Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-5/13/EJ
z 13 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2012r. (data wpływu 2 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych przez Fundację na rzecz Liceum – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 stycznia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT czynności wykonywanych przez Fundację na rzecz Liceum.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Fundacja jest osobą prawną prowadzącą działalność statutową w zakresie:

  1. prowadzenia zakładów wychowawczych zgodnie z ideałami
  2. prowadzenia szkoły ponadpodstawowej, gimnazjum i szkoły podstawowej
  3. pomocy w kontynuowaniu kształcenia absolwentom szkół, studentom
  4. pomocy w rozpoczęciu karier
  5. działalności na rzecz rozwoju kultury, sztuki, ochrony dóbr i tradycji
  6. przygotowania polskiej młodzieży do życia w Unii Europejskiej
  7. rekrutacji i przygotowania wolontariatu, w tym międzynarodowego, dla realizacji celów Fundacji
  8. sprawowania opieki nad dziećmi, matkami samotnie wychowującymi dzieci, nad osobami starszymi i osobami niepełnosprawnymi
  9. fundowania stypendiów dla dzieci ubogich i ich rodzin, przyznawanie nagród, wychowywanie i działanie na rzecz ochrony środowiska, nauczanie języka polskiego obcokrajowców oraz osób pochodzenia polskiego
  10. wspierania i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu
  11. prowadzenia działalności kultu religijnego
  12. organizowania zajęć pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży.

Fundacja prowadzi również działalność gospodarczą. W ramach działalności statutowej, na podstawie zezwolenia Starosty, Fundacja prowadzi szkołę publiczną Liceum Ogólnokształcące wraz z internatem. Budżet liceum tworzy się głównie z dotacji budżetowych otrzymywanych ze Starostwa Powiatowego. Liceum nie posiada osobowości prawnej. Zarząd Fundacji powołuje i odwołuje Dyrektora Liceum, który w zakresie gospodarki finansowej podlega nadzorowi i kontroli Fundacji. Liceum oraz internaty funkcjonują w budynkach stanowiących własność Fundacji. W bilansie Liceum figuruje jedynie majątek trwały o niewielkiej wartości obejmujący głównie wyposażenie szkoły. Liceum prowadzi odrębne księgi rachunkowe oraz sporządza i przedkłada Fundacji roczne sprawozdania finansowe. Za rok 2011 Fundacja sporządziła, zgodnie z przepisami art. 51 ust. 1 ustawy o rachunkowości łączne sprawozdanie finansowe będące sumą sprawozdań finansowych Fundacji i Liceum Ogólnokształcącego. Do dnia 8 listopada 2012r. Liceum posługiwało się numerem identyfikacyjnym Regon Fundacji poszerzonym o liczbą porządkową jednostki lokalnej. Z dniem 9 listopada 2012r. Liceum otrzymało z Urzędu Statystycznego zaświadczenie o nadaniu nowego numeru identyfikacyjnego Regon jako dla jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Liceum jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS w związku z czym posiada odrębny od Fundacji nr NIP.

Fundacja jako organ prowadzący Liceum ponosi koszty związane ze zwykłym funkcjonowaniem szkoły i internatów (np. zużycie mediów, wyżywienie uczniów Liceum, wynajem hali sportowej itp.) i częścią z nich obciąża Liceum na podstawie not księgowych nie powiększając kwoty kosztów o marżę. Liceum pokrywa te koszty z dotacji, którą otrzymuje z budżetu Starostwa Powiatowego.

Liceum jako jednostka organizacyjna funkcjonująca w ramach osobowości prawnej Fundacji nie jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z tym obroty pomiędzy Fundacją, a Liceum są traktowane jako obroty wewnętrzne, które nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zmianą numeru identyfikacyjnego Regon i zakwalifikowania Liceum jako jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej zgodnie z ustawą o statystyce publicznej a w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług następuje świadczenie usług pomiędzy Fundacją jako organem prowadzącym a Liceum?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikami są osoby prawne, jednostki nieposiadające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą. Z przepisów ustawy wynika, że do uznania jednostki wewnątrz osoby prawnej za odrębnego podatnika VAT konieczne są szczególne i jednoznaczne regulacje wprost przyznające takim oddziałom status podatnika. Przepis art. 15 ust. 3B ustawy stanowi bowiem, że za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla osoby prawnej podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli samodzielnie sporządzają sprawozdanie finansowe.

Z powyższego wynika zatem, że jednostki organizacyjne wewnątrz niektórych osób prawnych tylko wyjątkowo i za zgodą organu podatkowego mogą być odrębnymi podatnikami VAT.

Wnioskodawca o taką zgodę nie występował i aktualnie nie posiada statusu organizacji pożytku publicznego.

Biorąc powyższe pod uwagę, obciążanie przez Wnioskodawcę prowadzonego Liceum kosztami wyżywienia, zużycia mediów itp. nie powinno być opodatkowane podatkiem VAT ani dokumentowane fakturą VAT. Możliwe jest natomiast wystawianie w takim przypadku not obciążeniowych.

Stanowisko powyższe potwierdzają liczne interpretacje i orzecznictwo sądów administracyjnych, np. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 18 marca 2011r. nr IBPP3/443-125/11/BWo stwierdził, że czynności wykonywane pomiędzy zakładem/oddziałem osoby prawnej a jednostką macierzystą nie są czynnościami wykonywanymi na rzecz inne osoby prawnej, lecz są czynnościami wykonywanymi w ramach jednego podmiotu. Czynności te nie spełniają definicji świadczenia usług na gruncie ustawy o VAT, dlatego też nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem.

Powyższe ma konsekwencje w zakresie podatku naliczonego. Jeżeli bowiem „przeniesienie kosztów” na Liceum ogólnokształcące nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT, to z uwagi na przeznaczenie tych zakupów brak jest podstaw do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur zakupu mediów zużywanych przez szkołę i od towarów zużywanych przez kuchnię. Zakupy te winny być ujmowane w księgach rachunkowych Wnioskodawcy w kwotach brutto (nie pomniejszonych o VAT) i w kwotach brutto winny być przenoszone na Liceum notami obciążeniowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundacja oraz prowadzona przez nią szkoła publiczna Liceum Ogólnokształcące stanowią dla celów podatku VAT ten sam podmiot, a zatem świadczenia dokonywane pomiędzy Fundacją a Liceum nie stanowią świadczenia usług, bowiem nie są świadczeniami wykonywanymi na rzecz osób trzecich. Zmiana numeru Regon kwalifikująca Liceum w statystyce publicznej do grupy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej nie powoduje zmiany zasad rozliczeń pomiędzy Fundacją a Liceum w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pojęcie świadczenia - składającego się na istotę usługi - należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. Przez świadczenie trzeba będzie zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się też jednocześnie składać zachowania związane z działaniem jak i zaniechaniem.

W oparciu o powyższe stwierdzić należy, że aby można było mówić o świadczeniu usług konieczne jest spełnienie łącznie poniższych przesłanek:

  1. świadczenie musi być odpłatne,
  2. świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  3. świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wart.ości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Fundacja jest osoba prawną prowadzącą działalność statutową oraz działalność gospodarczą. W ramach działalności statutowej Fundacja prowadzi szkołę publiczną Liceum Ogólnokształcące wraz z internatem. Budżet Liceum tworzy się głównie z dotacji budżetowych otrzymywanych ze Starostwa Powiatowego. Liceum nie posiada osobowości prawnej. Zarząd Fundacji powołuje i odwołuje Dyrektora Liceum, który w zakresie gospodarki finansowej podlega nadzorowi i kontroli Fundacji. Liceum oraz internaty funkcjonują w budynkach stanowiących własność Fundacji. W bilansie Liceum figuruje jedynie majątek trwały o niewielkiej wart.ości obejmujący głównie wyposażenie szkoły. Liceum prowadzi odrębne księgi rachunkowe oraz sporządza i przedkłada Fundacji roczne sprawozdania finansowe. Za rok 2011 Fundacja sporządziła, zgodnie z przepisami art. 51 ust. 1 ustawy o rachunkowości łączne sprawozdanie finansowe będące sumą sprawozdań finansowych Fundacji i Liceum Ogólnokształcącego. Liceum jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych i składek ZUS w związku z czym posiada odrębny od Fundacji nr NIP. Fundacja jako organ prowadzący Liceum ponosi koszty związane ze zwykłym funkcjonowaniem szkoły i internatów (np. zużycie mediów, wyżywienie uczniów Liceum, wynajem hali sportowej itp.) i częścią z nich obciąża Liceum na podstawie not księgowych nie powiększając kwoty kosztów o marżę. Liceum pokrywa te koszty z dotacji, którą otrzymuje z budżetu Starostwa Powiatowego.

Liceum jako jednostka organizacyjna funkcjonująca w ramach osobowości prawnej Fundacji nie jest odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z tym obroty pomiędzy Fundacją, a Liceum są traktowane jako obroty wewnętrzne, które nie stanowią czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W odniesieniu do tak przedstawionego stanu faktycznego oraz zadanego pytania stwierdzić należy, że kwestią zasadniczą do jej rozstrzygnięcia jest stwierdzenie czy wskazana czynność określona jako „przeniesienie kosztów” pomiędzy Fundacją jako organem prowadzącym a Liceum jest świadczeniem usług, o którym mowa w art. 8 ustawy o VAT.

Wskazać w tym miejscu, że zgodnie z art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. 2004r. Nr 256 poz. 2572 ze zm.), ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o organie prowadzącym szkołę lub placówkę - należy przez to rozumieć ministra, jednostkę samorządu terytorialnego, inne osoby prawne i fizyczne.


W świetle natomiast art. 5 ust. 2 ustawy o systemie oświaty, szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i prowadzona przez:

  1. jednostkę samorządu terytorialnego;
  2. inną osobę prawną;
  3. osobę fizyczną.

Zgodnie z art. 5f cyt. ustawy publiczne i niepubliczne jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2, oraz ich zespoły wpisuje się do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej jako podmioty, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.).

W myśl art. 42 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o statystyce publicznej krajowy rejestr urzędowy podmiotów gospodarki narodowej, zwany dalej „rejestrem podmiotów”, obejmuje jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej.

Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy o systemie oświaty organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy w szczególności:

  1. zapewnienie warunków działania szkoły lub placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;
  2. wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie;
  3. zapewnienie obsługi administracyjnej, finansowej, w tym w zakresie wykonywania czynności, o których mowa w art. 4 ust. 3 pkt 2-6 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (Dz .U. z 2002r. Nr 76, poz. 694, ze zm.), i organizacyjnej szkoły lub placówki;
  4. wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych.

W myśl art. 82 ust. 1 – 2 ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.

Osoby prawne i fizyczne mogą zakładać niepubliczne szkoły art.ystyczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać:

  1. oznaczenie osoby zamierzającej prowadzić szkołę lub placówkę, jej miejsca zamieszkania lub siedziby;
  2. określenie odpowiednio typu i rodzaju szkoły lub placówki oraz daty rozpoczęcia jej funkcjonowania, a w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazw zawodów, w jakich szkoła będzie kształcić, zgodnych z nazwami zawodów występujących w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, o której mowa w art. 24 ust. 1, lub klasyfikacji zawodów i specjalności ustalanej na potrzeby rynku pracy przez ministra właściwego do spraw pracy;
  3. wskazanie miejsca prowadzenia szkoły lub placówki oraz informację o warunkach lokalowych zapewniających:
    1. możliwość prowadzenia zajęć dydaktyczno-wychowawczych,
    2. realizację innych zadań statutowych,
    3. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - możliwość realizacji praktycznej nauki zawodu,
    4. bezpieczne i higieniczne warunki nauki i pracy, zgodnie z odrębnymi przepisami;

  4. statut szkoły lub placówki;
  5. dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce;
  6. zobowiązanie do przestrzegania wymagań określonych w art. 7 ust. 3 w przypadku szkoły podstawowej oraz gimnazjum, a także w przypadku szkoły ponadgimnazjalnej ubiegającej się o nadanie uprawnień szkoły publicznej z dniem rozpoczęcia działalności;
  7. dane niezbędne do wpisania szkoły lub placówki do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej.

Zgodnie z art. 82 ust. 3a ww. ustawy zaświadczenie o wpisie do ewidencji, o którym mowa w ust. 2b i 3, zawiera:

  1. nazwę organu, który dokonał wpisu do ewidencji szkoły lub placówki;
  2. datę i numer wpisu do ewidencji;
  3. nazwę oraz odpowiednio typ i rodzaj szkoły lub placówki;
  4. osobę prawną lub fizyczną prowadzącą szkołę lub placówkę;
  5. adres szkoły lub placówki;
  6. w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe - nazwy zawodów, w jakich szkoła kształci.

Wszelka zatem odpowiedzialność, w tym obowiązki rejestracyjne, ciąży na osobie zakładającej i prowadzącej placówkę, tak więc sama palcówka nie jest w pełni samodzielnym podmiotem i nie może działać w oderwaniu od osoby, która ją założyła.

Pomimo tego, że w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT w istocie wymieniono, że podatnikiem jest jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, to jednak Liceum funkcjonujące w ramach Wnioskodawcy, mimo że taką jednostką jest, nie spełnia definicji podatnika, gdyż nie działa całkowicie samodzielnie.

Brzmienie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nakazuje bowiem przyjąć, że podatnikami VAT są jedynie podmioty (przedsiębiorcy) działające w obrocie gospodarczym samodzielnie, tj. bez stosunku przyporządkowania, w warunkach niepewności, np. co do popytu, konkurencji, a także ostatecznego rezultatu finansowego podjętej działalności, czyli na własne ryzyko i własny rachunek. W związku z tym, iż odpowiedzialność za działania Liceum w rzeczywistości ponosi organ prowadzący (założyciel) czyli Wnioskodawca, to Liceum nie działa w obrocie samodzielnie, i nie spełnia tym samym kryteriów dla uznania go za podatnika podatku VAT. Również fakt uzyskania odrębnego numeru REGON czy NIP dla płatnika (podatku dochodowego od osób fizycznych i składek na ZUS) nie przesądza o tym, że Liceum staje się odrębnym od osoby założyciela (Wnioskodawcy) podatnikiem podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stwierdzić należy, że Liceum wraz z internatem nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, jest tylko wyodrębnioną organizacyjnie formą działalności podmiotu, który go utworzył – Wnioskodawcy.

Mając na uwadze ogólne reguły konstrukcyjne systemu VAT, a także wnioski sformułowane przez TS UE, wskazać należy na jedną istotną cechę usługi jako takiej. Otóż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący z niego korzyść (choćby potencjalną).

„Elementem koniecznym do uznania, że umowa obejmowała świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy VAT jest wyodrębnienie podmiotu będącego odbiorcą świadczenia" (wyrok WSA w Warszawie z dnia 9 kwietnia 2009 r., III SA/Wa 154/09).

Dopóki nie ma kogoś (drugiej strony transakcji), kto odnosiłby lub powinien odnosić konkretne (wymierne) korzyści o charakterze majątkowym wiążące się z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą. Nie ma tutaj bowiem żadnej konsumpcji. Skoro świadczenie nie jest konsumowane (przy czym nie chodzi tutaj wyłącznie o finalną konsumpcję), to nie stanowi ono usługi. Musi pozostać poza sferą objętą opodatkowaniem VAT; podatek ten bowiem obciąża konsumpcję. Podobny pogląd wyraził WSA w Białymstoku, który w orzeczeniu z dnia 28 sierpnia 2008r. (I SA/Bk 254/07) stwierdził, że w przypadku usługi świadczeniobiorca (konsument) musi odnosić z niego, choćby nawet potencjalną, korzyść, musi wystąpić więc „konsumpcja świadczenia”.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż czynności wykonywanych w ramach jednego podmiotu gospodarczego, nie można uznać za świadczenie usług. Nie jest bowiem możliwe świadczenie usług „samemu sobie”.

Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 23 marca 2006r. w sprawie C-210/04 - Ministero delĺ́́′ Economia e delle Finanse oraz Agenzia delle Entrate przeciwko FCE Bank plc. Mimo, iż przedmiotowe orzeczenie odnosi się do kwestii uznania oddziału podatnika za odrębny podmiot w świetle podatku od wart.ości dodanej jego postanowienia są pomocne do rozstrzygnięcia wskazanej kwestii. W orzeczeniu tym TS UE stwierdził, że świadczenie usług podlega opodatkowaniu tylko wtedy, gdy pomiędzy usługobiorcą a usługodawcą istnieje stosunek prawny, na podstawie którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych.

Trybunał wyraził pogląd, że jeśli oddział nie został wyposażony w odrębny kapitał, i jeżeli ryzyko związane z jego działalnością ponosi podmiot, który utworzył ten oddział, to oddział jest zależny od tego podmiotu i stanowi wraz z nim jednego podatnika. Zatem w takim przypadku nie ma prawnej możliwości, aby pomiędzy oddziałem a podmiotem, do którego ten oddział należy, mogły być świadczone wzajemne (odpłatne) świadczenia.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie wskazana czynność „przeniesienia kosztów” nie stanowi w istocie żadnego „świadczenia usług” gdyż nie jest świadczona na rzecz odrębnego podatnika podatku od towarów i usług.

Jak już uprzednio wskazano aby doszło do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  1. świadczenie musi być odpłatne,
  2. świadczenie musi być wykonane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  3. świadczenie nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze cytowane przepisy oraz zaistniały stan faktyczny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie jest spełniony warunek wymieniony w ww. pkt 2. Bowiem wskazana we wniosku czynność przeniesienia kosztów nie jest czynnością wykonywaną na rzecz innej osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Jak wywiedziono czynności ta jest świadczona w ramach tego samego podmiotu gospodarczego. Zatem w przedstawionym stanie faktycznym nie dojdzie do świadczenia usług podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji czynność ta nie podlega udokumentowaniu, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, fakturą VAT. Jeżeli bowiem Wnioskodawca nie wykonuje czynności opodatkowanych VAT, brak jest podstaw do wystawienia faktury VAT dokumentującej wykonanie czynności.

Zauważa się, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają zakazu dokumentowania czynności wewnętrznych, w tym przypadku przeniesienia kosztów z Fundacji a Liceum notą księgową czy innym dokumentem wewnętrznym, stąd też w przypadku, kiedy danej czynności nie można udokumentować fakturą VAT, wówczas w celu potwierdzenia czynności może zostać wystawiona nota księgowa lub inny dokument wewnętrzny.

W konsekwencji powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że Fundacja oraz prowadzona przez nią szkoła publiczna stanowią dla celów podatku VAT ten sam podmiot, a zatem świadczenia dokonywane pomiędzy Fundacją a Liceum nie stanowią świadczenia usług, należało uznać za prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, że zmiana numeru regon kwalifikująca Liceum w statystyce publicznej do grupy jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej nie powoduje zmiany zasad rozliczeń pomiędzy Fundacją a Liceum w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj