Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-516/12-4/EK
z 15 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni Mieszkaniowej przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2012 r. (data wpływu 03 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • opodatkowania transakcji zamiany gruntów – jest prawidłowe,
  • zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 05 marca 2013 r.) – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • opodatkowania transakcji zamiany gruntów,
  • zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółdzielnia zawarła w dniu 20 września 2012 r. z Gminą (…) umowę zamiany gruntów w formie aktu notarialnego.

W jej wyniku dokonano zamiany:

  • stanowiących własność Spółdzielni dwóch działek nr (…) i (…) (dwie drogi publiczne biegnące przez osiedle – zgodnie z ustawą o Samorządzie Terytorialnym, Gmina jako zadanie własne zobowiązana jest do utrzymania dróg gminnych, a zbyte drogi publiczne (budowle komunikacyjne) były ogólnodostępne, dojazdowe między innymi do centrum handlowego na Osiedlu Spółdzielni. Ogólna wartość gruntów 124.613,00 zł.
  • działek stanowiących własność Gminy nr (…) (niezabudowana działka – w planie zagospodarowania przestrzennego teren przeznaczony pod budownictwo wielorodzinne, 1 - rodzinne szeregowe wraz z potrzebnymi usługami oraz działkę nr (…) położoną przy bloku mieszkalnym, która jest niezbędna do funkcjonowania nieruchomości (blok mieszkalny 40-rodzinny). Ogólna wartość gruntów 124.302,00 zł.

Zgodnie z aktem notarialnym transakcje te zostały zawarte bez dochodzenia zapłaty różnicy między działkami. Zbyte przez Spółdzielnię Mieszkaniową działki zostały zaewidencjonowane jako środek trwały w 1992 r., a ich wartość księgowa wynosi po denominacji w 1995 r. 140 zł (działki otrzymane od sąsiedniej Spółdzielni Mieszkaniowej w ramach regulacji gospodarki gruntami).

Ponadto, w piśmie z dnia 28 lutego 2013 r., stanowiącym odpowiedź na wezwanie do uzupełnienia wniosku, Spółdzielnia doprecyzowała przedstawiony stan faktyczny o poniższe informacje.

  1. Do jakiej kategorii środków trwałych wymienionych w art. 16a - 16c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) Wnioskodawca zaliczył działki będące przedmiotem umowy zamiany?
    Zgodnie z art. 16c pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów oraz budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno - wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe nie podlegają amortyzacji.
  2. W jaki sposób ustalona została dla potrzeb ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wartość początkowa ww. środka trwałego / środków trwałych?
    Wartość początkowa środka trwałego została ustalona na podstawie operatu szacunkowego.
  3. Czy ww. środek trwały / środki trwałe podlegały amortyzacji, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a odpisy amortyzacyjne stanowiły koszt uzyskania przychodów, o którym mowa w art. 15 ust. 6 tej ustawy?
    Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 16c), środek trwały nie podlega amortyzacji.
  4. Do jakiej grupy / podgrupy / rodzaju, w myśl uregulowań zawartych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT) (Dz. U. Nr 242, poz. 1622), zakwalifikowane zostały będące przedmiotem umowy zamiany działki – dwie drogi publiczne biegnące przez osiedle?
    Zgodnie z KŚT drogi publiczne biegnące przez osiedle zostały zakwalifikowane do: grupa 0/ podgrupa 03/ rodzaj 036.
  5. Co należy rozumieć przez stwierdzenie, iż „zbyte drogi publiczne (budowle komunikacyjne) były ogólnodostępne, dojazdowe między innymi do centrum handlowego na Osiedlu Spółdzielni” w kontekście wskazania we własnym stanowisku w sprawie, iż „drogi publiczne służyły Spółdzielni i lokatorom dla poprawienia funkcjonalności nieruchomości na których znajdują się budynki mieszkalne”?
    Dokonano zamiany działek (…) oraz (…) wchodzących dotychczas w skład nieruchomości objętej Kw nr (…), są one zlokalizowane w gminnej drodze publicznej biegnącej przez osiedle. Na podstawie ustawy o samorządzie terytorialnym, gmina zobowiązana jest do utrzymania tych dróg. Drogi te są ogólnie dostępne dla mieszkańców osiedla oraz społeczeństwa miasta, które korzysta z dojazdu do pawilonu handlowego, przedszkola, szkoły oraz biblioteki publicznej zlokalizowanych na terenie osiedla.
  6. Jak należy odczytywać stwierdzenie Wnioskodawcy, iż „zgodnie z Ustawą o Samorządzie Terytorialnym, Gmina jako zadanie własne zobowiązana jest do utrzymania dróg gminnych” w kontekście wskazania, iż działki będące przedmiotem umowy zamiany stanowią własność Spółdzielni?
    Zamienione działki stanowiły własność Spółdzielni. Zostały przekazane dowodami PT do Urzędu Gminy (…), natomiast aktem notarialnym przekazano dnia 20.09.2012 r.
  7. Co należy rozumieć przez stwierdzenie, iż „zbyte drogi publiczne (budowle komunikacyjne) były ogólnodostępne, dojazdowe między innymi do centrum handlowego na Osiedlu Spółdzielni” – użycie przez Wnioskodawcę określenia „między innymi” wskazuje, że drogi te były drogami dojazdowymi nie tylko do ww. centrum handlowego, ale także do innych obiektów – jakich?
    Drogi, o których mowa to drogi publiczne, służyły i służą do dojazdu do pawilonu handlowego, przedszkola, szkoły oraz biblioteki publicznej zlokalizowanych na terenie osiedla.
  8. Czy stanowiące własność Spółdzielni działki – „dwie drogi publiczne biegnące przez osiedle”, to drogi osiedlowe?
    Drogi te nie są drogami osiedlowymi, lecz publicznymi.
  9. Czy dochód uzyskany w wyniku zamiany gruntów został / zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych Spółdzielni?
    Zamiana gruntów nastąpiła bezwynikowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Spółdzielnia postąpiła prawidłowo przyjmując jako podstawę opodatkowania różnicę pomiędzy wartością rynkową nieruchomości a wartością księgową sprzed wielu lat?
  2. Czy transakcja może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 o podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje pojęcia umowy zamiany, sytuację rozpatrujemy zgodnie z art. 603 oraz art. 604 Kodeksu cywilnego, czyli zgodnie z przepisami o sprzedaży. Zbyte przez Spółdzielnię Mieszkaniową działki zostały zaewidencjonowane jako środek trwały w 1992 r., a ich wartość księgowa wynosi po denominacji 140 zł (działki otrzymane od sąsiedniej Spółdzielni Mieszkaniowej w ramach regulacji gospodarki gruntami). Powstanie zatem dochód do opodatkowania dla Spółdzielni.

W związku z powyższym, że drogi publiczne służyły Spółdzielni i lokatorom dla poprawienia funkcjonalności nieruchomości na których znajdują się budynki mieszkalne i można je zaliczyć do zasobów mieszkaniowych, a uzyskany dochód przez Spółdzielnię (tj. z zamiany nieruchomości) zostanie przeznaczony na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych, dochód będzie korzystał ze zwolnienia podatkowego, zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania transakcji zamiany gruntów,
  • nieprawidłowe w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

W celu określenia skutków podatkowych umowy zamiany należy przeanalizować treść umowy zawartej pomiędzy stronami w kontekście przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) i ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.).

Kwestie dotyczące umów zamiany zostały uregulowane w przepisach art. 603 - 604 Kodeksu cywilnego. Pierwszy przepis stanowi, iż przez umowę zamiany każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie do przeniesienia własności innej rzeczy. Natomiast w drugim z przepisów zaznaczono, że do zamiany stosuje się przepisy o sprzedaży. Charakterystyczne dla umowy zamiany jest to, że podstawowe obowiązki obu stron i treść ich świadczeń są identyczne, różny jest jedynie przedmiot świadczeń każdej z nich. Przedmiotem zamiany, podobnie jak sprzedaży, mogą być rzeczy i ich zbiory, a także inne prawa majątkowe, jednakże nie pieniądze.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji umowy zamiany, dlatego też należy w tym względzie kierować się ww. przepisami Kodeksu cywilnego i rozliczyć skutki tej operacji na takich zasadach jakie obowiązują wobec transakcji odpłatnego zbycia.

Oznacza to, że opisana we wniosku transakcja stanowi dla Spółdzielni formę odpłatnego zbycia dwóch działek (dwie drogi publiczne biegnące przez osiedle) oraz nabycia dwóch innych działek.

O ile w przypadku umowy sprzedaży kupujący zobowiązuje się zapłacić sprzedającemu określoną cenę w zamian za nabywany towar, o tyle w przypadku zamiany, formą zapłaty jest uzyskanie innej rzeczy w zamian za wydaną. Dlatego też, w przedstawionym stanie faktycznym, wydane przez Spółdzielnię nieruchomości należy uznać za sprzedawane, natomiast uzyskane w zamian nieruchomości należy uznać za zakupione.

Umowa zamiany zawiera w sobie zatem niejako dwie umowy sprzedaży, w której każdej ze stron przysługują prawa i obciążają obowiązki, zarówno sprzedawcy, jak i kupującego.

Zarówno opisane powyżej odpłatne zbycie, jak i nabycie należy, pod kątem oceny skutków podatkowych w podatku dochodowym od osób prawnych, rozpatrywać oddzielnie.

I tak, zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej.

Użycie przez ustawodawcę, w cytowanym przepisie, określenie „odpłatne zbycie” oznacza, że w zakresie obrotu rzeczami i prawami majątkowymi ustawodawca przewidział inne niż sprzedaż legalne formy odpłatnego przeniesienia własności, w tym między innymi zamianę.

W związku z powyższym, z podatkowego punktu widzenia w wyniku sfinalizowania przedmiotowej transakcji zamiany, po stronie Spółdzielni – zbywcy nieruchomości – powstał przychód podatkowy. Wartość tego przychodu równa jest cenie określonej w umowie (akcie notarialnym).

W zakresie określenia kosztów uzyskania przychodów, wskazać natomiast należy na treść art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Powyższe oznacza, iż podatnik ma prawo do odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod warunkiem, że nie zostały one wymienione w art. 16 ust. 1 ww. ustawy oraz że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością, a ich poczynienie ma lub może mieć wpływ na możliwość powstania przychodu (w tym zachowania lub zabezpieczenia przychodów). Przepis ten konstytuuje więc zasadę, stosownie do której pomiędzy kosztem podatkowym oraz przychodami podatnika musi wystąpić związek przyczynowo - skutkowy.

Przy czym wskazać należy, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółdzielnia była właścicielem dwóch działek, zlokalizowanych w gminnej drodze publicznej biegnącej przez osiedle. Ww. działki, które otrzymano od sąsiedniej Spółdzielni Mieszkaniowej w ramach regulacji gospodarki gruntami, zaewidencjonowano jako środek trwały w 1992 r., a ich wartość księgowa po denominacji wynosiła 140 zł.

Mając na uwadze powyższe, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż kosztem uzyskania przychodów w analizowanej sytuacji będzie wartość księgowa tych nieruchomości.

Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (…). Tak określony dochód stanowi – w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy – przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Odnosząc powyższe do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż podstawę opodatkowania stanowi różnica pomiędzy wartością rynkową zbywanych (przekazywanych w formie zamiany) działek a wartością księgową tych nieruchomości.

Nadmienić należy, iż rozliczenie powyższej transakcji należy ująć łącznie z innymi otrzymanymi przychodami i kosztami uzyskania tych przychodów poniesionymi przez Spółdzielnię w ramach prowadzonej działalności.

Odnosząc się natomiast do kwestii, czy opisana we wniosku transakcja winna korzystać ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stwierdza się co następuje.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.), celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków oraz ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu. Przedmiotem działalności spółdzielni może być:

  1. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków spółdzielczych lokatorskich praw do znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych,
  2. budowanie lub nabywanie budynków w celu ustanowienia na rzecz członków odrębnej własności znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu, a także ułamkowego udziału we współwłasności w garażach wielostanowiskowych,
  3. budowanie lub nabywanie domów jednorodzinnych w celu przeniesienia na rzecz członków własności tych domów,
  4. udzielanie pomocy członkom w budowie przez nich budynków mieszkalnych lub domów jednorodzinnych,
  5. budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu.

Spółdzielnia może prowadzić również inną działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach i w statucie, jeżeli działalność ta związana jest bezpośrednio z realizacją celu, o którym mowa w ust. 1.

Z kolei, jak wynika z art. 4 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, członkowie spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali, są obowiązani uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu.

Zgodnie z powołanym wcześniej art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty.

Z kolei, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Jak wynika z treści tego przepisu, aby dochód podmiotów, o których w nim mowa, korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

  • dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
  • dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie tych zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe oznacza, iż nie podlegają zwolnieniu dochody otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów. W takim stanie rzeczy nie dojdzie bowiem do spełnienia kumulatywnych warunków wskazanych w cyt. art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Ponadto, na mocy art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

W tym miejscu podnieść należy, iż powołana ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Posługując się zatem językiem potocznym, wskazać należy, iż pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku – oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie „gospodarki” nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. „Zasób” zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie „zasób mieszkaniowy” należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, natomiast „gospodarka zasobami mieszkaniowymi” obejmuje całość mechanizmów i podejmowanych działań mających na celu prawidłowe gospodarowanie substancją mieszkaniową znajdującą się w budynkach mieszkalnych.

I tak, zgodnie z ugruntowanym poglądem przez „zasoby mieszkaniowe” rozumie się:

  1. budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,
  2. pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno – remontowe,
  3. urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki – doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo – kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Z powyższego wynika, że do zasobów mieszkaniowych – oprócz lokali mieszkalnych – należą także inne pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Zatem, związane z ww. budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). W konsekwencji, dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z gospodarką zasobami mieszkaniowymi.

W analizowanej sytuacji, przekazywane na rzecz Gminy działki zlokalizowane są w gminnej drodze publicznej biegnącej przez osiedle. Drogi te są ogólnie dostępne dla mieszkańców osiedla oraz społeczeństwa miasta, które korzysta z dojazdu do pawilonu handlowego, przedszkola, szkoły oraz biblioteki publicznej zlokalizowanych na terenie osiedla. Drogi te – jak wynika z przedstawionego opisu sprawy – nie są drogami osiedlowymi, lecz drogami publicznymi.

Zważywszy na powyższe okoliczności faktyczne i prawne, stwierdzić należy, iż będące przedmiotem zamiany działki, nie stanowią zasobów mieszkaniowych Spółdzielni, o jakich stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Nie można ich bowiem zaliczyć do żadnej ze wskazanych wyżej grup, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego, bądź sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Tylko grunty wraz ze znajdującymi się na nich budynkami mieszkalnymi wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych, czy np. trawniki, place zabaw, skwery, alejki spacerowe itp., które związane są z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych.

W konsekwencji, dochód uzyskany z tytułu przekazania na rzecz Gminy działek (dwie drogi publiczne biegnące przez osiedle), jako pochodzący z innego źródła niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, podlega opodatkowaniu zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych; bez znaczenia pozostaje w takim przypadku cel przeznaczenia tego dochodu.

Reasumując, mając na uwadze powyższe uregulowania stwierdzić zatem należy, że w przedmiotowej kwestii nie znajdzie zastosowania zwolnienie z opodatkowania wynikające z przepisu art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj