiczny ciężar przekazanych nagród.

W rezultacie to bank a nie Wnioskodawca poniesie ostateczny koszt wydawanych nagród. Wnioskodawca jedynie dokona przekazania nagrody, więc w efekcie pełnić będzie funkcję serwisanta techniczno-administracyjnego, za co otrzyma stosowne wynagrodzenie.

W związku z powyższym, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca nie będzie pełnił funkcji płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych niezależnie od statusu osoby fizycznej biorącej udział w konkursie, a więc bez względu na to czy odbiorcą nagrody będzie osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą czy też takiej działalności nieprowadząca.

Tym samym, skoro Wnioskodawca - jak wynika z powyższego - nie jest płatnikiem z tytułu przekazywania nagród, to rozstrzyganie czy w niniejszej sprawie zachodzą warunki do zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych staje się bezprzedmiotowe, gdyż nie dotyczy to jego obowiązków podatkowych.

Powyższe oznacza, że w niniejszej sprawie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj