Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-546/13-5/MG
z 4 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 lipca 2013 r. (data wpływu 17 lipca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 28 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu dotyczącego budowy węzła i wewnętrznej instalacji c.o. i c.w. – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • obowiązku deklarowania i odprowadzania należnego podatku VAT od dopłat do wkładów wnoszonych po 1 maja 2004 r. z tytułu modernizacji budynków w sytuacji, gdy spółdzielcze prawa do lokali zostały ustanowione przed 1 maja 2004 r.;
  • opodatkowania dopłat do wkładów wnoszonych po 1 maja 2004 r. z tytułu modernizacji budynków, dotyczących lokali mieszkalnych, w których spółdzielcze prawa do lokali zostały ustanowione po raz kolejny po 1 maja 2004 r.;
  • prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu dotyczącego budowy węzła i wewnętrznej instalacji c.o. i c.w.

Pismem z dnia 28 sierpnia 2013 r. (data wpływu 28 sierpnia 2013 r.) uzupełniono wniosek o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego, zadanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółdzielnia jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną tym podatkiem oraz działalność zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 i 36 w zakresie czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które pobierane są opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe. Stosownie do treści art. 4 ust. 1, 2 i 4 wyżej wymienione osoby wnoszą opłaty pokrywające koszty eksploatacji i utrzymania ich lokali, koszty eksploatacji i utrzymania poszczególnych nieruchomości w częściach przypadających na lokale, koszty eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni lub nieruchomości wspólnych przeznaczonych do wspólnego korzystania. Pobierane opłaty pokrywają koszty bieżące eksploatacji utrzymania, jak również koszty odpisu na fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych, który to odpis obciąża koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Spółdzielnia realizuje projekt polegający na wykonywaniu instalacji centralnego ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody wraz z wykonaniem węzła cieplnego c.o. + c.w. w budynkach mieszkalnych przy ul. A i B. Wartość wykonywanych prac zwiększy wartość majątku trwałego Spółdzielni, odpowiednio dla każdej nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi. Rada Nadzorcza podjęła uchwałę o sfinansowaniu ww. środków trwałych z dopłat do wkładów mieszkaniowych lub budowlanych przez posiadaczy prawa do lokali związanych z tymi nieruchomościami. Należne dopłaty zwiększą odpowiednio wkłady mieszkaniowe lub budowlane wg wartości (brutto) przypadającej na dany lokal mieszkalny. W budynkach tych spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych zostały ustanowione po raz pierwszy w latach oddania budynków do użytkowania. Budynek mieszkalny przy ul. B został oddany do użytkowania w 1958 roku, natomiast budynek mieszkalny przy ul. A został oddany do użytkowania w 1961 roku tj. przed 1 maja 2004 r. W nieznacznej części lokali mieszkalnych, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego ustanowiono po raz kolejny po 1 maja 2004 roku w związku z wygaśnięciem prawa i ustaniem członkostwa, itp.

Spółdzielnia ubiega się o pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej z siedzibą na realizację zadania w zakresie budowy węzła i wewnętrznej instalacji co. i c.w. w budynkach mieszkalnych przy ulicach: A i B. Warunkiem uzyskania pożyczki jest przedstawienie indywidualnej interpretacji właściwej Izby Skarbowej, że Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabytych usług objętych projektem.

W nieznacznej części lokali mieszkalnych, spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego ustanowiono po raz kolejny po 1 maja 2004 r., w związku z wygaśnięciem prawa i ustaniem członkostwa, itp.

Spółdzielnia będzie wykorzystywała zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Spółdzielnię. Mienie powstałe po rozliczeniu zrealizowanego projektu będzie własnością Spółdzielni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

(oznaczone we wniosku nr 3) Czy Spółdzielnia ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabywane usługi związane z realizacją projektu dotyczącego budowy węzła i wewnętrznej instalacji c.o. i c.w. w budynkach mieszkalnych przy ulicach: A i B w …...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku), Spółdzielni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabywane usługi związane z realizacją projektu polegające na wykonaniu instalacji centralnego ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody wraz z wykonaniem węzła cieplnego c.o. + c.w. w budynkach mieszkalnych przy ul. A i B w …, ponieważ usługi te związane są z czynnościami niepodlegającymi przepisom ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 19 ust. 13 pkt 10 oraz zwolnionymi z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10, w związku z art. 86 ust. 1 ww. ustawy który mówi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w takim zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak stanowi, art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi treść art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od podatku od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

I tak, w świetle art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy, zwalnia się od podatku czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT i prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną tym podatkiem oraz działalność zwolnioną od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 i 36 w zakresie czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które pobierane są opłaty zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych oraz usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

Spółdzielnia realizuje projekt polegający na wykonywaniu instalacji centralnego ogrzewania oraz przygotowania ciepłej wody wraz z wykonaniem węzła cieplnego c.o. + c.w. w budynkach mieszkalnych przy ul. A i B w … . Wartość wykonywanych prac zwiększy wartość majątku trwałego Spółdzielni, odpowiednio dla każdej nieruchomości zabudowanej budynkami mieszkalnymi. Rada Nadzorcza podjęła uchwałę o sfinansowaniu ww. środków trwałych z dopłat do wkładów mieszkaniowych lub budowlanych przez posiadaczy prawa do lokali związanych z tymi nieruchomościami. Należne dopłaty zwiększą odpowiednio wkłady mieszkaniowe lub budowlane wg wartości (brutto) przypadającej na dany lokal mieszkalny.

Spółdzielnia będzie wykorzystywała zakupione towary i usługi związane z realizacją projektu do czynności zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Spółdzielnię. Mienie powstałe po rozliczeniu zrealizowanego projektu będzie własnością Spółdzielni.

W myśl powołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie nie znajdzie więc zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. W przedmiotowej sprawie warunek ten nie jest spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca, usługi nabyte w związku z realizacją projektu są związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku oraz niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w związku z realizacją ww. zadania. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabywane usługi związane z realizacją projektu dotyczącego budowy węzła i wewnętrznej instalacji c.o. i c.w. w budynkach mieszkalnych przy ulicach: A i B w …, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, usługi nabyte w związku z realizacją projektu są związane z czynnościami zwolnionymi z podatku oraz niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związku z realizacją projektu dotyczącego budowy węzła i wewnętrznej instalacji c.o. i c.w.

Natomiast wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • obowiązku deklarowania i odprowadzania należnego podatku VAT od dopłat do wkładów wnoszonych po 1 maja 2004 r. z tytułu modernizacji budynków w sytuacji, gdy spółdzielcze prawa do lokali zostały ustanowione przed 1 maja 2004 r.;
  • opodatkowania dopłat do wkładów wnoszonych po 1 maja 2004 r. z tytułu modernizacji budynków, dotyczących lokali mieszkalnych, w których spółdzielcze prawa do lokali zostały ustanowione po raz kolejny po 1 maja 2004 r.

został rozpatrzony interpretacją nr IPTPP1/443-546/13-4/MG.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj