Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-318/12/RSz
z 12 lipca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-318/12/RSz
Data
2012.07.12
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
budownictwo społeczne
modernizacja
rolety, żaluzje
termomodernizacja
usługi montażowe
Istota interpretacji
Zastosowanie stawki podatku VAT 8%.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2012r. (data wpływu 2 kwietnia 2012r.), uzupełnionym pismem, które wpłynęło do tut. organu 3 lipca 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w kwestii zastosowania stawki podatku VAT 8% jest:
UZASADNIENIE W dniu 2 kwietnia 2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT 8% dla usług montażu rolet zewnętrznych w systemie nasadkowym, żaluzji zewnętrznych fasadowych, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym RKS oraz markiz wykonywanych w nowo wznoszonych lub w już istniejących obiektach budownictwa mieszkaniowego zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (tj. budowy, modernizacji, termomodernizacji). Ww. wniosek został uzupełniony pismem w dniu 3 lipca 2012r., przesłanym w związku z wezwaniem tut. organu z dnia 21 czerwca 2012r. znak: IBPP2/443-318/12/RSz. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe: Spółka chce się zająć montażem rolet i żaluzji zewnętrznych oraz markiz dachowych i pionowych. Spółka nie jest ich producentem, ale zakupuje od zewnętrznych podmiotów, po uprzednim dokonaniu odpowiednich pomiarów. Następnie Spółka zajmie się montażem, który polegał będzie na mocowaniu rolet i żaluzji na zewnątrz budynków w konstrukcji fasady lub bezpośrednio do ściany, albo do ramy okna. W przypadku rolet i żaluzji zintegrowanych z oknem stanowią one część tego okna, natomiast w przypadku rolet i żaluzji elewacyjnych i naokiennych stanowią one integralną część obiektu mieszkaniowego. Rolety i żaluzje zewnętrzne służą do zabezpieczenia przed hałasem, wiatrem, a przede wszystkim do ochrony elementów przeszklonych przed nasłonecznieniem (nagrzaniem szyb) i wprowadzeniem (szczególnie w miesiącach letnich) ciepła, co w konsekwencji doprowadza do zmniejszenia straty energii przez okna budynków nawet do 30%. W przypadku, gdy wymagane jest sterowanie elektryczne. Spółka zainstaluje również przyłącze elektryczne oraz wykona otwór do przepustu mechanizmów sterujących wewnątrz domu. Markizy dachowe montowane będą na dachach szklanych i świetlikach dachowych. Z kolei markizy pionowe montowane będą na oknach budynków. Jedne jak i drugie służą do zaciemnienia pomieszczeń oraz chronią przez wiatrem, co w konsekwencji również prowadzi do zatrzymania znacznej utraty ciepła. Markizy te będą montowane na zewnątrz budynków w konstrukcji fasady lub bezpośrednio do ścian, albo ram okna. Przedmiotowe usługi wykonywane będą w budynkach objętych społecznym budownictwem mieszkaniowym. Przedmiotem sprzedaży będzie konkretna usługa, z której nie wyodrębni się poszczególnych elementów, które złożyły się na nią, tj. transport, zakupu materiałów i towarów. Dodatkowo Wnioskodawca, w uzupełnieniu do wniosku, wyjaśnił:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy sprzedaż przez firmę usług związanych z montażem przez nią rolet i żaluzji zewnętrznych oraz markiz dachowych lub pionowych w mieszkalnych obiektach budowlanych spełniających definicję budownictwa społecznego może być opodatkowana stawką VAT wynoszącą 8%... Stanowisko Wnioskodawcy: Zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, 8% stawka podatku od towarów i usług znajduje zastosowanie w odniesieniu do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do obiektów budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym. Należy zauważyć, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma ustalenie czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym). Mając na uwadze ww. przepisy należy stwierdzić, iż od dnia 1 stycznia 2011r. zastosowanie stawki preferencyjnej (8%) możliwe jest m.in. dla usługi modernizacji i termomodernizacji obiektów budowlanych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „modernizacja", „termomodernizacja", należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin. Na potrzeby niniejszego wniosku zdefiniowano tylko dwa pojęcia, tj. „modernizacja" i „termomodernizacja". Pojęcie „modernizacja” – według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś. Taką definicją posługują się również, w interpretacji Indywidualnej przepisów prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi IPTPP3/443-109/11-4/BJ w interpretacji z 18 stycznia 2012r., Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi IPTPP2/443-553/11-2/JN w interpretacji z 2 grudnia 2011r., czy Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach IBPP2/443-1149/11/ABu w interpretacji z 5 grudnia 2011r. Ulepszenie czy też modernizacja to trwałe unowocześnienie budynku (lokalu), które podnosi jego wartość techniczną, użytkową, jak i przystosowanie budynku (lokalu) do wykorzystania go w innym celu niż pierwotne jego przeznaczenie albo nadanie temu składnikowi nowych cech użytkowych wyrażające się w poprawie standardu użytkowego lub technicznego lub obniżenie kosztów eksploatacji. Przedrostek „termo" oznacza, iż modernizacja dotyczy właściwości cieplnych. Ponadto, w myśl ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów, do przedsięwzięć termomodernizacyjnych zaliczamy:
Zatem, montaż rolet i żaluzji zewnętrznych oraz markiz dachowych i pionowych unowocześnia oraz podnosi wartość użytkową budynku wyciszając znajdujące się w nim pomieszczenia, a przede wszystkim chroniąc okna przed wpływem czynników zewnętrznych, co zwiększa właściwości termoizolacyjne budynku, poprzez zmniejszenie strat ciepła. Przedmioty te usztywniają konstrukcję okna i zabezpieczają całość przed negatywnym wpływem czynników atmosferycznych (słońce, deszcz, mróz, śnieg), co obniża koszty eksploatacji konkretnego budynku. Pojęcie termomodernizacji zostało użyte w przepisie art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, jako czynność do której w przypadku jej wykonania w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym stosuje się 8% stawkę VAT. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak stanowi art. 5a ww. ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/. Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/. Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast, że stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:
Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy, obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy). Obiekty budownictwa mieszkaniowego to budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 (art. 2 pkt 12 ustawy o VAT). Jak wynika z ww. art. 2 pkt 12, ustawa o podatku od towarów i usług odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Dla celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Obiektów Budowlanych wprowadzoną w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Zgodnie z tą klasyfikacją, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 – mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 – zbiorowego zamieszkania. Natomiast zgodnie z objaśnieniami Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych – budynki mieszkalne są to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadkach, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem. Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:
W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne. Modernizacja to według słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN S.A.) – „unowocześnienie i usprawnienie czegoś”. Należy także wyjaśnić, iż w przepisach prawa podatkowego brak jest ustawowego określenia pojęcia termomodernizacji obiektu budowlanego. Definicji takiej nie zawiera również Prawo budowlane – ustawa z dnia 7 lipca 1994r. Natomiast w art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz.1459) przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:
Co prawda ustawa o wspieraniu termomodernizacji i remontów ma inny kontekst normatywny niż ustawa o podatku od towarów i usług, ale skoro ustawodawca zdefiniował dane pojęcie w systemie prawnym to nie ma podstaw do tego, aby odrzucać istniejącą definicję i tworzyć nową. Należy więc zaznaczyć, że definiując pojęcie przedsięwzięcia termomodernizacyjnego ustawodawca kierował się wyłącznie skutkiem, jaki ma zostać osiągnięty w wyniku tego przedsięwzięcia; zaniechał nawet przykładowego wymienienia rodzajów prac, jakie mieszczą się w pojęciu tego przedsięwzięcia. Definicja określająca przedsięwzięcie termomodernizacyjne wyłącznie na podstawie celu jaki ma zostać osiągnięty, jest usprawiedliwiona zarówno na gruncie ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów jak i na gruncie prawa podatkowego. Montaż – wg powyższego słownika – to „składanie maszyn, aparatów, urządzeń z gotowych części; zakładanie, instalowanie urządzeń technicznych, łączenie oddzielnych części w całość.” W związku z przytoczoną definicją stwierdzić należy, że pojęcie „montaż” odnosi się do takiego sposobu działania, w efekcie, którego z niezależnie od siebie istniejących części powstaje „wytwór” będący zupełnie nową całością. Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do towarów i usług wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów. Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako remont lub modernizacja. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako usługę budowy, remontu, modernizacji lub przebudowy, o których mowa w ustawie. Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt, co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust 12 ustawy o VAT (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym). Należy podkreślić, że to strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest usługa remontowa, budowlana, budowlano-montażowa, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych). Z przedstawionego opisu zdarzenia wynika, iż Wnioskodawca zamierza zająć się montażem rolet i żaluzji zewnętrznych oraz markiz pionowych i dachowych. Montaż ww. towarów będzie wykonywany w ramach budowy, modernizacji, termomodernizacji w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym. Rolety i żaluzje zewnętrzne służą do zabezpieczenia przed hałasem, wiatrem, a przede wszystkim do ochrony elementów przeszklonych przed nasłonecznieniem (nagrzaniem szyb) i wprowadzeniem (szczególnie w miesiącach letnich) ciepła, co w konsekwencji doprowadza do zmniejszenia straty energii przez okna budynków nawet do 30%. Odnosząc zatem przedstawione zdarzenie przyszłe do stanu prawnego należy stwierdzić, iż dla czynności montażu rolet zewnętrznych w systemie adaptacyjnym, rolet zewnętrznych w systemie nasadkowym, żaluzji zewnętrznych fasadowych, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym SP, rolet zewnętrznych w systemie podtynkowym RKS, wykonywanych w nowo wznoszonych lub w już istniejących obiektach budownictwa mieszkaniowego zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, wykonywanych w ramach budowy, modernizacji, termomodernizacji, a więc w ramach czynności mieszczących się w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT. Zatem stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe. Natomiast, w ocenie tut. organu, w odniesieniu do świadczonych usług obejmujących montaż markiz pionowych i dachowych w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, brak jest podstaw do stosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 8%. Montaż na zewnątrz budynku markiz pionowych i dachowych, wykonanych z aluminium i płótna akrylowego, nie może być uznany za budowę, modernizację i termomodernizację samego budynku, bowiem jak wskazał Wnioskodawca ich celem jest osłona przed wiatrem, przed słońcem, zaciemnienie pomieszczeń w środku budynku. a przede wszystkim ochrona okna przed wpływem czynników zewnętrznych. Wykonywane przez Wnioskodawcę ww. czynności nie mieszczą się w zakresie budowy, modernizacji czy też termomodernizacji, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem budynku (lokalu mieszkalnego) w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych. W wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku (lokalu). Wnioskodawca sam wskazał, iż czynności te wykonywane są w momencie wznoszenia budynku, z uwagi na wolę kontrahenta, chociaż nie ma technicznej konieczności dokonania tych czynności w trakcie budowy. Zatem, do wykonywanych przez Wnioskodawcę usług montażu markiz pionowych i dachowych zastosowanie znajdzie stawka podatku w wysokości 23%, zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT. Tak więc, stanowisko w powyższym zakresie należało uznać za nieprawidłowe. Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje zostały wydane w indywidualnych sprawach w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa, w których indywidualnie oceniano opis zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie dotyczą analogicznych opisów zdarzeń, lecz dotyczą innych czynności, aniżeli tych, które są przedmiotem niniejszego wniosku. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.