Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-512/13/RS
z 21 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2013 r. (data wpływu 3 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 6 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia prowizji do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 czerwca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 6 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia prowizji do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.


W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Dokonuje Pani wewnątrzwspólnotowych nabyć. Towary nabywane są za pośrednictwem domu aukcyjnego, który swoją siedzibę ma w tym samym kraju, co dostawca towaru. Domy aukcyjne wystawiają dokumenty poświadczające dokonanie nabycia. Dokumenty te zawierają nazwę, ilość i cenę poszczególnego towaru oraz prowizję liczoną od ogólnej wartości nabytych towarów. Po otrzymaniu dokumentu potwierdzającego dokonanie transakcji jest on przeliczony z waluty obcej na złotówki, według kursu obowiązującego na dzień poprzedzający datę zamieszczoną na fakturze. Wartość prowizji zwiększa wartość nabytego towaru. Zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, łączną wartość towaru i prowizji traktuje Pani jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W deklaracji VAT-UE wykazuje tę wartość w pozycji „informacja o wewnątrzwspólnotowych nabyciach towaru”, a w deklaracji VAT-7 w pozycji „wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru”. Dom aukcyjny, który pobierał prowizję był również dostawcą towarów. Wartość prowizji oraz towarów jest ujęta na rachunku wystawionym przez niego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy prawidłowo Pani postępuje doliczając wartość prowizji do wartości nabytego towaru, traktując tę sumę jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, wykazując je w deklaracji VAT-UE jako „nabycie wewnątrzwspólnotowe towarów” oraz w deklaracji VAT-7 w pozycji: „wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów”?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, prowizja pobrana przy transakcji nabycia wewnątrzwspólnotowego towaru zwiększa jego wartość, w związku z czym powinna być wykazana w deklaracji VAT-UE oraz VAT-7 w pozycji: „wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.


W świetle art. 9 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:


  1. nabywcą towarów jest:


    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

    1. z zastrzeżeniem art. 10;

  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.


W myśl art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.


Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:


  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
  2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.


Z powyższych przepisów wynika, że podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9 ustawy, jest cena nabycia towaru (czyli wartość towaru jaka znajduje się na fakturze wystawionej przez dostawcę towaru), powiększona o wydatki dodatkowe (np. prowizje) pod warunkiem, że kwoty te są pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów bez względu na to, czy prowizja została wkalkulowana w cenę towarów, czy też wykazana jako odrębna pozycja na fakturze dokumentującej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej - zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.

Na podstawie ust. 3 powyższego artykułu, informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, 6 i 7.

Biorąc pod uwagę powyższe uregulowania oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że wartość prowizji związanej z zakupem towarów z Unii Europejskiej pobieranej przez dom aukcyjny (dostawcę towarów) stosownie do zapisu art. 31 ust. 2 pkt 2 ustawy, należy wliczyć do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów i wykazać jako WNT odpowiednio w deklaracji podatkowej VAT-7 i informacji podsumowującej.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji indywidualnej nie dokonano oceny prawnej kwestii uznania przedmiotowego nabycia za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie stanowiska oraz nie postawiono pytania, a fakt ten przyjęto jako element stanu faktycznego.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj