Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-2/13-4/JK
z 25 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-2/13-4/JK
Data
2013.03.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
ciągnik
ciągnik rolniczy
kasa
kasa rejestrująca
obowiązek
rolnicy
rolnik ryczałtowy
sprzedaż
sprzedaż towarów
towar


Istota interpretacji
1. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.
2. Zwolnienie od podatku sprzedaży używanego środka trwałego.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 27 grudnia 2012 r. (data wpływu 28 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2013 r. (data wpływu 19 lutego 2013 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowane pytania oraz podpis Wnioskodawcy oraz dokonano zmiany przedmiotu wniosku na stan faktyczny.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne od 1995 r. Od roku 2008 zrezygnował on ze statusu rolnika ryczałtowego, rozlicza miesięczne deklaracje VAT. Zainteresowany prowadzi wyłącznie produkcję roślinną, która jest sprzedawana okolicznym firmom. Ze względu na dużą skalę produkcji sprzedaż zbóż dokonywana jest wyłącznie w dużych partiach (kilkanaście ton), zgodnie z umowami z firmami, z którymi Zainteresowany podpisał kontrakty. W czasie prowadzenia działalności rolniczej przed rokiem 2008 Wnioskodawca nabył opryskiwacz, kombajn zbożowy i ciągnik rolniczy. Obecnie maszyny te ze względu na znaczne zużycie wymieniane są na nowe. W 2011 roku Zainteresowany sprzedał za 14 000 zł rolnikowi ryczałtowemu opryskiwacz. W roku 2012 sprzedał rolnikowi ryczałtowemu za 38 000 zł kombajn zbożowy oraz wyjątkowo na prośbę sąsiada 0,5 t. jęczmienia paszowego na kwotę 395 zł netto. W związku z zakupem nowego ciągnika, Wnioskodawca planuje sprzedaż ciągnika używanego w gospodarstwie od 2001 r. (rok produkcji: 1997). Ze względu na znaczne zużycie ciągnika przewidzianego do sprzedaży w 2013 r. jego cena przewidywana: 14 000-18 000 zł. Zainteresowany wskazuje, że potencjalnym nabywcą ciągnika będzie właściciel niewielkiego gospodarstwa, a ci z reguły są rolnikami ryczałtowymi.

Sprzedaż rolnikom ryczałtowym dotyczyła wyłącznie własnych środków trwałych, używanych w gospodarstwie i nabytych przed 2008 r. (oprócz 1 sprzedaży z czerwca 2012 r., kiedy zabrakło zboża na paszę dla trzody – na kwotę 395 zł netto). W roku 2012 Zainteresowany nie przekroczył kwoty 40 000 zł obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż w styczniu 2013 r. Wnioskodawcy udało się znaleźć chętnego na zakup ciągnika. Został on sprzedany za cenę 18 000 zł rolnikowi ryczałtowemu. Zainteresowany wystawił fakturę z adnotacją VAT-zwolniony.

Wnioskodawca podkreśla, że przedmiotem jego działalność jest roślinna produkcja rolna i sprzedaż własnych płodów rolnych. Nie zajmuje się handlem sprzętem rolniczym. Środki uzyskane z PROW pozwoliły mu na zakup nowego sprzętu więc konieczne było pozbycie się nieużywanego przez niego sprzętu. Cała sprzedaż produkcji rolnej dokumentowana jest fakturami VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie, sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 15 lutego 2013 r.

Czy Wnioskodawca jest zwolniony z rejestracji sprzedaży na kasie fiskalnej... Jeśli nie, to od kiedy należy ją zainstalować...

Zdaniem Wnioskodawcy, w roku 2012 sprzedaż na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych nie przekroczyła 40 000 zł. Do momentu przekroczenia limitu 20 000 zł z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych i rolników ryczałtowych Zainteresowany jest zwolniony w 2013 r. z rejestracji obrotu na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o podatku od towarów i usług. Stosownie do tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy jednak zauważyć, iż na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne od 1995 r. Od roku 2008 zrezygnował ze statusu rolnika ryczałtowego, rozlicza miesięczne deklaracje VAT. Zainteresowany prowadzi wyłącznie produkcję roślinną, która jest sprzedawana okolicznym firmom. Ze względu na dużą skalę produkcji sprzedaż zbóż dokonywana jest wyłącznie w dużych partiach (kilkanaście ton), zgodnie z umowami z firmami, z którymi Zainteresowany podpisał kontrakty. W czasie prowadzenia działalności rolniczej przed rokiem 2008 Wnioskodawca nabył opryskiwacz, kombajn zbożowy i ciągnik rolniczy. Obecnie maszyny te ze względu na znaczne zużycie wymieniane są na nowe. W 2011 roku Zainteresowany sprzedał za 14 000 zł rolnikowi ryczałtowemu opryskiwacz. W roku 2012 sprzedał rolnikowi ryczałtowemu za 38 000 zł kombajn zbożowy oraz wyjątkowo na prośbę sąsiada 0,5 t. jęczmienia paszowego na kwotę 395 zł netto. W związku z zakupem nowego ciągnika, Wnioskodawca planuje sprzedaż ciągnika używanego w gospodarstwie od 2001 r. (rok produkcji: 1997). Ze względu na znaczne zużycie ciągnika przewidzianego do sprzedaży w 2013 r. jego cena przewidywana: 14 000-18 000 zł. Wnioskodawcy udało się znaleźć chętnego na zakup ciągnika. Został on sprzedany za cenę 18 000 zł rolnikowi ryczałtowemu. Sprzedaż rolnikom ryczałtowym dotyczyła wyłącznie własnych środków trwałych, używanych w gospodarstwie i nabytych przed 2008 r. (oprócz 1 sprzedaży z czerwca 2012 r., kiedy zabrakło zboża na paszę dla trzody – na kwotę 395 zł netto). W roku 2012 Zainteresowany nie przekroczył kwoty 40 000 zł obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Wnioskodawca podkreśla, że przedmiotem jego działalność jest roślinna produkcja rolna i sprzedaż własnych płodów rolnych. Nie zajmuje się handlem sprzętem rolniczym. Środki uzyskane z PROW pozwoliły mu na zakup nowego sprzętu więc konieczne było pozbycie się nieużywanego przez niego sprzętu. Cała sprzedaż produkcji rolnej dokumentowana jest fakturami VAT.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w poprzednim stanie prawnym, którego również dotyczy złożony wniosek, tj. od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. regulowało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Według § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Na mocy § 3 ust. 6 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Stosownie do § 3 ust. 7 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r., zwalnia się również z obowiązku ewidencjonowania do dnia przekroczenia w 2011 r. lub 2012 r. kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy – podatników rozpoczynających sprzedaż w danym roku podatkowym.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu. Z powołanych przepisów wynika zatem, iż obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, jak również termin, w którym należy rozpocząć jego realizację, uzależniony jest ściśle od faktu dokonywania sprzedaży w rozumieniu ww. art. 2 pkt 22 ustawy.

Tym samym, ze względu na to, że wartość obrotu z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w roku 2011 i 2012 nie przekroczyła kwoty 40 000 zł – Wnioskodawca, do dnia 31 grudnia 2012 r., korzystał ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r.

Natomiast, zgodnie z zapisem § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013 r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

W myśl § 5 ust. 1 rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r., w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Stosownie do § 7 ust. 3 rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r., w przypadku podatników, którzy:

  1. nie przestali spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz
  2. nie zostali zwolnieni z obowiązku ewidencjonowania na podstawie § 2 i § 3

– zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania traci moc z dniem 1 marca 2013 r.

Wobec powyższego, mając na względzie przytoczone regulacje rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2013 r., wskazać należy, że Wnioskodawca z dniem 1 marca 2013 r. utracił zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej.

Bowiem, kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym (tj. roku 2012) kwoty 40.000 zł, jednak przekroczyła kwotę 20.000 zł (w roku 2012 Wnioskodawca sprzedał rolnikowi ryczałtowemu za 38 000 zł kombajn zbożowy oraz na prośbę sąsiada 0,5 t. jęczmienia paszowego na kwotę 395 zł netto).

Tym samym, na mocy § 7 ust. 3 rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r., w analizowanym przypadku Wnioskodawca utracił zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej z dniem 1 marca 2013 r., ponieważ spełniał warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przed dniem wejścia w życie rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r. (tj. warunki wynikające z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010 r.), jednakże nie spełnia warunków umożliwiających skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r. W konsekwencji, spełnione zostały przesłanki określone w pkt 1 i 2, zawarte w § 7 ust. 3 rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012 r.

Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest zainstalować kasę rejestrującą nie później niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży po terminie utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej (tj. po dniu 1 marca 2013 r.), dokonanej na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej lub rolnika ryczałtowego. Zatem, jeżeli sprzedaż ciągnika nastąpiła w miesiącu styczniu 2013 r., jak wskazano we wniosku, tj. przed utratą zwolnienia, to Wnioskodawca nie miał obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W kwestii dotyczącej zwolnienia od podatku VAT sprzedaży środka trwałego – w dniu 25 marca 2013 r. została wydana odrębna interpretacja indywidualna Nr ILPP2/443-2/13-5/JK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj