Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1158/11-2/RS
z 7 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacja podatkowa: 1.Czy wydatki związane z organizacją uroczystej gali stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) - dalej updop? 2.Czy wydatki związane z organizacją pikników rodzinnych (z wyłączeniem wydatków na napoje alkoholowe), zarówno w części dotyczącej pracowników, jak i osób im towarzyszących (dzieci, współmałżonków) oraz zaproszonych gości, stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop? 3.Czy wydatki związane z organizacją ekspedycji na Mont Blanc mogą być kosztem uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop? 4.Czy koszt wycieczki oraz weekendów w SPA dla laureatów konkursu „Niezwykli ludzie P.” oraz dla osób towarzyszących a także wydatki związane z wyemitowanym na tę okoliczność filmem mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop? 5Czy wydatki na monografie wraz z pamiątkowymi medalami mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop?
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-1158/11-2/RS
Data
2012.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
impreza
kontrahenci
koszty uzyskania przychodów
logo
materiały reklamowe
promocja
reprezentacja
wydatki na rzecz pracowników


Istota interpretacji
1.Czy wydatki związane z organizacją uroczystej gali stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) - dalej updop? 2.Czy wydatki związane z organizacją pikników rodzinnych (z wyłączeniem wydatków na napoje alkoholowe), zarówno w części dotyczącej pracowników, jak i osób im towarzyszących (dzieci, współmałżonków) oraz zaproszonych gości, stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop? 3.Czy wydatki związane z organizacją ekspedycji na Mont Blanc mogą być kosztem uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop? 4.Czy koszt wycieczki oraz weekendów w SPA dla laureatów konkursu „Niezwykli ludzie P.” oraz dla osób towarzyszących a także wydatki związane z wyemitowanym na tę okoliczność filmem mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop? 5.Czy wydatki na monografie wraz z pamiątkowymi medalami mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 02.12.2011 r. (data wpływu 12.12.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków poniesionych przez Spółkę:

  • w związku z organizacją uroczystej gali i poniesionych na:
    • materiały mające charakter stricte reklamowy, a więc wydatki na: banery, plakaty, ulotki, elementy reklamy przestrzennej, balony reklamowe, flagi, itp. oraz na rozmieszczenie brandingu na zewnątrz EXPO XXI (powierzone specjalistycznej agencji). – jest prawidłowe,
    • w części dotyczącej: napojów alkoholowych, kolacji serwowanej, open baru i bufetu, rewii M. P., pokazu sztucznych ogni, części tanecznej oraz występów artystów – jest prawidłowe,
    • w pozostałej części – jest nieprawidłowe,
  • w związku organizacją pikników rodzinnych:
    • o charakterze reklamowym:
      • drobne gadżety reklamowe z logo Spółki typu: baloniki, gwizdki, krówki, opaski silikonowe, jojo, koszulki rozdawane masowo uczestnikom pikników,
      • plakaty, tablice informacyjne - jest prawidłowe;
    • niezbędnych do prawidłowego przebiegu imprezy, a więc wydatków poniesionych na:
      • konferansjerów, oprawę muzyczną, obsługę i montaż urządzeń nagłaśniających, obsługę scenograficzną, zaproszenia, transport techniczny, namioty,
      • zorganizowanie zaplecza sanitarnego, ochronę, stroje dla obsługi, ubezpieczenie OC, fotografa – jest prawidłowe;
    • w części przypadającej na pracowników a poniesionych na: catering, tj. na kiełbasę i kaszankę, na usługi transportowe, tj. dowóz pracowników do wyznaczonych miejsc organizowania pikników, przygotowanie konkursów, rekwizytów i nagród w konkursach – jest prawidłowe,
    • w części dotyczącej wydatków poniesionych na catering dla wydzielonych osobno gości i klientów (tzw. strefa klienta) i wieczorną dyskotekę – jest nieprawidłowe,
    • w części dotyczącej rodzin pracowników i osób im towarzyszących a dotyczących wydatków poniesionych na: catering, tj. na kiełbasę i kaszankę, przygotowanie konkursów, rekwizytów i nagród w konkursach – jest nieprawidłowe,
    • w części dotyczącej : napojów alkoholowych (piwo) – jest prawidłowe,
  • związanych z organizacją ekspedycji na Mont Blanc, tj. wydatków poniesionych na:
    • sprzęt turystyczny z logo firmy (kurtka, czapka, polar), dostosowany do warunków wyprawy,
    • ubezpieczenie,
    • koszty wynajmu przewodników,
    • aprowizację i noclegi,
    • zapewnienie transportu,
    • wyprodukowanie filmu o wyprawie – jest nieprawidłowe,
  • w związku z realizacją konkursu „Niezwykli ludzie P.” a poniesionych na:
    • nagrody dla laureatów ww. konkursu tj. na wycieczkę zagraniczną oraz weekendy w SPA zarówno w części dotyczącej pracowników Wnioskodawcy jak i osób im towarzyszących – jest nieprawidłowe,
    • realizację filmu wyemitowanego na tę okoliczność– jest nieprawidłowe,
  • w związku z publikacją (monografią) „10 lat z P.” wraz z medalem pamiątkowych (w wersji srebrnej lub platerowanej 24-karatowym złotem w drewnianym pudełku z tłoczeniem lub w wersji z mosiądzu w etui) wręczaną klientom, osobom z ośrodków opiniotwórczych, środowisk naukowych, osobom z branży transportowej, wyróżniającym się pracownikom firmy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.12.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z organizacją w 2011 r. obchodów jubileuszu 10-lecia powstania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – P. S.A. (dalej: Spółka) obchodziła w 2011 roku jubileusz 10-lecia powstania. Obchodom jubileuszu przyświecały następujące cele:

  1. Promocja Spółki jako grupy logistycznej i wdrażanie nowej wizualizacji P.
  2. Budowa spójnego wizerunku Spółki w środowisku zewnętrznym i wewnętrznym.
  3. Wsparcie wizerunkowe procesów prywatyzacyjnych, mające na celu podniesienie wartości firmy.
  4. Integracja pracowników wokół nowych wyzwań i głównych zadań określonych w strategii na lata 2011-2015.

Wydatki na realizację wymienionych celów poniesione zostały ze środków obrotowych Spółki. Przedsięwzięcia związane z obchodami jubileuszu były skierowane do bardzo szerokiego spektrum odbiorców, dlatego z punktu widzenia promocji marki był to najlepszy okres na oficjalną inaugurację nowej identyfikacji wizualnej. Charakter promocyjno - reklamowy zorganizowanych imprez podkreślany był wielokrotnie w licznych wystąpieniach okolicznościowych członków zarządu Spółki, w prasie krajowej, lokalnej oraz branżowej (wydano specjalny dodatek do gazety branżowej „Rynek kolejowy” dotyczący obchodów l0 -lecia Spółki), jak również poprzez przekaz internetowy oraz za pośrednictwem dziennikarzy i w różnego rodzaju materiałach reklamowych (banery, plakaty, ulotki, elementy reklamy przestrzennej). Tereny, na których odbyły się imprezy jubileuszowe zostały zaaranżowane składnikami brandingowymi z elementami wizerunkowymi Spółki (balony reklamowe, banery, flagi itp.). Zaproszenia skierowane do gości podkreślały charakter jubileuszowy każdego z wydarzeń i zachowywały elementy wizerunkowe promujące Spółkę. Celem równorzędnym było wzmocnienie więzi pomiędzy pracownikami, pracownikami i pracodawcą, co pośrednio przekłada się na stopień identyfikacji pracownika z miejscem pracy, przez to na wydajność oraz jakość wykonywanej pracy.

Celom wymienionym powyżej towarzyszyły opisane imprezy:

  1. Uroczysta gala w nowoczesnej aranżacji hali EXPO XXI w Warszawie w oprawie grafiki P. z udziałem klientów strategicznych, przedstawicieli władz i urzędów, środowisk opiniotwórczych, przedstawicieli kolei zagranicznych, dziennikarzy, redaktorów naczelnych czołowych mediów. Sceneria gali nawiązywała do hasła „Sięgajmy gwiazd”, które było przewodnią tezą promującą Spółkę. Zaproszonym gościom zaprezentowano nową odsłonę grupy logistycznej, dlatego na wszystkich plazmach był emitowany film korporacyjny prezentujący całą grupę. Scenariusz gali w pełni nawiązywał do hasła przewodniego, dlatego galę uświetniono zaproszonymi gwiazdami, ich występy na tle zaprezentowanej grafiki P. miały niewątpliwy wpływ na promocyjno-reklamowy charakter gali.
    Gala składała się z części oficjalnej i artystycznej.
    Część oficjalna obejmowała wystąpienia przedstawicieli Spółki i zaproszonych gości, w których podkreślono osiągnięcia Spółki, jej potencjał i perspektywy rozwoju. Z pewnością te argumenty trafiały do klientów jako korzystny przekaz dla wizerunku Spółki. W trakcie gali zaprezentowane zostały spoty reklamowe „Ekspedycji M” oraz „Niezwykli ludzie P.”. Dzięki takim działaniom Spółka chce podkreślić dbałość o pracownika oraz fakt, że jej sukces jest wsparty przede wszystkim potencjałem pracowniczym. Zasłużeni pracownicy Spółki zostali odznaczeni pamiątkowymi medalami, a laureatom konkursu „Niezwykli ludzie P.” zostały wręczone nagrody.
    Część artystyczna obejmowała kolację serwowaną, open bar i bufet, rewię M. P., pokaz sztucznych ogni, część taneczną. Prowadzącymi wieczór byli popularni polscy konferansjerzy, którzy kilkakrotnie podkreślali sukcesy Spółki oraz wymieniali największe atuty oferowanych usług.
    Przekaz filmowy z gali, materiały zdjęciowe utrzymane w charakterze reportażowym trafiły do wszystkich głównych klientów i gości wraz z podziękowaniami za wieloletnią współpracę. Organizację gali: catering, hostessy, druk i dystrybucja zaproszeń, garderoba, namiot, parkiet do tańca, rozmieszczenie brandingu na zewnątrz E XXI powierzono specjalistycznej agencji M. Sp. z o.o. Spółka poniosła koszty obsługi i wynajmu powierzchni, w tym m.in. sprzątanie, parking, zabezpieczenie medyczne, ochrona (odrębna umowa na wymienione koszty).
    Scenariusz i reżyseria gali, w tym również: zapewnienie udziału konferansjerów i artystów, zabezpieczenie pionu produkcyjnego, scenograficznego, charakteryzacji, światła i nagłośnienia były również przedmiotem odrębnej umowy. Występ artysty zagranicznego został udokumentowany odrębną fakturą. Faktury posiadają szczegółową specyfikację poniesionych wydatków.
  2. Pikniki rodzinne z udziałem pracowników i ich rodzin, klientów regionalnych, władz samorządowych, regionalnych ośrodków opiniotwórczych i lokalnych dziennikarzy.
    Każdy piknik poprzedzony został spotkaniem prasowym z przedstawicielem zarządu Spółki, którego tematem było zaprezentowanie nowego brandingu związanego z grupą P. Równoległym celem imprez było zwiększenie poziomu identyfikacji pracowników z firmą poprzez integrację.
    Na stadionach i w miejscach, gdzie odbywały się pikniki zamieszczone były różnego rodzaju materiały reklamowe, takie jak plakaty, banery, plansze, elementy reklamy przestrzennej tzw. „dmuchawce”, wizualizacja sceny, nowe logo Spółki, itp. Dla podkreślenia reklamowego charakteru na piknikach rozdawane były drobne gadżety reklamowe z logo Spółki typu: baloniki, gwizdki, krówki, opaski silikonowe, jojo, koszulki. Zdjęcia z imprez ukazały się na facebooku oraz w internecie, docierając do szerokiego kręgu odbiorców.
    Na piknikach organizowane były konkursy, zawody i loterie, a zwycięzcom wręczane nagrody. W konkursach brali udział wszyscy uczestnicy pikników. Prowadzący w animacjach wykorzystywali ciekawostki na temat grupy P. oraz wielokrotnie podkreślali ze sceny charakter promocyjno-reklamowy imprezy.
    Pikniki zostały zorganizowane przez firmy prowadzące działalność rozrywkową.
    Na koszty organizacji i obsługi tych imprez składały się:
    1. Zatrudnieni konferansjerzy, oprawa muzyczna, obsługa i montaż urządzeń nagłaśniających, obsługa scenograficzna, plakaty, tablice informacyjne, zaproszenia, transport techniczny, namioty, wieczorna dyskoteka.
    2. Animacje i atrakcje dla dzieci, m.in. przy wykorzystaniu taboru i infrastruktury kolejowej, przygotowanie konkursów, rekwizytów i nagród w konkursach.
    3. Zaplecze sanitarne, ochrona, stroje dla obsługi, ubezpieczenie OC, fotograf.
    4. Catering, tj. kiełbaska, kaszanka, piwo - odrębnie dla pracowników z rodzinami, osobno dla klientów i gości (tzw. strefa klient),

    Na wydatki wymienione w pkt . 1-3 Spółka zawarła umowy zawierające szczegółową specyfikację świadczonych usług. Usługi cateringowe (pkt . 4) zostały udokumentowane odrębnymi fakturami.
    Oprócz wymienionych kosztów Spółka poniosła wydatki na usługi transportowe - dowóz pracowników do wyznaczonych miejsc organizowania pikników.
    Wydzielenie z całości kosztów imprez kosztów przypadających na pracowników, członków rodzin i zaproszonych gości jest niemożliwe, w związku z czym Spółka nie ma możliwości wyliczenia „osobokosztu” imprezy piknikowej.
  3. Wyprawa na M - adresowana była wyłącznie do pracowników Spółki. Było to przedsięwzięcie mające na celu zaprezentowanie Spółki jako firmy w branży logistycznej, która zdobywa postawione sobie cele. Jako przewoźnik zajmujący drugie miejsce w Europie Spółka chciała pokazać za pomocą zabiegów promocyjnych i marketingowych pozycję Spółki na rynku oraz rosnące przedsięwzięcia i cele, z którymi Spółka się zmierza.
    Dystrybucja informacji o wyprawie odbyła się poprzez stronę internetową na facebooku firmy, mailing, plakaty i ulotki, dystrybuowane przez lokalnych koordynatorów. Zdjęcia i film z ekspedycji ukazały się w prasie branżowej, rozpropagowane w internecie, na youtube itp.
    Produktami reklamowymi towarzyszącymi realizacji projektu były:
    • artykuły prasowe opisujące wyprawę, w tym w prasie branżowej,
    • zdjęcia grupy trekkingowej P. oraz flagi z logo Spółki na tle najwyższego szczytu Europy,
    • film z wyprawy,
    • informacja o wyprawie w internecie m.in. na facebooku,
    • prezentacja zdjęć z wyprawy podczas obchodów 10-lecia.

    Każdy uczestnik wyprawy udostępnił swój wizerunek, który będzie wykorzystywany do produktów promocyjnych przedsięwzięcia. Wyprawa zorganizowana została przez specjalistyczną firmę.
    Uczestnicy ekspedycji mieli zapewnione:
    • sprzęt turystyczny z logo firmy (kurtka, czapka, polar), dostosowany do warunków wyprawy, niemający charakteru ekskluzywnego,
    • ubezpieczenie,
    • koszty wynajmu przewodników,
    • aprowizację i noclegi,
    • zapewnienie transportu.

    Wymienione wydatki zostały wyszczególnione w umowach i udokumentowane otrzymanymi przez Spółkę fakturami, z których wynikają poszczególne koszty.
  4. Konkurs „Niezwykli ludzie P.”, którego celem było wyłonienie, spośród pracowników Spółki niezwykłych osobowości (nietypowa pasja, ciekawa historia, zaangażowanie społeczne), co z kolei miało wpływać na budowę wizerunku Spółki, jako instytucji integrującej pracowników wokół wspólnie rozwijanych zainteresowań Dla zwycięzców konkursu ufundowano wycieczkę zagraniczną z osobą towarzyszącą oraz dwa weekendy w SPA, również z osobami towarzyszącymi. Wygrane w konkursie nagrody zostały wręczone na uroczystej gali. Zaprezentowanie laureatów konkursu miało miejsce w prasie branżowej, konkurs relacjonowany był w intranecie oraz na facebooku Spółki. Zgodnie z regulaminem konkursu jego uczestnicy (w tym zwycięzcy) udostępnili prawo do wykorzystania swego wizerunku w celach promocyjno - reklamowych, np zdjęć, artykułów, zasobów internetowych, nagrań i filmów.
    Konkurs został uwieńczony filmem „Niezwykli ludzie P.”. Film przedstawia 10 finalistów konkursu, promuje sukces P. jako efekt zaangażowania kompetentnych i pełnych pasji zawodowców - załogę autentycznie dumną ze swoich osiągnięć. Stwierdzenie, że siła firmy leży w jej załodze jest popularnym stwierdzeniem, ale pokazanie tego na rzeczywistym przykładzie - daje załodze poczucie siły, a firmie mocny efekt promocyjny.
    Koszy realizacji filmu zostały odrębnie zafakturowane, a nagrody w konkursie (usługa turystyczna) udokumentowane fakturami VAT marża.
  5. Publikacja (monografia) „10 lat z P.” wraz z medalem pamiątkowym została opracowana merytorycznie przez pracowników Spółki, a jedynie koszt wydania publikacji został zlecony wyspecjalizowanej firmie. Wydanie albumowe z merytorycznym tekstem oparte jest na materiałach źródłowych, bogato ilustrowane (skany dokumentów, ilustracje, grafiki) i uzupełnione zestawem materiałów źródłowych publikowanych na nośniku elektronicznym z wersjami obcojęzycznymi (płyta CD).
    Publikacja z logo Spółki zawiera informacje o powstaniu i działalności Spółki, informacje o zmianach prawno - organizacyjnych na przestrzeni 10 lat oraz aktualną ofertę usługową Spółki. Elementem publikacji jest medal pamiątkowy mający dwie wersje:
    • srebrną lub platerowaną 24-karatowym złotem w drewnianym pudełku z tłoczeniem,
    • z mosiądzu w etui.
    Publikacja wręczona została klientom, osobom z ośrodków opiniotwórczych, środowisk naukowych, z branży transportowej oraz wyróżniającym się pracownikom wraz z pamiątkowym medalem. Wydanie publikacji (wraz z medalami pamiątkowymi) zostało zlecone firmie, Spółka posiada fakturę wraz z kosztorysem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy wydatki związane z organizacją uroczystej gali stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) - dalej updop...
  2. Czy wydatki związane z organizacją pikników rodzinnych (z wyłączeniem wydatków na napoje alkoholowe), zarówno w części dotyczącej pracowników, jak i osób im towarzyszących (dzieci, współmałżonków) oraz zaproszonych gości, stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop...
  3. Czy wydatki związane z organizacją ekspedycji na Mont Blanc mogą być kosztem uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop...
  4. Czy koszt wycieczki oraz weekendów w SPA dla laureatów konkursu „Niezwykli ludzie P.” oraz dla osób towarzyszących a także wydatki związane z wyemitowanym na tę okoliczność filmem mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop...
  5. Czy wydatki na monografie wraz z pamiątkowymi medalami mogą stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki zgodnie z art. 15 ust. 1 updop...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

Wydatki poniesione na organizację gali (z wyłączeniem wydatków na napoje alkoholowe oraz kolację serwowaną, open bar i bufet, rewię M. P., pokaz sztucznych ogni, część taneczną oraz występu artysty zagranicznego) mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Wskazano, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, do kosztów uzyskania przychodów zalicza się koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16.

Według Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że wydatki na organizację gali co do zasady mają na celu osiągnięcie przychodów lub zachowanie/zabezpieczenie źródła przychodów - ich celem jest bowiem przede wszystkim promocja firmy, rozpowszechnianie znajomości jej nazwy oraz nowego logo i świadczonych usług, co w przyszłości może przyczynić się do wzrostu zainteresowania usługami oferowanymi przez Spółkę.

Podniesiono, iż jednocześnie, art. 16 ust. 1 pkt 28 updop wskazuje, że nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów „kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych”.

Wskazano, iż updop nie zawiera definicji reprezentacji. W związku z tym należy odwołać się do definicji słownikowej. Reprezentacja oznacza „okazałość, wytworność w czyimś sposobie życia związaną z zajmowanym stanowiskiem lub pozycją społeczną.” (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1981 r. cytowany m.in. w piśmie Ministerstwa Finansów z 17 lipca 1995 r., (PO-4/AK-722-702/95). Podniesiono, iż takie rozumienie określenia „reprezentacja” jest również akceptowane przez sądy administracyjne. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 21 stycznia 2009 r. (III SA/Wa 1597/06) „Nie wszystkie działania podejmowane na zewnątrz w kierunku potencjalnych klientów mogą być potraktowane jako reprezentacja, gdyż w tak określonych działaniach mieszczą się również inne przedsięwzięcia z zakresu marketingu, reklamy, promocji, itd. Konieczne jest tu, aby głównym celem takiego działania było zaprezentowanie podmiotu - jego wystawności, okazałości, wysokiego standardu”.

Podobnie WSA we Wrocławiu w wyroku z 14 kwietnia 2005 r. (I SA/Wr 760/03): „Reprezentację można zdefiniować jako występowanie w imieniu podmiotu gospodarczego, reprezentowanie firmy wiążące się z okazałością i wytwornością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia”.

Podniesiono, iż określenie „reprezentacja” należy odróżnić od określenia reklama (art. 16 ust 1 pkt 28 updop nie ogranicza możliwości zaliczania wydatków reklamowych do kosztów podatkowych). Reklamą zaś, według Słownika języka polskiego PWN, jest rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś. Reklama oznacza wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o usługach bądź towarach, w celu zachęcania ich do nabywania towarów właśnie od tego podmiotu gospodarczego, bądź korzystania z jego usług W literaturze przedmiotu podaje się, że „pojęcie reklama” oznacza wszelkie działania podmiotu gospodarczego mające kształtować popyt poprzez poszerzenie wiedzy przyszłych nabywców o towarach, w celu zachęcenia ich do nabywania towarów właśnie od tego, a nie innego podmiotu gospodarczego. Szczególnie istotne jest, że może to być realizowane za pomocą rozmaitych środków wyrazu (W. Nykiel, A. Mariański, Komentarz do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ODDK, 2006, str 421.).

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki na organizację gali tylko wówczas mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych, jeśli nie stanowią wydatków o charakterze reprezentacyjnym Zdaniem Spałki nie ulega wątpliwości że głównym celem wieczoru była reklama i promocja. W związku z tym, wydatki niezbędne do organizacji i prawidłowego przebiegu wieczoru, niemające cech wystawności mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodow w Spółce. Wydatkami takimi są zdaniem Spółki wydatki poniesione na: organizację gali: catering, hostessy, druk i dystrybucja zaproszeń, garderoba, namiot, parkiet do tańca, rozmieszczenie brandingu na zewnątrz E XXI (powierzone specjalistycznej agencji M. Sp. z o. o.) koszty obsługi i wynajmu powierzchni, w tym m. in. sprzątanie, parking, zabezpieczenie medyczne, ochrona (odrębna umowa na wymienione koszty), scenariusz i reżyserię gali, w tym również: zapewnienie udziału konferansjerów, zabezpieczenie pionu produkcyjnego scenograficznego, charakteryzacji światła i nagłośnienia - są to koszty, których poniesienie jest niezbędne do prawidłowego przebiegu gali (nie mają cech wystawności, bez ich poniesienia organizacja gali byłaby niemożliwa).

Wskazano, iż stanowisko takie jest akceptowane przez organy podatkowe, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 15 maja 2009 r. (lLPB3/423-206/07/09-S/MC), w odniesieniu do wydatków na zorganizowanie jubileuszu uznał że: „stwierdzić należy, iż koszty przedmiotowej imprezy, obejmujące wydatki na: honoraria pracowników i współpracowników, materiały, zakup usług i pozostałe świadczenia, technikę zdjęciową, technikę komputerową, usługi montażowe, usługi dźwiękowe, usługi realizacji, obsługę studyjną i plenerową, budowę dekoracji, obsługę nagrania, stanowią koszty uzyskania przychodów”.

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 29 kwietnia 2011 r. (IPPB5/423-61/11-4/JC) stwierdził, że wydatki - ponoszone przez Wnioskodawcę na nabycie usług organizacji imprez reklamowych, oprawę muzyczną tych imprez, wynajęcie hali namiotowej i urządzeń rekreacyjno-rozrywkowych, imprezy dla dzieci, obsługę imprez przez hostessy - związane z reklamą, promocją nowoutworzonego centrum handlowego można uznać za koszty (...). Ponadto, również wydatki na zakup usług cateringowych („niewielki posiłek, zupa”) ponoszone w związku z organizacją imprez otwarcia Centrum, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów (...)”.

Z kolei Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 24 marca 2011 r. (IBPBI/2/423-1929/10/AP) potwierdził zasadność zaliczenia do kosztów uzyskania przychodow wydatków obejmujących:

  • „opłaty za wynajem powierzchni wystawienniczej,
  • zaprojektowanie, wykonanie i transport stoiska,
  • reklamę w pismach wydawanych przez organizatora targów,
  • zatrudnienie obsługi stoiska,
  • zakup elementów ubioru z logo firmy dla personelu obsługi oraz pracowników,
  • zakup gadżetów o niskiej jednostkowej wartości z logo firmy dla kontrahentów (słodycze, długopisy, krawaty, spinki do koszuli, kubki, zapalniczki, itp.),
  • zaprojektowanie i wydruk zaproszeń dla klientów,
  • zakup vucherów uprawniających do wejścia na targi,
  • zorganizowanie noclegów transportu oraz zapewnienia wyżywienia (na zwyczajowo przyjętym poziomie) dla pracowników, zaproszonych klientów i gości,
  • ubezpieczenie majątkowe stoiska i jego wyposażenia,
  • wykonanie systemu informacji multimedialnej,
  • organizację spotkań z partnerami biznesowymi w trakcie targów,
  • zakup winiet do samochodów służbowych uprawniających do poruszania się w centrum miasta i dojazdu do miejsca odbywania targów.”

Wskazano, iż stanowisko takie jest również akceptowane w orzecznictwie sądowym. Np. w wyroku z 21 stycznia 2009 roku (III SA/Wa 1601/06) WSA w Warszawie uznał, że zorganizowanie imprezy połączonej z bankietem i atrakcjami artystycznymi przez spółkę z branży wydawniczej jest wydatkiem o charakterze reklamowym (kosztem uzyskania przychodów), gdyż „próbując nakreślić charakter tej imprezy można powiedzieć, iż jest ona pewnego rodzaju przedsięwzięciem marketingowym o wielorakich celach, nakierowanym głównie na umocnienie pozycji rynkowej danego tytułu prasowego, poprzez zwiększenie jego sprzedaży, pozyskiwanie reklam itd. Natomiast te cele i cechy, które utożsamiane są zwykle z reprezentacją, a więc wykreowanie wizerunku, budowa zaufania, uwypuklenie zasobności, profesjonalizm, wprawdzie niewątpliwie są również obecne, to jednak nie są elementem dominującym i niejako realizowane są ubocznie, przy okazji przeprowadzania takiej imprezy. Towarzyszące takiej imprezie - długotrwałe i kosztowne przygotowania, wysoki standard, odpowiedni wystrój, zaproszeni goście, są po prostu nieodzownymi jej elementami, warunkującymi skuteczność podejmowanych w tym zakresie przez Spółkę działań”.

Podniesiono, iż również w przypadku gali organizowanej przez Spółkę, gala miała na celu przede wszystkim promocję i reklamę Spółki. Promocyjno-reklamowy charakter gali wskazuje na możliwość zaliczenia niektórych wydatków do kosztów reklamy, która nie jest wymieniona w katalogu wyłączeń z kosztów podatkowych wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Natomiast wydatki poniesione na kolację serwowaną, open bar i bufet, rewię M. P., pokaz sztucznych ogni, część taneczną oraz występy artystów - mają charakter reprezentacyjny (ich celem jest kreowanie dobrego wizerunku Spółki) - i w związku z tym nie mogą być zaliczone do kosztów podatkowych w Spółce.

Ad. 2.

Analogicznie, jak w uzasadnieniu do pytania 1, art. 15 ust. 1 updop pozwala na zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wszelkich kosztów, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, zarówno bezpośrednio jak i pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami, pod warunkiem, że zachodzi związek kosztów z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zdaniem Spółki koszt pikniku rodzinnego, jako imprezy integracyjnej organizowanej dla pracownik6w firmy i osób im towarzyszących, może być - jako jeden z kosztów pracowniczych - zaliczony do kosztów uzyskania przychodów w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Dotyczy to również nagród wygranych w konkursach organizowanych na tych piknikach. Nie ulega bowiem wątpliwości, że piknik przyczynia się do integracji pracowników Spółki.

Podniesiono, iż dotychczasowe orzecznictwo sądowe wskazuje, że wydatki na zorganizowanie imprez integracyjnych mogą stanowić koszt podatkowy, np. w wyroku WSA we Wrocławiu z 20 maja 2008 r. (sygn. akt I SA/Wr 1712/07). WSA wskazał, że ,,Skoro celem działania pracowników powinno być osiągniecie określonego efektu gospodarczego to stopień integracji tej grupy osób ma wpływ na efektywność jej działania a tym samym na osiągnięty efekt końcowy, czyli wysokość przychodu z działalności gospodarczej. Imprezy integracyjne mają za cel integrowanie załogi także poprzez kształtowanie wśród tej grupy ludzi zasad funkcjonowania w określonej grupie, promowanie zachowań spełniających oczekiwania pracodawcy np. poprzez informowanie wszystkich pracowników o sukcesach poszczególnych osób, przyznawania nagród za określone zachowania itp.”.

Odnosząc się do kosztów udziału w imprezie rodzin pracowników Spółka jest zdania, że jednym z elementów polityki firmy jest poszanowanie także rodziny pracownika. Obecni na pikniku członkowie rodzin to osoby z ich najbliższego otoczenia, mające wpływ na podejmowane przez pracowników decyzje, także w zakresie miejsca zatrudnienia i lojalności wobec pracodawcy – a zatem poprzez swój bliski związek z pracownikami osoby te też są związane ze Spółką i brak podstaw do wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z ich udziałem w pikniku (nawet nie byłoby możliwe wyodrębnienie takich kosztów). Udział rodziny pracownika w pikniku jest przede wszystkim istotny dla samego pracownika, który docenia to, że firma promuje również wartości rodzinne, co przyczynia się do jego lojalności i związania ze Spółką.

Wskazano, iż organizacja pikniku miała również na celu promocję i reklamę Spółki. Pikniki rodzinne odbywały się w ramach programu promującego Spółkę i stanowiły element jej obchodów z okazji jubileuszu 10 - lecia powstania. Miejsca pikników zostały specjalnie oznaczone plakatami i programem imprez z nowym logo Spółki, w wypowiedziach konferansjerów, przedstawicieli zarządu Spółki podkreślany był charakter reklamowy imprezy. Koszty związane z udziałem gości są w ocenie Spółki elementem kosztów promocji, reklamy i marketingu, kształtującym popyt na usługi Spółki i jej markę. Wydatki na organizację tych imprez nie noszą znamion wystawności i okazałości, ograniczają się do kosztów zwyczajowo ponoszonych w takich przypadkach (z wyjątkiem napojów alkoholowych) i mogą w ocenie Spółki stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 updop. Podniesiono, iż w obecnym stanie prawnym wydatki o charakterze reklamowym nie są wymienione w katalogu wyłączeń z kosztów podatkowych w art. 16 ust. 1 updop. Argumentacja przedstawiona przez Spółkę do pytania nr 1 w zakresie zdefiniowania wydatków reklamowych znajduje w pełni zastosowanie również w odniesieniu do promocji Spółki wśród gości obecnych na pikniku.

Ad. 3.

Poniesione przez Spółkę koszty ekspedycji na Mont Blanc związane były z obchodami jubileuszu Spółki i promocją nowego logo. Podczas wyprawy pracownicy korzystali ze stroju oraz wyposażenia z logo firmy, co przyczyniło się do rozpowszechniania informacji o Spółce oraz zwiększyło jej rozpoznawalność na rynku, zyskując możliwość osiągnięcia potencjalnych przychodów w przyszłości. Zgodnie z regulaminem konkursu wizerunki uczestników wyprawy zostały wykorzystane w celach promocyjnych Spółki.

Wskazano, iż do kategorii wydatków mających na celu osiągnięcie przychodów zalicza się koszty promocji, reklamy i marketingu, mające na celu kształtowanie popytu na dane usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Uznając także, że reklamą jest nie tylko rozpowszechnianie informacji o danym towarze lub usłudze, jego zaletach, wartości itp., ale także promowanie firmy i przekazywanie informacji o samej firmie, można, według Wnioskodawcy, uznać w całości koszty związane z obsługą wyprawy za koszty podatkowe Spółki w rozumieniu art. 15 ust. 1 updop.

Podniesiono, iż jak wskazano w opisie stanu faktycznego, wyprawa miała na celu zaprezentowanie Spółki jako firmy zajmującej jedno z czołowych miejsc na rynku europejskim w branży logistycznej. Spółka chciała pokazać za pomocą zabiegów promocyjnych i marketingowych pozycję Spółki na rynku oraz rosnące przedsięwzięcia i cele z którymi Spółka się zmierza. Dystrybucja informacji o wyprawie (a tym samym promocja Spółki) odbyła się poprzez stronę Internetową na facebooku firmy, mailing, plakaty i ulotki dystrybuowane przez lokalnych koordynatorów. Zdjęcia i film z ekspedycji ukazały się w prasie branżowej, zostały rozpropagowane w internecie, na you tube itp.

Produktami reklamowymi towarzyszącymi realizacji projektu były:

  • artykuły prasowe opisujące wyprawę, w tym w prasie branżowej,
  • zdjęcia grupy trekkingowej P. oraz flagi z logo Spółki na tle najwyższego szczytu Europy,
  • film z wyprawy,
  • informacja o wyprawie w internecie m.in. na facebooku,
  • prezentacja zdjęć z wyprawy podczas obchodów 10-lecia.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, nie ulega wątpliwości, że wydatki związane z wyprawą (koszty przejazdów, wyżywienia, wynajęcia przewodników, tragarzy, ekwipunek i stroje z logo Spółki) jak i koszty wyprodukowania filmu o wyprawie, mają charakter reklamowo-promocyjny, a zatem stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki.

Wskazano, iż stanowisko takie jest również akceptowane przez organy podatkowe w odniesieniu do różnego rodzaju imprez sportowych, w których uczestniczą pracownicy jednocześnie promując pracodawcę (np. poprzez koszulki z logo firmy). Np. Dyrektor by Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 4 maja 2011 r. (IBPBI/2/423-479/11/BG) wskazał: „Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka zorganizowała turniej piłkarski dla pracowników Spółki, drużyny tworzyli pracownicy z poszczególnych wydziałów. W tym celu wynajęto salę gimnastyczną, zakupiono firmowe stroje sportowe (np. koszulki z logo Firmy, stroje bramkarskie, piłki), przygotowano drobne nagrody (statuetki, puchary, dyplomy), przygotowano również poczęstunek dla piłkarzy (pracownicy) i kibiców (pracownicy). Turniej Firma sfinansowała ze śródków obrotowych Turniej ten traktowany był jak impreza integracyjna. Udział w imprezie umożliwia pracownikom lepsze poznanie się, rozwija umiejętność współpracy i umacnia poczucie identyfikowania się z firmą co przekłada się na poprawienie atmosfery wśród zatrudnionych, lepsze efekty osiągane w pracy. Odnosząc uwarunkowania prawne do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że wydatki poniesione na organizację imprezy dotyczące pracowników, jeśli nie noszą znamion wystawności, mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Podobnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 7 marca 2011 r. (IBPBI/2/423-1829110/JD): ,,W przypadku zawodników reklamujących firmę Wnioskodawcy, wyposażenie ich w stroje z logo firmy na czas zawodów sportowych, w których uczestniczą, służy propagowaniu pozytywnego wizerunku firmy. Poprzez takie działanie Wnioskodawca rozpowszechnia logo firmy, buduje swój obraz w oczach potencjalnych klientów. Wydatki na ich nabycie mogą zostać w takich okolicznościach zaliczone do kosztów uzyskania przychodów jako koszty reklamy, o ile fakt wykorzystywania przedmiotowych strojów sportowych przez pracowników nie wiąże się z okazałością, wytwornością w reprezentowaniu przedsiębiorstwa Wnioskodawcy. Także pozostałe wydatki w omawianym przypadku, tj. związane z zakupem sprzętu, wynagrodzeniem trenera, zakwaterowania i wyżywienia w hotelach na czas turniejów, wynajmem Sali, wpisowym stanowią - z uwzględnieniem powyższych zastrzeżeń - koszt uzyskania przychodow. Reasumując ww. wydatki można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, jeśli nie mają charakteru reprezentacyjnego, a ich źródłem finansowania są środki obrotowe firmy”.

Ad. 4.

Celem organizowanego konkursu „Niezwykli ludzie P.” był rozwój pozazawodowej aktywności pracowników oraz ich pełniejsza integracja ze Spółką.

Wskazano, iż udział w konkursie nie pozostawał w związku z zakresem obowiązków wynikających ze stosunku pracy, a nagrody nie były przyznane za wyniki związane bezpośrednio czy też pośrednio ze sprzedażą (przychodem) Spółki. Konkurs był elementem działań promocyjno-reklamowych powiązanych z obchodami jubileuszowymi w Spółce. Głównym jego założeniem było wypromowanie Spółki dbającej o swoich pracowników; konkurs miał również na celu integrację pracowników, wzmocnienie więzi koleżeńskich pomiędzy pracownikami a także wzrost lojalności wobec pracodawcy, co z kolei przekłada się pośrednio na zdolność do generowania przez Spółkę przychodów podatkowych. Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, można uznać, iż w takim zakresie istnieje związek pomiędzy konkursem a przychodami uzyskiwanymi przez Spółkę.

Podniesiono, iż udział osób towarzyszących w imprezach, tj. wycieczce i weekendzie, zagwarantowany jest regulaminem konkursu.

Zdaniem Spółki, zarówno koszty wycieczki i weekendu dotyczące pracowników, jak i osób towarzyszących oraz wyemitowany z przebiegu konkursu film” Niezwykli ludzie P.” stanowią koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust.1 updop. Nagrody stanowiły bowiem element zachęcający pracowników do udziału w konkursie. Jednocześnie możliwość wyjazdu z osobą towarzyszącą wpływa na pozytywne postrzeganie firmy przez pracowników, co zwiększa ich lojalność i przywiązanie do Spółki.

Wskazano, iż zastosowanie znajduje tu argumentacja Spółki przedstawiona w uzasadnieniu do pytania nr 2. W szczególności wydatków na organizację konkursu nie można uznać za działania o charakterze reprezentacyjnym - konkurs skierowany był bowiem wyłącznie do pracowników Spółki (reprezentacja zaś oznacza ogół działań podejmowanych na zewnątrz Spółki). Jak wskazał WSA w Warszawie w wyroku z 20 maja 2010 r. III SA/Wa 2120/09): ,,Na gruncie przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych „reprezentację” należy postrzegać jako wszelkie działania związane z tworzeniem wizerunku przedsiębiorcy, utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami, które wprawdzie nie są konieczne dla osiągania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, ale sprzyjają temu celowi, są z nim w sposób pośredni powiązane. Przede wszystkim zaś jest to dążenie do stworzenia skierowanego na zewnątrz, pozytywnego wizerunku przedsiębiorcy, takiego jaki - wiedziony doświadczeniem i specyfiką działalności - chciałby wykreować na użytek kontrahentów (klientów)”.

Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki związane z organizacją konkursu „Niezwykli ludzie P.” stanowią koszty uzyskania przychodów Spółki.

Ad. 5.

Wydatki poniesione na wydanie publikacji (monografii) „10 lat z P.” i medali pamiątkowych opatrzonych logo Spółki, ze względu na zawarte w nich informacje o firmie, na fakt, że zostały wręczone kontrahentom i potencjalnym kontrahentom oraz pracownikom, przyczynią się do zabezpieczenia źródła przychodu, a w przyszłości do osiągnięcia wyższych przychodów. Reklama oznacza rozpowszechnianie informacji o usługach i towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia. Monografie opatrzone logo Spółki opisujące przedmiot jej działalności oraz charakterystykę oferowanych usług spełniają w tym znaczeniu funkcje reklamy.

Podniesiono, iż przekazania tego rodzaju nie można uznać za działania o charakterze reprezentacyjnym, gdyż mają one wyłącznie walor informacyjny bądź reklamowy, nie prowadzą do podwyższenia prestiżu Spółki. Publikacja zawiera jedynie informacje o Spółce, nie ma wartości użytkowej (takiej jak długopis/pióro/kalendarz) - jej celem jest jedynie reklama i promocja Spółki, przedstawienie jej historii, dotychczasowych osiągnięć, podkreślenie znaczącej pozycji na rynku usług logistycznych w Europie, a także dalszych planów rozwoju Spółki. Tym samym wydatków na zakup przedmiotowych publikacji nie można kwalifikować jako kosztów reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

W konsekwencji wydatki takie, zdaniem Spółki stanowią w całości koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 updop.

Wskazano, iż stanowisko Spółki jest również akceptowane w dotychczasowych interpretacjach organów podatkowych, np.: w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 9 listopada 2011 r. (IBPBI/2/423-1011/10/MS) organ wskazał, że: „Reasumując, jeżeli wręczane przez Wnioskodawcę drobne gadżety i upominki o niskiej wartości jednostkowej są rozdawane masowo oraz opatrzone są w sposób trwały logo firmy, to wydatki poniesione na ich nabycie stanowią, na podstawie art. 15 ust. 1 updop, koszt uzyskania przychodów, pod warunkiem jednakże, że zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów”.

Tak stwierdził również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji z 8 września 2010 r. (IBPBI/2/423-782/10/MS) „Odnosząc powyższe do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego należy stwierdzić, iż przedmiotowe wydatki poniesione na (…), wykonanie ulotek, identyfikatorów, zaproszeń i ścianek informacyjnych z logo firmy, można uznać za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o pdop. Koszty te z uwagi na to, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, mają wpływ na osiągany przez Spółkę przychód”.

Również Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z 5 sierpnia 2010 r. (ILPB4/423-26/10-2/MC), zaakceptował zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów wydatków na zakup „kalendarzy, długopisów, smyczy itp. z logo Spółki”.

W związku z powyższym, według Wnioskodawcy, wydatki związane z wydaniem publikacji „10 lat z P.” i medali pamiątkowych opatrzonych logo Spółki powinny stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Definicja sformułowana przez ustawodawcę ma charakter ogólny. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej analizie w celu dokonania jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest jedynie sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów. W pozostałych przypadkach należy natomiast zbadać istnienie związku przyczynowego pomiędzy poniesieniem kosztu a powstaniem przychodu lub realną szansą powstania przychodów podatkowych, bądź też zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła ich uzyskiwania.

Innymi słowy oznacza to, że dla kwalifikacji prawnej danego kosztu istotne znaczenie ma cel, w jakim został poniesiony. Wydatek zostanie uznany za koszt uzyskania przychodów, jeżeli pomiędzy jego poniesieniem a powstaniem, zwiększeniem bądź też możliwością powstania przychodu istnieje związek przyczynowy.

A zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów, jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  • został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, które nie są wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy podatkowej. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów. Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem, a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku musi mieć wpływ na powstanie, zwiększenie lub zabezpieczenie tego przychodu.

Kosztami podatkowymi są m.in. tzw. „koszty pracownicze”. Koszty te obejmują przede wszystkim wynagrodzenia zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników. Mogą również obejmować wydatki ponoszone na rzecz pracowników w celu ich integracji np w postaci organizacji dla nich spotkań integracyjnych, spotkań okolicznościowych z okazji świąt lub innych ważnych wydarzeń, itp. Są one bowiem związane z prowadzoną przez podatnika działalnością, mają na celu poprawę atmosfery pracy, zintegrowanie pracowników z pracodawcą, co w konsekwencji wpłynie na zwiększenie efektywności ich pracy.

W każdej sytuacji jednakże trzeba sprawdzić, jaki jest cel takiego spotkania. W przypadku, jeżeli wydatki poniesione zostały na zorganizowanie spotkania integracyjnego mającego na celu poprawę komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników z firmą, budowanie zespołu, poprawy atmosfery pracy oraz ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie poprawę efektywności pracy a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika, to wówczas spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zakwalifikowane do kosztów podatkowych. Jeśli jednak spotkanie nie służy takiemu celowi, a przebywanie pracowników ze sobą czy konsumpcja są celem samym w sobie, to w takim przypadku nie można uznać, iż wydatki poniesione na organizację takiej imprezy mają związek z przychodem, wobec czego nie stanowią one kosztu uzyskania przychodów.

Do kosztów podatkowych podatnik może zaliczyć także wydatki związane z reklamą firmy.

Co prawda ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje ww. pojęcia, jednakże, zdaniem tut. Organu, pod pojęciem reklamy należy rozumieć działania podmiotu gospodarczego, mające na celu kształtowanie popytu na dane towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania towarów i usług tego podmiotu gospodarczego. Może być ona realizowana za pomocą rozmaitych środków wyrazu oraz przy użyciu zróżnicowanych środków przekazu, w tym poprzez prezentowanie danego towaru lub usługi, jego cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych czy modnych, a także poprzez rozpowszechnianie logo firmy. Można wobec tego wyróżnić reklamę towaru, usługi, a także reklamę firmy (przedsiębiorstwa). Wydatki ponoszone na reklamę firmy przyczyniają się pośrednio do uzyskania przychodów. Nie są także wyłączone z kosztów podatkowych na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym miejscu należy podkreślić, iż to obowiązkiem podatnika, jako odnoszącego ewentualną korzyść z faktu zaliczenia określonych wydatków w poczet kosztów uzyskania przychodów, jest wykazanie, w oparciu o zgromadzone dowody, związku pomiędzy poniesieniem kosztu a uzyskaniem przychodu (w tym zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów), zgodnie z dyspozycją powołanego art. 15 ust. 1 ww. ustawy. Zaznaczyć należy, iż to organ podatkowy dokonuje analizy zakwalifikowanych przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów wydatków, w oparciu o zgromadzony przez tychże podatników materiał dowodowy. Dowody powinny potwierdzać wystąpienie związku przyczynowo – skutkowego pomiędzy kosztami a przychodami Spółki.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy. Z tak udokumentowanych wydatków winno ponadto wynikać, że mają związek z prowadzoną działalnością gospodarczą i bezpośrednio lub pośrednio wpływają na wielkość osiąganych przez podatnika przychodów.

Należy także pamiętać o wyłączeniach wynikających z uregulowań zawartych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 45 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków pracodawcy na działalność socjalną, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; kosztem uzyskania przychodów są jednak świadczenia urlopowe wypłacone zgodnie z przepisami o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych.

Dodać również należy, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 38a cytowanej ustawy, do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji.

Stosownie do regulacji zawartej w art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia reprezentacji, wobec czego, wobec czego znaczenie tego terminu należy ustalić stosując wykładnię językową. Zgodnie z definicją słownikową, reprezentacja to „okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną” (por. Uniwersalny Słownik Języka Polskie pod red. St. Dubisza, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007). Pomocną może być również etymologia tego słowa – „repraesentatio” (łac.) oznacza „wizerunek”. Reprezentację należy zatem rozumieć jako występowanie w imieniu podatnika (firmy), wiążące się z okazałością i wytwornością, w celu wywołania jak najlepszego wrażenia przy reprezentowaniu firmy. Są to przede wszystkim działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych z innymi podmiotami gospodarczymi, związane w szczególności z utrzymywaniem delegacji lub kontrahentów, uczestnictwem w przyjęciach związanych z pobytem tych podmiotów. Działania te ułatwiają nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów handlowych, w tym poprzez budowanie osobistych relacji, a ich zasadniczym celem jest kształtowanie wizerunku przedsiębiorcy jako zasobnego, godnego zaufania partnera biznesowego.

Podkreślić należy, że obecnie tego typu kwalifikowanie wydatków i celów ich poniesienia znajduje ponadto odzwierciedlenie w doktrynie prawa podatkowego, np. B. Brzeziński, M. Kalinowski, Podatek dochodowy od osób prawnych. Komentarz, Warszawa 1997, str. 159) Za koszt uzyskania przychodów według Komentarza do ustawy do podatku dochodowego od osób prawnych 2009, Gdańsk 2009, str. 493 pod red. W. Nykiel, A. Mariański, nie będą mogły być uznane bankiety z kontrahentami w restauracjach. Dotyczyć to będzie nie tylko wystawnych kolacji, ale również tzw. lunchu biznesowego.

Z powyższego wynika, iż o reprezentacji można mówić w odniesieniu do działań mających na celu stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz, to jest w relacji z kontrahentami (ich przedstawicielami), gośćmi i potencjalnymi klientami, akcentowania jej renomy i poszanowania kontrahenta. Obejmuje ona zarówno działania zmierzające do:

  • stworzenia oczekiwanego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, jak i
  • stworzenia korzystnych warunków w celu nawiązania nowych lub też podtrzymania (rozszerzenia) dotychczasowych kontaktów.

Zatem, celem wydatków na reprezentację jest m.in. stworzenie i utrwalenie właściwego wizerunku firmy, poprzez np. sposób podejmowania kontrahentów czy poczęstunek. Właściwy wizerunek to taki, który może sprawić, że kształtowany dzięki reprezentacji „obraz przedsiębiorcy” przełoży się na nabywanie jego produktów lub usług. Świadome kształtowanie więc właściwego wizerunku przez podatników ma na celu stworzenie takiego wyobrażenia o przedsiębiorcy, które spowoduje pozytywne postrzeganie tegoż przedsiębiorcy przez osoby zewnętrzne, które z kolei będzie zachętą do podjęcia rozmów, współpracy, zakupów jego produktów czy usług.

Pojęcie reprezentacji w prawie podatkowym jest trudne do zdefiniowania z powodu podobnego charakteru do reklamy, często różnice pomiędzy reprezentacją a reklamą zacierają się. Reprezentacja, podobnie jak reklama ma za zadanie promocję danego podmiotu gospodarczego, jednakże każda z nich spełnia je w inny sposób. Reklama polega na przedstawieniu towarów, nakłanianiu do nabycia w sposób bezpośredni, zaś reprezentacja pośrednio promuje podmiot gospodarczy poprzez stworzenie dobrego wizerunku firmy.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Spółka w 2011 r. zorganizowała jubileusz 10-lecia powstania. W ramach ww. jubileuszu zorganizowane zostały następujące przedsięwzięcia:

  1. uroczysta gala w nowoczesnej aranżacji hali EXPO XXI w Warszawie w oprawie grafiki P. z udziałem klientów strategicznych, przedstawicieli władz i urzędów, środowisk opiniotwórczych, przedstawicieli kolei zagranicznych, dziennikarzy, redaktorów naczelnych czołowych mediów. Gala składała się z części oficjalnej i artystycznej. Część oficjalna obejmowała wystąpienia przedstawicieli Spółki i zaproszonych gości, w których podkreślono osiągnięcia Spółki, jej potencjał i perspektywy rozwoju. Zasłużeni pracownicy Spółki zostali odznaczeni pamiątkowymi medalami, a laureatom konkursu „Niezwykli ludzie P.” zostały wręczone nagrody. Część artystyczna obejmowała kolację serwowaną, open bar i bufet, rewię M. P., pokaz sztucznych ogni, część taneczną. Prowadzącymi wieczór byli popularni polscy konferansjerzy, którzy kilkakrotnie podkreślali sukcesy Spółki oraz wymieniali największe atuty oferowanych usług. W związku z powyższym Spólka poniosła wydatki na:
    1. organizację gali: catering, hostessy, druk i dystrybucja zaproszeń, garderoba, namiot, parkiet do tańca, rozmieszczenie brandingu na zewnątrz EXPO XXI, którą powierzono specjalistycznej agencji M. Sp. z o.o.
    2. obsługę i wynajem powierzchni, w tym m.in. sprzątanie, parking, zabezpieczenie medyczne, ochrona (odrębna umowa na wymienione koszty).
    3. scenariusz i reżyserię gali, w tym również: zapewnienie udziału konferansjerów i artystów, zabezpieczenie pionu produkcyjnego, scenograficznego, charakteryzacji, światła i nagłośnienia były (również wg odrębnej umowy).
    4. występ artysty zagranicznego udokumentowany odrębną fakturą.
      Faktury posiadają szczegółową specyfikację poniesionych wydatków.
  2. pikniki rodzinne z udziałem pracowników i ich rodzin, klientów regionalnych, władz samorządowych, regionalnych ośrodków opiniotwórczych i lokalnych dziennikarzy, których celem było zaprezentowanie nowego brandingu związanego z grupą P. oraz zwiększenie poziomu identyfikacji pracowników z firmą poprzez integrację. Dla podkreślenia reklamowego charakteru na piknikach rozdawane były drobne gadżety reklamowe z logo Spółki typu: baloniki, gwizdki, krówki, opaski silikonowe, jojo, koszulki. Na piknikach organizowane były konkursy, zawody i loterie, a zwycięzcom wręczane nagrody. W konkursach brali udział wszyscy uczestnicy pikników. Prowadzący w animacjach wykorzystywali ciekawostki na temat grupy P. oraz wielokrotnie podkreślali ze sceny charakter promocyjno-reklamowy imprezy. Pikniki zostały zorganizowane przez firmy prowadzące działalność rozrywkową.
    Na koszty organizacji i obsługi tych imprez składały się:
    1. zatrudnieni konferansjerzy, oprawa muzyczna, obsługa i montaż urządzeń nagłaśniających, obsługa scenograficzna, plakaty, tablice informacyjne, zaproszenia, transport techniczny, namioty, wieczorna dyskoteka.
    2. animacje i atrakcje dla dzieci, m.in. przy wykorzystaniu taboru i infrastruktury kolejowej, przygotowanie konkursów, rekwizytów i nagród w konkursach.
    3. zaplecze sanitarne, ochrona, stroje dla obsługi, ubezpieczenie OC, fotograf. (Na ww. wydatki Spółka zawarła umowy zawierające szczegółową specyfikację świadczonych usług.)
    4. catering, tj. kiełbaska, kaszanka, piwo - odrębnie dla pracowników z rodzinami, osobno dla klientów i gości (tzw. strefa klient) - udokumentowane odrębnymi fakturami,
    5. usługi transportowe - dowóz pracowników do wyznaczonych miejsc organizowania pikników.
    Wydzielenie z całości kosztów imprez kosztów przypadających na pracowników, członków rodzin i zaproszonych gości jest niemożliwe, w związku z czym Spółka nie ma możliwości wyliczenia „osobokosztu” imprezy piknikowej.
  3. wyprawa na Mont Blanc - adresowana wyłącznie do pracowników Spółki. Miała na celu zaprezentowanie Spółki jako firmy w branży logistycznej, która zdobywa postawione sobie cele. Spółka chciała pokazać za pomocą zabiegów promocyjnych i marketingowych pozycję Spółki na rynku oraz rosnące przedsięwzięcia i cele, z którymi Spółka się zmierza.
    Uczestnicy ekspedycji mieli zapewnione:
    1. sprzęt turystyczny z logo firmy (kurtka, czapka, polar), dostosowany do warunków wyprawy, niemający charakteru ekskluzywnego,
    2. ubezpieczenie,
    3. koszty wynajmu przewodników,
    4. aprowizację i noclegi,
    5. zapewnienie transportu.

    Wymienione wydatki zostały wyszczególnione w umowach i udokumentowane otrzymanymi przez Spółkę fakturami, z których wynikają poszczególne koszty. Ponadto Spółka poniosła koszty wyprodukowania filmu o wyprawie.
  4. konkurs „Niezwykli ludzie P.”, którego celem było wyłonienie, spośród pracowników Spółki niezwykłych osobowości (nietypowa pasja, ciekawa historia, zaangażowanie społeczne), co z kolei miało wpływać na budowę wizerunku Spółki, jako instytucji integrującej pracowników wokół wspólnie rozwijanych zainteresowań. Dla zwycięzców konkursu ufundowano wycieczkę zagraniczną z osobą towarzyszącą oraz dwa weekendy w SPA, również z osobami towarzyszącymi. Wygrane w konkursie nagrody zostały wręczone na uroczystej gali. Konkurs został uwieńczony filmem „Niezwykli ludzie P.”. Koszy realizacji filmu zostały odrębnie zafakturowane, a nagrody w konkursie (usługa turystyczna) udokumentowane fakturami VAT marża.
  5. wydana została publikacja (monografia) „10 lat z P.” wraz z medalem pamiątkowym. Publikacja logo Spółki zawierała informacje o powstaniu i działalności Spółki, informacje o zmianach prawno - organizacyjnych na przestrzeni 10 lat oraz aktualną ofertę usługową Spółki. Elementem publikacji był medal pamiątkowy mający dwie wersje:
    1. srebrną lub platerowaną 24-karatowym złotem w drewnianym pudełku z tłoczeniem,
    2. z mosiądzu w etui.

    Publikacja wręczona została klientom, osobom z ośrodków opiniotwórczych, środowisk naukowych, z branży transportowej oraz wyróżniającym się pracownikom wraz z pamiątkowym medalem. Wydanie publikacji (wraz z medalami pamiątkowymi) zostało zlecone firmie, Spółka posiada fakturę wraz z kosztorysem.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z ww. przedsięwzięciami zorganizowanymi w 2011 r. z okazji jubileuszu 10-lecia powstania firmy.

Dokonując oceny charakteru wydatków związanych z organizacją ww. przedsięwzięć z okazji jubileuszu należy rozstrzygnąć, czy spełniają one kryteria określone w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz czy nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 tej ustawy. Ocena prawna danego wydatku wymaga bowiem uwzględnienia unormowań art. 16 ust. 1 ww. ustawy, w którym ustawodawca dokonał enumeratywnego wyliczenia wydatków niestanowiących kosztów podatkowych, nawet jeśli ponoszone są w celu uzyskania przychodów (zabezpieczenia źródła).

Ustosunkowując się do ww. wydatków należy w pierwszej kolejności wskazać, iż zdaniem tut. Organu oraz jak podkreśla sam Wnioskodawca w treści złożonego wniosku ww. przedsięwzięcia miały na celu przede wszystkim podkreślenie osiągnięć Spółki, jej potencjału i perspektyw rozwoju, a wiec stworzenie i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w kontekście zdefiniowanego wyżej pojęcia „reprezentacja” oraz z analizy przytoczonego art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Spółka do kosztów uzyskania przychodów będzie mogła zaliczyć w głównej mierze wydatki poniesione na materiały mające charakter stricte reklamowy, a więc wydatki na:

  • banery, plakaty, ulotki, elementy reklamy przestrzennej, balony reklamowe, flagi, itp. oraz na rozmieszczenie brandingu na zewnątrz EXPO XXI (powierzone specjalistycznej agencji) – związane z organizacją uroczystej gali w hali EXPO XXI w Warszawie;
  • plakaty, tablice informacyjne, drobne gadżety reklamowe z logo Spółki typu: baloniki, gwizdki, krówki, opaski silikonowe, jojo, koszulki (rozdawane masowo uczestnikom pikników) – związane z organizacją pikników rodzinnych.

W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do uroczystej gali, która odbyła się w hali EXPO XXI w Warszawie, zdaniem tut. Organu, podkreślenia wymaga, iż brali w niej udział głównie klienci strategiczni, przedstawiciele władz i urzędów, środowisk opiniotwórczych, przedstawiciele kolei zagranicznych, dziennikarze, redaktorzy naczelni czołowych mediów. Gala miała na celu w szczególności zaprezentowanie nowej wizualizacji Spółki. Całość przedsięwzięcia cechowała się dużym rozmachem, miała charakter bardzo ekskluzywny, na co wskazuje fakt, iż obok części oficjalnej było szereg atrakcji składających się na część artystyczną.

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca w związku z organizacją ww. gali do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie będzie mógł zaliczyć wydatków poniesionych na:

  • organizację gali: catering, hostessy, druk i dystrybucja zaproszeń, garderoba, namiot, parkiet do tańca;
  • koszty obsługi i wynajmu powierzchni, w tym m.in. sprzątanie, parking, zabezpieczenie medyczne, ochrona;
  • scenariusz i reżyserię gali, w tym również: zapewnienie udziału konferansjerów, zabezpieczenie pionu produkcyjnego, scenograficznego, charakteryzacji, światła i nagłośnienia.

gdyż jako wydatki składające się na przedsięwzięcie noszące znamiona reprezentacji, skierowane do wyselekcjonowanego grona osób, służące głównie budowie i wyeksponowaniu pozytywnego wizerunku Spółki, podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych w myśl regulacji zawartych w cytowany wyżej art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy.

W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

W kontekście powyższego należy wskazać, iż Wnioskodawca prawidłowo zakwalifikował wydatki poniesione na: napoje alkoholowe, kolację serwowaną, open bar i bufet, rewię M. P., pokaz sztucznych ogni, część taneczną oraz występy artystów do kosztów o charakterze reprezentacyjnym, gdyż ich celem było kreowanie dobrego wizerunku Spółki, a tym samym wyłączył ich z kosztów podatkowych.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W odniesieniu do wydatków poniesionych przez Spółkę na organizację pikników rodzinnych należy wskazać, iż obok wydatków o charakterze reklamowym, Spółka do kosztów uzyskania przychodów może także zaliczyć – co do zasady – wydatki ponoszone na rzecz pracowników ze środków obrotowych firmy w postaci organizacji dla nich imprez integracyjnych (w tym organizacji pikników). Według tut. Organu ww. wydatki związane są niewątpliwie z prowadzoną działalnością podatnika i mają na celu uzyskanie przychodów. Kosztami podatkowymi są bowiem tzw. koszty pracownicze.

Jednakże przedsiębiorca, organizując dla pracowników określoną imprezę, musi jako cel tej imprezy przyjąć zintegrowanie pracowników z firmą oraz między sobą, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji w zakresie wykonywania obowiązków pracowniczych. Jeżeli nie przyjmie takiego celu, to samo spotkanie polegające m.in. na konsumpcji, czy zabawie tanecznej nie będzie kosztem uzyskania przychodów. Z takiego spotkania musi wynikać wprost cel motywacyjno-integracyjny dla pracowników, a nie konsumpcja lub przebywanie w swojej obecności jako cel sam w sobie. Przykładem może być nagradzanie na takim spotkaniu osób, które wyróżniają się w trakcie wykonywania obowiązków pracowniczych, itp. W takim przypadku można przyjąć, że pomiędzy prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą oraz wydatkami ponoszonymi, nawet w sposób pośredni, na lepszą, bardziej wydajną pracę pracowników, a przez to na zwiększenie przychodów osiąganych przez przedsiębiorcę, istnieją określone związki.

Wobec powyższego, w przypadku, jeżeli wydatki (w części przypadającej na pracowników) poniesione zostały na zorganizowanie pikników (spotkań integracyjnych), w celu poprawy komunikacji wewnętrznej i motywacji do pracy poprzez zintegrowanie pracowników z firmą, budowanie zespołu, poprawy atmosfery pracy oraz ułatwienie ułożenia wzajemnych relacji między pracownikami i w efekcie poprawę efektywności pracy a przez to zwiększenie przychodów osiąganych przez podatnika, to wówczas w tej części spełniają warunki, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i mogą zostać zakwalifikowane do kosztów podatkowych. Jeśli jednak spotkanie nie służy takiemu celowi, to w takim przypadku nie można uznać, iż wydatki poniesione na organizację takiej imprezy mają związek z przychodem, wobec czego nie stanowią one kosztu uzyskania przychodów.

Mając na uwadze powyższe należy wskazać, iż w związku z organizacją ww. pikników Spółka może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki niezbędne do prawidłowego przebiegu imprezy, a więc wydatki poniesione na:

  • zatrudnienie konferansjerów, oprawę muzyczną, obsługę i montaż urządzeń nagłaśniających, obsługę scenograficzną, transport techniczny, namioty, zaproszenia,
  • zorganizowanie zaplecza sanitarnego, ochronę, stroje dla obsługi, ubezpieczenie OC, fotografa.

Ponadto, w związku z organizacją ww. pikników, kosztem uzyskania przychodów Wnioskodawcy, ale tylko wyłącznie w części przypadającej na pracowników, mogą być wydatki poniesione na: catering, tj. na kiełbasę i kaszankę, na usługi transportowe, tj. dowóz pracowników do wyznaczonych miejsc organizowania pikników, przygotowanie konkursów, rekwizytów i nagród w konkursach o ile zostaną właściwie udokumentowane i będą spełniały kryteria art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych .

W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

W tym miejscu należy podkreślić, że Spółka winna każdorazowo określić, ile osób, w tym pracowników Wnioskodawcy, faktycznie wzięło udział w piknikach. W tym przypadku ewentualny argument, że wydzielenie z całości kosztów imprez kosztów przypadających na pracowników jest niemożliwe, należy uznać za bezzasadny, gdyż Spółka każdorazowo powinna dysponować listą osób, które zadeklarowały chęć udziału w imprezach, a więc może sprawdzić, potwierdzić ich obecność. W konsekwencji poniesione przez Spółkę wydatki na zorganizowanie pikników rodzinnych – tylko w części dotyczącej pracowników, Spółka będzie mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

Natomiast koszty cateringu dla wydzielonych osobno gości i klientów (tzw. strefa klienta) i wieczornej dyskoteki nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Charakter tych wydatków ma bowiem na celu utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku, pozycji podatnika jako podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą. Noszą one zatem znamiona reprezentacji i tym samym, są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

W tym miejscu należy także wskazać, iż według tut. Organu ww. dyskoteka nie jest także przedsięwzięciem integracyjno-motywacyjnym. Jest to raczej spotkanie, którego celem samym w sobie jest przebywanie pracowników w swojej obecności, bez elementów motywujących do bardziej wydajnej pracy, czy pozwalających rozwijać umiejętności współpracy.

W związku z powyższym stanowisko Spółki w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast odnosząc się do wydatków poniesionych na organizację przedmiotowych pikników z okazji święta jubileuszowego, w części dotyczącej rodzin pracowników, podnieść należy, że nie wiążą się one z prowadzoną działalnością gospodarczą, i oceniając charakter omawianego wydatku nie można wykazać związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy ich poniesieniem a uzyskanym przez Spółkę przychodem. Argument, że wydatki na rzecz ww. osób odgrywają rolę w procesie motywowania pracowników, gdyż „mają one wpływ na podejmowane przez pracowników decyzje, także w zakresie miejsca zatrudnienia i lojalności wobec pracodawcy – a zatem poprzez swój bliski związek z pracownikami osoby te też są związane ze Spółką” jest gołosłowny. Nie sposób bowiem nie zauważyć, że w odróżnieniu od pracowników, członkowie ich rodzin nie są związani w jakimkolwiek stopniu, w tym pośrednim, z osiąganymi przez Spółkę przychodami.

Biorąc powyższe pod uwagę poniesione przez Spółkę w tej części wydatki na: catering, tj. na kiełbasę i kaszankę, przygotowanie konkursów, rekwizytów i nagród w konkursach nie stanowią kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe

Należy także wskazać, iż Wnioskodawca w związku z ww. imprezami prawidłowo postąpił wyłączając z kosztów podatkowych napoje alkoholowe (piwo) w oparciu o regulacje zawarte w 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W odniesieniu do pozostałych wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z organizacją w 2011 r. jubileuszu 10-lecia powstania należy wskazać, iż zdaniem tut. Organu, przedmiotowe wydatki jako mające na celu budowanie wizerunku firmy będą podlegać wyłączeniu z kosztów podatkowych w związku z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc się do wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z organizacją wyprawy na Mont Blanc, podkreślenia wymaga, iż jak podnosi Wnioskodawca, przedmiotowe przedsięwzięcie miało „na celu zaprezentować Spółkę jako firmę zajmującą jedno z czołowych miejsc na rynku europejskim w branży logistycznej”.

W związku z powyższym, zdaniem tut. Organu, wydatki poniesione przez Spółkę w związku z ww. przedsięwzięciem, jako wydatki związane głównie z budowaniem pozytywnego wizerunku firmy na tle innych w danej branży, a więc jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym będą podlegały wyłączeniu z kosztów podatkowych w myśl regulacji zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym, Wnioskodawca do kosztów uzyskania przychodów nie będzie mógł zaliczyć wydatków poniesionych na:

  • sprzęt turystyczny z logo firmy (kurtka, czapka, polar), dostosowany do warunków wyprawy, niemający charakteru ekskluzywnego,
  • ubezpieczenie,
  • koszty wynajmu przewodników,
  • aprowizację i noclegi,
  • zapewnienie transportu,
  • wyprodukowanie filmu o wyprawie.

W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

Nawiązując w dalszej kolejności do wydatków poniesionych przez Spółkę w związku z realizacją konkursu „Niezwykli ludzie P.” (wycieczka zagraniczna, dwa weekendy w SPA) należy podkreślić, iż jak wskazał Wnioskodawca „udział w konkursie nie pozostawał w związku z zakresem obowiązków wynikających ze stosunku pracy, a nagrody nie były przyznane za wyniki związane bezpośrednio czy też pośrednio ze sprzedażą (przychodem) Spółki. (…) Głównym jego założeniem było wypromowanie Spółki dbającej o swoich pracowników”.

W związku z powyższym zdaniem tut Organu powyższy projekt miał wpływać na budowę wizerunku Spółki, jako instytucji dbającej o swoich pracowników.

Ponadto należy wskazać, iż nagrody przyznawane w ww. konkursie mają charakter ekskluzywny, a więc już z założenia podlegający wyłączeniu z kosztów podatkowych w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych

W związku z powyższym Spółka nie może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na nagrody (wycieczka zagraniczna, dwa weekendy w SPA) w związku z organizacją ww. konkursu zarówno w części przypadającej na pracowników jak i osoby im towarzyszące.

W tym zakresie stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy podkreślić, iż argument Spółki, iż „możliwość wyjazdu pracownika z osobą towarzyszącą wpływa na pozytywne postrzeganie firmy przez pracowników, co zwiększa ich lojalność i przywiązanie do Spółki” jest całkowicie chybiony, gdyż ponoszenie wydatków na osoby nie związane ze Spółką żadnym stosunkiem służbowym pozostaje bez wpływu na osiągane przez nią przychody.

Wnioskodawca w związku z realizacją ww. konkursu do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oprócz kosztów związanych z zakupem nagród nie będzie mógł także zaliczyć także kosztów realizacji filmu „Niezwykli ludzie P.”, gdyż przyczynia się on do budowania wizerunku firmy.

W powyższym przypadku stanowisko Spółki należy uznać także za nieprawidłowe.

Odnosząc się w dalszej kolejności do wydatków poniesionych przez Spółkę na publikację (monografię) „10 lat z P.” wraz z medalem pamiątkowych (w wersji srebrnej lub platerowanej 24-karatowym złotem w drewnianym pudełku z tłoczeniem lub w wersji z mosiądzu w etui) należy podkreślić, iż w powyższym przypadku ocena charakteru wydatku możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu osób, do których jest skierowana, okoliczności wręczania prezentów, itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji jaką będzie spełniać w firmie.

Należy jednakże zauważyć, że w przypadku przekazywania gadżetów czy prezentów o wyższej wartości wyselekcjonowanej grupie osób, w tym m. in. kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom, to mimo iż będą one oznakowane logo firmy, gdy celem wydatku jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowa odpowiednich relacji z klientami, wydatki takie będą miały charakter reprezentacyjny i w efekcie na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie będą mogły zostać uznane za koszty uzyskania przychodów.

Natomiast w przypadku upominków o niewielkiej wartości należy stwierdzić, iż co do zasady drobne gadżety nie mają charakteru reprezentacyjnego – ich obecność jest dziś bowiem tak powszechna, że nie przyczynia się do budowy wizerunku firmy i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania.

Innymi słowy, o ile wartość jednostkowa przedmiotowych gadżetów i upominków będzie niska oraz ich rozdysponowanie będzie miało charakter masowy, to wydatki poniesione na ich zakup nie będą spełniały kryterium okazałości, czy wystawności, tj. elementów wyznaczających granice pojęcia „reprezentacji”. W konsekwencji nie będą podlegały wyłączeniu określonemu w art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy.

Mając na uwadze powyższe rozważania należy stwierdzić, iż według tut. Organu, wręczane publikacje wraz z medalem pamiątkowych w wersji srebrnej lub platerowanej 24-karatowym złotem w drewnianym pudełku z tłoczeniem lub w wersji z mosiądzu w etui wyselekcjonowanej grupie osób (klientom, osobom z ośrodków opiniotwórczych, środowisk naukowych, osobom z branży transportowej, zasłużonym pracownikom), pomimo oznaczenia logo firmy, będą miały charakter upominków reprezentacyjnych i będą podlegały wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy. Ww. publikacje nie są rozdawane przez Spółkę masowo i nie stanowią drobnych gadżetów takich jak długopis, smycz czy breloczek.

Tym samym stanowisko Spółki w tym zakresie należy uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż Spółka:

  • w związku z organizacją uroczystej gali, do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może zaliczyć wyłącznie wydatki, poniesione na materiały mające charakter stricte reklamowy, a więc wydatki na: banery, plakaty, ulotki, elementy reklamy przestrzennej, balony reklamowe, flagi, itp. oraz na rozmieszczenie brandingu na zewnątrz EXPO XXI (powierzone specjalistycznej agencji). Pozostałe wydatki, jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym, podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy;
  • w związku z organizacją pikników rodzinnych, do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust.1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, będzie mogła zaliczyć wydatki:
    • o charakterze reklamowym:
      • drobne gadżety reklamowe z logo Spółki typu: baloniki, gwizdki, krówki, opaski silikonowe, jojo, koszulki rozdawane masowo uczestnikom pikników,
      • plakaty, tablice informacyjne,
    • niezbędne do prawidłowego przebiegu imprezy, a więc wydatki poniesione na:
      • konferansjerów, oprawę muzyczną, obsługę i montaż urządzeń nagłaśniających, obsługę scenograficzną, zaproszenia, transport techniczny, namioty,
      • zorganizowanie zaplecza sanitarnego, ochronę, stroje dla obsługi, ubezpieczenie OC, fotografa,
    • w części przypadającej na pracowników a poniesione na: catering, tj. na kiełbasę i kaszankę, na usługi transportowe, tj. dowóz pracowników do wyznaczonych miejsc organizowania pikników, przygotowanie konkursów, rekwizytów i nagród w konkursach.
    Natomiast wydatki poniesione na catering dla wydzielonych osobno gości i klientów (tzw. strefa klienta) i wieczorną dyskotekę oraz na napoje alkoholowe (piwo), jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Wyłączeniu z kosztów podatkowych będą także podlegały wydatki poniesione na: catering, tj. na kiełbasę i kaszankę, przygotowanie konkursów, rekwizytów i nagród w konkursach w części w części dotyczącej rodzin pracowników i osób im towarzyszących, gdyż w powyższym przypadku nie można mówić o związku przyczynowo-skutkowym z przychodami uzyskiwanymi przez Wnioskodawcę;
  • w związku z organizacją ekspedycji na Mont Blanc, które to przedsięwzięcie stanowiło element zabiegów mających na celu wykreowanie nowej wizualizacji firmy, do kosztów uzyskania przychodów, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie może zaliczyć żadnych wydatków poniesionych w związku z powyższym, gdyż jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym podlegają wyłączeniu w myśl regulacji zawartych w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  • w związku z realizacją konkursu „Niezwykli ludzie P.” do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie może zaliczyć wydatków poniesionych na nagrody przyznawane w ww. konkursie tj. na wycieczkę zagraniczną oraz weekendy w SPA dla laureatów ww. konkursu zarówno w części dotyczącej pracowników Wnioskodawcy jak i osób im towarzyszących gdyż, zdaniem tut. Organu, przedmiotowe nagrody mają charakter ekskluzywny i w związku powyższym podlegają wyłączeniu z kosztów zgodnie z cyt. wyżej 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto wydatki poniesione przez Spółkę na wycieczkę zagraniczną oraz weekendy w SPA, w części dotyczącej osób towarzyszących laureatom konkursu, nie mają żadnego wpływu na przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę oraz nie wypełniają kryteriów ww. art. 15 ust. 1.Wnioskodawca do kosztów uzyskania przychodów nie będzie mógł zaliczyć także kosztów realizacji filmu wyemitowanego na tę okoliczność, gdyż przyczynia się on do budowania wizerunku firmy i w związku powyższym podlega wyłączeniu zgodnie z cyt. wyżej 16 ust. 1 pkt 28.
  • w związku z publikacją (monografią) „10 lat z P.” wraz z medalem pamiątkowych (w wersji srebrnej lub platerowanej 24-karatowym złotem w drewnianym pudełku z tłoczeniem lub w wersji z mosiądzu w etui) do kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie może zaliczyć wydatków z nimi związanych, gdyż pomimo oznaczenia logo firmy, jako wydatki o charakterze reprezentacyjnym, podlegają wyłączeniu z kosztów podatkowych w myśl art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Końcowo informuje się, iż w związku z faktem, że w przedmiotowej sprawie poniesione przez Wnioskodawcę wydatki mogą mieć znamiona kosztów ogólnych (pracowniczych), reklamowych, promocyjnych, jak również reprezentacyjnych, w zależności od całokształtu okoliczności związanych z organizacją jubileuszu, to jednoznaczne przesądzenie o charakterze tych kosztów wymagałoby przeprowadzenia postępowania dowodowego. Ocena podatkowa poszczególnych kosztów ponoszonych w związku z organizacją jubileuszu, w każdym przypadku winna być dokonywana indywidualnie i całościowo. Dodatkowo w celu oceny, czy dany rodzaj wydatku może zostać uznany za reprezentację, czy też inny rodzaj wydatków konieczna jest analiza całokształtu okoliczności faktycznych konkretnej sprawy. Tutejszy organ nie jest uprawniony do dokonania takich ustaleń w ramach postępowania w przedmiocie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Z tego względu, niniejsza interpretacja ogranicza się do wykładni przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz wyłączeń z kosztów podatkowych (art. 16 ust. 1 ww. ustawy) mogących znaleźć zastosowanie w sprawie i wskazania elementów faktycznych, które są istotne dla kwalifikacji przedmiotowych kosztów.

Dodatkowo zauważyć należy, że na tle wymienionych we wniosku ogólnie rodzajów wydatków związanych z organizacją jubileuszu, bez badania ich charakteru w świetle weryfikacji zgromadzonych przez Spółkę konkretnych dowodów – nie można przesądzić, że wydatki te są racjonalnie uzasadnione. Samo ogólne przedstawienie wydatków nie wystarcza, aby można je było uznać za koszty uzyskania przychodów bez analizy ich związków z przychodem. Należy przy tym podnieść, że tego rodzaju kwestie nie są przedmiotem postępowania w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa, gdyż to postępowanie opiera się na przyjęciu zdarzenia przyszłego opisanego przez podatnika – a nie na weryfikacji, czy takie zdarzenie zaistniało w rzeczywistości, t. j. czy w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca poprzez posiadane konkretne dowody udowodnił, że szczegółowe pozycje i kwoty kosztów są kosztem uzyskania przychodów, gdyż jest to właściwość postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej.

Niezależnie od powyższych wniosków wskazać należy, iż wobec niezdefiniowanego na gruncie ustaw podatkowych pojęcia reprezentacji, prawnopodatkowa kwalifikacja przedmiotowych wydatków, z założenia ma charakter oceny. Z uwagi na złożoność gospodarczego funkcjonowania podmiotów na rynku, istnieje obiektywna i zasadnicza trudność w precyzyjnym wyznaczeniu (zwłaszcza w procesie wydawania interpretacji indywidualnych) granicy poszczególnych przejawów aktywności gospodarczej przedsiębiorców, w tym właśnie w zakresie ponoszonych kosztów reprezentacji. Ustalenie sztywnej granicy, po przekroczeniu której wydatek mógłby zostać uznany za reprezentacyjny, możliwe byłoby ewentualnie w sytuacji normatywnej definicji pojęcia „reprezentacja” zawartej w ustawie podatkowej, a i to pod warunkiem, że zawierałaby ona precyzyjne kryteria umożliwiające ich jednoznaczną kwalifikację prawnopodakową.

Ponadto podnieść należy, że w procesie wydawania interpretacji indywidualnych właściwy organ nie dokonuje żadnych własnych ustaleń w ramach postępowania dowodowego, ale przedstawia wyłącznie ocenę stanowiska wnioskodawcy na tle przedstawionego przez niego stanu faktycznego. Innymi słowy, podane przez wnioskodawcę fakty nie podlegają weryfikacji ani konfrontacji z dokumentami źródłowymi, ponieważ w oparciu o wydaną w indywidualnej sprawie interpretację, wnioskodawca uzyskuje jedynie informację o poglądzie organu w konkretnej, przedstawionej we wniosku sprawie.

W odniesieniu do wyroków sądów administracyjnych powołanych przez Wnioskodawcę, należy wskazać, iż artykuł 87 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) stanowi, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są; Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe, rozporządzenia i akty prawa miejscowego.

Katalog źródeł prawa zawarty w art. 87 Konstytucji wyraźnie wyklucza orzecznictwo sądów jako źródło prawa powszechnie obowiązującego, a zatem zasady konstytucyjne nie nadają orzecznictwu sądów administracyjnych mocy powszechnie obowiązującej.

Wskazać także należy, iż przedstawione we wniosku orzeczenia sądów administracyjnych, zostały wydane w indywidualnych sprawach w określonych, odrębnych stanach faktycznych i tylko do nich się odnoszą. Nie są natomiast wiążące dla tut. organu, który wydał przedmiotową interpretację indywidualną.

Dodatkowo należy wskazać, iż powołane przez Wnioskodawcę rozstrzygnięcia w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego zostały wydane w indywidualnych sprawach, przez co nie mogą wpływać na przedmiotowe rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj