Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-208/13-4/AO
z 29 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, reprezentowanej przez Pełnomocników, przedstawione we wniosku z dnia 26 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy zbycie 100% udziałów w spółkach H. oraz A. odpowiednio spółkom X sp. z o.o. oraz A sp. z o.o. (H.) oraz X sp. z o.o. i B sp. z o.o. (A.) skutkować będzie utratą przez H. oraz A. zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych na terenie SSE (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - w części dotyczącej Wnioskodawcy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek - uzupełniony pismem z dnia 10 lipca 2013 r. (data wpływu 11 lipca 2013 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • ustalenia, czy zbycie 100% udziałów w spółkach H. oraz A. odpowiednio spółkom X sp. z o.o. oraz A sp. z o.o. (H.) oraz X sp. z o.o. i B sp. z o.o. (A.) skutkować będzie utratą przez H. oraz A. zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych na terenie SSE (pytanie oznaczone we wniosku nr 1),
  • prawa do korzystania ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez nowych wspólników spółek komandytowych powstałych w wyniku przekształcenia spółek H. oraz A. (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • ustalenia limitu przysługującej pomocy publicznej przez nowych wspólników spółek komandytowych powstałych w wyniku przekształcenia spółek H. oraz A. (pytanie oznaczone we wniosku nr 3).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zdarzenia przyszłego.

Przedmiot działalności W. sp. z o.o.

W. sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” oraz „Spółka”) jest spółką prawa polskiego należącą do grupy kapitałowej W. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja pojemnościowych podgrzewaczy wody, produkcja naczyń zbiorczych, produkcja części do pojemnościowych podgrzewaczy wody, a także produkcja części do pojazdów samochodowych.

Posiadane przez Wnioskodawcę zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie …SSE.

Wnioskodawca spełnia kryteria dużego przedsiębiorstwa. Na dzień złożenia przedmiotowego wniosku Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podatkowego w związku z działalnością prowadzoną na terenie …SSE na podstawie trzech zezwoleń.

Pierwsze z zezwoleń zostało udzielone Wnioskodawcy dnia 27 maja 1998 r., drugie dnia 26 grudnia 2006 r., trzecie zaś dnia 8 lutego 2011 r.

Zezwolenie nr x z dnia 27 maja 1998 (dalej: „Zezwolenie 1998”) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie …SSE przewiduje następujące warunki do prowadzenia działalności:

  • termin rozpoczęcia działalności na terenie …SSE do 1.07.1999 r.,
  • wymóg posiadania siedziby i prowadzenia działalności gospodarczej wyłącznie na terenie …SSE,
  • zatrudnienie co najmniej 70 pracowników do dnia 31.12.2001 r.,
  • poniesienie do dnia 30.06.1999 r. wydatków inwestycyjnych w wysokości przekraczającej 23.300.000 PLN,
  • wymóg wytwarzania na terenie …SSE wyrobów, których wartość (pomniejszona o VAT) nie będzie przekraczać 70% ceny uzyskanej ze sprzedaży wyrobów (pomniejszonej o VAT).

W dniu 26 grudnia 2006 r. Spółka otrzymała kolejne zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie …SSE o nr xx (dalej: „Zezwolenie 2006”). Zezwolenie 2006 zostało udzielone do dnia 27.05.2017 r. i przewiduje następujące warunki do prowadzenia działalności:

  • poniesienie wydatków inwestycyjnych do dnia 31.12.2010 r. w kwocie 30.000.000 PLN,
  • zatrudnienie do 31.12.2010 r. co najmniej 80 pracowników i utrzymanie zatrudnienia na tym poziomie do 31.12.2015 r.

Wszystkie warunki przewidziane w Zezwoleniu 2006 zostały przez Wnioskodawcę wypełnione.

W dniu 21 stycznia 2011 r. Spółka przystąpiła do rokowań mających na celu wyłonienie przedsiębiorcy, który uzyska zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie …SSE. Wskazać należy, iż w chwili przystąpienia do rokowań zatrudnienie w Spółce utrzymywało się na poziomie 980 pracowników, co wielokrotnie przekraczało ilość pracowników, których Spółka winna zatrudnić, aby wypełnić warunki dotyczące zatrudnienia przewidywane przez obydwa posiadane zezwolenia.

W dniu 8 lutego 2011 r. Spółka otrzymała Zezwolenie nr xxx (dalej: „Zezwolenie 2011”) na prowadzenie działalności gospodarczej. Zezwolenie 2011 zostało udzielone do dnia 15.04.2017 r. i przewiduje następujące warunki do prowadzenia działalności:

  • poniesienie wydatków inwestycyjnych do dnia 31.12.2015 r. w kwocie 120.000.000 PLN,
  • zwiększenie dotychczasowego zatrudnienia kształtującego się na poziomie 980 pracowników o 10 pracowników do dnia 31.12.2011 r. i utrzymanie zatrudnienia na poziomie 990 pracowników do 31.12.2016 r.,
  • zakończenie inwestycji do dnia 31.12.2015 r.

Planowany podział Spółki.

W związku z dynamicznym rozwojem Spółki oraz wdrażaniem coraz nowszych technologii, zarówno w dziale zajmującym się produkcją asortymentu związanego z podgrzewaniem wody, a także w dziale odpowiedzialnym za produkcję akcesoriów samochodowych, na poziomie Grupy zapadła decyzja o reorganizacji działalności prowadzonej przez W. sp. z o.o. Strategia Grupy zakłada rozdzielenie obydwu biznesów funkcjonujących obecnie w ramach Spółki poprzez ich przyporządkowanie do dwóch odrębnych podmiotów. Jedna ze spółek (dalej: „H.”) prowadzić będzie działalność w zakresie produkcji pojemnościowych podgrzewaczy wody, produkcji naczyń zbiorczych i produkcji części do pojemnościowych podgrzewaczy wody, druga (dalej: „A.”) zajmować będzie się natomiast produkcją elementów układu napędowego. Tak aby w efekcie powstały dwa średniej wielkości przedsiębiorstwa, którymi z uwagi na wyspecjalizowane dziedziny produkcji łatwiej będzie zarządzać.

Sposobem realizacji powyższego zamierzenia jest planowany przez Wnioskodawcę podział spółki, stosownie do przepisów Tytułu IV, Działu II (art. 528 i nast.) ustawy Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.; dalej: „Ksh”). Sposobem podziału, na który zdecydował się Wnioskodawca jest podział przez wydzielenie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 4 Ksh, zakładający przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną. Wskazać należy, iż udziałowcem obydwu podmiotów, tj. H. i A., będzie spółka W… GMBH …, tj. większościowy udziałowiec spółki W. sp. z o.o.

Skutki prawne planowanego przez Wnioskodawcę procesu restrukturyzacji uregulowane zostały również na gruncie prawa podatkowego. Zgodnie z treścią art. 93c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Przepisy Ordynacji podatkowej są co do zasady tożsame, z postanowieniami Ksh, z tą jednak różnicą, że warunkiem koniecznym do dokonania podziału jest zachowanie ZCP w obydwu spółkach powstałych po podziale (art. 93c § 2 Ordynacji podatkowej).

Przedstawiając planowaną sekwencję działań Wnioskodawca wskazuje, iż w pierwszej kolejności, w myśl przepisów Ksh oraz Ordynacji podatkowej, sporządzony zostanie plan podziału Spółki, w którym szczegółowo określone zostaną składniki, które przydzielone zostaną obydwu spółkom. Składniki majątku, które pozostawione zostaną w spółce H., jak i majątek przechodzący na nowo zawiązaną spółkę A. będą spełniały definicję zorganizowanych części przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”), zaś sama realizacja procesu podziału, wobec istniejącej odmienności i rozdzielności procesów produkcyjnych H. oraz A., nie będzie związana z trudnościami formalnymi czy operacyjnymi.

Stosownie do przepisów Ksh oraz Ordynacji podatkowej, przy dokonywaniu podziału Spółki sporządzony zostanie plan podziału, w którym wyodrębnione oraz szczegółowo określone zostaną składniki majątku wchodzące w skład obydwu ZCP. Wskazani zostaną również pracownicy, którzy zatrudnieni będą w H. oraz A.; siedzibą obydwu spółek będzie teren …SSE.

W planie podziału zostaną również określone wydatki stanowiące podstawę do określenia zwolnienia od podatku dochodowego z tytułu działalności prowadzonej na terenie …SSE. Podział wydatków stanowiących podstawę do określenia limitu pomocy publicznej zostanie dokonany poprzez ich przypisanie do środków trwałych pozostających w H. oraz przechodzących do A. Oznacza to, iż wydatki poniesione przez Wnioskodawcę na nabycie środków trwałych kwalifikowane do wydatków inwestycyjnych ponoszonych na podstawie zezwoleń związane ze środkami trwałymi pozostającymi w H. przypisane będą w planie podziału H., natomiast wydatki inwestycyjne związane ze środkami trwałymi przechodzącymi do nowo zawiązanej spółki A. zostaną przypisane w planie podziału spółce A. Tym samym, podział wydatków dających prawo do zwolnienia w podatku dochodowym wiązał się będzie z podziałem rzeczowych aktywów trwałych określonym w szczegółowy sposób w planie podziału.

Podział kwoty dotychczas wykorzystywanego zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych (wykorzystanej pomocy publicznej) również zostanie określony w planie podziału. Z uwagi na fakt, iż do tej pory Spółka korzystała ze zwolnienia w podatku dochodowym jako jedna osoba prawna i nie jest możliwe skalkulowanie wstecz dochodu zwolnionego z podatku w podziale na część działalności pozostającą w H. oraz na część działalności wydzielonej do A., wykorzystana pomoc publiczna zostanie podzielona w proporcji do wartości środków trwałych pozostających w H. oraz środków trwałych przechodzących do A. (w cenie ich nabycia).

Kolejno zostaną wykonane dalsze obowiązki związane z podziałem Spółki, jakie przepisy prawa nakładają na spółkę dokonującą podziału. W wyniku podziału H., od dnia rejestracji podziału W. sp. z o.o. przez właściwy wydział rejestrowy Krajowego Rejestru Sądowego, prowadzić będzie działalność na terenie …SSE, będąc sukcesorem praw i obowiązków Wnioskodawcy, w zakresie praw, obowiązków i uprawnień (w tym pomocy publicznej) związanych ze składnikami przydzielonymi H. w planie podziału. W szczególności H. będzie sukcesorem zezwoleń wydanych Wnioskodawcy. Mając powyższe na uwadze, H. wystąpi do Ministra Gospodarki z pisemnym wnioskiem o dokonanie zmiany Zezwolenia 1998 oraz Zezwolenia 2006, poprzez zmianę podmiotu uprawnionego, z W. sp. z o.o. na H., przedkładając postanowienie wydane przez wydział rejestrowy Krajowego Sądu Rejestrowego w przedmiocie rejestracji podziału Spółki i wydzielenia H., która w ten sposób będzie sukcesorem praw i obowiązków Wnioskodawcy przewidzianych w planie podziału.

Jak wskazane zostało powyżej, Wnioskodawca korzysta obecnie z trzech zezwoleń na prowadzenie działalności na terenie …SSE (Zezwolenie 1998, Zezwolenie 2006 oraz Zezwolenie 2011). Nakłady poniesione przez Wnioskodawcę na nabycie składników majątku poniesione zostały przede wszystkim w ramach Zezwolenia 1998 oraz Zezwolenia 2006.

Wnioskodawca nie wyklucza jednak możliwości poniesienia części wydatków, jeszcze przed dokonaniem podziału, w ramach Zezwolenia 2011.

Zgodnie z treścią art. 16 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994 r. Nr 123, poz. 600 ze zm.; dalej: „usse”), jednym z obowiązkowych elementów, jakie powinno zawierać zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnych stref ekonomicznych jest ilość pracowników, jaką przedsiębiorca powinien zatrudniać przez określony czas na terenie danej strefy. W treści wydawanych obecnie zezwoleń wskazywana jest również wartość referencyjna, tj. ilość osób zatrudnianych przez danego przedsiębiorcę w danym przedsiębiorstwie w okresie 12 miesięcy poprzedzających uzyskanie zezwolenia. Zgodnie z § 3 ust. 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2008 r.; dalej: „Rozporządzenie”), utworzenie nowych miejsc pracy oznacza przyrost netto miejsc pracy w danym przedsiębiorstwie w związku z realizacją nowej inwestycji w stosunku do średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy przed dniem uzyskania zezwolenia. Oznacza to, iż nowe miejsca pracy, o których mowa w zezwoleniu to miejsca pracy, powstające ponad wielkość zatrudnienia utrzymywanego przed otrzymaniem zezwolenia, bez względu na ilość miejsc pracy, do utworzenia których przedsiębiorca zobowiązany był na podstawie odrębnych zezwoleń.

Zgodnie z postanowieniami Zezwolenia 1998 oraz Zezwolenia 2006, Spółka winna zatrudnić i utrzymać zatrudnienie do 13.12.2015 r. łącznie 270 pracowników. W chwili przystąpienia do rokowań mających na celu uzyskanie Zezwolenia 2011, Wnioskodawca zatrudniał 980 pracowników. Zgodnie z treścią Zezwolenia 2011, Wnioskodawca zobowiązany był do zatrudnienia 10 osób i utrzymania tego zatrudnienia w terminie do 31.12.2016 r. W świetle wskazanych powyżej przepisów oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany został do zatrudnienia łącznie 990 pracowników.

Mając na uwadze fakt, iż na dzień dzisiejszy Wnioskodawca zatrudnia około 1170 osoby niemożliwym wydaje się przeprowadzenie restrukturyzacji spółki przy zachowaniu wszystkich trzech zezwoleń. Do obsługi ZCP, która przydzielona zostanie w planie podziału spółce A. niezbędne będzie bowiem zatrudnienie kilkuset osób (pracownicy Ci zatrudnieni są obecnie w Spółce jednak przy sporządzaniu planu podziału wskazani zostaną jako pracownicy, którzy zatrudnieni będą w A.). Przemieszczenie pracowników do A. spowoduje, iż poziom zatrudnienia w H. nie osiągnie limitu zakładanego w Zezwoleniu 3, tj. 990 osób. Zważywszy na powyższe, Wnioskodawca rozważa wystąpienie do Ministra Gospodarki z wnioskiem o wygaszenie Zezwolenia 2011. Stosownie bowiem do treści art. 19 ust. 5 usse, na wniosek przedsiębiorcy minister właściwy do spraw gospodarki stwierdza, w drodze decyzji, wygaśnięcie zezwolenia. Po dokonaniu podziału spółka A. wystąpiłaby o kolejne Zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie …SSE (dalej: „Zezwolenie 2013”) i zobowiązana byłaby do wypełnienia wskazanych w nim warunków.

Wnioskodawca rozpatruje również alternatywne rozwiązanie, w przypadku którego Zezwolenie 2011 nie musiałoby zostać wygaszone, lecz przydzielone zostałoby w planie podziału spółce A. W takim jednak przypadku, weryfikacja tego, czy Wnioskodawca wywiązał się z nałożonego na Niego warunku zatrudnienia określonej liczby osób i utrzymania tego zatrudnienia, powinna być dokonana „w ujęciu globalnym”, tzn. weryfikowany winien być łączny poziom zatrudnienia w H. oraz A.

Sytuacja zakładana przez Wnioskodawcę po dokonaniu podziału.

Po dokonaniu podziału Spółki to spółka H. otrzyma Zezwolenie 1998. Zamiarem Wnioskodawcy jest przydzielenie w planie podziału Zezwolenia 2006 (oraz Zezwolenia 2011, w przypadku gdyby Wnioskodawca postanowił nie wygaszać tego zezwolenia) spółce A.

Z uwagi na fakt, iż zarówno majątek pozostający w H., jak i majątek przenoszony do A. stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa, sukcesja przewidziana w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej będzie skuteczna. Zarówno H., jak i A. wstąpią w prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, proporcjonalnie do wartości składników majątku przydzielonych w planie podziału i stanowiących ZCP.

Wskazać przy tym należy, iż następstwo prawne związane jest jedynie z tymi składnikami majątku, które zostały przydzielone osobom prawnym zgodnie z planem podziału. Podział nakładów inwestycyjnych dających prawo do zwolnienia podatkowego będzie się wiązał z podziałem składników majątku. Podział wydatków stanowiących podstawę do określenia limitu pomocy publicznej w ramach poszczególnych zezwoleń zostanie dokonany poprzez ich przypisanie do składników majątku pozostających w H. oraz przechodzących do A. Tym samym, limit zwolnienia (zarówno wykorzystany, jak i przysługujący) będzie wynikał z planu podziału. Jest to bowiem rozwiązanie czyniące zadość zarówno przepisom Ksh, jak i Ordynacji podatkowej, które regulują kwestię sukcesji praw i obowiązków.

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dotychczas wykorzystanej pomocy publicznej pomiędzy H. i A. należy odwołać się do brzmienia art. 531 Ksh oraz art. 93c Ordynacji podatkowej, który stanowi, iż osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują z dniem podziału we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im w planie podziału składnikami majątku. Tym samym, sposób podziału dotychczas wykorzystanej, przez W. sp. z o.o. pomocy publicznej powinien być dokonany proporcjonalnie do wartości nabycia składników majątkowych stanowiących podstawę określenia limitu pomocy publicznej, które zgodnie z planem podziału pozostaną w H. oraz zostaną przeniesione do A.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż pytania dotyczące planowanego podziału Spółki (w tym pytania dotyczące sukcesji prawno - podatkowej, podziału wykorzystanego i przysługującego limitu zwolnienia oraz ewentualnego wygaszenia Zezwolenia 2011) są przedmiotem odrębnego wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego, który został złożony przez Wnioskodawcę.

Dalsza restrukturyzacja działalności gospodarczej.

Kolejnym krokiem w planowanym przez Wnioskodawcę procesie restrukturyzacyjnym jest przekształcenie spółek H. oraz A., które po dokonaniu podziału funkcjonować będą w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, w spółki komandytowe.

Przed dokonaniem przekształcenia założone zostaną trzy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w których całość udziałów należeć będzie do spółki W. … GMBH … lub innej spółki z Grupy. Następnie większość udziałów w H. zostanie sprzedana jednej z nowo utworzonych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „X sp. z o.o.”), a pozostała część drugiej z nowo utworzonych spółek (dalej: „A sp. z o.o.”). Udziały w A. zbyte zostaną natomiast na rzecz X sp. z o.o. oraz trzeciej z nowo utworzonych spółek - B sp. z o.o.

W dalszej kolejności nastąpi przekształcenie spółek H. oraz A. w spółki komandytowe. Komandytariuszem obydwu spółek zostanie X sp. z o.o. Spółka A sp. z o.o. zostanie komplementariuszem spółki H., natomiast B sp. z o.o. zostanie komplementariuszem spółki A.

W piśmie z dnia 10 lipca 2013 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku (data wpływu 11 lipca 2013 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, co następuje.

W. sp. z o.o. jest spółką prawa polskiego należącą do grupy kapitałowej W. W chwili obecnej większościowym udziałowcem Spółki jest spółka prawa niemieckiego – W. … GMBH ….

Na dzień dzisiejszy w ramach Spółki funkcjonują jednocześnie dwa biznesy. Jeden z nich polega na produkcji pojemnościowych podgrzewaczy wody, produkcji naczyń zbiorczych i produkcji części do pojemnościowych podgrzewaczy wody, drugi natomiast obejmuje produkcję elementów układu napędowego.

Planowana przez Wnioskodawcę reorganizacja działalności zakłada rozdzielenie obydwu biznesów funkcjonujących obecnie w ramach Spółki poprzez ich przyporządkowanie do dwóch odrębnych podmiotów. Jedna ze spółek (dalej: „H.”) prowadzić będzie działalność w zakresie produkcji pojemnościowych podgrzewaczy wody, produkcji naczyń zbiorczych i produkcji części do pojemnościowych podgrzewaczy wody, druga (dalej: „A.”) zajmować będzie się natomiast produkcją elementów układu napędowego. Tak, aby w efekcie powstały dwa średniej wielkości przedsiębiorstwa, którymi z uwagi na wyspecjalizowane dziedziny produkcji łatwiej będzie zarządzać.

Sposobem realizacji powyższego zamierzenia jest planowany przez Wnioskodawcę podział spółki, stosownie do przepisów Tytułu IV, Działu II (art. 528 i nast.) ustawy Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r. Nr 94, poz. 1037 ze zm.; dalej „Ksh”). Sposobem podziału, na który zdecydował się Wnioskodawca jest podział przez wydzielenie, o którym mowa w art. 529 § l pkt 4 Ksh, zakładający przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną. Plany Wnioskodawcy zakładają przeniesienie części majątku (związanego z produkcją elementów układu napędowego) na nowo zawiązaną spółkę A.

Jednocześnie Wnioskodawca w dalszym ciągu prowadził będzie działalność w zakresie produkcji pojemnościowych podgrzewaczy wody, produkcji naczyń zbiorczych i produkcji części do pojemnościowych podgrzewaczy wody. Zmianie może natomiast ulec firma Wnioskodawcy. W celu opisania planów Spółki w sposób bardziej przejrzysty na potrzeby złożonego przez Spółkę wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przyjęto firmę „H.”.

Wskazać należy, iż po dokonaniu podziału udziałowcem obydwu podmiotów, tj. H. (w chwili obecnej W. sp. z o.o., tj. Wnioskodawca) i A., będzie spółka W. … GMBH …, tj. obecnie większościowy udziałowiec spółki W. sp. z o.o. W przypadku podjęcia decyzji o utworzeniu podatkowej grupy kapitałowej struktura Grupy wyglądać będzie jednak w taki sposób, że jedynym udziałowcem H. oraz A. zostanie polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „X sp. z o.o.”), w której całość udziałów posiadać będzie spółka W. … GMBH ….

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zbycie przez W. … GMBH … 100% udziałów w spółkach H. oraz A. odpowiednio spółkom X sp. z o.o. oraz A sp. z o.o. (H.) oraz X sp. z o.o. i B sp. z o.o. (A.) skutkować będzie utratą przez H. oraz A. zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych na terenie …SSE?
  2. Czy w sytuacji przekształcenia spółek H. oraz A., tj. przekształcenia spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w spółki komandytowe na podstawie art. 551 § 1 i nast. Ksh, gdzie przekształcenie łączyć się będzie z sukcesją uniwersalną, X sp. z o.o. oraz odpowiednio A sp. z o.o. i B sp. z o.o. jako nowi wspólnicy spółek komandytowych powstałych w wyniku przekształcenia, będą uprawnieni do korzystania ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, do którego spółki H. oraz A. nabyły prawa w wyniku podziału spółki W. sp. z o.o.?
  3. Czy spółki X sp. z o.o. oraz B sp. z o.o. jako nowi wspólnicy spółek komandytowych powstałych w wyniku przekształcenia będą mogły dokonać zwolnienia dochodu z prowadzonej na terenie …SSE działalności gospodarczej, w zakresie zezwoleń strefowych posiadanych przez H. oraz A., w ten sposób, że - w przypadku X sp. z o.o. w pierwszej kolejności zostanie wykorzystany limit przysługującej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia 1998, a następnie po wykorzystaniu (lub wygaśnięciu) Zezwolenia 1998 zostanie wykorzystany limit przysługujący na podstawie Zezwolenia 2006, a po wykorzystaniu Zezwolenia 2006, limit Zezwolenia 2011, a w przypadku B sp. z o.o. w pierwszej kolejności zostanie wykorzystany limit przysługującej pomocy publicznej w ramach Zezwolenia 2006, a po wykorzystaniu Zezwolenia 2006, limit Zezwolenia 2011?

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej Wnioskodawcy.

Wniosek Spółki w zakresie:

  • pytania nr 1 - w części dotyczącej spółki A. - został rozpatrzony odrębnym pismem w dniu 29 lipca 2013 r. nr ILPB3/423-208/13-5/AO,
  • pytania nr 2 i nr 3 został rozpatrzony odrębnym pismem w dniu 29 lipca 2013 r. nr ILPB3/423-208/13-6/AO.

Zdaniem Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, zbycie przez W. … GMBH … 100% udziałów w spółkach H. oraz A. odpowiednio spółkom X sp. z o.o. i A sp. z o.o. (H.) oraz X sp. z o.o. i B sp. z o.o. (A.) nie będzie skutkować utratą przez H. oraz A. zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych na terenie …SSE.

Zgodnie z art. 12 usse, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wolne od podatku są dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 usse.

Stosownie do treści art. 17 ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w razie cofnięcia zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 34, podatnik traci prawo do zwolnienia i jest obowiązany do zapłaty podatku za cały okres korzystania ze zwolnienia podatkowego.

Organem właściwym do wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE jest Minister Gospodarki. Ustawodawca w sposób enumeratywny w usse, a także w Rozporządzeniu wymienił przypadki, w których możliwe jest cofnięcie zezwolenia.

Stosownie do treści art. 19 usse, zezwolenie może zostać cofnięte albo zakres lub przedmiot działalności określony w zezwoleniu może zostać ograniczony, jeżeli przedsiębiorca:

  • zaprzestał na terenie strefy prowadzenia działalności gospodarczej, na którą posiadał zezwolenie, lub
  • rażąco uchybił warunkom określonym w zezwoleniu, lub
  • nie usunął uchybień stwierdzonych w toku kontroli, o której mowa w art. 18, w terminie do ich usunięcia wyznaczonym w wezwaniu ministra właściwego do spraw gospodarki.

Z kolei zgodnie z § 5 ust. 2 Rozporządzenia, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest:

  • utrzymanie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat, przy czym nie wyklucza się wymiany przestarzałych instalacji lub sprzętu w związku z szybkim rozwojem technologicznym;
  • utrzymanie inwestycji w regionie, w którym udzielono pomocy, przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

W opinii Wnioskodawcy, sprzedaż przez W. … GMBH … 100% udziałów w spółkach H. oraz A. odpowiednio spółkom X sp. z o.o. i A sp. z o.o. (H.) oraz X sp. z o.o. i B sp. z o.o. (A.) nie stanowi naruszenia, żadnej z wymienionych powyżej przesłanek i w związku z tym nie skutkuje utratą prawa do zwolnienia z opodatkowania. Wskazać należy przede wszystkim, iż to spółki H. oraz A. będą właścicielami stosownych zezwoleń i w dalszym ciągu prowadzić będą na terenie …SSE działalność gospodarczą. Podkreślić również należy, iż zbycie udziałów w przedsiębiorstwie prowadzącym działalność na terenie specjalnych stref ekonomicznych nie jest tożsame z przeniesieniem własności składników majątku, o którym mowa w § 5 ust. 2 Rozporządzenia.

Z uwagi na fakt, iż w planie podziału spółce H. przydzielone zostanie Zezwolenie 1998, w przypadku sprzedaży udziałów w tej spółce rozpatrzeć należałoby jeszcze jeden warunek. Możliwość utraty zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych dochodów uzyskiwanych na terenie specjalnej strefy ekonomicznej została przewidziana również w art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych (Dz. U. Nr 188, poz. 1840 ze zm. - dalej jako: „ustawa zmieniająca”).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy zmieniającej, z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 usse, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r. w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.).

Zgodnie z art. 5 ust. 6 ww. ustawy, przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

  1. zostało zbytych 100% wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą,
  2. spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą, połączyła się z inną spółką,
  3. nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą.

Z uwagi na fakt, iż przepis art. 5 ust. 6 ustawy zmieniającej, interpretowany zgodnie z regułami wykładni literalnej w sposób jednoznaczny wskazuje, iż zbycie 100 % wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy prowadzącego działalność na terenie sse powoduje utratę zezwolenia wyłącznie w przypadku podmiotu będącego małym lub średnim przedsiębiorcą. Mając na uwadze fakt, iż Wnioskodawca jest przedsiębiorcą innym niż mały i średni przepis ten nie będzie miał zastosowania w analizowanym przypadku.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca uważa, iż zbycie przez W. … GMBH … 100% udziałów w spółkach H. oraz A. nie będzie skutkować utratą przez H. oraz A. prawa do zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych na terenie …SSE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 - w części dotyczącej Wnioskodawcy - uznaje się za prawidłowe.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podatkowego w związku z działalnością prowadzoną na terenie …SSE na podstawie trzech zezwoleń. Pierwsze z zezwoleń zostało udzielone Wnioskodawcy dnia 27 maja 1998 r., drugie dnia 26 grudnia 2006 r., trzecie zaś dnia 8 lutego 2011 r. W związku z dynamicznym rozwojem Spółki oraz wdrażaniem coraz nowszych technologii na poziomie Grupy zapadła decyzja o reorganizacji działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę. Strategia Grupy zakłada rozdzielenie obydwu biznesów funkcjonujących obecnie w ramach Spółki poprzez ich przyporządkowanie do dwóch odrębnych podmiotów. Jedna ze spółek (dalej: „H.”) prowadzić będzie działalność w zakresie produkcji pojemnościowych podgrzewaczy wody, produkcji naczyń zbiorczych i produkcji części do pojemnościowych podgrzewaczy wody, druga (dalej: „A.”) zajmować będzie się natomiast produkcją elementów układu napędowego.

Sposobem realizacji powyższego zamierzenia jest planowany przez Wnioskodawcę podział spółki, stosownie do przepisów ustawy Kodeks spółek handlowych. Sposobem podziału, na który zdecydował się Wnioskodawca jest podział przez wydzielenie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 4 ww. ustawy, zakładający przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną. Plany Wnioskodawcy zakładają przeniesienie części majątku na nowo zawiązaną spółkę A. Jednocześnie Wnioskodawca w dalszym ciągu prowadził będzie działalność w zakresie produkcji pojemnościowych podgrzewaczy wody, produkcji naczyń zbiorczych i produkcji części do pojemnościowych podgrzewaczy wody. Zmianie może natomiast ulec firma Wnioskodawcy. W celu opisania planów Spółki w sposób bardziej przejrzysty na potrzeby złożonego przez Spółkę wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przyjęto firmę „H.”. Po dokonaniu podziału udziałowcem obydwu podmiotów, tj. H. (w chwili obecnej W. sp. z o.o., tj. Wnioskodawca) i A., będzie spółka W. … GMBH …, tj. obecnie większościowy udziałowiec spółki W. sp. z o.o.

Po dokonaniu podziału Spółki to spółka H. otrzyma Zezwolenie 1998. Zamiarem Wnioskodawcy jest przydzielenie w planie podziału Zezwolenia 2006 (oraz Zezwolenia 2011, w przypadku gdyby Wnioskodawca postanowił nie wygaszać tego zezwolenia) spółce A. Z uwagi na fakt, iż zarówno majątek pozostający w H., jak i majątek przenoszony do A. stanowić będą zorganizowaną część przedsiębiorstwa, sukcesja przewidziana w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej będzie skuteczna. Zarówno H., jak i A. wstąpią w prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, proporcjonalnie do wartości składników majątku przydzielonych w planie podziału i stanowiących ZCP.

Kolejnym krokiem w planowanym przez Wnioskodawcę procesie restrukturyzacyjnym jest przekształcenie spółek H. oraz A., które po dokonaniu podziału funkcjonować będą w formie spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, w spółki komandytowe. Przed dokonaniem przekształcenia założone zostaną trzy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, w których całość udziałów należeć będzie do spółki W. … GMBH … lub innej spółki z Grupy. Następnie większość udziałów w H. zostanie sprzedana jednej z nowo utworzonych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „X sp. z o.o.”), a pozostała część drugiej z nowo utworzonych spółek (dalej: „A sp. z o.o.”). Udziały w A. zbyte zostaną natomiast na rzecz X sp. z o.o. oraz trzeciej z nowo utworzonych spółek - B sp. z o.o.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4 - 6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Przepis ten został dodany do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. z 2000 r. Nr 117, poz. 1228) z dniem 1 stycznia 2001 r., a następnie zmieniony przez art. 1 pkt 13 lit. a) tiret drugie ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. (Dz. U. z 2003 r. Nr 202, poz. 1957) zmieniającej m.in. ustawę z dniem 1 stycznia 2004 r. oraz przez art. 49 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291) z dniem 31 maja 2004 r. Z przepisu tego wynika wprost, iż zwolnieniu od podatku dochodowego podlegają dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Na mocy art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, Rada Ministrów, na wniosek ministra właściwego do spraw gospodarki, ustanawia strefę w drodze rozporządzenia. W rozporządzeniu tym określa się:

  1. nazwę, teren i granice strefy,
  2. zarządzającego strefą, zwanego dalej „zarządzającym”,
  3. okres, na jaki ustanawia się strefę

– biorąc pod uwagę potrzebę zapewnienia realizacji celów, o których mowa w art. 3, na terenie obejmowanym strefą.

Zgodnie natomiast z treścią przepisu art. 12 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych obowiązującą do dnia 31 grudnia 2000 r., dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą mogły być, w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione odpowiednio od podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa.

Jak już wskazano powyżej od dnia 01 stycznia 2001 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw. Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy uzyskali zezwolenie na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1, zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 ust. 1 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej ustawą z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw (Dz. U. z 2003 r. Nr 188, poz. 1840 ze zm.) wprowadzono kolejne zmiany do ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych. Przepisem art. 3 tej ustawy uchylono art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r.

Stosownie do treści art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, z zastrzeżeniem ust. 6, przedsiębiorca, który posiada zezwolenie uzyskane przed dniem 1 stycznia 2001 r., zachowuje prawo do zwolnień podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.:

  1. w okresie do dnia 31 grudnia 2011 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy małym przedsiębiorcą,
  2. w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. - jeżeli był on w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy średnim przedsiębiorcą

– w rozumieniu załącznika 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw (Dz. Urz. WE L 10 z 13.01.2001 r.).

Zgodnie natomiast z art. 5 ust. 2 ww. ustawy, dochody uzyskane przez przedsiębiorcę innego niż przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1, z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2001 r., są zwolnione z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, z tym że:

  1. maksymalna dopuszczalna wielkość pomocy publicznej wynosi:
    1. 30 % kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze motoryzacyjnym,
    2. 75 % kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a na podstawie zezwolenia wydanego przed dniem 1 stycznia 2000 r.,
    3. 50 % kosztów inwestycji poniesionych do dnia 31 grudnia 2006 r. - dla przedsiębiorców prowadzących działalność inną niż określona w lit. a na podstawie zezwolenia wydanego po dniu 31 grudnia 1999 r.,
  2. przy ustaleniu dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej, o której mowa w pkt 1, uwzględnia się koszty inwestycji poniesione przez przedsiębiorcę w trakcie obowiązywania zezwolenia,
  3. przy ustaleniu dopuszczalnej wielkości pomocy publicznej uwzględnia się całkowitą wielkość pomocy publicznej, jaką uzyskał przedsiębiorca od dnia 1 stycznia 2001 r., z wyłączeniem pomocy publicznej wynikającej z deklaracji podatkowej złożonej za rok 2000,
  4. do określenia wielkości pomocy publicznej z tytułu zwolnienia z podatku dochodowego przyjmuje się dochód uzyskany z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, pomniejszony o równowartość strat poniesionych na tej działalności przez przedsiębiorcę.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca jest dużym przedsiębiorcą. Po dokonaniu planowanego przez Wnioskodawcę podziału Spółki udziałowcem H. (w chwili obecnej W. sp. z o.o., tj. Wnioskodawca), będzie spółka W. … GMBH …, tj. obecnie większościowy udziałowiec spółki W. sp. z o.o. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że po dokonaniu podziału Spółki to H. otrzyma Zezwolenie 1998, które zostało udzielone Wnioskodawcy w dniu 27 maja 1998 r.

Odnosząc się kwestii dotyczącej Wnioskodawcy, tj. do ustalenia tego, czy zbycie 100% udziałów w spółce H. spółce X sp. z o.o. oraz A sp. z o.o. skutkować będzie utratą przez Wnioskodawcę zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych na terenie SSE, wskazać należy co następuje.

Na mocy § 13 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r. w sprawie ustanowienia … specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. z 1997 r. Nr 44, poz. 274), tj. obowiązującego na dzień wydania Zezwolenia 1998, podmiot traci prawo do zwolnień od podatku dochodowego, jeżeli w roku podatkowym, w którym z nich skorzystał, lub przed upływem trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zakończył korzystanie ze zwolnień przeniesie w jakiejkolwiek formie własność składników majątkowych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, z którymi były związane zwolnienia od podatku; nie dotyczy to przeniesienia własności w wyniku przekształcenia, łączenia lub podziału podmiotów, a także przeniesienia własności tych składników majątkowych, w stosunku do których nastąpiło zrównanie sumy odpisów amortyzacyjnych z ich wartością początkową w rozumieniu przepisów, o których mowa w § 10 ust. 1.

Jednocześnie zauważyć należy, że w myśl § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia, w razie wystąpienia okoliczności, o których mowa w ust. 1, podmiot jest zobowiązany do zwiększenia podstawy opodatkowania o kwotę dochodu zwolnionego od podatku, a w razie poniesienia straty - do jej zmniejszenia o tę kwotę w miesiącu następującym po miesiącu, w którym utracił prawo do zwolnień.

Tak więc bezsprzecznie w przepisie § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia ustawodawca zawarł katalog przesłanek skutkujących utratą zwolnień. Mianowicie podmiot traci prawo do zwolnień od podatku dochodowego od osób prawnych, m.in. jeżeli w roku podatkowym, w którym z nich skorzystał, lub przed upływem trzech lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym zakończył korzystanie ze zwolnień przeniesie w jakiejkolwiek formie własność składników majątkowych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1, z którymi były związane zwolnienia od podatku.

W przedmiotowej sprawie, zbycie przez W. … GMBH … 100% udziałów w Spółce spółkom X sp. z o.o. oraz A sp. z o.o. nie jest tożsame z przeniesieniem własności składników majątkowych, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia i w związku z tym nie będzie skutkowało naruszeniem warunków przenoszenia składników majątku zawartym w § 13 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 1997 r.

Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 5 ust. 6 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, począwszy od roku obrotowego następującego po roku, w którym:

  1. zostało zbytych 100 % wkładów udziałów lub akcji przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1,
  2. spółka będąca małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1, połączyła się z inną spółką,
  3. nastąpiło nabycie przedsiębiorstwa od przedsiębiorcy będącego małym lub średnim przedsiębiorcą, o którym mowa w ust. 1

- przedsiębiorca traci prawo do zwolnień podatkowych, o których mowa w ust. 1.

Z treści powyższego przepisu wynika, że jedynie w przypadku małego lub średniego przedsiębiorcy sprzedaż 100% udziałów (akcji), połączenie się z inną spółką lub przeniesienie własności przedsiębiorstwa powoduje utratę prawa do zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 12 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych w brzmieniu z dnia 31 grudnia 2000 r.

Reasumując, zbycie przez W. … GMBH … 100% udziałów w spółce Wnioskodawcy (H.) spółkom X sp. z o.o. oraz A sp. z o.o. nie będzie skutkować będzie utratą przez Wnioskodawcę zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych na terenie …SSE.

Ponadto, tut. Organ wskazuje, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem, interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest tylko ten, kto zwraca się o wydanie interpretacji indywidualnej w celu prawidłowej, tj. zgodnej z obowiązującymi przepisami, realizacji swoich praw i obowiązków w sferze prawa podatkowego, wyjaśnienia lub ułożenia swoich interesów w sferze prawa podatkowego. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do spółki A.

Jednocześnie należy wskazać, że w niniejszej interpretacji indywidualnej ocenie nie podlegały kwestie dopuszczalności wydania przez Ministra Gospodarki decyzji o cofnięciu zezwolenia na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, gdyż w myśl art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ww. ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych.

Poprzez ustawy podatkowe zgodnie z art. 3 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, należy rozumieć ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Jak wynika z treści powołanych przepisów, przedmiotem wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego może być ocena prawna danego stanu faktycznego, bądź zdarzenia przyszłego, dotyczącego wnioskodawcy, dokonywana na gruncie przepisów prawa podatkowego. Organ wydający interpretację rozstrzyga, czy zainteresowany prawidłowo ocenia kwestię wpływu zaistnienia opisanej sytuacji faktycznej / zdarzenia przyszłego na obowiązki i uprawnienia wynikające z unormowań prawa podatkowego.

Wobec powyższego, przepisy Ordynacji podatkowej nie zawierają żadnych podstaw do dokonania przez Ministra Finansów interpretacji decyzji administracyjnych wydanych na podstawie ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 267), do których należy również zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Zezwolenie jest decyzją o charakterze indywidualnym, szczegółowo określającą warunki realizacji inwestycji na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Zgodnie z art. 16 ust. 3 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, zezwolenie może być udzielone, jeżeli podjęcie działalności na terenie strefy przyczyni się do osiągnięcia celów określonych w planie rozwoju strefy, o którym mowa w art. 9. Minister właściwy do spraw gospodarki udziela, cofa i zmienia zezwolenie. Cofnięcie i zmiana zezwolenia następuje na warunkach określonych w art. 19 ust. 3 - 4 (art. 16 ust. 4 cyt. ustawy). W myśl natomiast art. 16 ust. 6 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, do postępowania w sprawie udzielania, cofania i zmiany zezwolenia stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm.).

Ponadto, jak wynika z treści art. 113 § 2 Kodeksu postępowania administracyjnego, organ, który wydał decyzję, wyjaśnia w drodze postanowienia na żądanie organu egzekucyjnego lub strony wątpliwości co do treści decyzji.

Wobec powyższego należy wskazać, iż organem właściwym do oceny tego, czy zachodzą przesłanki do cofnięcia zezwolenia jest minister właściwy do spraw gospodarki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj