ILPP4/443-16/12-3/ISN, Dyrektor - ILPP4/443-16/12-2/ISN">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-16/12-2/ISN
z 10 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-16/12-2/ISN
Data
2012.04.10


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług transportowych

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
instrumenty finansowe
miejsce świadczenia usług
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy usługa zorganizowania i przeprowadzenia publicznej/niepublicznej oferty i/lub wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego, w zakresie w jakim jest świadczona rzez Wnioskodawcę, jest opodatkowana podstawową stawką podatku VAT czy też jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na gruncie obowiązujących przepisów ustawy VAT?



Wniosek ORD-IN 1024 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki Akcyjnej, przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2012 r. (data wpływu 12 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonej usługi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonej usługi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

… S.A. (dalej: Wnioskodawca), w ramach prowadzonej działalności oferuje spółkom polskim i zagranicznym (w tym nie będącym podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy VAT) zamierzającym dokonać emisji (tj. emitentom) akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (dalej: „ustawa o obrocie instrumentami finansowymi”) (dalej: „instrumenty finansowe”) lub wprowadzić (tj. wprowadzającym) instrumenty finansowe do zorganizowanego obrotu (dalej łącznie: „Klienci”), wykonanie szeregu prac związanych z przeprowadzeniem publicznej/niepublicznej oferty sprzedaży instrumentów finansowych i/lub wprowadzeniem ich do obrotu zorganizowanego.

Wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub ich sprzedaż w drodze oferty publicznej dokonywane są zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (dalej: „Ustawa o ofercie publicznej”) oraz Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie implementacji dyrektywy 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnośnie informacji zawartych w prospektach emisyjnych, formy prospektu emisyjnego, zamieszczania informacji poprzez odwołania, publikacji prospektu emisyjnego oraz rozpowszechniania informacji o charakterze reklamowym

Powyższe usługi świadczone są przez Wnioskodawcę na podstawie umów zawieranych z Klientami i/lub ich akcjonariuszami. Stroną tych umów może być również spółka z grupy kapitałowej Wnioskodawcy – … S.A. (dalej: „Bank”), która również świadczy na rzecz Klientów część usług w powyższym zakresie, a także inni doradcy. W takiej sytuacji, zgodnie z umowami, część usług może być świadczona samodzielnie przez Wnioskodawcę, część – samodzielnie przez Bank, zaś część – wspólnie przez Wnioskodawcę i Bank.

Wszystkie wykonywane przez Wnioskodawcę i Bank czynności realizowane są jednakże kompleksowo, w ramach jednej umowy zawieranej z Klientem i są podejmowane w jednym celu – sprzedaży instrumentów finansowych w drodze oferty publicznej/niepublicznej i/lub ich wprowadzenia do obrotu zorganizowanego. Mają one charakter komplementarny, zaś z perspektywy Klienta stanowią jednorodną usługę, niezależnie od tego czy świadczone są na podstawie umowy dwustronnej (Klient – Wnioskodawca) czy też umowy trójstronnej (Klient – Wnioskodawca – Bank) oraz niezależnie od tego czy czynności te wykonuje Wnioskodawca, Bank czy też obydwa podmioty wspólnie.

W ramach powyższych umów, Wnioskodawca działa jako firma inwestycyjna w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Wnioskodawca posiada bowiem wymagane przepisami prawa zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej wydane przez Komisję Nadzoru Finansowego, w tym na oferowanie instrumentów finansowych (działalność maklerska w rozumieniu art. 69 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi).

Wnioskodawca może jednakże wykonywać również czynności nie wymagające posiadania zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.

Zorganizowanie i przeprowadzenie publicznej/niepublicznej oferty i/lub wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego obejmuje między innymi realizację następujących czynności:

  1. opracowanie wyceny i analizy przedemisyjnej Klientów,
  2. przygotowanie dokumentacji wymaganej przepisami prawa w związku z przeprowadzeniem emisji instrumentów finansowych, w tym w szczególności określonych części prospektu emisyjnego, a także wymaganych wniosków do Giełdy Papierów Wartościowych, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych oraz Komisji Nadzoru Finansowego,
  3. przygotowanie raportu analitycznego na temat Klienta i zaprezentowanie go wybranym inwestorom,
  4. organizacja i uczestnictwo w spotkaniach Klienta z potencjalnymi inwestorami, niezbędnych dla sukcesu przeprowadzenia wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub ich sprzedaży w drodze oferty publicznej/niepublicznej,
  5. udostępnienie i przygotowanie sieci punktów obsługi Klienta na potrzeby realizacji wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub ich sprzedaży w drodze oferty publicznej/niepublicznej,
  6. przedstawienie Klientowi rekomendacji przedziału ceny emisyjnej instrumentów finansowych,
  7. przeprowadzenie procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów, w celu oszacowania popytu oraz określenia możliwej do uzyskania ceny za instrumenty finansowe,
  8. przedstawienie rekomendacji ostatecznej struktury oferty oraz ceny emisyjnej instrumentów finansowych,
  9. przyjmowanie zapisów i wpłat na instrumenty finansowe,
  10. świadczenie bieżącego doradztwa w zakresie związanym bezpośrednio z wprowadzeniem instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub ich sprzedażą w drodze oferty publicznej/niepublicznej,
  11. obsługa przydziału instrumentów finansowych, w tym przekazanie Klientowi listy subskrybentów oraz rekomendacji dotyczącej przydziału instrumentów finansowych,
  12. przeprowadzenie rozliczenia finansowego z tytułu subskrypcji oraz przekazanie środków zebranych w wyniku subskrypcji na rachunek Klienta, a także przeprowadzenie rozliczenia zwrotu wpłat dokonanych przez inwestorów,
  13. współpraca z doradcą public relations przy organizacji kompleksowej akcji promocyjnej i kampanii public relations/inwestor relations, mającej na celu kształtowanie relacji Klienta z rynkiem i inwestorami.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa zorganizowania i przeprowadzenia publicznej/niepublicznej oferty i/lub wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego, w zakresie w jakim jest świadczona przez Wnioskodawcę, jest opodatkowana podstawową stawką podatku VAT czy też jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na gruncie obowiązujących przepisów ustawy VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, organizacja i przeprowadzenie wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub ich sprzedaży w drodze oferty publicznej/niepublicznej, stanowi usługę podlegającą zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT.

W opinii Wnioskodawcy, przedmiotowa usługa podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT, jako usługa kompleksowa.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT, „zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 z późn. zm.), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie”.

Wnioskodawca uważa, że usługa polegająca na zorganizowaniu i przeprowadzeniu wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub ich sprzedaży w drodze oferty publicznej/niepublicznej stanowi usługę wskazaną w powyższym przepisie, tj. usługę, której przedmiotem są instrumenty finansowe wymienione w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi.

Definicja instrumentów finansowych została zawarta w art. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Zgodnie z powyższą definicją, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są m.in. papiery wartościowe, a do tych ustawa w art. 3 pkt 1 lit. a zalicza również akcje w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych, oraz obligacje. Przedmiotem usług świadczonych przez Wnioskodawcę są również inne instrumenty finansowe wymienione w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi.

Ponadto, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, „jeżeli ustawa nie stanowi inaczej:

  1. papiery wartościowe objęte zatwierdzonym prospektem emisyjnym mogą być przedmiotem obrotu na rynku regulowanym wyłącznie po ich dopuszczeniu do tego obrotu;
  2. dokonywanie oferty publicznej i zbywanie papierów wartościowych na podstawie tej oferty (…) wymaga pośrednictwa firmy inwestycyjnej”.

Przez firmę inwestycyjną należy natomiast rozumieć, stosownie do brzmienia art. 3 pkt 33 powyższej ustawy, m.in. dom maklerski.

Ponadto zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o ofercie publicznej, „oferta publiczna lub dopuszczenie papierów wartościowych do obrotu na rynku regulowanym wymaga sporządzenia prospektu emisyjnego, zatwierdzenia go przez Komisję (Komisję Nadzoru Finansowego – przyp. Wnioskodawcy) oraz udostępnienia go do publicznej wiadomości (…)”.

Jak wynika z umów będących przedmiotem niniejszej sprawy, Wnioskodawca działa właśnie w charakterze firmy inwestycyjnej, zajmując się organizacją dopuszczenia instrumentów finansowych Klientów do obrotu zorganizowanego i/lub przeprowadzeniem oferty publicznej, także niepublicznej, co wymaga od niego podjęcia szeregu czynności obejmujących m.in. organizację i przeprowadzenie oferty sprzedaży instrumentów finansowych, a także przechowywanie i przekazywanie środków pochodzących z emisji instrumentów finansowych, opracowanie wyceny i analizy przedemisyjnej Klientów oraz przygotowanie dokumentacji wymaganej przepisami prawa w związku z przeprowadzeniem emisji, bez których wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub przeprowadzenie ich sprzedaży w drodze oferty publicznej/niepublicznej nie byłoby możliwe.

Wszystkie wymienione w opisie sprawy czynności są nieodłącznym elementem kompleksowej usługi wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub przeprowadzenia ich sprzedaży w drodze oferty publicznej/niepublicznej. Są one wykonywane na podstawie jednej umowy zawartej z Klientem, będąc z jego punktu widzenia jedną usługą. Co istotne, Klient nie ma możliwości nabycia poszczególnych czynności niezależnie od siebie, stanowią one bowiem jednorodny pakiet usług.

W związku z powyższym, Wnioskodawca pragnie wskazać, iż czynności wykonywane w ramach wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub przeprowadzenia ich sprzedaży w drodze oferty publicznej/niepublicznej stanowią kompleksową usługę.

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE) wielokrotnie odnosił się do problematyki opodatkowania podatkiem VAT usług złożonych, przykładowo w wyroku z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan. Na orzecznictwo TSUE, w tym zakresie powołują się również polskie sądy administracyjne, np. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 30 maja 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 250/08).

Koncepcja usługi złożonej zakłada, że co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednocześnie jednak, w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Tym samym, w przypadku świadczeń złożonych o zasadach opodatkowania usług pomocniczych decyduje zawsze charakter usługi zasadniczej. Jednakże, aby można było mówić o tym, że określone usługi tworzą pewną całość, której opodatkowanie zależy od opodatkowania usługi głównej, usługi te nie mogą mieć samodzielnego bytu i nie mogą stanowić dla kontrahenta wartości samej w sobie. O usłudze złożonej można mówić wtedy, gdy świadczona jest przez jeden podmiot będący usługodawcą, który w ramach umowy z klientem wykonuje na jego rzecz szereg czynności. Wówczas, jeżeli w ramach tych czynności można wyróżnić kilka rodzajów usług, przy czym jedna z nich jest usługą zasadniczą, reszta świadczeń powinna podlegać takiej samej klasyfikacji jak usługa główna.

W ocenie Wnioskodawcy, dokładnie taka sytuacja ma miejsce w przypadku usług świadczonych przez niego na podstawie przedmiotowych umów. Bowiem w przypadku gdyby nie wykonał on wszystkich czynności wymienionych w opisie sprawy, nie byłby w stanie prawidłowo wykonać powierzonego mu zlecenia, ponieważ nie stworzyłby odpowiednich warunków do zorganizowania wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub przeprowadzenia ich sprzedaży w drodze oferty publicznej/niepublicznej.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, jakkolwiek opisane świadczenie składa się z kilku elementów, to stanowi ono jedną kompleksową usługę świadczoną przez niego na rzecz Klientów, która jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy VAT.

Potwierdzeniem prawidłowości zaprezentowanego stanowiska, zgodnie z którym przedmiotowa usługa podlega w całości zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT, może być interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 25 marca 2011 r. (sygn. IPPP1-443-13/11-2/AS), w której organ uznał, iż:

„wskazane usługi – przeprowadzenie oferty oraz wprowadzenie akcji do obrotu giełdowego, zaliczyć należy do usług pośrednictwa finansowego, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi, z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi.

Z uwagi na fakt, iż wszystkie czynności realizowane są kompleksowo w ramach jednej umowy, wyłączenia ze zwolnienia od podatku, o których mowa w art. 43 ust. 13-14 ustawy nie znajdą w niniejszej sprawie zastosowania. Wyłączenia te bowiem dotyczą czynności polegających na świadczeniu odrębnych usług stanowiących element usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy. Przedmiotowe usługi nie zostały również wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia wymienionych w art. 43 ust. 15-16.

Zatem usługi związane z przeprowadzeniem publicznej oferty oraz wprowadzeniem akcji do obrotu giełdowego spełniają przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r. i korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług”.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 24 czerwca 2011 r. (sygn. IPPP2/443-428/11-3/MM) oraz przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 7 listopada 2011 r. (sygn. IBPP3/443-871/11/PK).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy jedna transakcja obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka czynności, nie powinna być sztucznie dzielona dla celów określenia jej opodatkowania.

Wskazać należy, że czynnikiem wyróżniającym określoną czynność jako czynność usługową (usługę) jest przede wszystkim to, iż świadczenie tej czynności zmierza do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego. Na podstawie tej tezy można zatem uznać, że wyodrębnianie z usługi świadczonej przez jeden podmiot poszczególnych jej elementów jako osobnych czynności nie jest poprawne, jeśli wszystkie one zmierzają do bezpośredniego zaspokojenia określonej potrzeby zamawiającego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności oferuje spółkom polskim i zagranicznym, zamierzającym dokonać emisji (tj. emitentom) akcji, obligacji i innych instrumentów finansowych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, lub wprowadzić (tj. wprowadzającym) instrumenty finansowe do zorganizowanego obrotu, wykonanie szeregu prac związanych z przeprowadzeniem publicznej/niepublicznej oferty sprzedaży instrumentów finansowych i/lub wprowadzeniem ich do obrotu zorganizowanego.

Jak poinformował Zainteresowany, wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub ich sprzedaż w drodze oferty publicznej dokonywane są zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 184, poz. 1539 ze zm.) oraz Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 809/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie implementacji dyrektywy 2003/71/WE Parlamentu Europejskiego i Rady odnośnie informacji zawartych w prospektach emisyjnych, formy prospektu emisyjnego, zamieszczania informacji poprzez odwołania, publikacji prospektu emisyjnego oraz rozpowszechniania informacji o charakterze reklamowym (Dz. Urz. UE L 119 z 30 kwietnia 2004 r. ze zm.) oraz zgodnie z innymi stosownymi przepisami prawa obowiązującymi na rynku kapitałowym. Wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub ich sprzedaż w drodze oferty niepublicznej odbywa się bez ograniczeń wskazanych w ww. aktach prawnych, niemniej jednak uregulowana jest w aktach prawnych dotyczących poszczególnych instrumentów finansowych, np. w przypadku akcji – w ustawie z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych, w przypadku obligacji – na podstawie ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o obligacjach.

Powyższe usługi świadczone są przez Spółkę na podstawie umów zawieranych z klientami i/lub ich akcjonariuszami. Wszystkie wykonywane przez Wnioskodawcę czynności realizowane są kompleksowo, w ramach jednej umowy zawieranej z klientem i są podejmowane w jednym celu – sprzedaży instrumentów finansowych w drodze oferty publicznej/niepublicznej i/lub ich wprowadzenia do obrotu zorganizowanego. Mają one charakter komplementarny, zaś z perspektywy klienta stanowią jednorodną usługę.

W ramach powyższych umów Zainteresowany działa jako firma inwestycyjna w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Posiada on bowiem wymagane przepisami prawa zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej wydane przez Komisję Nadzoru Finansowego, w tym na oferowanie instrumentów finansowych (działalność maklerska w rozumieniu art. 69 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi). Wnioskodawca może jednakże wykonywać również czynności nie wymagające posiadania zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.

Zorganizowanie i przeprowadzenie publicznej/niepublicznej oferty i/lub wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego obejmuje między innymi realizację następujących czynności:

  1. opracowanie wyceny i analizy przedemisyjnej klientów,
  2. przygotowanie dokumentacji wymaganej przepisami prawa w związku z przeprowadzeniem emisji instrumentów finansowych, w tym w szczególności określonych części prospektu emisyjnego, a także wymaganych wniosków do Giełdy Papierów Wartościowych, Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych oraz Komisji Nadzoru Finansowego,
  3. przygotowanie raportu analitycznego na temat klienta i zaprezentowanie go wybranym inwestorom,
  4. organizacja i uczestnictwo w spotkaniach klienta z potencjalnymi inwestorami, niezbędnych dla sukcesu przeprowadzenia wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub ich sprzedaży w drodze oferty publicznej/niepublicznej,
  5. udostępnienie i przygotowanie sieci punktów obsługi klienta na potrzeby realizacji wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub ich sprzedaży w drodze oferty publicznej/niepublicznej,
  6. przedstawienie klientowi rekomendacji przedziału ceny emisyjnej instrumentów finansowych,
  7. przeprowadzenie procesu budowania księgi popytu wśród inwestorów, w celu oszacowania popytu oraz określenia możliwej do uzyskania ceny za instrumenty finansowe,
  8. przedstawienie rekomendacji ostatecznej struktury oferty oraz ceny emisyjnej instrumentów finansowych,
  9. przyjmowanie zapisów i wpłat na instrumenty finansowe,
  10. świadczenie bieżącego doradztwa w zakresie związanym bezpośrednio z wprowadzeniem instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego i/lub ich sprzedażą w drodze oferty publicznej/niepublicznej,
  11. obsługa przydziału instrumentów finansowych, w tym przekazanie klientowi listy subskrybentów oraz rekomendacji dotyczącej przydziału instrumentów finansowych,
  12. przeprowadzenie rozliczenia finansowego z tytułu subskrypcji oraz przekazanie środków zebranych w wyniku subskrypcji na rachunek klienta, a także przeprowadzenie rozliczenia zwrotu wpłat dokonanych przez inwestorów,
  13. współpraca z doradcą public relations przy organizacji kompleksowej akcji promocyjnej i kampanii public relations/inwestor relations, mającej na celu kształtowanie relacji klienta z rynkiem i inwestorami.

W niniejszej sprawie, zarówno zakres przedmiotowej umowy, jak i wykonane świadczenia wskazują jednoznacznie, że usługa której podjął się Wnioskodawca na zlecenie kontrahenta, jest usługą składającą się z wielu różnych czynności, które jednak powiązane są ze sobą w ścisły i funkcjonalny sposób. Usługa świadczona przez niego stanowi bowiem świadczenie złożone z wielu czynności i kolejno realizowanych etapów, które wykonywane łącznie nadają całej tej usłudze oczekiwany przez nabywcę zakres i sens.

Wskazać zatem należy, iż realizowana przez Zainteresowanego usługa zorganizowania i przeprowadzenia publicznej/niepublicznej oferty i/lub wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego, na którą składają się różne czynności, należy traktować jako jedną usługę, która ma na celu wprowadzenie instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Spółka świadczy usługę zorganizowania i przeprowadzenia publicznej/niepublicznej oferty i/lub wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego, zdefiniowaną w powołanym art. 8 ust. 1 ustawy.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ponadto ustawodawca przewidział obniżone stawki oraz zwolnienia od podatku dla dostaw niektórych towarów i świadczenia niektórych usług oraz określił warunki stosowania obniżonych stawek i zwolnień.

Według art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, zwalnia się od podatku usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 oraz z 2011 r. Nr 106, poz. 622 i Nr 131, poz. 763), z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.

Zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Z kolei przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 14 ustawy).

W myśl przepisu art. 43 ust. 15 ustawy zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

W świetle regulacji art. 43 ust. 16 ustawy zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 41, nie ma zastosowania do usług dotyczących praw i udziałów odzwierciedlających:

  1. tytuł prawny do towarów;
  2. tytuł własności nieruchomości,
  3. prawa rzeczowe dające ich posiadaczowi prawo do korzystania z nieruchomości;
  4. udziały i inne tytułu prawne dające ich posiadaczowi prawne lub faktyczne prawo własności lub posiadania nieruchomości lub jej części:
  5. prawa majątkowe, których instrumentami bazowymi są towary, mierniki i limity wielkości produkcji oraz uprawnienia do emisji zanieczyszczeń, i które mogą być zrealizowane poprzez dostawę towarów lub świadczenie usług innych niż zwolnione z podatku.

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia zwolnień, o których mowa w art. 43 ustawy, należy interpretować ściśle, zważywszy, że zwolnienia te stanowią odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatek VAT pobierany jest od każdej usługi świadczonej odpłatnie przez podatnika.

W przedstawionym we wniosku opisie sprawy Wnioskodawca podał, że działając jako firma inwestycyjna w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, posiadająca wymagane przepisami prawa zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej wydane przez Komisję Nadzoru Finansowego, w tym na oferowanie instrumentów finansowych (działalność maklerska w rozumieniu art. 69 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi), świadczy usługę zorganizowania i przeprowadzenia publicznej/niepublicznej oferty i/lub wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego.

Jak wynika z treści art. 69 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, prowadzenie działalności maklerskiej wymaga zezwolenia Komisji wydanego na wniosek, o którym mowa w art. 82, złożony przez zainteresowany podmiot.

Natomiast art. 69 ust. 2 cyt. ustawy wskazuje, iż działalność maklerska, z zastrzeżeniem art. 16 ust. 3 i art. 70, obejmuje wykonywanie czynności polegających na:

  1. przyjmowaniu i przekazywaniu zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych;
  2. wykonywaniu zleceń, o których mowa w pkt 1, na rachunek dającego zlecenie;
  3. nabywaniu lub zbywaniu na własny rachunek instrumentów finansowych;
  4. zarządzaniu portfelami, w skład których wchodzi jeden lub większa liczba instrumentów finansowych;
  5. doradztwie inwestycyjnym;
  6. oferowaniu instrumentów finansowych;
  7. świadczeniu usług w wykonaniu zawartych umów o subemisje inwestycyjne i usługowe lub zawieraniu i wykonywaniu innych umów o podobnym charakterze, jeżeli ich przedmiotem są instrumenty finansowe;
  8. organizowaniu alternatywnego systemu obrotu.

Ustawodawca, zakreślając ramy przedmiotowe art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, odwołał się do definicji zawartych w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Według art. 2 ust. 1 tej ustawy, instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są:

  1. papiery wartościowe;
  2. niebędące papierami wartościowymi:
    1. tytuły uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania,
    2. instrumenty rynku pieniężnego,
    3. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową, inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest papier wartościowy, waluta, stopa procentowa, wskaźnik rentowności lub inny instrument pochodny, indeks finansowy lub wskaźnik finansowy, które są wykonywane przez dostawę lub rozliczenie pieniężne,
    4. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward na stopę procentową oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne lub mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron,
    5. opcje, kontrakty terminowe, swapy oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar i które są wykonywane przez dostawę, pod warunkiem, że są dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub w alternatywnym systemie obrotu,
    6. niedopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani w alternatywnym systemie obrotu opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward oraz inne instrumenty pochodne, których instrumentem bazowym jest towar, które mogą być wykonane przez dostawę, które nie są przeznaczone do celów handlowych i wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych,
    7. instrumenty pochodne dotyczące przenoszenia ryzyka kredytowego,
    8. kontrakty na różnicę,
    9. opcje, kontrakty terminowe, swapy, umowy forward dotyczące stóp procentowych oraz inne instrumenty pochodne odnoszące się do zmian klimatycznych, stawek frachtowych, uprawnień do emisji oraz stawek inflacji lub innych oficjalnych danych statystycznych, które są wykonywane przez rozliczenie pieniężne albo mogą być wykonane przez rozliczenie pieniężne według wyboru jednej ze stron, a także wszelkiego rodzaju inne instrumenty pochodne odnoszące się do aktywów, praw, zobowiązań, indeksów oraz innych wskaźników, które wykazują właściwości innych pochodnych instrumentów finansowych.

W art. 3 pkt 1 ww. ustawy wskazano, iż przez papiery wartościowe rozumie się:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego (prawa pochodne).

Z powyższego wynika zatem, iż Spółka świadczy usługę, której przedmiotem są instrumenty finansowe, o których mowa w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

Z opisu sprawy wynika, iż świadczona przez Wnioskodawcę usługa sprowadza się do zorganizowania i przeprowadzenia publicznej/niepublicznej oferty i/lub wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego – nie jest zatem usługą przechowywania i zarządzania tymi instrumentami finansowymi. Ponadto cały kompleks zadań realizowanych przez Zainteresowanego, sprowadza się do wprowadzenia instrumentów finansowych klienta do obrotu zorganizowanego.

Z uwagi na fakt, iż świadczona przez Spółkę usługa jest wykonywana kompleksowo, wyłączenia, o których mowa w art. 43 ust. 13 i 14 ustawy nie znajdą zastosowania, gdyż wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie stanowią odrębnej usługi stanowiącej element usługi, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy. Wykonywane przez niego czynności nie zostały również wymienione w katalogu wyłączeń ze zwolnienia, wymienionych w art. 43 ust. 15-16 ustawy.

W konsekwencji, usługa wykonywana przez Spółkę spełnia przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 41 ustawy, w związku z tym usługa zorganizowania i przeprowadzenia publicznej/niepublicznej oferty i/lub wprowadzenia instrumentów finansowych do obrotu zorganizowanego nie podlega opodatkowaniu podstawową stawką podatku lecz korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż niniejszą interpretację wydano w oparciu o założenie, że miejscem świadczenia usługi wykonywanej przez Zainteresowanego jest terytorium kraju.

W przedmiotowej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej stanu faktycznego w zakresie zwolnienia od podatku świadczonej usługi. Zdarzenie przyszłe w ww. zakresie zostało rozstrzygnięte w odrębnej interpretacji indywidualnej z dnia 10 kwietnia 2012 r. nr ILPP4/443-16/12-3/ISN.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj