Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1227/11-4/RS
z 27 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-1227/11-4/RS
Data
2012.03.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
impreza
kontrahenci
koszty uzyskania przychodów
logo
materiały reklamowe
promocja
reprezentacja
wydatki na rzecz pracowników


Istota interpretacji
Czy koszty związane z organizacją imprez okolicznościowych, w tym obchodów jubileuszu istnienia Agencji oraz spotkań szkoleniowo-integracyjnych, finansowane ze środków obrotowych Agencji, zaliczane do tzw. „kosztów pracowniczych”, stanowią koszty uzyskania przychodu?



Wniosek ORD-IN 424 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21.12.2011 r. (data wpływu 27.12.2011 r.) oraz w piśmie z dnia 19.03.2012 r. (data nadania 19.03.2012 r., data wpływu 20.03.2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPB5/423-1227/11-2/RS z dnia 08.03.2012 r. (data nadania 08.03.2012 r., data doręczenia 12.03.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tzw. „kosztów pracowniczych”, w związku z organizacją:

  1. imprez okolicznościowych z okazji 15-lecia utworzenia oraz spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń w części dotyczącej:
    • obecnych pracowników Wnioskodawcy – jest prawidłowe;
    • byłych pracowników Wnioskodawcy i kapelanów wojskowych – jest nieprawidłowe;
  2. spotkań szkoleniowo-integracyjnych w części dotyczącej:
    • najmu lokalu, obsługi multimedialnej, przeprowadzenia szkolenia, transportu, usługi gastronomicznej i gier zespołowych – jest prawidłowe;
    • występu artystycznego, uroczystej kolacji i wieczoru przy ognisku – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 27.12.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tzw. „kosztów pracowniczych”, w związku z organizacją imprez okolicznościowych z okazji 15-lecia utworzenia oraz spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń i spotkań szkoleniowych z elementami integracji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca - Agencja (dalej - Agencja lub W.), będąca państwową osobą prawną podległą M. realizuje, zgodnie z art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, powierzone jej przez M. zadania zlecone w zakresie m.in. gospodarki mieszkaniowej i internatowej oraz zadania własne obejmujące m.in. gospodarowanie powierzonym mieniem Skarbu Państwa, obrót nieruchomościami, przejmowanie i nabywanie nieruchomości, dokonywanie remontów budynków i lokali mieszkalnych oraz internatów, prowadzenie działalności gospodarczej.

Jednostki organizacyjne W. (Oddziały Regionalne, Biuro Prezesa) organizują, w związku z obchodami 15-lecia utworzenia Agencji, imprezy okolicznościowe, na które zapraszani są obecni oraz byli pracownicy Agencji, przedstawiciele S. oraz M. i inni goście. Dodatkowo poszczególne jednostki organizacyjne Agencji organizują w ciągu roku spotkania szkoleniowo-integracyjne oraz inne spotkania okolicznościowe (np. świąteczne). Wydatki na wskazane imprezy i spotkania finansowane są ze środków obrotowych W.

Przy okazji organizowanych przez jednostki organizacyjne Agencji spotkań okolicznościowych: jubileuszowych, z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń podsumowywane są wyniki działalności jednostek w poszczególnych okresach, pracownicy zapoznawani są z krótko i długookresowymi celami działania Agencji, wyznaczane są zadania do realizacji w najbliższej perspektywie, kierownictwo jednostek składa pracownikom podziękowania za zaangażowanie w osiąganie wyznaczonych im celów. Spotkania te mają na celu, oprócz przekazania informacji o działalności Agencji. także zintegrowanie załogi, poprawę relacji pomiędzy pracownikami i atmosfery w pracy, usprawnienie komunikacji wewnętrznej, co w konsekwencji przekłada się na zwiększenie wydajności pracy. Działania te mają wpływ, poprzez wzrost efektywności pracy, na zwiększenie przychodów osiąganych przez W., a więc wiążą się z prowadzoną działalnością.

Zadaniem spotkań szkoleniowo-integracyjnych jest ugruntowanie oraz doskonalenie konkretnych umiejętności pracowniczych, poszerzenie wiedzy merytorycznej pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych Agencji, a przy okazji budowanie głębszych relacji interpersonalnych, które wpływają na usprawnienie przepływu informacji w Agencji.

Agencja jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z dokonywaniem, poza czynnościami opodatkowanymi, także transakcji sprzedaży towarów oraz świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a, 36 ustawy o VAT (dostawa nieruchomości, wynajmowanie nieruchomości o charakterze mieszkalnym na cele mieszkaniowe), Agencja przy odliczaniu podatku naliczonego w stosunku do części zakupów towarów i usług, które są wykorzystywane do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, stosuje wskaźnik proporcji sprzedaży, ustalony zgodnie z art. 90 ust. 2-6.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19.03.2012 r. Agencja doprecyzowała przedstawiony stan faktyczny, tj. podała, iż:

  1. W związku z organizacją wymienionych w stanie faktycznym imprez jednostki organizacyjne Agencji ponosiły następujące rodzaje kosztów:
    1. imprezy okolicznościowe z okazji obchodów 15-lecia utworzenia Agencji: koszty reklamy, najmu lokalu, usług cateringowych i gastronomicznych, grawerskich, zakupu artykułów spożywczych, zakupu drobnych upominków okolicznościowych (np. ryngrafów, wyrobów z brązu), medali, dyplomów oraz kwiatów dla pracowników oraz byłych pracowników. W związku z obchodami organizowanymi poza siedzibą jednostki organizacyjnej jeden z oddziałów regionalnych Agencji poniósł również koszty noclegów pracowników i zaproszonych gości. Trzy oddziały Agencji poniosły również koszty oprawy muzyczno-artystycznej.
    2. spotkania szkoleniowe z elementem integracyjnym: koszty najmu lokalu, obsługi multimedialnej, przeprowadzenia szkolenia, transportu, koszty usługi gastronomicznej. Jeden z oddziałów Agencji poniósł również koszty występu artystycznego.
    3. spotkania okolicznościowe (np. świąteczne): koszty usługi gastronomicznej, cateringowej, koszty zakupu owoców, słodyczy, napojów oraz naczyń jednorazowego użytku - poczęstunki miały charakter zwyczajowy, bez okazałości i wystawności.
  2. W przypadku szkoleń dodatkowymi atrakcjami mogą być uroczysta kolacja, wieczór przy ognisku, gry zespołowe. W przypadku jednego z oddziałów Agencji dodatkową atrakcją był występ artystyczny.
  3. W przypadku spotkań okolicznościowych z okazji obchodów 15-lecia utworzenia Agencji udział w nich brali oprócz aktualnych i byłych pracowników Agencji również osoby nie związane z Agencją żadnym stosunkiem pracy, np. przedstawiciele S., M., władz samorządowych, kontrahenci i inni goście. W spotkaniach szkoleniowo-integracyjnych biorą udział wyłącznie obecni pracownicy Agencji.
    W spotkaniach okolicznościowych (świątecznych) biorą udział obecni oraz byli pracownicy Agencji (emeryci) oraz ewentualnie kapelani W.
  4. W odniesieniu do imprez/spotkań jubileuszowych, w których brały udział oprócz pracowników Agencji również osoby nie związane z nią żadnym stosunkiem pracy w większości przypadków jednostki organizacyjne Agencji nie były w stanie wydzielić kosztów przypadających na pracowników Agencji. W dwóch jednostkach organizacyjnych Agencji dokonano wydzielenia kosztów dotyczących pracowników oraz osób niezwiązanych z Agencją żadnym stosunkiem pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Podatek dochodowy od osób prawnych:

  1. Czy koszty związane z organizacją imprez okolicznościowych, w tym obchodów jubileuszu istnienia Agencji oraz spotkań szkoleniowo-integracyjnych, finansowane ze środków obrotowych Agencji, zaliczane do tzw. „kosztów pracowniczych”, stanowią koszty uzyskania przychodu...

Podatek od towarów i usług:

  1. Czy Agencji przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z zastosowaniem wskaźnika proporcji sprzedaży obowiązującego w danym roku w Agencji, z faktur zakupu towarów i usług dotyczących organizacji imprez okolicznościowych, w tym obchodów jubileuszu istnienia Agencji oraz spotkań szkoleniowo-integracyjnych, finansowanych ze środków obrotowych Agencji...
  2. Czy należy opodatkować zużycie towarów i usług dotyczących organizowanych imprez okolicznościowych, spotkań szkoleniowo-integracyjnych oraz przekazywanych nagród rzeczowych i upominków, których zakup sfinansowany jest ze środków obrotowych Agencji...

Odpowiedź na pytanie oznaczone w przedmiotowym wniosku numerem 1 w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych stanowi przedmiot niniejszej interpretacji. Przedmiotowy wniosek w zakresie podatku od towaru i usług został rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Podatek dochodowy od osób prawnych

Wskazano, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o pdop) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powyższego, zdaniem Wnioskodawcy wynika, iż możliwość zaliczenia określonego wydatku do kosztów uzyskania przychodów uzależniona jest od łącznego spełnienia dwóch warunków:

  1. pomiędzy poniesieniem wydatku a uzyskaniem przychodu istnieje związek przyczynowo-skutkowy taki, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zachowanie źródła przychodów, oraz
  2. wydatek nie został wymieniony w art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w którym wskazano katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Biorąc powyższe pod uwagę, według Agencji można stwierdzić, że podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i uzyskiwanymi w jej następstwie przychodami - zarówno te, które mają bezpośredni związek z przychodami, jak i te, w których związek ten ma charakter pośredni.

Podniesiono, iż organizowane przez jednostki organizacyjne Agencji spotkania okolicznościowe: jubileuszowe, z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń wiążą się z całokształtem funkcjonowania Agencji i mają pośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz osiąganymi w jej następstwie przychodami. W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki takie spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów, zawartą w art. 15 ust 1 ustawy o pdop.

Według Wnioskodawcy w przypadku, gdy w spotkaniach biorą udział goście nie będący obecnymi lub byłymi pracownikami Agencji (osoby towarzyszące, kontrahenci, przedstawiciele S. oraz M.), należy wyodrębnić z całości poniesionych wydatków ich część, przypadającą na zaproszonych gości. Zdaniem Wnioskodawcy koszty te, mające charakter kosztów reprezentacji, nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów, w związku z brzmieniem art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o pdop.

Podniesiono, iż przepisy prawa podatkowego nie zawierają definicji reprezentacji, nie mniej jednak w interpretacjach podatkowych i w orzecznictwie akceptowany jest pogląd, iż w takim przypadku należy posiłkować się definicją słownikową. Uniwersalny słownik języka polskiego pod redakcją prof. S. Dubisza (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 r.) definiuje reprezentację jako okazałość, wystawność w czyimś sposobie bycia, związaną ze stanowiskiem, pozycją społeczną. Można przyjąć, że reprezentacja stanowi działanie podatnika skierowane do istniejących bądź potencjalnych kontrahentów lub osób trzecich, mające na celu stworzenie bądź utrwalenie właściwego wizerunku firmy. Pojęcie to dotyczy kontaktów podatnika w stosunkach z innymi podmiotami i pozostaje w związku z zakresem prowadzonej działalności. Do wydatków na reprezentację, według Wnioskodawcy, można zaliczyć przykładowo wydatki na prezenty dla kontrahentów bez logo firmy, które nie mają charakteru reklamowego, przyjmowanie kontrahentów i osób trzecich - koszty ich wyżywienia, noclegów, udziału w imprezach okolicznościowych, itp. Wskazano, iż w sytuacji, gdy niemożliwym jest podział ogółu poniesionych kosztów na wydatki związane wyłącznie z „kosztami pracowniczymi” oraz wyłącznie z kosztami reprezentacji, wówczas należy uznać, iż całość poniesionych wydatków nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rachunku podatkowym.

Podniesiono, iż w przypadku spotkań szkoleniowych z elementami integracji, w których udział biorą wyłącznie pracownicy firmy, w trakcie których prowadzone jest szkolenie, a organizacja zajęć po jego zakończeniu ma charakter dodatkowych atrakcji prowadzących do stworzenia korzystnych relacji pomiędzy pracownikami to wydatki takie stanowią w całości koszty uzyskania przychodów.

Biorąc pod uwagę, iż wymienione wyżej koszty mają charakter kosztów pośrednio związanych z przychodami, wiążą się bowiem z ogólnym funkcjonowaniem jednostki, momentem ujęcia ich w rachunku podatkowym jest data ich poniesienia, czyli dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie faktury, rachunku, a w razie ich braku - innego dowodu księgowego.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19.03.2012 r. Agencja sprecyzowała także jednoznacznie własne stanowisko odnośnie pytania zadanego z zakresu podatku dochodowego od osób prawnych, tj. podniosła, iż jej zdaniem w przypadku imprez o charakterze jubileuszowym, w których poza pracownikami Agencji wzięły udział również inne osoby (przedstawiciele S., M. władz samorządowych, kontrahenci i inni goście), po wyłączeniu kosztów poniesionych na reklamę działalności Agencji, w odniesieniu do jednostek organizacyjnych Agencji, które wydzieliły koszty pracownicze oraz koszty reprezentacji dotyczące zaproszonych gości, kosztem uzyskania przychodów będą wyłącznie koszty dotyczące pracowników. Koszty dotyczące zaproszonych gości, jako koszty reprezentacji podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów. W jednostkach organizacyjnych Agencji, w których nie można było dokonać podziału kosztów na koszty pracownicze oraz koszty reprezentacji całość poniesionych wydatków nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów.

Według Wnioskodawcy w odniesieniu do spotkań okolicznościowych - świątecznych, w których biorą udział obecni oraz w niektórych jednostkach organizacyjnych Agencji również jej byli pracownicy, a ewentualna obecność przedstawiciela duchowieństwa ma charakter symboliczny, całość wydatków o charakterze zwyczajowym, niemających cech wystawności i okazałości stanowi koszty uzyskania przychodu.

Podobnie, zdaniem Wnioskodawcy, należy potraktować szkolenia z elementami integracyjnymi, w których udział biorą wyłącznie pracownicy Agencji. W takim przypadku pracodawca jest zainteresowany takim zorganizowaniem czasu pracownikom, aby przy okazji przeprowadzanych szkoleń zawodowych wpłynąć na poprawę relacji między pracownikami, usprawnić komunikację pomiędzy nimi, a tym samym spowodować zwiększenie wydajności ich pracy. W odniesieniu do tego rodzaju szkoleń całość wydatków związanych z ich organizacją stanowić będzie koszty uzyskania przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, tzw. „kosztów pracowniczych”, w związku z organizacją:

  1. imprez okolicznościowych z okazji 15-lecia utworzenia oraz spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń w części dotyczącej:
    • obecnych pracowników Wnioskodawcy – za prawidłowe;
    • byłych pracowników Wnioskodawcy i kapelanów wojskowych – za nieprawidłowe;
  2. spotkań szkoleniowo-integracyjnych w części dotyczącej:
    • najmu lokalu, obsługi multimedialnej, przeprowadzenia szkolenia, transportu, usługi gastronomicznej i gier zespołowych – za prawidłowe;
    • występu artystycznego, uroczystej kolacji i wieczoru przy ognisku – za nieprawidłowe.


Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu, każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem, a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy. W oparciu o kryterium stopnia tego powiązania, ustawodawca wyróżnia koszty podatkowe bezpośrednio związane z przychodami i inne niż bezpośrednio z nimi związane, których nie można wprost przypisać do określonych przychodów, ale są racjonalnie uzasadnione jako zmierzające do ich osiągnięcia (tzw. koszty pośrednie).

Zatem, aby wydatek poniesiony przez podatnika mógł stanowić koszt uzyskania przychodów, muszą zaistnieć łącznie następujące przesłanki:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

    Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 ww. ustawy, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo–skutkowym z osiąganymi przychodami. Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

    • przeznaczenie wydatku (jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu) oraz
    • potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

    W tym miejscu należy podkreślić, iż koszty ponoszone przez podatnika należy ocenić pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

    Wyrażenie „w celu osiągnięcia przychodu” zawarte we wskazanym przepisie art. 15 ust. 1 ww. ustawy oznacza, że nie wszystkie wydatki ponoszone przez podatnika w związku z prowadzoną działalnością, podlegają odliczeniu od podstawy opodatkowania. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zauważyć należy, iż przez sformułowanie „w celu” należy rozumieć dążenie do osiągnięcia jakiegoś stanu rzeczy (przychodu), a dążenie podatnika ma przymiot „celowości”. Zatem, możliwość kwalifikowania konkretnego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, uzależniona jest od rzetelnej i całościowej oceny tego, czy w świetle wszystkich występujących w sprawie okoliczności, przy zachowaniu należytej staranności, podatnik w momencie dokonywania wydatku mógł i powinien przewidzieć, iż wydatek ten przyczyni się do powstania, zachowania lub zabezpieczenia przychodu.

    Kosztami podatkowymi są m.in. tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji np. w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych, spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń, itp. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy.

    W każdej sytuacji jednakże trzeba sprawdzić, jaki jest cel takiego spotkania. W przypadku, jeżeli wydatki poniesione zostały na zorganizowanie spotkania integracyjnego mającego na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników z firmą, budowanie zespołu, poprawy atmosfery pracy oraz ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie poprawę efektywności pracy a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika, to wówczas spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zakwalifikowane do kosztów podatkowych. Jeśli jednak spotkanie nie służy takiemu celowi, a przebywanie pracowników ze sobą czy konsumpcja są celem samym w sobie, to w takim przypadku nie można uznać, iż wydatki poniesione na organizację takiej imprezy mają związek z przychodem, wobec czego nie stanowią one kosztu uzyskania przychodów.

    W tym miejscu należy podkreślić, iż to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Zaznaczyć należy, iż to organ podatkowy dokonuje analizy zakwalifikowanych przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów wydatków, w oparciu o zgromadzony przez tychże podatników materiał dowodowy. Dowody powinny potwierdzać wystąpienie związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy kosztami a przychodami Spółki.

    W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków winno ponadto wynikać, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i bezpośrednio lub pośrednio wpływają na wielkość osiąganych przez podatnika przychodów.

    Należy także pamiętać o wyłączeniach wynikających z uregulowań zawartych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

    W myśl art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

    Dodać również należy, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a cytowanej ustawy, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

    Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

    Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia reprezentacji, wobec czego, wobec czego znaczenie tego terminu należy ustalić stosując wykładnię językową. Zgodnie z definicją słownikową, reprezentacja to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną” (por. Uniwersalny Słownik Języka Polskie pod red. St. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Pomocną może być również etymologia tego słowa – „repraesentatio” (łac.) oznacza „wizerunek”. Reprezentację należy zatem rozumieć jako występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Są to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów. Działania te ułatwiają nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów handlowych, w tym poprzez budowanie osobistych relacji, a ich zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy jako zasobnego, godnego zaufania partnera biznesowego.

    Podkreślić należy, że obecnie tego typu kwalifikowanie wydatków i celów ich poniesienia znajduje ponadto odzwierciedlenie w doktrynie prawa podatkowego, np. B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159). Za koszt uzyskania przychodów według Komentarza do ustawy do podatku dochodowego od osób prawnych 2009, Gdańsk 2009, str. 493 pod red. W. Nykiel, A. Mariański, nie będą mogły być uznane bankiety z kontrahentami w restauracjach. Dotyczyć to będzie nie tylko wystawnych kolacji, ale również tzw. lunchu biznesowego.

    Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami, akcentowania jej renomy i poszanowania kontrahenta. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

    • stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i
    • stworzenia korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

    Zatem, celem wydatków na reprezentację jest m.in. stworzenie i utrwalenie właściwego wizerunku firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów czy poczęstunek. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.

    Pojęcie reprezentacji w prawie podatkowym jest trudne do zdefiniowania z powodu podobnego charakteru do reklamy, często różnice pomiędzy reprezentacją a reklamą zacierają się. Reprezentacja, podobnie jak reklama ma za zadanie promocję danego podmiotu gospodarczego, jednakże każda z nich spełnia je w inny sposób. Reklama polega na przedstawieniu towarów, nakłanianiu do nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy.

    Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca organizował:

    • imprezy okolicznościowe w związku z obchodami 15-lecia utworzenia, w których udział brali oprócz aktualnych i byłych pracowników Agencji również osoby nie związane z Agencją żadnym stosunkiem pracy, np. przedstawiciele S., M., władz samorządowych, kontrahenci i inni goście. W związku z ww. imprezami jednostki organizacyjne Wnioskodawcy poniosły m. in. koszty: reklamy, najmu lokalu, usług cateringowych i gastronomicznych, grawerskich, zakupu artykułów spożywczych, zakupu drobnych upominków okolicznościowych (np. ryngrafów, wyrobów z brązu), medali, dyplomów oraz kwiatów dla pracowników oraz byłych pracowników, noclegów pracowników i zaproszonych gości, oprawy muzyczno-artystycznej.
    • spotkania okolicznościowe z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń z udziałem obecnych oraz byłych pracowników Agencji (emeryci) oraz ewentualnie kapelanów W. Agencja w związku z powyższym poniosła koszty usługi gastronomicznej, cateringowej, koszty zakupu owoców, słodyczy, napojów oraz naczyń jednorazowego użytku. Wnioskodawca podnosi, iż poczęstunek miały charakter zwyczajowy, bez okazałości i wystawności.
    • spotkania szkoleniowo-integracyjne, w których brali udział wyłącznie obecni pracownicy Wnioskodawcy. Agencja poniosła w związku z ww. spotkaniami koszty najmu lokalu, obsługi multimedialnej, przeprowadzenia szkolenia, transportu, koszty usługi gastronomicznej. Dodatkowymi atrakcjami była, w zależności od jednostki organizacyjnej, uroczysta kolacja, wieczór przy ognisku, gry zespołowe. czy występ artystyczny.

    Wnioskodawca podnosi, iż przy okazji organizowanych przez jednostki organizacyjne spotkań i imprez okolicznościowych podsumowywane były wyniki działalności jednostek w poszczególnych okresach, pracownicy zapoznawani byli z krótko i długookresowymi celami działania Agencji, wyznaczane były zadania do realizacji w najbliższej perspektywie, kierownictwo jednostek składało pracownikom podziękowania za zaangażowanie w osiąganie wyznaczonych im celów. Spotkania te miały na celu także zintegrowanie załogi, poprawę relacji pomiędzy pracownikami i atmosfery w pracy, usprawnienie komunikacji wewnętrznej, co w konsekwencji przekładało się na zwiększenie wydajności pracy, a więc wiązało się z prowadzoną działalnością. Zadaniem spotkań szkoleniowo-integracyjnych było ugruntowanie oraz doskonalenie konkretnych umiejętności pracowniczych, poszerzenie wiedzy merytorycznej pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych Agencji, a przy okazji budowanie głębszych relacji interpersonalnych, które wpływają na usprawnienie przepływu informacji w Agencji.

    Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tzw. „kosztów pracowniczych” w związku z organizacją ww. imprez/spotkań (po wyłączeniu kosztów reklamy), w przypadku, gdy nie zawsze istnieje możliwość rozgraniczenia „kosztów pracowniczych” i kosztów związanych z reprezentacją.

    Dokonując oceny charakteru tzw. „kosztów pracowniczych” związanych z organizacją ww. spotkań pod kątem możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów należy rozstrzygnąć, czy spełniają one kryteria określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy. Ocena prawna danego wydatku wymaga bowiem uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w którym ustawodawca dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, nawet jeśli ponoszone są w celu uzyskania przychodów (zabezpieczenia źródła) nie każde bowiem świadczenie na rzecz pracownika, może być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów pracodawcy.

    W odniesieniu do imprez okolicznościowych z okazji 15-lecia utworzenia Agencji należy w pierwszej kolejności wskazać, iż zdaniem tut. Organu, przedmiotowe imprezy łączą w sobie zarówno znamiona imprezy integracyjnej dla pracowników jak i znamiona imprezy mającej na celu promocję i reklamę Wnioskodawcy. Ponadto uczestniczyli w nich oprócz pracowników Wnioskodawcy, byli pracownicy, przedstawiciele S., M., władz samorządowych, kontrahenci i inni goście W związku powyższym wydatki z nimi związane mogą nosić znamiona zarówno reklamy jak i reprezentacji, kosztów ogólnych (pracowniczych), a także mogą stanowić koszty, których nie można zakwalifikować do kosztów podatkowych.

    Odnosząc się do wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę w związku z organizacją ww. imprez w części dotyczącej pracowników zauważyć należy, że – co do zasady – wydatki ponoszone na rzecz pracowników ze środków obrotowych firmy w postaci organizacji dla nich imprez integracyjnych (w tym organizacji spotkań jubileuszowych) związane są niewątpliwie z prowadzoną działalnością podatnika i mają na celu uzyskanie przychodów. Kosztami podatkowymi są bowiem tzw. koszty pracownicze.

    Jednakże Wnioskodawca, organizując dla pracowników określoną imprezę, musi jako cel tej imprezy przyjąć zintegrowanie pracowników z firmą oraz między sobą, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji w zakresie wykonywania obowiązków pracowniczych. Jeżeli nie przyjmie takiego celu, to samo spotkanie polegające m. in. na konsumpcji nie będzie kosztem uzyskania przychodów. Z takiego spotkania musi wynikać wprost cel motywacyjno-integracyjny dla pracowników, a nie konsumpcja lub przebywanie w swojej obecności jako cel sam w sobie. Wówczas dopiero można przyjąć, że pomiędzy prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz wydatkami ponoszonymi, nawet w sposób pośredni, na lepszą, bardziej wydajną pracę pracowników, a przez to na zwiększenie przychodów osiąganych przez przedsiębiorcę, istnieją określone związki.

    Wobec powyższego, w przypadku, jeżeli wydatki (w części przypadającej na pracowników) poniesione zostały na zorganizowanie imprez jubileuszowych, w celu poprawy komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników z firmą, budowanie zespołu, poprawy atmosfery pracy oraz ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie poprawę efektywności pracy a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika, to wówczas w tej części spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zakwalifikowane do kosztów podatkowych. Jeśli jednak spotkanie nie służyło takiemu celowi, to w takim przypadku nie można uznać, iż wydatki poniesione na organizację takiej imprezy mają związek z przychodem, wobec czego nie stanowią one kosztu uzyskania przychodów.

    Podkreślić należy, że tzw. „koszty pracownicze” dotyczą wydatków ponoszonych przez podatnika na rzecz osób, z którymi łączy go stosunek pracy.

    Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż w przypadku imprez jubileuszowych Agencja może do kosztów uzyskania przychodów jako tzw. „koszty pracownicze” zaliczyć każdorazowo wyłącznie wydatki w części przypadającej na obecnych pracowników Wnioskodawcy, tj. wydatki poniesione na: usługi cateringowe i gastronomiczne, grawerskie, zakup artykułów spożywczych, zakup drobnych upominków okolicznościowych (np. ryngrafów, wyrobów z brązu), medali, dyplomów, kwiatów i noclegów. W sytuacji, gdy niemożliwym jest podział ogółu poniesionych kosztów na wydatki związane wyłącznie z „kosztami pracowniczymi” oraz wyłącznie z kosztami reprezentacji, wówczas należy uznać, iż całość poniesionych wydatków nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów w rachunku podatkowym.

    W tym zakresie stanowisko Agencji należy uznać za prawidłowe.

    Natomiast w stosunku do wydatków ponoszonych przez Wnioskodawcę na organizację przedmiotowych imprez w części dotyczącej byłych pracowników, podnieść należy, że nie wiążą się one z prowadzoną przez Agencję działalnością gospodarczą, i oceniając charakter omawianych wydatków nie można wykazać związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ich poniesieniem a uzyskanym przez Agencję przychodem. Nie sposób bowiem nie zauważyć, że w odróżnieniu od pracowników, byli pracownicy nie są związani w jakimkolwiek stopniu, w tym pośrednim, z osiąganymi przez Agencję przychodami.

    W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe

    Ponadto należy zauważyć, iż w stosunku do usług grawerskich i zakupionych przez Agencję drobnych upominków (np. ryngrafów, wyrobów z brązu) ocena charakteru wydatku możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, okoliczności wręczania, itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie. W przypadku przekazywania upominków o wyższej wartości wyselekcjonowanej grupie osób, w tym m. in. dla wyselekcjonowanych pracowników, to gdy celem wydatku jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowa odpowiednich relacji, wydatki takie będą miały charakter reprezentacyjny i w efekcie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

    Natomiast w przypadku upominków o niewielkiej wartości należy stwierdzić, iż co do zasady drobne gadżety nie mają charakteru reprezentacyjnego – ich obecność jest dziś bowiem tak powszechna, że nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania.

    Innymi słowy, o ile wartość jednostkowa przedmiotowych upominków będzie niska oraz ich rozdysponowanie będzie miało charakter masowy, to wydatki poniesione na ich zakup nie będą spełniały kryterium okazałości, czy wystawności, tj. elementów wyznaczających granice pojęcia „reprezentacji”. W konsekwencji nie będą podlegały wyłączeniu określonemu w art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy.

    W stosunku do spotkań okolicznościowych organizowanych przez Agencję z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń należy podkreślić, iż Wnioskodawca do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć także wyłącznie wydatki w części przypadającej na obecnych pracowników Agencji a poniesione na: usługi gastronomiczne, cateringowe, zakup owoców, słodyczy, napojów oraz naczyń jednorazowego użytku.

    W tym zakresie stanowisko Agencji należy uznać za prawidłowe.

    Odnosząc się w do wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę na organizację przedmiotowych spotkań w części dotyczącej byłych pracowników czy kapelanów wojskowych, podnieść należy, że nie można wykazać związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ich poniesieniem a uzyskanym przez Agencję przychodem. W związku z powyższym Wnioskodawca wydatków poniesionych w tej części nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów jako tzw. „koszty pracownicze”.

    W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

    Podkreślenia wymaga, iż Agencja winna każdorazowo określić, ile osób, w tym pracowników Wnioskodawcy, faktycznie wzięło udział zarówno w imprezach okolicznościowych z okazji 15-lecia powstania jak i w spotkaniach okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń., tj. powinna dysponować listą osób, które zadeklarowały chęć udziału w ww. imprezach przez co może sprawdzić, potwierdzić ich obecność. W tym przypadku ewentualny argument, że wydzielenie z całości kosztów ww. imprez kosztów przypadających na pracowników jest niemożliwe, należy uznać za bezzasadny, tym bardziej, iż jak wskazuje Agencja część jej jednostek dokonała rozdzielenia kosztów pracowniczych od kosztów reprezentacji.

    Odnosząc się w dalszej kolejności do spotkań szkoleniowo-integracyjnych organizowanych przez Agencję wyłącznie dla obecnych pracowników należy stwierdzić, iż co do zasadny wydatki poniesione w związku z powyższymi spotkaniami mogą stanowić koszty uzyskania przychodów jako tzw. „koszty pracownicze”. Ponadto Agencja podnosi, iż zadaniem ww. spotkań „jest ugruntowanie oraz doskonalenie konkretnych umiejętności pracowniczych, poszerzenie wiedzy merytorycznej pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych Agencji, a przy okazji budowanie głębszych relacji interpersonalnych, które wpływają na usprawnienie przepływu informacji (…).”

    W związku z powyższym Wnioskodawca do kosztów uzyskania przychodów może zaliczyć: koszty najmu lokalu, obsługi multimedialnej, przeprowadzenia szkolenia, transportu, usługi gastronomicznej i gier zespołowych.

    W tym zakresie stanowisko Agencji należy uznać za prawidłowe.

    Przesłanek wynikających z art . 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będzie natomiast, według tut. Organu, wypełniał koszt występu artystycznego, uroczystej kolacji i wieczoru przy ognisku. Przedmiotowe wydatki noszą znamiona reprezentacji i będą podlegały wyłączeniu z kosztów podatkowych w myśl cytowanego wyżej art . 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, tym bardziej, iż trudno dopatrzeć się w ww. dodatkowych atrakcjach elementów motywacyjnych czy integracyjnych pracowników. Jest to element pozostający bez wpływu na zacieśnianie się stosunków pomiędzy pracownikami, czy na ich wydajniejszą pracę.

    W tym przypadku stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

    Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i powołane przepisy prawa podatkowego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawca, do kosztów uzyskania przychodów, jako tzw. „koszty pracownicze”, w związku z organizacją:

    • imprez okolicznościowych z okazji 15-lecia utworzenia oraz spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń, może każdorazowo zaliczyć wyłącznie wydatki w części przypadającej na obecnych pracowników Wnioskodawcy, o ile będą spełniały przesłanki wynikające z cytowanego wyżej art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zostaną właściwie udokumentowane i nie będą podlegały wyłączeniu z kosztów podatkowych w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy. W sytuacji, gdy niemożliwym jest podział ogółu poniesionych kosztów na wydatki związane wyłącznie z „kosztami pracowniczymi” oraz wyłącznie z kosztami reprezentacji, wówczas całość poniesionych wydatków nie będzie stanowiła kosztów uzyskania przychodów.
    • spotkań szkoleniowo-integracyjnych może zaliczyć koszty najmu lokalu, obsługi multimedialnej, przeprowadzenia szkolenia, transportu, usługi gastronomicznej i gier zespołowych. Natomiast koszty związane z występem artystycznym, uroczystą kolacją, wieczorem przy ognisku będą podlegały wyłączeniu w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

    Końcowo informuje się, iż w związku z faktem, że w przedmiotowej sprawie poniesione przez Wnioskodawcę wydatki w związku z organizacją imprez/spotkań okolicznościowych mogą mieć znamiona kosztów ogólnych (pracowniczych), reklamowych, promocyjnych, jak również reprezentacyjnych, w zależności od całokształtu okoliczności związanych z organizacją ww. spotkań, to jednoznaczne przesądzenie o charakterze tych kosztów wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego. Ocena podatkowa poszczególnych kosztów w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie i całościowo. Dodatkowo w celu oceny, czy dany rodzaj wydatku może zostać uznany za reprezentację, czy też inny rodzaj wydatków konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy. Tutejszy organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu, niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wyłączeń z kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 ww. ustawy) mogących znaleźć zastosowanie w sprawie i wskazania elementów faktycznych, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.

    Dodatkowo zauważyć należy, że na tle wymienionych we wniosku ogólnie rodzajów wydatków związanych z organizacją ww. spotkań, bez badania ich charakteru w świetle weryfikacji zgromadzonych przez Wnioskodawcę konkretnych dowodów – nie można przesądzić, że wydatki te są racjonalnie uzasadnione. Samo ogólne przedstawienie wydatków nie wystarcza, aby można je było uznać za koszty uzyskania przychodów bez analizy ich związków z przychodem. Należy przy tym podnieść, że tego rodzaju kwestie nie są przedmiotem postępowania w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, gdyż to postępowanie opiera się na przyjęciu zdarzenia przyszłego opisanego przez podatnika – a nie na weryfikacji, czy takie zdarzenie zaistniało w rzeczywistości, t. j. czy w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca poprzez posiadane konkretne dowody udowodnił, że szczegółowe pozycje i kwoty kosztów są kosztem uzyskania przychodów, gdyż jest to właściwość postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej.

    Niezależnie od powyższych wniosków wskazać należy, iż wobec niezdefiniowanego na gruncie ustaw podatkowych pojęcia reprezentacji, prawnopodatkowa kwalifikacja przedmiotowych wydatków, z założenia ma charakter ocenny. Z uwagi na złożoność gospodarczego funkcjonowania podmiotów na rynku, istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu (zwłaszcza w procesie wydawania interpretacji indywidualnych) granicy poszczególnych przejawów aktywności gospodarczej przedsiębiorców, w tym właśnie w zakresie ponoszonych kosztów reprezentacji. Ustalenie sztywnej granicy, po przekroczeniu której wydatek mógłby zostać uznany za reprezentacyjny, możliwe byłoby ewentualnie w sytuacji normatywnej definicji pojęcia „reprezentacja” zawartej w ustawie podatkowej, a i to pod warunkiem, że zawierałaby ona precyzyjne kryteria umożliwiające ich jednoznaczną kwalifikację prawnopodakową.

    Ponadto podnieść należy, że w procesie wydawania interpretacji indywidualnych właściwy organ nie dokonuje żadnych własnych ustaleń w ramach postępowania dowodowego, ale przedstawia wyłącznie ocenę stanowiska wnioskodawcy na tle przedstawionego przez niego stanu faktycznego. Innymi słowy, podane przez wnioskodawcę fakty nie podlegają weryfikacji ani konfrontacji z dokumentami źródłowymi, ponieważ w oparciu o wydaną w indywidualnej sprawie interpretację, wnioskodawca uzyskuje jedynie informację o poglądzie organu w konkretnej, przedstawionej we wniosku sprawie.

    Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

    Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

    Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



  • doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

    Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
    Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

    Reklama

    Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

    czytaj

    O nas

    epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

    czytaj

    Regulamin

    Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

    czytaj