Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-975/12/MO
z 15 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-975/12/MO
Data
2012.11.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
koszty uzyskania przychodów
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
rachunek bankowy
refundacja
zwolnienia przedmiotowe
zwrot


Istota interpretacji
Czy w przypadku wydatków poniesionych i zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed otrzymaniem przez Wnioskodawcę (wpływem) dofinansowania na zasadzie refundacji, które to wydatki poniesione będą w ramach realizowanych projektów i opłacone w pierwszej kolejności przez Spółkę z własnych środków, Spółka powinna dokonać korekty wartości kosztów uzyskania przychodów na moment otrzymania (wpływu) dofinansowania, a nie poprzez korektę kosztów uzyskania przychodów za okresy, w których poniesione wydatki objęte dofinansowaniem zostały pierwotnie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2 w zakresie zdarzenia przyszłego)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 02 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 03 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 31 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku wydatków poniesionych i zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed otrzymaniem przez Wnioskodawcę (wpływem) dofinansowania na zasadzie refundacji, które to wydatki poniesione były w ramach realizowanych projektów i opłacone w pierwszej kolejności przez Spółkę z własnych środków, Spółka powinna dokonać korekty wartości kosztów uzyskania przychodów na moment otrzymania (wpływu) dofinansowania (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2 w zakresie zdarzenia przyszłego) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 sierpnia 2012 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy w przypadku wydatków poniesionych i zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed otrzymaniem przez Wnioskodawcę (wpływem) dofinansowania na zasadzie refundacji, które to wydatki poniesione były w ramach realizowanych projektów i opłacone w pierwszej kolejności przez Spółkę z własnych środków, Spółka powinna dokonać korekty wartości kosztów uzyskania przychodów na moment otrzymania (wpływu) dofinansowania. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 29 października 2012 r. Znak: IBPBI/2/423-974/12/MO, IBPBI/2/423-975/12/MO, IBPBI/2/423-976/12/MO, IBPP3/443-815/12/EJ wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 31 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie sprzedaży na rynku międzynarodowym systemu do tworzenia i prezentacji fotografii 3D. System obejmuje zarówno zaawansowany sprzęt elektroniczny, jak i oprogramowanie. Na potrzeby projektu, którego celem jest stworzenie platformy dostępnej on-line do publikacji i udostępniania zdjęć 3D obiektów, Instytucja Wdrażająca/Instytucja Pośrednicząca II stopnia (jak nazwano w Umowie o dofinansowanie Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości) udzieliła Wnioskodawcy dofinansowania na realizację Projektu „…” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Dofinansowanie to jest dokonywane do maksymalnej wysokości 459.270 PLN, nieprzekraczającej 70% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem poniesionych w toku realizacji projektu (tj.70% z 656.100 PLN), w tym:

  • do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków europejskich (wkład UE), co stanowić ma 390.379,50 PLN oraz
  • do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej (wkład krajowy), co stanowić ma 68.890,50 PLN.

Okres kwalifikowalności wydatków rozpoczął się w dniu 01 czerwca 2011 r., a kończy się 31 maja 2013 r. Zasadniczo, Projekt jest realizowany w ośmiu trzymiesięcznych etapach począwszy od dnia 1 czerwca 2011 r.

Zgodnie z umową o dofinansowanie na Projekt Spółce przysługuje jedna zaliczka, która wpłynęła na konto Spółki w lutym 2012 r. Zaliczka dotyczyła tylko części wydatków planowanych w ramach tych etapów Projektu, które nie zostały rozpoczęte na moment jej otrzymania. Pozostałe wydatki objęte Projektem i zaliczone do tzw. „kosztów kwalifikowanych” są lub mogą być objęte otrzymanym dofinansowaniem na zasadzie refundacji, tj. zwrotu określonej części wydatków poniesionych uprzednio przez Spółkę z jej środków.

Jednocześnie, w związku z realizacją projektu, którego celem jest podniesienie konkurencyjności spółki na rynku międzynarodowym, otrzymała ona z Instytucji Wdrażającej/Instytucji Pośredniczącej I stopnia dofinansowanie na realizację Projektu polegającego na przygotowaniu Planu rozwoju eksportu „…” w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka 2007-2013.

Dofinansowanie to polega na zwrocie wcześniej wydatkowanych przez Spółkę pieniędzy do maksymalnej wysokości 10.000 PLN (tzw. zwrot na zasadzie refundacji), nieprzekraczającej 80% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, poniesionych w toku realizacji Projektu (tj. 80% z 12.500 PLN), w tym:

  • do 85% kwoty dofinansowania w formie płatności ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (wkład UE), co stanowi 8.500 PLN oraz
  • do 15% kwoty dofinansowania w formie dotacji celowej (wkład krajowy), co stanowi 1.500 PLN.

Okres realizacji projektu rozpoczął się w dniu 01września 2011 r. i zakończył 29 lutego 2012 r. Wyżej wymienione kwoty dofinansowania (w formie refundacji) wpłynęły na konto Spółki w marcu 2012 r.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w przypadku wydatków poniesionych i zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed otrzymaniem przez Wnioskodawcę (wpływem) dofinansowania na zasadzie refundacji, które to wydatki poniesione będą w ramach realizowanych projektów i opłacone w pierwszej kolejności przez Spółkę z własnych środków, Spółka powinna dokonać korekty wartości kosztów uzyskania przychodów na moment otrzymania (wpływu) dofinansowania, a nie poprzez korektę kosztów uzyskania przychodów za okresy, w których poniesione wydatki objęte dofinansowaniem zostały pierwotnie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2 w zakresie zdarzenia przyszłego)

Zdaniem Spółki, w przypadku wydatków poniesionych i zaliczonych do kosztów uzyskania przychodów przed otrzymaniem (wpływem) dofinansowania w formie dotacji, które to wydatki poniesione zostaną w ramach realizowanych projektów i opłacone w pierwszej kolejności przez Spółkę z własnych środków, Spółka winna będzie dokonać korekty wartości kosztów uzyskania przychodów na moment otrzymania (wpływu) dofinansowania w formie refundacji, a nie poprzez korektę kosztów uzyskania przychodów za okresy, w których poniesione wydatki objęte dofinansowaniem zostaną pierwotnie zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 15 ust. 1 UPDoP, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich bezspornego związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 UPDoP.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 UPDoP, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.). Stąd, na gruncie przepisów UPDoP, możliwość ujęcia w kosztach podatkowych wydatków poniesionych w ramach realizowanych projektów związanych z rozwojem działalności należy rozpatrywać w kontekście art. 16 ust. 1 pkt 58. Na podstawie tego przepisu wydatki i koszty bezpośrednio sfinansowane z dotacji zwolnionych od podatku dochodowego, tj. sfinansowane m.in. ze środków finansowych otrzymanych przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach projektu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodu.

W przypadku gdy dofinansowanie zostanie wypłacone po poniesieniu przez Spółkę z własnych środków wydatków i kosztów kwalifikujących się do objęcia wsparciem, zdaniem Wnioskodawcy, wydatki w momencie ich poniesienia będą mogły co do zasady stanowić koszty uzyskania przychodów Spółki. Natomiast w miesiącu otrzymania dofinansowania (refundacji) na rachunek bankowy należy zmniejszyć koszty uzyskania przychodów w wartość zwróconych wydatków, gdyż dopiero wówczas można uznać, iż wydatki te zostały sfinansowane z dotacji (wolnej od podatku dochodowego) wypłaconej w formie refundacji.

Również w przypadku, gdy wydatki objęte dofinansowaniem będą zaliczone do kosztów uzyskania przychodów we wcześniejszych latach podatkowych, korekta (zmniejszenie) kosztów uzyskania przychodów nastąpi w roku podatkowym, w którym otrzymano dofinansowanie (refundację). W takim wypadku nie wystąpi potrzeba korygowania zeznania za lata podatkowe, w których wydatki pierwotnie zostały zaliczone do kosztów podatkowych. Podsumowując, w oparciu o przytoczone przepisy prawa stwierdzić należy, że Spółka nie ma obowiązku korygowania deklaracji CIT-8 za okres sprzed daty otrzymania przedmiotowego dofinansowania w formie refundacji.

Wskazane podejście podzielają również organy podatkowe, przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 11 listopada 2010 r., sygn.: IBPBI/2/423-1514/10/CzP.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Z powołanego przepisu wynika, że podatnik ma możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, pod warunkiem, że wykaże ich związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiąganych przychodów, zachowanie lub zabezpieczenie źródła przychodów. Zaliczenie danego wydatku do kosztów podatkowych uzależnione jest od tego, czy wydatek nie został wymieniony w katalogu wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, zawartym w art. 16 ust. 1 ww. ustawy. Z tego względu każdorazowy wydatek poniesiony przez podatnika powinien podlegać indywidualnej ocenie skutkującej dokonaniem jego kwalifikacji prawnej. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy ustawa wyraźnie wskazuje jego przynależność do kategorii kosztów uzyskania przychodów lub wyłącza możliwość zaliczenia go do tego rodzaju kosztów.

Zatem, warunkiem uznania wydatku poniesionego przez podatnika za koszt uzyskania przychodów jest łączne spełnienie następujących przesłanek:

  1. wydatek został poniesiony przez podatnika,
  2. jest definitywny, a więc bezzwrotny,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie jest kosztem wymienionym w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca otrzyma refundacje poniesionych wydatków w związku z zawartymi umowami na dofinansowanie projektów.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi sposób i moment skorygowania kosztów uzyskania przychodów w związku z otrzymanymi dofinansowaniami.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

Zatem, wydatki Spółki poniesione w ramach realizowanych projektów pokryte środkami wolnymi od opodatkowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Co istotne, użyte w przywołanym art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sformułowanie „bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów)” dotyczy także wydatków, które zostały najpierw przez podatnika poniesione, a dopiero później zrefundowane np. z dotacji.

W konsekwencji wydatki Spółki poniesione w ramach realizowanego projektu pokryte środkami wolnymi od opodatkowania nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

Zatem po otrzymaniu dotacji podatnik będzie zobowiązany do skorygowania – zmniejszenia – kosztów uzyskania przychodów, a tym samym skorygowania – zwiększenia – podatku dochodowego (zaliczek za okresy rozliczeniowe), w których wykaże te koszty w wysokości zawyżonej. W przypadku, gdy dotacja przeznaczona zostanie na zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, podatnik zobowiązany będzie dokonać korekty odpisów amortyzacyjnych w tych miesiącach (okresach), w których wykaże je w wysokości zawyżonej.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie określają szczególnych zasad dokonywania korekt kosztów uzyskania przychodów. Należy zauważyć, iż otrzymanie refundacji nie zmienia momentu poniesienia i potrącenia kosztu, a jedynie wpływa na wysokość kosztu bądź też całkowite wykluczenie wydatku z kosztów podatkowych. Zatem korekty kosztów powinny odnosić się do tych okresów rozliczeniowych, w których koszty te były ujęte w rachunku podatkowym.

Biorąc pod uwagę powyższe w momencie wpływu refundacji powstanie konieczność dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów w tych miesiącach (okresach), w których wykazano je w wysokości zawyżonej, co będzie skutkowało również koniecznością dokonania korekty złożonego w urzędzie skarbowym zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) CIT-8.

Tym samym stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienić należy, iż w sprawie będącej przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku Nr 2 w zakresie stanu faktycznego oraz Nr 1 i 3 - 4 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Odnosząc się do powołanej we wniosku interpretacji indywidualnej stwierdzić należy, że nie stanowi ona powszechnej wykładni przepisów prawa podatkowego, ponieważ wydana została w indywidualnej sprawie i wiąże tylko stronę postępowania. Wobec tego nie może mieć wpływu na treść zawartą w wydanej interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj