Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-318/12/RSz
z 12 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-318/12/RSz
Data
2012.07.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
modernizacja
rolety, żaluzje
termomodernizacja
usługi montażowe


Istota interpretacji
Zastosowanie stawki podatku VAT 8%.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012r. (data wpływu 2 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu 3 lipca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii zastosowania stawki podatku VAT 8% jest:

  • prawidłowe – w zakresie stawki podatku od towarów i usług dla usług montażu: rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym, rolet zewnętrznych w systemie nasadkowym, żaluzji zewnętrznych fasadowych, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym RKS, wykonywanych w nowo wznoszonych lub w już istniejących obiektach budownictwa mieszkaniowego, zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (tj. budowy, modernizacji, termomodernizacji),
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku od towarów i usług do montażu markiz wykonywanych w nowo wznoszonych lub w już istniejących obiektach budownictwa mieszkaniowego zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% dla usług montażu rolet zewnętrznych w systemie nasadkowym, żaluzji zewnętrznych fasadowych, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym RKS oraz markiz wykonywanych w nowo wznoszonych lub w już istniejących obiektach budownictwa mieszkaniowego zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (tj. budowy, modernizacji, termomodernizacji).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem w dniu 3 lipca 2012r., przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 21 czerwca 2012r. znak: IBPP2/443-318/12/RSz.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka chce się zająć montażem rolet i żaluzji zewnętrznych oraz markiz dachowych i pionowych. Spółka nie jest ich producentem, ale zakupuje od zewnętrznych podmiotów, po uprzednim dokonaniu odpowiednich pomiarów. Następnie Spółka zajmie się montażem, który polegał będzie na mocowaniu rolet i żaluzji na zewnątrz budynków w konstrukcji fasady lub bezpośrednio do ściany, albo do ramy okna. W przypadku rolet i żaluzji zintegrowanych z oknem stanowią one część tego okna, natomiast w przypadku rolet i żaluzji elewacyjnych i naokiennych stanowią one integralną część obiektu mieszkaniowego. Rolety i żaluzje zewnętrzne służą do zabezpieczenia przed hałasem, wiatrem, a przede wszystkim do ochrony elementów przeszklonych przed nasłonecznieniem (nagrzaniem szyb) i wprowadzeniem (szczególnie w miesiącach letnich) ciepła, co w konsekwencji doprowadza do zmniejszenia straty energii przez okna budynków nawet do 30%.

W przypadku, gdy wymagane jest sterowanie elektryczne. Spółka zainstaluje również przyłącze elektryczne oraz wykona otwór do przepustu mechanizmów sterujących wewnątrz domu.

Markizy dachowe montowane będą na dachach szklanych i świetlikach dachowych. Z kolei markizy pionowe montowane będą na oknach budynków. Jedne jak i drugie służą do zaciemnienia pomieszczeń oraz chronią przez wiatrem, co w konsekwencji również prowadzi do zatrzymania znacznej utraty ciepła. Markizy te będą montowane na zewnątrz budynków w konstrukcji fasady lub bezpośrednio do ścian, albo ram okna. Przedmiotowe usługi wykonywane będą w budynkach objętych społecznym budownictwem mieszkaniowym.

Przedmiotem sprzedaży będzie konkretna usługa, z której nie wyodrębni się poszczególnych elementów, które złożyły się na nią, tj. transport, zakupu materiałów i towarów.

Dodatkowo Wnioskodawca, w uzupełnieniu do wniosku, wyjaśnił:

  1. Montaż rolet zewnętrznych, żaluzji zewnętrznych, markiz dachowych oraz markiz pionowych odbywa się:
    • W przypadku budynków nowych, dopiero co wznoszonych – w ramach budowy, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy VAT. Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. W zaistniałej sytuacji, montaż wyżej wymienionych elementów, wykonywany jest w momencie wznoszenia budynku, z uwagi na wolę kontrahenta, chociaż nie ma technicznej konieczności dokonania tych czynności w trakcie budowy.
    • W przypadku budynków już istniejących – w ramach modernizacji, o której mowa w art. 41 ust. 12 ustawy VAT. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia modernizacji, dlatego też zasadne jest odwołanie się do wykładni językowej. Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego, modernizacja oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś (www.sjp.pwn.pl). W orzecznictwie organów podatkowych wskazuje się, iż przez modernizację rozumie się unowocześnienie, uwspółcześnienie produktu, trwałe ulepszenie, np. istniejącego obiektu budowlanego prowadzące do zwiększenia jego wartości użytkowej (tak w szczególności w interpretacjach indywidualnych: ILPP2/443-236/11-2/MR, ILPP1/443-137/11-3/AK, ILPP1/443-148/11-2/AW, ILPP2/443-236/11-3/MR, ILPP1/443-148/11-2/AW). Za modernizację budynku, należy uznać usługę montażu rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym i podtynkowym. Po pierwsze ze względu na fakt, iż montaż ten ma charakter trwały, wyrażający się w przytwierdzeniu rolet na stałe do ścian budynków. Nadto, podnosi ona również wartość użytkową obiektu budowlanego, zwiększając komfort korzystania z budynku. Zdaniem Wnioskodawcy również usługa montażu rolet w systemie nasadkowym zawiera się w definicji pojęcia modernizacji. Rolety są, bowiem na stałe przytwierdzane do stolarki okiennej, w momencie jej montażu lub wymiany, ponadto zwiększają również jakość korzystania z budynku z uwagi na szczególne właściwości izolacyjne. Analogicznie należy ocenić usługę montażu markiz, które bez wątpienia stanowią unowocześnienie i zwiększają wartość użytkową obiektów. Markizy te skutecznie chronią wnętrza budynków przed ich nagrzewaniem, co oznacza, że w budynkach, w których zamontowana jest klimatyzacja, następuje zmniejszenie zużycia energii elektrycznej na jej obsługę. Z uwagi na sposób ich montażu, tj. trwałe wbudowanie w ściany budynku należy uznać markizy za jego część, a tym samym ich montaż za modernizację budynku. W odniesieniu do usług, których przedmiotem montażu są żaluzje fasadowe, również należy przyjąć, że są one modernizacją. Sposób ich montażu, przymocowanie do ścian budynku, niewątpliwie wskazuje na ich trwały charakter. Nadto, wpływają one również na wartość użytkową budynku, zwiększając komfort korzystania.
      Montaż rolet i żaluzji zewnętrznych oraz markiz dachowych i pionowych może stanowić także termomodernizację, gdyż ich montaż powoduje zmniejszenie zapotrzebowania i zużycia energii cieplnej w danym obiekcie budowlanym, np. poprzez zmniejszenie strat ciepła przez okna budynku. Zamontowanie wskazanych przedmiotów niewątpliwie podnosi wartości energetyczne budynku, głównie poprzez zwiększenie jego właściwości termoizolacyjnych.
  2. Opis przedmiotów podlegających montażowi.
    Rolety zewnętrzne w systemie adaptacyjnym montowane są w sposób trwały na ścianie budynku; mają one na celu zapewnienie ochrony przed czynnikami atmosferycznymi, tj. wiatr, deszcz, słońce oraz są zabezpieczeniem przed włamaniem i hałasem z zewnątrz. Nie jest możliwy ich demontaż bez uszkodzenia ściany budynku.
    Rolety zewnętrzne w systemie nasadkowym montowane są wraz z montażem lub wymianą stolarki okiennej; są one trwale montowane do okna i wraz z oknem osadzane we wnęce okiennej, zapewniają dodatkową izolację termiczną i akustyczną.
    Żaluzje zewnętrzne fasadowe montowane są w celu zaciemnienia otworów okiennych, fasad i innych dużych przeszkleń; powstrzymują one promienie słoneczne, zabezpieczając przed nagrzaniem, są one montowane do budynku w sposób trwały, w związku z tym nie istnieje możliwość odłączenia ich od fasady bez jej uszkodzenia.
    Rolety zewnętrzne w systemie podtynkowym SP (skrzynka kasety rolety montowana jest pod istniejące nadproże), które są montowane zwykle w nowo wznoszonych budynkach, z uwagi na to, iż skrzynka rolety jest na trwałe montowana pod tynkiem Nie jest możliwy ich demontaż bez uszkodzenia tynku.
    Rolety zewnętrzne w systemie podtynkowym RKS (pod nadprożem osadzane są rolokasety, dodatkowo na etapie montażu okien osadzane są prowadnice rolet), które są montowane na trwałe, zazwyczaj na etapie wznoszenia ścian budynków, a więc mogą być zamontowane na etapie budowy. Nie jest możliwy ich demontaż bez uszkodzenia tynku.
    Wskazane powyżej żaluzje i rolety wykonane są z aluminium.
    Markizy pionowe. Prowadnice, na których znajdują się markizy przytwierdzane są do ściany śrubami. Montowane są do ściany budynków lub do stolarki okiennej od zewnątrz budynku w sposób trwały, w związku z tym nie istnieje możliwość odłączenia ich od ściany lub stolarki okiennej bez uszkodzenia ściany lub stolarki. Po ich ewentualnym wymontowaniu w ścianach lub na stolarce okiennej pozostają otwory montażowe. Markizy pionowe stanowią integralną część obiektu budowlanego, tak w przypadku budowy nowego obiektu jak i modernizacji obiektu istniejącego. Funkcje jakie spełniają to przede wszystkim: osłona przed wiatrem, przed słońcem, zaciemnienie pomieszczeń w środku budynku. Zatem, montaż markiz pionowych unowocześnia oraz podnosi wartość użytkową budynku, a przede wszystkim chroni okna przed wpływem czynników zewnętrznych. Wykonane są z aluminium i płótna akrylowego.
    Markizy dachowe: przytwierdzane do przeszkleń dachowych na stałe, gdyż ich demontaż powoduje trwałe uszkodzenie pokrycia dachowego Markizy dachowe jeszcze bardziej chronią pomieszczenia przed nasłonecznieniem niż markizy pionowe. W pozostałych kwestiach niczym nie różnią się od opisanych powyżej markiz pionowych.
  3. Obiekty, w których wykonywane będą przedmiotowe usługi montażu rolet i żaluzji zewnętrznych oraz markiz dachowych i pionowych zalicza są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w rozumieniu art. 41 ust. 12a (PKOB 111, 112, 113).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przez firmę usług związanych z montażem przez nią rolet i żaluzji zewnętrznych oraz markiz dachowych lub pionowych w mieszkalnych obiektach budowlanych spełniających definicję budownictwa społecznego może być opodatkowana stawką VAT wynoszącą 8%...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, 8% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym. Należy zauważyć, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011r. zastosowanie stawki preferencyjnej (8%) możliwe jest m.in. dla usługi modernizacji i termomodernizacji obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „modernizacja", „termomodernizacja", należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

Na potrzeby niniejszego wniosku zdefiniowano tylko dwa pojęcia, tj. „modernizacja" i „termomodernizacja".

Pojęcie „modernizacja” – według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś. Taką definicją posługują się również, w interpretacji Indywidualnej przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi IPTPP3/443-109/11-4/BJ w interpretacji z 18 stycznia 2012r., Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi IPTPP2/443-553/11-2/JN w interpretacji z 2 grudnia 2011r., czy Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach IBPP2/443-1149/11/ABu w interpretacji z 5 grudnia 2011r. Ulepszenie czy też modernizacja to trwałe unowocześnienie budynku (lokalu), które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie budynku (lokalu) do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżenie kosztów eksploatacji.

Przedrostek „termo" oznacza, iż modernizacja dotyczy właściwości cieplnych. Ponadto, w myśl ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, do przedsięwzięć termomodernizacyjnych zaliczamy:

  • ulepszenia na skutek których następuje zmniejszenie rocznego zapotrzebowania na energię, którą zużywa się do ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej, o 10 do 25%, w zależności od typu modernizacji i wcześniejszych usprawnień,
  • ulepszenia na skutek których o przynajmniej 25% zostaną zmniejszone roczne straty energii pierwotnej w lokalnym źródle ciepła i lokalnej sieci ciepłowniczej,
  • zmniejszenie kosztów zakupu ciepła dostarczanego do obiektu o co najmniej 20% w stosunku rocznym dzięki wykonaniu przyłączy technicznych do scentralizowanego źródła ciepła i likwidację lokalnego źródła ciepła,
  • zamianę konwencjonalnych źródeł energii na odnawialne źródła niekonwencjonalne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Zatem, montaż rolet i żaluzji zewnętrznych oraz markiz dachowych i pionowych unowocześnia oraz podnosi wartość użytkową budynku wyciszając znajdujące się w nim pomieszczenia, a przede wszystkim chroniąc okna przed wpływem czynników zewnętrznych, co zwiększa właściwości termoizolacyjne budynku, poprzez zmniejszenie strat ciepła. Przedmioty te usztywniają konstrukcję okna i zabezpieczają całość przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych (słońce, deszcz, mróz, śnieg), co obniża koszty eksploatacji konkretnego budynku. Pojęcie termomodernizacji zostało użyte w przepisie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, jako czynność do której w przypadku jej wykonania w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 8% stawkę VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe – w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla usług montażu: rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym, rolet zewnętrznych w systemie nasadkowym, żaluzji zewnętrznych fasadowych, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym RKS, wykonywanych w nowo wznoszonych lub w już istniejących obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym, w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (w ramach budowy, modernizacji, termomodernizacji),
  • nieprawidłowe – w zakresie stawki podatku od towarów i usług do montażu markiz. wykonywanych w nowo wznoszonych lub w już istniejących obiektach budownictwa mieszkaniowego objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy o VAT).

Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.).

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Zgodnie z tą klasyfikacją, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania.

Natomiast zgodnie z objaśnieniami Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Modernizacja to według słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) – „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”.

Należy także wyjaśnić, iż w przepisach prawa podatkowego brak jest ustawowego określenia pojęcia termomodernizacji obiektu budowlanego. Definicji takiej nie zawiera również Prawo budowlane – ustawa z dnia 7 lipca 1994r.

Natomiast w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz.1459) przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Co prawda ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów jak i na gruncie prawa podatkowego.

Montaż – wg powyższego słownika – to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.”

W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie, którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje „wytwór” będący zupełnie nową całością.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie.

Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Należy podkreślić, że to strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, iż Wnioskodawca zamierza zająć się montażem rolet i żaluzji zewnętrznych oraz markiz pionowych i dachowych. Montaż ww. towarów będzie wykonywany w ramach budowy, modernizacji, termomodernizacji w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym. Rolety i żaluzje zewnętrzne służą do zabezpieczenia przed hałasem, wiatrem, a przede wszystkim do ochrony elementów przeszklonych przed nasłonecznieniem (nagrzaniem szyb) i wprowadzeniem (szczególnie w miesiącach letnich) ciepła, co w konsekwencji doprowadza do zmniejszenia straty energii przez okna budynków nawet do 30%.

Odnosząc zatem przedstawione zdarzenie przyszłe do stanu prawnego należy stwierdzić, iż dla czynności montażu rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym, rolet zewnętrznych w systemie nasadkowym, żaluzji zewnętrznych fasadowych, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym RKS, wykonywanych w nowo wznoszonych lub w już istniejących obiektach budownictwa mieszkaniowego zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wykonywanych w ramach budowy, modernizacji, termomodernizacji, a więc w ramach czynności mieszczących się w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast, w ocenie tut. organu, w odniesieniu do świadczonych usług obejmujących montaż markiz pionowych i dachowych w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, brak jest podstaw do stosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 8%.

Montaż na zewnątrz budynku markiz pionowych i dachowych, wykonanych z aluminium i płótna akrylowego, nie może być uznany za budowę, modernizację i termomodernizację samego budynku, bowiem jak wskazał Wnioskodawca ich celem jest osłona przed wiatrem, przed słońcem, zaciemnienie pomieszczeń w środku budynku. a przede wszystkim ochrona okna przed wpływem czynników zewnętrznych.

Wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności nie mieszczą się w zakresie budowy, modernizacji czy też termomodernizacji, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem budynku (lokalu mieszkalnego) w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych. W wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu). Wnioskodawca sam wskazał, iż czynności te wykonywane są w momencie wznoszenia budynku, z uwagi na wolę kontrahenta, chociaż nie ma technicznej konieczności dokonania tych czynności w trakcie budowy.

Zatem, do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług montażu markiz pionowych i dachowych zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tak więc, stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie dotyczą analogicznych opisów zdarzeń, lecz dotyczą innych czynności, aniżeli tych, które są przedmiotem niniejszego wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj