Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1340/12/PP
z 30 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1340/12/PP
Data
2012.10.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
cena
dotacja
faktura
odpłatność
przychód
usługi


Istota interpretacji
Czy wydatki ponoszone w związku ze świadczoną usługą w ramach umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego, tak stanowiące koszty kwalifikowane, jak i niekwalifikowane, mogą być zaliczone przez Spółkę do podatkowych kosztów uzyskania przychodu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)?
Czy wystawiając mieszkańcowi fakturę na 100% ceny usługi i wykazując przychód z tytułu otrzymania dotacji, Spółka musi rozpoznać przychód w całej kwocie netto wykazanej w fakturze wystawionej dla mieszkańca czy tylko w wysokości różnicy pomiędzy kwotą netto z faktury a kwotą dotacji przypadającej na daną usługę (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r., poz. 749) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2012 r. (data wpływu do tut. BKIP 23 lipca 2012 r.), uzupełnionym w dniu 23 i 25 października 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku ze świadczoną usługą przyłączeniową (pytanie oznaczone we wniosku nr 2),
  • skutków podatkowych sprzedaży usług podłączenia kanalizacyjnego (pytanie oznaczone we wniosku nr 5),

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2012 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku ze świadczoną usługą przyłączeniową,
  • skutków podatkowych sprzedaży usług podłączenia kanalizacyjnego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 października 2012 r. znak: IBPBI/2/423-913/12/PP, IBPB II/1/415-676/12/BJ, IBPP3/443-760/12/ASz wezwano o ich uzupełnienie. Uzupełnienia dokonano w dniu 23 i 25 października 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji („Spółka”), w ramach wykonywanej przez siebie działalności gospodarczej świadczy usługi związane z wodociągami oraz oczyszczaniem ścieków w Gminie (m.in. zaopatruje mieszkańców Gminy w wodę oraz odprowadza ścieki). Zarówno usługi w zakresie zbiorowego zaopatrzenia wodę, jak i odprowadzania ścieków zaliczane są do zadań własnych Gminy. W ramach realizowanej działalności i na jej potrzeby, Spółka zawiera z mieszkańcami umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego. Przedmiotowa umowa obejmuje: wyłonienie bezpośredniego wykonawcy robót budowlanych (w trybie przetargu nieograniczonego) i zawarcie z nim umowy o roboty budowlane, wykonywanie nadzoru inwestorskiego nad robotami budowlanymi, dokonanie odbioru robót, rozliczenie z wykonawcą z tytułu wykonania robót, wykonanie innych czynności wynikających z umowy o roboty budowlane, w szczególności czynności, które zmierzają do ochrony interesów mieszkańca. Świadczenie ma charakter kompleksowy i jego celem jest nie tyle fizyczne wybudowanie przyłącza ale podłączenie nieruchomości mieszkańca do sieci kanalizacyjnej Spółki. Przyłącze wybudowane w ramach takiej umowy nie jest własnością Spółki (w szczególności nie stanowi samodzielnego środka trwałego Spółki ani części składowej innego środka trwałego Spółki) a mieszkańca. W ramach umowy, mieszkaniec zobowiązuje się zawrzeć ze Spółką - w terminie nie późniejszym niż 14 dni od dnia dokonania końcowego odbioru - umowę o odbiór ścieków; zatem integralnym elementem umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego jest zobowiązanie do zawarcia kolejnej umowy - o odbiór ścieków. W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z regulacjami dotyczącymi zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, koszt budowy przyłączy obciąża właściciela podłączanej nieruchomości.

W związku z tym, że Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (dalej „Fundusz”) uruchomił program dofinansowania budowy przyłączy Spółka zamierza pozyskać finansowanie do podłączeń mieszkańców Gminy. Dofinansowanie może mieć postać dotacji lub/i preferencyjnej pożyczki nie podlegającej umorzeniu. W ramach takiego dofinansowania może być sfinansowane 90% kosztów przyłączenia do sieci kanalizacyjnej. Zgodnie z zasadami przyznawania i realizacji dofinansowania z Funduszu, stroną umowy o finansowanie będzie Spółka - nie istnieje możliwość aby mieszkaniec zawarł umowę z Funduszem - chociaż rzeczywistym, ekonomicznym beneficjentem finansowania, jest właśnie mieszkaniec a nie Spółka.

Wysokość dofinansowania w postaci dotacji kalkulowana jest na podstawie poniesionych wydatków, co mogłoby sugerować, że nie jest ono bezpośrednio powiązane z konkretnym świadczeniem wykonywanym przez Spółkę. Jednak szczegółowa analiza wykazuje, że wsparcie w formie dotacji realizowane jest jako dopłata do ceny konkretnych świadczeń wykonywanych przez stronę umowy z Funduszem (tutaj: Spółkę) na rzecz mieszkańców. Świadczy o tym treść wyjaśnień zamieszczonych na tronach www Funduszu, a według których w ramach programu finansowane będzie wykonanie podłączeń budynków do kanalizacji sanitarnej w systemie kanalizacji grawitacyjnej, ciśnieniowej, podciśnieniowej.

W założeniu tzw. kosztami kwalifikowanymi (czyli finansowanymi w drodze dotacji lub preferencyjnej pożyczki) są kwoty netto wynikające z otrzymanych faktur, dokumentujących zakupione usługi i towary, które w sposób bezpośredni wykorzystywane są przy wykonaniu podłączenia i w efekcie stanowią elementy kalkulacyjne ceny usługi świadczonej przez Spółkę.

O tym, że otrzymana dotacja stanowi formę dopłaty do ceny świadczy również treść umowy zawieranej z mieszkańcami, a wedle której w przypadku nieotrzymania przez Spółkę dotacji całość inwestycji ma być finansowana przez mieszkańca. W zawieranej z mieszkańcami umowie o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego, zostało zapisane, że Spółka ubiegała się będzie o dofinansowanie z Funduszu w postaci dotacji w 45% kosztów inwestycji i jeżeli taka zostanie uzyskana inwestycja będzie finansowana w owych 45% środkami pozyskanymi z Funduszu. Pozostała część kosztów inwestycji finansowana będzie środkami mieszkańca, w tym pozyskanymi w ramach dofinansowania z Gminy - ale w takiej sytuacji Spółka nie uczestniczy bezpośrednio w pozyskaniu i rozliczaniu takiego dofinansowania. W założeniu zatem, po wykonaniu usługi Spółka wystawi mieszkańcowi fakturę na 100% jej ceny ale jeżeli zostanie pozyskane finansowanie w postaci dotacji z Funduszu, mieszkaniec będzie zobowiązany do zapłaty jedynie różnicy pomiędzy ceną brutto wynikającą z faktury a kwotą dotacji uzyskanej przez Spółkę.

W przypadku przyznania dotacji przed zakończeniem świadczenia usługi Spółka dokona obciążenia mieszkańców jedynie taką częścią ceny za usługę, która kalkulowana jest tą częścią wydatków, których ciężar ekonomiczny spoczął na Spółce. W takim przypadku faktura zawierałaby oprócz ceny wyznaczonej w sposób określony w poprzednim zdaniu również informację nt. całkowitych, rzeczywistych kosztów świadczenia usługi.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że otrzymane przez Spółkę finansowanie (tak dotacja jak i ewentualna preferencyjna pożyczka) nie jest związane z wytworzeniem środków trwałych a jest sposobem finansowania wydatków powiązanych ze świadczonymi przez Spółkę usługami.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 22 października 2012 r. wyjaśniono, co następuje.

Wydatki, jakie Spółka ponosi w związku z budową przyłącza, to:

  • wydatki na dokumentacje projektową,
  • wydatki na budowę podłączeń,
  • koszty usług niezbędnych do realizacji inwestycji, w szczególności: koszty nadzoru inwestorskiego, odbiorów technicznych, obsługi geodezyjnej oraz badań hydrogeologicznych.

Wydatki, które można uznać za kwalifikowane wyszczególnione są w informacji o programie opublikowanej na stronie internetowej NFOŚIGW. Są to wydatki dotyczące:

  • dostaw i zakupu urządzeń (przez urządzenia należy rozumieć wszystkie te elementy, które decydują o efekcie ekologicznym zakładanym w dofinansowywanym przedsięwzięciu),
  • przygotowania terenu,
  • robót demontażowych i rozbiórkowych obiektów kolidujących z planowanymi urządzeniami i rurociągami,
  • robót ziemnych i budowlano-montażowych,
  • montażu urządzeń,
  • przywrócenia terenu do stanu pierwotnego,
  • rozruchu urządzeń i instalacji,
  • instalacji doprowadzających mediów do obiektów technologicznych,
  • podłączenia budynków do zbiorczego systemu kanalizacyjnego,
  • przełożenie sieci i obiektów sieciowych kolidujących z planowanymi urządzeniami i rurociągami,
  • kosztów usług niezbędnych do realizacji inwestycji tj. koszty nadzoru inwestorskiego, odbiorów technicznych i obsługi geodezyjnej oraz badań hydrogeologicznych.

Koszty, które nie będą kwalifikowane to wszystkie inne, które się pojawią, np. koszty finansowe, wynagrodzenia pracowników prowadzących projekt, koszty korespondencji, promocji, materiały biurowe itp.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wydatki ponoszone w związku ze świadczoną usługą w ramach umowy o zapewnienie wykonania podłączenia kanalizacyjnego, tak stanowiące koszty kwalifikowane, jak i niekwalifikowane, mogą być zaliczone przez Spółkę do podatkowych kosztów uzyskania przychodu (pytanie oznaczone we wniosku nr 2)...

Czy wystawiając mieszkańcowi fakturę na 100% ceny usługi i wykazując przychód z tytułu otrzymania dotacji, Spółka musi rozpoznać przychód w całej kwocie netto wykazanej w fakturze wystawionej dla mieszkańca czy tylko w wysokości różnicy pomiędzy kwotą netto z faktury a kwotą dotacji przypadającej na daną usługę (pytanie oznaczone we wniosku nr 5)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 2. Wydatki ponoszone w związku ze świadczeniem usługi podłączenia, również rozliczane w ramach dotacji, co do zasady mogą być zaliczone do podatkowych kosztów uzyskania przychodu.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, do podatkowych kosztów uzyskania przychodu mogą być zaliczone tylko te wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodu, albo w celu zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu, a które nie zostały wyłączone z puli kosztów przez ustawodawcę. Katalog wydatków nie będących kosztami zamieszczony jest w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. W ramach wykładni definicji kosztów uzyskania przychodów przyjmuje się, że koszt może być uznany za celowy (i jako taki za koszt uzyskania przychodu) gdy jest chociażby w sposób pośredni powiązany z przychodem, który to przychód niekoniecznie został uzyskany, ale który hipotetycznie jest możliwym do osiągnięcia; dodatkowo ważnym jest też to, by wydatki były ekonomicznie uzasadnione (vide np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 17 stycznia 2012 r. sygn. akt II FSK 1365/10). W analizowanym stanie faktycznym Spółka ponosi wydatki związane z budową przyłącza w celu wykonania odpłatnej usługi podłączenia nieruchomości mieszkańca do sieci kanalizacyjnej, za pomocą której w przyszłości będzie świadczyła na jego rzecz usługę. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że wydatki związane z wykonaniem takiej usługi są bezpośrednio powiązane z przychodem uzyskiwanym z tego tytułu jak również służą ogólnej działalności gospodarczej Spółki. To oznacza, że ponad wszelką wątpliwość winny one być uznane za celowe w znaczeniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Jednocześnie biorąc pod uwagę wnioski stanowiące odpowiedź na pytanie nr 1 należy uznać, że wobec poniesionych wydatków nie ma zastosowania żadne z wyłączeń z kosztów podatkowych determinowane faktem uzyskania dofinansowania w postaci dotacji. Zatem do kosztów należy zaliczyć nawet te wydatki, które wyznaczą kwotę otrzymanej dotacji. O tym, iż do kosztów zaliczone mogą być nawet wydatki zwrócone w formie dotacji niekorzystającej ze zwolnienia przesądza to, że w art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT ustawodawca podatkowy wprost wymienił przypadki, w których w rachunku podatkowym nie mogą być ujęte koszty bezpośrednio sfinansowane środkami z dotacji wyznaczających przychód zwolniony. Zatem - jak zostało podkreślone w powołanym powyżej orzeczeniu NSA - wydatki o podobnym charakterze ale nie wyłączone z kosztów mogą być uznane za celowe i jako takie uwzględnione przy wyznaczaniu dochodu podatkowego.

Ad. 5. Nawet wystawiając mieszkańcowi fakturę na 100% ceny usługi i jednocześnie rozpoznając (w dacie otrzymania) przychód z tytułu otrzymania dotacji, Spółka jako przychód z tytułu świadczenia usługi wykaże wyłącznie tą część kwoty netto, która jest bezpośrednio należna od mieszkańca.

Stosownie do regulacji art. 12 ust. 3 ustawy o CIT, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przychody związane z działalnością gospodarczą, inne niż z tytułu wykonania świadczeń okresowych czy dostawy energii, rozpoznaje się (na podstawie art. 12 ust. 3a ustawy o CIT), w dniu wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Jednocześnie, na podstawie art. 12 ust. 3e ustawy o CIT, w związku z ust. 1 pkt 1, przyjmuje się, że w przypadku otrzymania dotacji podatnik uzyskuje przychód w dacie fizycznego jej otrzymania - wpływu na rachunek (vide np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 września 2011r. znak: IPTPB3/423-92/11-2/IR, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 kwietnia 2010 r. znak: ITPB3/423-26/10/AM). Biorąc pod uwagę powyższe, jak również uwzględniając fakt, że w przypadku uzyskania dofinansowania w postaci dotacji, od mieszkańca jako nabywcy usługi należna jest (a zatem stanowi należne od niego wynagrodzenie) wyłącznie kwota pomniejszona o dotację (z uwzględnieniem podatku od towarów i usług), uznać należy, że w momencie wykonania usługi (z uwzględnieniem ewentualnej wcześniejszej zapłaty od mieszkańca) Spółka winna rozpoznać przychód definiowany wyłącznie kwotą należną od mieszkańca (pomniejszony o VAT) a przychód z tytułu otrzymania dotacji Spółka uwzględni w rachunku podatkowym w dacie otrzymania środków z dotacji (wpływ na rachunek).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm. – zwanej dalej „updop”), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust.1. Powyższe oznacza, że wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, po wyłączeniu zastrzeżonych w ustawie, są kosztami uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami lub służą zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródła przychodów. Kosztami będą zarówno koszty pozostające w bezpośrednim związku z uzyskiwanymi przychodami, jak i pozostające w związku pośrednim, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w tym celu, nawet wówczas gdy z obiektywnych powodów przychód nie zostanie osiągnięty.

Zatem do kosztów uzyskania przychodów podatnik ma prawo zaliczyć wszystkie koszty, zarówno te bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, o ile zostały prawidłowo udokumentowane, za wyjątkiem kosztów ustawowo uznanych za niestanowiące kosztów uzyskania przychodów. Podatnik, zaliczając dany wydatek do kosztów uzyskania przychodów, winien wykazać jego związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz to, że poniesienie wydatku ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu lub że wydatek ten jest związany z konkretnym przedsięwzięciem gospodarczym.

Katalog wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, pomimo ich związku z przychodami i prowadzoną działalnością gospodarczą zawarty został w art. 16 ust. 1 updop. Należy jednak pamiętać, że samo wyliczenie kosztów, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, nie stwarza domniemania, iż wszelkie pozostałe koszty, które nie są zamieszczone w art. 16 updop, zostaną ex lege uznane za koszty uzyskania przychodów.

W świetle powyższego, aby wydatek poniesiony przez podatnika stanowił dla niego koszt uzyskania przychodu, muszą być spełnione następujące warunki:

  1. został poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  2. jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  3. pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  4. poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  5. został właściwie udokumentowany,
  6. nie może znajdować się w grupie wydatków, których zgodnie z art. 16 ust. 1 updop nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Powyższe oznacza, że wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu wydatków enumeratywnie wymienionych w przywołanym art. 16 ust. 1 updop, stanowić mogą koszt uzyskania przychodów, o ile pozostają w związku przyczynowo – skutkowym z osiąganymi przychodami.

Właściwa i zgodna z treścią ustawowej regulacji kwalifikacja kosztów uzyskania przychodów powinna brać pod uwagę:

  1. przeznaczenie wydatku ( jego celowość, zasadność dla funkcjonowania podmiotu ) oraz
  2. potencjalną możliwość (analizowaną w dacie poniesienia wydatku na podstawie obiektywnych przesłanek) przyczynienia się danego wydatku do osiągnięcia przychodu.

Ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, że Spółka poniesie wydatki związane z budową przyłącza. Inwestycja ta umożliwi mieszkańcowi, na rzecz którego budowane jest przyłącze korzystanie z sieci kanalizacyjnej, co w przyszłości przełoży się na uzyskiwane z tego tytułu przychody przez Spółkę. Wydatki poniesione przez Spółkę na budowę przyłącza mogą zostać zatem zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 12 ust. 3 updop).

Literalna wykładnia powołanych przepisów prowadzi do wniosku, że do przychodów podatkowych zalicza się tylko takie przychody, które w danym momencie są trwałe, definitywne i bezwarunkowe. W konsekwencji, do przychodów podatkowych, podatnik winien zaliczyć tylko takie przychody, które są mu należne. Nie będą to zatem jakiekolwiek przychody, lecz przychody, w stosunku do których podatnikowi przysługiwać będzie prawo do ich otrzymania i które stanowić będą jego trwałe przysporzenie majątkowe.

Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, lub pomniejsza jego pasywa.

Od zasady tej, w ściśle określonych przypadkach, wprowadzone zostały przez ustawodawcę wyjątki. Katalog przysporzeń, których nie zalicza się do przychodów podatkowych jest zamknięty i zawarto go w art. 12 ust. 4 updop. Skoro zatem przepis ten w sposób kategoryczny i wyczerpujący określa, co nie jest przychodem w rozumieniu ustawy, to a contrario należy przyjąć, że wszelkie inne przychody, przepisem tym nieobjęte, generują dochód podlegający opodatkowaniu.

Ze zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku wynika, że po wykonaniu usługi Spółka wystawi mieszkańcowi fakturę na 100% ceny, ale jeżeli zostanie pozyskane finansowanie w postaci dotacji z Funduszu, mieszkaniec będzie zobowiązany do zapłaty jedynie różnicy pomiędzy ceną brutto wynikającą z faktury a kwotą dotacji uzyskanej przez Spółkę. W przypadku przyznania dotacji przed zakończeniem świadczenia usługi Spółka dokona obciążenia mieszkańców jedynie taką częścią ceny za usługę, która kalkulowana jest tą częścią wydatków, których ciężar ekonomiczny spoczął na Spółce. W takim przypadku faktura zawierałaby oprócz ceny wyznaczonej w sposób określony w poprzednim zdaniu również informację nt. całkowitych, rzeczywistych kosztów świadczenia usługi.

Biorąc pod uwagę brzmienie ww. art. 12 ust. 3 updop, wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie przychód należny stanowić będzie ta część kwoty netto, którą zobowiązany będzie Spółce zapłacić mieszkaniec.

Stanowisko Spółki w zakresie:

  • możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków ponoszonych w związku ze świadczoną usługą przyłączeniową,
  • skutków podatkowych sprzedaży usług podłączenia kanalizacyjnego,

jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 2, 5 – 8 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj