Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1381a/11/MN
z 16 stycznia 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1381a/11/MN
Data
2012.01.16
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inne grupy podatników
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
faktura VAT
odpady (śmieci)
Istota interpretacji
Rozliczenie nabycia stłuczki szklanej oraz stłuczki uszlachetnionej.
Wniosek ORD-IN 4 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.) uzupełnionym w dniu 10 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nabycia i dostawy odpadów szklanych o symbolu PKWiU 38.11.51.0. oraz opodatkowania dostawy surowców wtórnych ze szkła o symbolu PKWiU 38.32.31.0 - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 10 października 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 10 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. opodatkowania nabycia i dostawy odpadów szklanych o symbolu PKWiU 38.11.51.0. oraz opodatkowania dostawy surowców wtórnych ze szkła o symbolu PKWiU 38.32.31.0. W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny. Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towaru i usług. Spółka jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się pozyskiwaniem, uzdatnianiem, sortowaniem oraz obrotem odpadami szklanymi. Wiodącym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest sprzedaż hurtowa odpadów i złomu (PKD 4677Z). Działalność Spółki polega w szczególności na nabywaniu stłuczki szklanej od przedsiębiorstw komunalnych, osób prowadzących działalność gospodarczą itp. Według wiedzy Wnioskodawcy podmioty, od których nabywana jest stłuczka szklana są podatnikami podatku od towarów i usług, niekorzystającymi ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Następnie stłuczka szklana poddawana jest procesom produkcyjnym i uszlachetnianiu. Proces ten polega na rozdrabnianiu, oczyszczaniu, segregowaniu na poszczególne kolory stłuczki szklanej. Uszlachetniona stłuczka szklana jest następnie sprzedawana przez Spółkę do hut szkła, tj. podatników podatku od towarów i usług. Spółka zbywa również stłuczkę szklaną w stanie nieprzetworzonym na rzecz podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Z tytułu nabycia odpadów szklanych od podatników podatku od towarów i usług, niekorzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT Spółka otrzymuje fakturę VAT z adnotacją że podatek od towarów i usług rozlicza ich nabywca. W przypadku dostawy stłuczki szklanej nieuszlachetnionej na rzecz podatników podatku od towarów i usług, niekorzytających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT Spółka wystawia fakturę VAT bez określenia kwoty i stawki podatku oraz z adnotacją że podatek od towarów i usług rozlicza nabywca odpadów szklanych. Natomiast w przypadku dostawy odpadów szklanych uszlachetnionych do hut szkła przez Spółkę, wystawia fakturę VAT wraz ze wskazaniem kwoty netto, kwoty z podatkiem oraz stawki podatku w wysokości 23%. Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur o klasyfikację symbolu PKWiU dla nabywanych i sprzedawanych towarów. Spółka otrzymała opinię z Urzędu Statystycznego, że nabywane towary klasyfikuje się do odpadów szklanych o symbolu PKWiU 38.11.51.0. Natomiast towar sprzedawany (stłuczka po uszlachetnieniu) klasyfikuje się do surowców wtórnych ze szkła - symbol PKWiU 38.32.31.0. W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania.
Wnioskodawca podkreślił, iż ww. pytania dotyczą stanu prawnego, obowiązującego od dnia 1 lipca 2011 r. Zdaniem Wnioskodawcy, cytującego treść art. 17 ust. 1 pkt 7 oraz ust. 2 i 7 ustawy o VAT, zmiana w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT ma na celu doprecyzowanie katalogu odpadów przetwarzalnych, do których stosuje się mechanizm odwróconego obciążenia (ang. reverse charge mechanizm). Mechanizm ten polega na przesunięciu obowiązku podatkowego rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu dostawy odpadów ze sprzedawcy na nabywcę. W takim przypadku nabywca odpadów zobowiązany jest do rozliczenia podatku należnego (a contrario do art. 17 ust. 2 ustawy o VAT). Zakres stosowania tego mechanizmu w stosunku do stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 czerwca 2011 r. został poszerzony m.in. o odpady szklane. Na stosowanie mechanizmu, polegającego na przesunięciu obowiązku zapłaty podatku VAT na osobę, na rzecz której dokonywana jest dostawa m.in. towarów wymienionych w załączniku nr 11 zezwalają przepisy art. 199 ust. 1 lit. d) Dyrektywy 2006/112/WE (w związku z załącznikiem nr VI do Dyrektywy). W związku z powyższym zastosowanie mechanizmu odwróconego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT ma zastosowanie, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:
W załączniku nr 11 do ustawy o VAT zostały wymienione m.in. odpady szklane (symbol PKWiU 38.11.51.0). Przedmiotem dostaw dokonywanych na rzecz Spółki i przez Spółkę (pytanie oznaczone nr 1 i 2) są odpady szklane o symbolu PKWiU 38.11.51.0, co zostało potwierdzone przez Dyrektora Urzędu Statystycznego w Łodzi w piśmie z 21 września 2011 r. Co więcej, podmioty, od których Spółka nabywa przedmiotowe odpady szklane są podatnikami podatku od towarów i usług, niekorzystającymi ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT. Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, nabywanie nieuszlachetnionych odpadów szklanych od podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT powinno zostać opodatkowane przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca bowiem zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 jest podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT z tytułu nabycia odpadów szklanych (symbol PKWiU 38.11.51.0). Dla opodatkowania takiej czynności Spółka powinna zastosować stawkę VAT w wysokości 23% (dotyczy pytania oznaczonego nr 1 w niniejszym wniosku). Natomiast z tytułu zbycia nieuszlachetnionych odpadów szklanych przez Wnioskodawcę na rzecz podatników podatku od towarów i usług niekorzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT, podatnikiem - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT –nie jest Spółka, ale nabywca takich odpadów. W takiej sytuacji Spółka nie będzie zobowiązana do rozliczenia podatku należnego (dotyczy pytania oznaczonego nr 2 w niniejszym wniosku). Zbycie odpadów szklanych uszlachetnionych do huty szkła powinno zostaćopodatkowane przez Wnioskodawcę stawką VAT w wysokości 23%. Odpady uszlachetnione niezostały bowiem wymienione w załączniku nr 11 ustawy o VAT. Oznacza to, że zbycie takichodpadów przez Spółkę (symbol PKWiU 38.32.31.0) nie jest objęte tzw. mechanizmem odwróconego obciążenia, a w konsekwencji obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu takiej dostawy na rzecz hut szkła ciąży na Wnioskodawcy (dotyczy pytania oznaczonego nr 3). W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do art 5a tej ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r. art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, jeżeli dokonującym ich dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, niekorzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2. Natomiast załącznik nr 11 określający wykaz towarów, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy, obejmuje:
Zgodnie natomiast z art. 17 ust. 2 ustawy, w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego. Przepisy ust. 1 pkt 7 i 8 stosuje się, jeżeli nabywcą lub usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 (art. 17 ust. 7 ustawy). W art. 41 ust. 1 powołanej ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. – podatnicy, o których mowa w art 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. W przypadkach, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, w fakturze nie wykazuje się danych dotyczących stawki i kwoty podatku (art. 106 ust. 1a ustawy). Natomiast w myśl art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze. Zasady wystawiania faktur uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360). Z § 5 ust. 15 ww. rozporządzenia wynika, że faktury stwierdzające dokonanie dostawy towarów lub wykonanie usługi, dla których podatnikiem zgodnie z przepisami ustawy jest nabywca towaru lub usługi, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają:
Ze złożonego wniosku wynika, że będąc czynnym podatnikiem VAT, Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nabywa i dokonuje dostawy odpadów szklanych, sklasyfikowanych wg PKWiU do grupowania 38.11.51.0. Zarówno dostawcy tych odpadów, jak i ich nabywcy są podatnikami podatku od towarów i usług, niekorzystającymi ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9. Ponadto Spółka dokonuje sprzedaży na rzecz hut, uzyskanej w procesie produkcyjnym i uszlachetniania stłuczki, jako surowca wtórnego ze szkła - PKWiU 38.32.31.0. Uwzględniając powyższe, jak również przywołane przepisy prawa wskazać należy, iż w przypadku nabywania m.in. odpadów szklanych (PKWiU 38.11.51.0) od podatników, o których mowa w art. 15, niekorzystających ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 i jednocześnie dostawa ta nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2, w oparciu o dyspozycję cyt. art. 17 ust. 1 pkt 7 w powiązaniu z art. 17 ust. 7 cyt. ustawy, obowiązek rozliczenia podatku należnego został przeniesiony na nabywcę. Z tych też względów, w opisanych przez Spółkę okolicznościach, działając w charakterze nabywcy odpadów szklanych, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 38.11.51.0, Spółka winna opodatkować nabycie tych towarów wg podstawowej stawki VAT, tj. 23%. Natomiast w przypadku dokonania dostawy odpadów szklanych, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 38.11.51.0, Spółka jest obowiązana wystawić fakturę VAT z uwzględnieniem zasad wskazanych w art. 106 ust. 1a ustawy i § 5 ust. 15 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, w treści której nie wykazuje stawki ani kwoty podatku, jak również należności wraz z podatkiem. W takim bowiem przypadku na Spółce nie ciąży obowiązek rozliczenia podatku należnego z tytułu opisanej transakcji. Odnosząc się natomiast do kwestii opodatkowania sprzedaży spłuczki uszlachetnionej, stwierdzić należy, iż skoro jak wynika z wniosku, jest to towar zaklasyfikowany w PKWiU w grupowaniu 38.32.31.0 (przy założeniu, że podana klasyfikacja jest prawidłowa), to obowiązek podatkowy nie zostaje przeniesiony na nabywcę – kontrahenta. Zatem w związku ze sprzedażą opisanego surowca na Wnioskodawcy ciąży obowiązek opodatkowania tej transakcji na zasadach ogólnych, określonych w ustawie o podatku od towarów i usług. Sprzedaż taka podlega opodatkowaniu wg podstawowej stawki VAT w wysokości 23%. Jednocześnie podkreślić należy, że analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Minister Finansów nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów i usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z czym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane w złożonym wniosku. Zgodnie bowiem z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. Końcowo informuje się, iż w odniesieniu do kwestii rozliczenia czynności związanych z przyjmowaniem odpadu szkła samochodowego wydano interpretację indywidualną znak ITPP1/443-1381b/11/MN. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w O, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.