Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-446/13-4/AW
z 4 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 czerwca 2013 r. (data wpływu 6 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 sierpnia 2013 r. (data wpływu 19 sierpnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania czynności udzielania pożyczek – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania czynności udzielania pożyczek oraz w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.

Pismem z dnia 12 sierpnia 2013 r. wniosek został doprecyzowany poprzez wskazanie liczby stanów faktycznych i zdarzeń przyszłych oraz uiszczenie brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Spółka Sp. z o.o. została utworzona w 2003 r. Pod obecną nazwą spółka funkcjonuje od 2009 r., kiedy to podjęto uchwałę o zmianie nazwy spółki. Zakres prowadzenia przez nią działalności gospodarczej jest szeroki i dotyczy różnorodnych profili działalności. Przede wszystkim jednak spółka prowadzi działalność w zakresie usług outsourcingowych dotyczących sprzedaży, księgowości oraz kadr i płac.

Dnia 30.06.2009 r. w związku z uchwałą Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z dnia 30.06.2009 r. postanowiono rozszerzyć działalność gospodarczą Spółki w zakresie usług pośrednictwa pieniężnego polegających na stałym i powtarzającym się odpłatnym udzielaniu pożyczek za oprocentowaniem. W związku z tym NZW ustaliło warunki planu pożyczkowego Spółki, a jednocześnie przyjęło, iż usługi pośrednictwa pieniężnego stanowić będą stały przedmiot działalności Spółki odrębny od pozostałej dotychczas prowadzonej przez nią działalności.

Spółka udzielać będzie pożyczek w miarę dysponowania lub pozyskiwania środków pieniężnych, w tym zwłaszcza pozyskanych na rynku finansowym z uzyskanych w tym celu kredytów i pożyczek bankowych na bieżącą działalność Spółki, ze środków własnych zgromadzonych w toku prowadzonej działalności gospodarczej, z dochodów Spółki pozostawionych przez Zgromadzenie Wspólników w Spółce i nieprzeznaczonych do podziału między jej wspólników.

NZW ustaliło, iż Spółka udzielać będzie pożyczek:

  1. za wynagrodzeniem w wysokości rynkowej pozwalającym pokryć koszty pozyskania środków na udzielone pożyczki wg zasady koszt pozyskania + marża spółki określana przez Zarząd,
  2. w formie ramowej do kwoty maksymalnej płatnej na żądanie pożyczkobiorcy oraz w formie pożyczek jednorazowych,
  3. w pierwszej kolejności pożyczek na rzecz obecnych, byłych i przyszłych Członków Zarządu Spółki, wspólników Spółki, spółek zależnych i innych podmiotów powiązanych, a w miarę dysponowania wolnymi środkami także na rzecz osób trzecich,
  4. spółka udzielać będzie pożyczek w formie pożyczek krótko i długoterminowych, których okres obowiązywania w zależności od aktualnych możliwości Spółki i potrzeb zainteresowanych pożyczkobiorców określać będzie Zarząd,
  5. pożyczki udzielane będą przez Spółkę z rachunku bankowego Spółki służącego do prowadzonej przez nią działalności gospodarczej.

Ustalono jednocześnie pięcioletnią prognozę obrotu finansowego Spółki na lata 2009-2014 na poziomie 4 000 000 - 7 000 000 zł z tytułu udzielanych pożyczek.

Jednocześnie NZW wyraziło zgodę na zawarcie przez Spółkę umów pożyczek z Członkami Zarządu Spółki w ramach określonych limitów lecz w dowolnej ilości umów, zawartych w formie pożyczek jednorazowych lub pożyczek ramowych płatnych w całości lub częściach na żądanie pożyczkobiorcy. Ponadto ustalono, iż limity pożyczek dotyczą także zawierania umów z ww. osobami po ewentualnej utracie przez nie funkcji Członka Zarządu Spółki, z zachowaniem wynikających z obowiązujących przepisów prawa zasad jej reprezentacji.

Ponadto przedmiot działalności spółki w oparciu o klasyfikację PKD został rozszerzony i zgłoszony do KRS jeśli chodzi m.in. o pozycje:

  • 64.19.Z. pozostałe pośrednictwo pieniężne oraz
  • 64.92.Z. pozostałe formy udzielania kredytów.

Od uchwały NZW z dnia 30.06.2009 r. Sp. z o.o. zawarła m.in. następujące umowy pożyczek:

  1. umowa pożyczki z dnia 04.09.2009 r.
  2. umowa pożyczki z dnia 09.03.2010 r.
  3. umowa pożyczki z dnia 08.04.2011 r.
  4. umowa pożyczki z dnia 11.01.2012 r.
  5. umowa pożyczki z dnia 30.09.2009 r.
  6. umowa pożyczki z dnia 05.09.2011 r.
  7. umowa pożyczki z dnia 04.05.2012 r.
  8. umowa pożyczki z dnia 04.01.2013 r.
  9. umowa pożyczki z dnia 04.02.2010 r.
  10. umowa pożyczki z dnia 15.02.2010 r.
  11. umowa pożyczki z dnia 24.02.2010 r.
  12. umowa pożyczki z dnia 01.04.2010 r.
  13. umowa pożyczki z dnia 08.04.2010 r.
  14. umowa pożyczki z dnia 05.05.2010 r.
  15. umowa pożyczki z dnia 01.06.2010 r.
  16. umowa pożyczki z dnia 14.07.2010 r.
  17. umowa pożyczki z dnia 04.08.2010 r.
  18. umowa pożyczki z dnia 02.09.2010 r.
  19. umowa pożyczki z dnia 05.10.2010 r.
  20. umowa pożyczki z dnia 05.10.2010 r.
  21. umowa pożyczki z dnia 03.11.2010 r.
  22. umowa pożyczki z dnia 10.12.2010 r.
  23. umowa pożyczki z dnia 04.02.2010 r.
  24. umowa pożyczki z dnia 24.02.2010 r.
  25. umowa pożyczki z dnia 01.04.2010 r.
  26. umowa pożyczki z dnia 08.04.2010 r.
  27. umowa pożyczki z dnia 20.05.2010 r.
  28. umowa pożyczki z dnia 01.06.2010 r.
  29. umowa pożyczki z dnia 14.07.2010 r.
  30. umowa pożyczki z dnia 04.08.2010 r.
  31. umowa pożyczki z dnia 06.08.2010 r.
  32. umowa pożyczki z dnia 02.09.2010 r.
  33. umowa pożyczki z dnia 05.10.2010 r.
  34. umowa pożyczki z dnia 05.10.2010 r.
  35. urnowa pożyczki z dnia 03.11.2010 r.
  36. umowa pożyczki z dnia 10.12.2010 r.
  37. umowa pożyczki z dnia 02.11.2009 r.
  38. umowa pożyczki z dnia 02.11.2009 r.
  39. umowa pożyczki z dnia 18.11.2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy czynności dokonywane przez Spółkę polegające na stałym i powtarzającym się odpłatnym udzielaniu pożyczek za oprocentowaniem podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT ze względu na dokonywanie tych czynności w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u.... Czy wobec powyższego czynności te podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 u.p.t.u.... (pytania oznaczone nr 1 wniosku ORD-IN)
  2. Czy w przyszłości Spółka powinna opodatkować udzielane pożyczki podatkiem pcc czy podlegają one VAT i jednocześnie są z niego zwolnione... (pytanie oznaczone nr 3 wniosku ORD-IN)

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie kwestii w zakresie podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie zawarte umowy pożyczek powyżej, w tym na podstawie uchwały Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników z dnia 30.06.2009 r., ale także dokonane w okresie wcześniejszym zostały zrealizowane w ramach prowadzonej przez Sp. z o.o. działalności gospodarczej, a z tytułu ich dokonania spółka była podatnikiem podatku od towarów i usług, a zatem czynności te podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wypełniają one znamiona zawarte w art. 15 ust. 2 u.p.t.u. z uwagi na ich częstotliwy charakter, powtarzalność, komercyjny charakter, jednakże jednocześnie w związku z zakresem czynności podejmowanych w ramach działalności, których dotyczą tj. usług pośrednictwa w zakresie udzielania pożyczek podlegają one zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38. Potwierdzeniem powyższego stanowiska jest m.in. wyrok NSA z dnia 14.02.2013 r., sygn. akt: I FSK 571/12, w którym to Sąd stwierdza, iż „Spółka udzielając innym podmiotom, w tym podmiotom współpracującym lub powiązanym pożyczek, wykonuje działalność usługową, która mieści się w definicji działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u. i która podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, z tym że korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 u.p.t.u. Warunkiem objęcia takiej usługi podatkiem VAT jest jej wykonywanie przez osobę, która działa w tym zakresie w charakterze podatnika podatku VAT, a więc pożyczka musi być udzielana w ramach jej działalności gospodarczej wyżej zdefiniowanej. Nie jest przy tym istotne wyszczególnienie usługi pośrednictwa finansowego w przedmiotowym zakresie działalności danego podmiotu (np. w umowie spółki). Sporadyczne udzielanie pożyczki z własnych środków wypełnia warunki, by sklasyfikować tę czynność jako usługę. W przypadku podatnika podatku VAT prowadzącego ww. działalność gospodarczą podmiot ten działa w charakterze podatnika odnośnie wszystkich czynności, które mieszczą się w przedmiocie jego działalności gospodarczej, jak również tych czynności, które stanowią bezpośrednie, stałe i konieczne uzupełnienie takiej działalności. W katalogu tych drugich czynności mogą mieścić się wszelkie działania podatnika mające charakter sporadyczny (okazjonalny, incydentalny), które pozostają poza jego głównym przedmiotem działalności, lecz stanowiąc konsekwencje tej działalności, bezpośrednio ją uzupełniają.”

Aprobatę dla powyższego stanowiska wyraził także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 28 lutego 2013 r., IPPP1/443-56/13-2/IGo, wskazując, iż: „Czynności polegające na udzielaniu pożyczek pieniężnych podlegających oprocentowaniu stanowią odpłatne świadczenie usług i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Udzielanie pożyczek przez podatnika podatku od towarów i usług spełnia przesłanki uznania tych czynności za podlegające opodatkowaniu, niezależnie od częstotliwości i celu ich udzielenia, czy statusu nabywcy. Udzielanie bowiem pożyczek przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w związku z jej prowadzeniem, można identyfikować i zaliczać do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług, nawet gdy te czynności nie znajdują się w jej zakresie przedmiotowym.” Dalej powyższy organ podatkowy dodał, iż „planowana przez Wnioskodawcę transakcja udzielenia pożyczki stanowić będzie, zgodnie ze stanem prawnym, który będzie obowiązywał od 1 kwietnia 2013 r., czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, przy czym korzystać będzie ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 38 tej ustawy.” Powyższy pogląd znajduje także swoje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 8 lutego 2013 r., IBPP2/443-1153/12/IK, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 lutego 2013 r., IPPP1/443-1270/12-2/MP czy też interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 28 stycznia 2013 r., IBPP2/443-1109/12/KO albo interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 2 kwietnia 2012 r., IPTPP2/443-50/12-2/PR, interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 19 grudnia 2012 r., ITPP1/443-1174/12/AT.

Odnieść się ponadto należy do stanowiska wyrażonego w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 lipca 2012 r., IPPP1/443-349/12-4/AP, w której to stwierdzono, iż „Usługi udzielania oprocentowanych pożyczek, za które spółka otrzymuje wynagrodzenie w formie odsetek, stanowią czynności korzystające ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 u.p.t.u.” Podobnie wypowiedział się Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 28 stycznia 2013 r., ITPP2/443-1440/12/AP, analizując stan faktyczny, w którym to spółka będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność holdingową oraz związaną z usługami doradztwa i zarządzania. Jednakże do przedmiotu jej działalności należy także pozostałe pośrednictwo pieniężne oraz pozostałe formy udzielania kredytów. Spółka zawarła ze spółką akcyjną, będącą jej wspólnikiem, umowę pożyczki i w przyszłości również planuje zawierać umowy pożyczek na warunkach komercyjnych z oprocentowaniem nie odbiegającym od stosowanego w pożyczkach udzielanych przez wyspecjalizowane instytucje finansowe (np. banki). W odniesieniu do powyższego stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy uznał, iż „wykonana usługa udzielenia pożyczki oraz planowane usługi w tym zakresie, stanowi/będą stanowić usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlegające opodatkowaniu tym podatkiem zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, przy czym korzysta/będą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy”.

Ponadto w wyroku NSA z dnia 30 czerwca 2009 r. I FSK 904/08, Sąd stwierdził, iż wykonywanie czynności, które uznawane są w statystyce publicznej za usługi, bez względu na to czy podatnik ma tę czynność wpisaną w zakres swojej działalności gospodarczej – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. NSA wskazał także w powyższym orzeczeniu, iż „w przypadku podatnika VAT prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 u.p.t.u. podmiot ten działa w charakterze podatnika odnośnie wszystkich czynności, które mieszczą się w przedmiocie jego działalności gospodarczej, jak również tych czynności, które stanowią bezpośrednie, stałe i konieczne uzupełnienie takiej działalności. W katalogu tych drugich czynności mogą mieścić się wszelkie działania podatnika mające charakter sporadyczny (okazjonalny, incydentalny), które pozostają poza jego głównym przedmiotem działalności, lecz stanowiąc konsekwencje tej działalności, bezpośrednio ją uzupełniają” (pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 listopada 2010 r., IPPP1-443-881/10-4/PR).

Odnieść należy się także do wyroku WSA w Łodzi z dnia 4 października 2011 r., I SA/Łd 1085/11. W wyroku tym bowiem wskazano, że skoro pożyczkodawcą jest podmiot prowadzący już działalność gospodarczą to udzielenie jednorazowej pożyczki przez taki podmiot stanowi jedynie rozszerzenie tej działalności poprzez świadczenie nowej czynności. Wobec powyższego czynność tę należy uznać za czynność dokonaną przez podatnika VAT. Z powyższym wyrokiem koresponduje także stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi wyrażone w interpretacji indywidualnej z dnia 26 kwietnia 2012 r. nr IPTPP1/443-111/12. Organ podatkowy stwierdził mianowicie, iż: „(...) Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.”

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, czynności dokonywane przez spółkę w zakresie usług pośrednictwa pieniężnego polegających na stałym i powtarzającym się odpłatnym udzielaniu pożyczek za oprocentowaniem podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednocześnie korzystając ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega jednak opodatkowaniu podatkiem VAT. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Według zapisu art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel i rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 720 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.), przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości. W wyniku spełnienia świadczenia przez dającego pożyczkę, określone przedmioty majątkowe stają się własnością biorącego pożyczkę. Zasilają one jednak tylko czasowo majątek biorącego pożyczkę, który obowiązany jest do zwrotu, tj. do przeniesienia na drugą stronę własności tej samej ilości pieniędzy albo rzeczy tego samego rodzaju.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu sprawy, zakres prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej jest szeroki i dotyczy różnorodnych profili działalności. Przede wszystkim jednak Spółka prowadzi działalność w zakresie usług outsourcingowych dotyczących sprzedaży, księgowości oraz kadr i płac. Dnia 30.06.2009 r. Wnioskodawca postanowił rozszerzyć działalność gospodarczą w zakresie usług pośrednictwa pieniężnego polegających na stałym i powtarzającym się odpłatnym udzielaniu pożyczek za oprocentowaniem. W związku z tym przyjęło, iż usługi pośrednictwa pieniężnego stanowić będą stały przedmiot działalności Spółki odrębny od pozostałej dotychczas prowadzonej przez nią działalności.

Spółka udzielać będzie pożyczek w miarę dysponowania lub pozyskiwania środków pieniężnych, w tym zwłaszcza pozyskanych na rynku finansowym z uzyskanych w tym celu kredytów i pożyczek bankowych na bieżącą działalność Spółki, ze środków własnych zgromadzonych w toku prowadzonej działalności gospodarczej, z dochodów Spółki pozostawionych przez Zgromadzenie Wspólników w Spółce i nieprzeznaczonych do podziału między jej wspólników.

Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników ustaliło, iż Spółka udzielać będzie pożyczek:

  1. za wynagrodzeniem w wysokości rynkowej pozwalającym pokryć koszty pozyskania środków na udzielone pożyczki wg zasady koszt pozyskania + marża spółki określana przez Zarząd,
  2. w formie ramowej do kwoty maksymalnej płatnej na żądanie pożyczkobiorcy oraz w formie pożyczek jednorazowych,
  3. w pierwszej kolejności pożyczek na rzecz obecnych, byłych i przyszłych Członków Zarządu Spółki, wspólników Spółki, spółek zależnych i innych podmiotów powiązanych, a w miarę dysponowania wolnymi środkami także na rzecz osób trzecich,
  4. spółka udzielać będzie pożyczek w formie pożyczek krótko i długoterminowych, których okres obowiązywania w zależności od aktualnych możliwości Spółki i potrzeb zainteresowanych pożyczkobiorców określać będzie Zarząd,
  5. pożyczki udzielane będą przez Spółkę z rachunku bankowego Spółki służącego do prowadzonej przez nią działalności gospodarczej.

Przedmiot działalności spółki w oparciu o klasyfikację PKD został rozszerzony i zgłoszony do KRS jeśli chodzi m.in. o pozycje:

  • 64.19.Z. pozostałe pośrednictwo pieniężne oraz
  • 64.92.Z. pozostałe formy udzielania kredytów.

Odnosząc się do powyższego zauważyć należy, iż w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, Wnioskodawcę spełnia przesłanki do uznania go za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu udzielania pożyczek.

Czynności dokonywane przez Spółkę, polegające na stałym i powtarzającym się odpłatnym udzielaniu pożyczek za oprocentowaniem, spełniają natomiast przesłanki uznania tych czynności za podlegające opodatkowaniu, niezależnie od częstotliwości i celu ich udzielenia, czy statusu nabywcy. Udzielanie bowiem pożyczek przez podmiot prowadzący działalność gospodarczą, w związku z jej prowadzeniem, można identyfikować i zaliczać do zawodowej płaszczyzny jednostki, a więc uznać za rodzącą obowiązki w podatku od towarów i usług. Udzielenie pożyczki stanowi świadczenie na rzecz innego podmiotu, polegające na udostępnieniu kapitału na wskazany w umowie okres czasu. Czynność udzielenia pożyczki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zamian za wynagrodzenie, stanowi zatem odpłatne świadczenie usług, co do zasady, podlegające opodatkowaniu VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie jednak do art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%, z zastrzeżeniem art. 146f.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Stosownie do art. 43 ust. 13 ustawy, zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37–41 ustawy, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej.

Ponadto, zgodnie z zapisem art. 43 ust. 15 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13 nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

Powyższe regulacje stanowią implementację do krajowego porządku prawnego zapisów Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.). Zgodnie z regulacją zawartą w art. 135 ust. 1 lit. b Dyrektywy 2006/112/WE Rady, Państwa członkowskie zwalniają następujące transakcje: udzielanie kredytów i pośrednictwo kredytowe, oraz zarządzanie kredytami przez kredytodawcę.

Mając na uwadze opis sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa stwierdzić należy, iż udzielanie przez Wnioskodawcę oprocentowanych pożyczek stanowi/będzie stanowić czynność mieszczącą się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, jako odpłatne świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy. Z uwagi jednak na fakt, iż powyższe usługi mieszczą się w zakresie czynności, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy – korzystają/będą korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zaistniałego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania czynności udzielania pożyczek. Natomiast w części dotyczącej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych dotyczącego zwolnienia z opodatkowania tym podatkiem czynności udzielania pożyczek zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj