Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-996/13/PP
z 12 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu do tut. BKIP 13 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 3 września 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika (część pytania oznaczonego we wniosku nr 1) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy jako płatnika. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 22 sierpnia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-625/13/HK, IBPBI/2/423-996/13/PP wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 3 września 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka działając na zlecenie swojego klienta (Banku) planuje zorganizowanie konkursu w celu zwiększenia sprzedaży produktów Banku (zwiększenia ilości nowo zakładanych kont bankowych). Uczestnikami konkursu będą kontrahenci Spółki (tzw. Wydawcy, którzy nie są pracownikami firmy). Wydawcy świadczą usługi reklamowe dla Spółki i współpracują ze Spółką na podstawie regulaminu współpracy. Uczestnikami konkursu mogą być Wydawcy (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą lub nieprowadzące działalności, albo osoby prawne).

Warunkiem przystąpienia do konkursu jest posiadanie statusu członka sieci afiliacyjnej Spółki, który następuje po rejestracji do systemu i akceptacji regulaminu współpracy. Konkurs polega na dostarczeniu w okresie jego trwania jak największej liczby aktywnych bankowych kont osobistych, które zgodnie z regulaminem programu spełniają warunki wynagradzania Wydawcy, tj. za każdego użytkownika - osobę trzecią, która za pośrednictwem Wydawcy zostanie przekierowana na internetową stronę banku, wypełni wniosek o założenie konta bankowego, oraz prześle podpisaną umowę za pośrednictwem kuriera. W oparciu o liczbę dostarczonych w okresie trwania konkursu aktywnych kont bankowych Komisja Konkursowa złożona z przedstawicieli Spółki stworzy listę rankingową Wydawców, malejąco według zebranych aktywnych kont. Pięciu wydawców, którzy dostarczą największą liczbę kont bankowych otrzyma nagrody pieniężne lub bony Sodexo.

Nagrody są fundowane przez klienta Spółki, czyli Bank, który zwraca Spółce kwotę stanowiącą wartość nagród na podstawie faktury wystawionej przez Spółkę za usługę zorganizowania konkursu (zakup nagród, wysyłka, wyłonienie zwycięzców, powiadomienie zwycięzców).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy od nagród przyznanych w tak zorganizowanym konkursie Spółka - jako organizator konkursu powinna pobierać i odprowadzać do Urzędu Skarbowego zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wartości przyznanej nagrody czy może Bank jako fundator nagród?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku konkursów organizowanych dla kontrahentów będących osobami prawnymi, podmiot organizujący konkurs i wydający nagrodę nie pełni roli płatnika. Podmioty te, tak jak w przypadku sprzedaży premiowej, same powinny doliczyć do przychodu wartość nagrody (nie występują koszty uzyskania przychodu, nagroda otrzymana jest nieodpłatnie) i odpowiednio opodatkować. Nagroda ta stanowi przychód dla takiego podmiotu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązki płatników na gruncie ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – zwanej dalej „updop”) określone zostały w art. 26 ust. 1, zgodnie z którym, osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22 ust. 1, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2b, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże od należności z tytułu odsetek od papierów wartościowych wyemitowanych przez Skarb Państwa i zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, zryczałtowany podatek dochodowy pobierają, jako płatnicy, podmioty prowadzące te rachunki, jeżeli wypłata należności następuje za ich pośrednictwem. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji.

Na gruncie updop tylko wypłaty z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz 22 ust. 2 updop powodują powstanie obowiązków ciążących na płatniku. Katalog wypłat ma charakter zamknięty.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 updop, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów:

1.z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how),

2.z opłat za świadczone usługi w zakresie działalności widowiskowej, rozrywkowej lub sportowej, wykonywanej przez osoby prawne mające siedzibę za granicą, organizowanej za pośrednictwem osób fizycznych lub osób prawnych prowadzących działalność w zakresie imprez artystycznych, rozrywkowych lub sportowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

2a.z tytułu świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze

-ustala się w wysokości 20% przychodów.

3.z tytułu należnych opłat za wywóz ładunków i pasażerów przyjętych do przewozu w portach polskich przez zagraniczne przedsiębiorstwa morskiej żeglugi handlowej, z wyjątkiem ładunków i pasażerów tranzytowych,

4.uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez zagraniczne przedsiębiorstwa żeglugi powietrznej

-ustala się w wysokości 10% tych przychodów.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 updop, podatek dochodowy od dochodów (przychodów) z dywidend oraz innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu.

Świadczenia o których mowa we wniosku nie są tytułem do wypłaty ujętym ani w art. 21 ust. 1 ani w art. 22 ust. 2 updop. Wnioskodawca nie będzie zatem płatnikiem w rozumieniu updop.

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

W pozostałym zakresie zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj