Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-327/12-5/AD
z 28 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-327/12-5/AD
Data
2012.06.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
finanse publiczne
finansowanie
kształcenie
podatek od towarów i usług
szkolenie
środki publiczne
usługi edukacyjne
usługi reklamowe
usługi szkoleniowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy usługi organizacji i przeprowadzenia szkoleń, korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego?



Wniosek ORD-IN 953 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2012 (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług organizacji i przeprowadzenia szkoleń – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług organizacji i przeprowadzenia szkoleń. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.B). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana jest wykonawcą usługi szkoleniowej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie podpisanej z beneficjentem umowy o wykonanie usług szkoleniowych. Przedmiotem umowy na wykonanie usług szkoleniowych jest realizacja następujących usług:

  • usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji do projektu 455 beneficjentów ostatecznych (stan faktyczny nr 1),
  • usługi organizacji i przeprowadzenia ok. 38 czterodniowych szkoleń (tj. 152 dni szkoleniowych, 1064 h szkoleniowych - tj. 152 dni x 7h/dzień) ze szczególnym uwzględnieniem miejscowości: (…) dla beneficjentów ostatecznych projektu (o których mowa powyżej), zgodnie z założeniami projektu, wskazówkami Y oraz w oparciu o udostępnione przez Y materiały merytoryczne i szkoleniowe (stan faktyczny nr 2).

Beneficjentami ostatecznymi projektu są osoby, które ukończyły 45 rok życia, w tym:

  • właściciele lub współwłaściciele mikro i małych przedsiębiorstw, pełniący funkcje kierownicze, tj. w szczególności:
    • osoby fizyczne - przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu we właściwej ewidencji działalności gospodarczej lub
    • osoby fizyczne - przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w formie spółek cywilnych,
  • pracownicy w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.) mikro i małych przedsiębiorstw, zatrudnieni na podstawie jednej z niżej wymienionych umów: o pracę, powołania, wyboru, mianowania, lub spółdzielczej umowy o pracę,
  • wspólnicy, w tym partnerzy prowadzący regularną działalność w mikro lub małym przedsiębiorstwie i czerpiących z niego korzyści finansowe, w szczególności: wspólnicy spółek handlowych, świadczących regularne usługi na rzecz tych spółek, w szczególności w zakresie prowadzenia jej spraw i reprezentacji. Nie ma znaczenia natomiast stanowisko, jakie pełni uczestnik szkolenia w ramach przedsiębiorstwa, z którego jest skierowany.

Przedmiotem usługi szkoleniowej są szkolenia o charakterze ogólnym mające na celu uzupełnienie wiedzy kobiet i mężczyzn z mikro i małych przedsiębiorstw w zakresie kompetencji menedżerskich. Szkolenia trwają 2 dni/14h (preferowana przez uczestnika długość kursu). Tematyka, dostosowana do problemów sektora, obejmie 6 modułów do wyboru:

Moduł 1: Budowanie wzrostu wartości firmy: podstawowe kategorie finansowe i ich interpretacja: good will, wartość firmy, cash flow; dokumenty sprawozdania finansowego, analiza wskaźnikowa, wycena początkiem zarządzania wartością firmy, monitorowanie czynników tworzących wartość.

Moduł 2: Rewolucja komunikacyjna: tworzenie nowych form sprzedaży (blue ocean strategy) analiza innowacyjnych rozwiązań stosowanych przez firmy działające w branży, nowinki techniczne jako pomoc w obniżeniu kosztów działania.

Moduł 3: Formułowanie wizji i strategii w dobie innowacji: misja i cele a rozwój firmy działalność innowacyjna a poprawa konkurencyjności innowacje – zagrożenie..., otoczenie prawne wspierania działalności innowacyjnej, wsparcie działalności innowacyjnej – programy.

Moduł 4: Zarządzanie ryzykiem: menedżer ryzyka w MMP i jego rola w firmie oraz sposoby działania, teoria zarządzania ryzykiem, jak rozpocząć wprowadzanie procesu zarządzania ryzykiem w firmie, sytuacja kryzysowa w firmie i co dalej.

Moduł 5: Zarządzenie wiekiem i wiedzą: wprowadzenie do teorii i praktyki zarządzania wiekiem i wiedzą - konieczność, nowy trend czy luksus... Problemy, postawy i motywacja 45+ zakres działań organizacji w obrębie Age Management - dobre praktyki, dzielenie się wiedzą w organizacji.

Moduł 6: Zdrowy menedżer - efektywny menedżer: dieta menedżera, mechanizmy działania stresu i jego związek ze stanem zdrowia anty-aging.

Każda osoba bierze udział w średnio 2 wybranych szkoleniach; łącznie 4 dni szkoleniowe. 1 szkolenie = 14h. Z uwagi na specyfikę grupy docelowej (głównie menedżerowie 45+) 80% czasu zajęć ma charakter warsztatów. Usługi w całości finansowane są ze środków publicznych. Projekt zakłada bowiem udzielenie pomocy de minimis w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, że:

  • świadczenie usług przeprowadzenia procesu rekrutacji dotyczy wyłącznie beneficjentów, którzy następnie uczestniczą w szkoleniach prowadzonych przez Wnioskodawczynię będących również przedmiotem wniosku,
  • Zainteresowana nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • usług świadczonych przez Wnioskodawczynię nie można zaliczyć do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  • Zainteresowana nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
  • Wnioskodawczyni prowadzi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  • świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
  • Zainteresowana nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • świadczone usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji są niezbędne do wykonywania usług podstawowych (usług szkoleniowych), w tym znaczeniu, iż warunkiem przeprowadzenia szkoleń jest zrekrutowanie na nie osób,
  • usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji mają na celu pozyskanie osób na szkolenie i osiągnięcie dodatkowego dochodu. Wyjaśnić należy, iż warunkiem przeprowadzenia szkoleń jest zrekrutowanie osób na szkolenie. Oczywiście sam proces rekrutacji wiąże się z dodatkowym dochodem, jednakże nie można uznać, iż głównym celem procesu rekrutacji jest uzyskanie dodatkowego dochodu, ponieważ sam proces rekrutacji bez usług szkoleniowych jest bezprzedmiotowy, jaki bowiem cel miałaby rekrutacja osób, jeżeli nie byłoby konkretnego szkolenia, na które osoby byłyby rekrutowane. Dodać należy również, iż proces rekrutacji odbywa się wyłącznie na szkolenie będące przedmiotem wniosku,
  • usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji są ściśle związane z usługami kształcenia, ponieważ warunkiem przeprowadzenia szkoleń jest pozyskanie na nie osób, nadto sam proces rekrutacji dotyczy wyłącznie osób biorących udział w szkoleniach będących przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi organizacji i przeprowadzenia szkoleń, korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego...

Zdaniem Wnioskodawcyzni, przedmiotowe usługi, tj. usługi organizacji i przeprowadzenia szkoleń korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Zaplanowane usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%, natomiast usługi przeprowadzenia procedur rekrutacji do projektu są usługami ściśle z usługami kształcenia związane.

Odnosząc się do rozumienia usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego zastosować należy definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego określoną w art. 14 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którą za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowujące zapewniane na warunkach określonych w art. 13 części A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG należy traktować kształcenie obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Przedmiotowe szkolenia zgodnie z przyjętym programem szkolenia oraz celem szkolenia zmierzają w kierunku zdobycia wiedzy i umiejętności koniecznych do wykonywania określonego zawodu, w tym wypadku zawodu menedżera (kierownika). Ponadto w celu określenia związku z branżą lub zawodem stosować należy Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 stycznia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania. Ponadto przedmiotowe usługi szkoleniowe finansowane są ze środków publicznych (współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego), a więc spełniona zostaje przesłanka określona art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV).

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie, stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b (ust. 3 pkt 1). Przy czym w pkt 5 lit. a i b wymienione zostały środki przeznaczone na realizację:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1).

Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych ni. in. dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł (pkt 4 i 5). Środkami publicznymi są również środki pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż dla oceny, czy określone usługi będą zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów konieczne jest ustalenie w pierwszej kolejności, czy omawiane usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie czy spełniają dodatkowe warunki wynikające z tych przepisów, tj. czy prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, czy mają uzyskaną akredytację na dany rodzaj szkolenia lub czy są finansowane w wysokości co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. stosuje się przepisy Rozporządzenia Wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 77 str. 1). Natomiast Rozporządzenie Rady WE nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 288 str. 1) traci moc. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio.

Podstawowym celem rozporządzenia jest zapewnienie jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do Dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Przyjęcie rozporządzenia, jako wiążącego i mającego bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, w sposób najpełniejszy zapewnia jednolite stosowanie.

Niniejsze przepisy wykonawcze zawierają przepisy szczególne dotyczące niektórych zagadnień związanych ze stosowaniem, a ich zadaniem jest zapewnienie jednolitego traktowania na terenie całej Unii wyłącznie tych szczególnych przypadków. Dlatego też nie są one rozstrzygające w innych przypadkach, a z uwagi na nadane im brzmienie ich zakres stosowania powinien być interpretowany w sposób zawężający.

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi doskonalenia zawodowego. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.B). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana jest wykonawcą usługi szkoleniowej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie podpisanej z beneficjentem umowy o wykonanie usług szkoleniowych. Przedmiotem umowy na wykonanie usług szkoleniowych jest realizacja następujących usług:

  • usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji do projektu 455 beneficjentów ostatecznych (stan faktyczny nr 1),
  • usługi organizacji i przeprowadzenia ok. 38 czterodniowych szkoleń tj. 152 dni szkoleniowych, 1064 h szkoleniowych - tj. 152 dni x 7h/dzień) ze szczególnym uwzględnieniem miejscowości: (…) dla beneficjentów ostatecznych projektu (o których mowa powyżej), zgodnie z założeniami projektu, wskazówkami Y oraz w oparciu o udostępnione przez Y materiały merytoryczne i szkoleniowe (stan faktyczny nr 2).

Beneficjentami ostatecznymi projektu są osoby, które ukończyły 45 rok życia, w tym:

  • właściciele lub współwłaściciele mikro i małych przedsiębiorstw, pełniący funkcje kierownicze, tj. w szczególności:
    • osoby fizyczne - przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu we właściwej ewidencji działalności gospodarczej lub
    • osoby fizyczne - przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w formie spółek cywilnych,
  • pracownicy w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94, z późn. zm.) mikro i małych przedsiębiorstw, zatrudnieni na podstawie jednej z niżej wymienionych umów: o pracę, powołania, wyboru, mianowania, lub spółdzielczej umowy o pracę,
  • wspólnicy, w tym partnerzy prowadzący regularną działalność w mikro lub małym przedsiębiorstwie i czerpiących z niego korzyści finansowe, w szczególności: wspólnicy spółek handlowych, świadczących regularne usługi na rzecz tych spółek, w szczególności w zakresie prowadzenia jej spraw i reprezentacji. Nie ma znaczenia natomiast stanowisko, jakie pełni uczestnik szkolenia w ramach przedsiębiorstwa, z którego jest skierowany.

Przedmiotem usługi szkoleniowej są szkolenia o charakterze ogólnym mające na celu uzupełnienie wiedzy kobiet i mężczyzn z mikro i małych przedsiębiorstw w zakresie kompetencji menedżerskich. Szkolenia trwają 2 dni/14h (preferowana przez uczestnika długość kursu). Tematyka, dostosowana do problemów sektora, obejmie 6 modułów do wyboru:

Moduł 1: Budowanie wzrostu wartości firmy: podstawowe kategorie finansowe i ich interpretacja: good will, wartość firmy, cash flow; dokumenty sprawozdania finansowego, analiza wskaźnikowa, wycena początkiem zarządzania wartością firmy, monitorowanie czynników tworzących wartość.

Moduł 2: Rewolucja komunikacyjna: tworzenie nowych form sprzedaży (blue ocean strategy) analiza innowacyjnych rozwiązań stosowanych przez firmy działające w branży, nowinki techniczne jako pomoc w obniżeniu kosztów działania.

Moduł 3: Formułowanie wizji i strategii w dobie innowacji: misja i cele a rozwój firmy działalność innowacyjna a poprawa konkurencyjności innowacje – zagrożenie..., otoczenie prawne wspierania działalności innowacyjnej, wsparcie działalności innowacyjnej – programy.

Moduł 4: Zarządzanie ryzykiem: menedżer ryzyka w MMP i jego rola w firmie oraz sposoby działania, teoria zarządzania ryzykiem, jak rozpocząć wprowadzanie procesu zarządzania ryzykiem w firmie, sytuacja kryzysowa w firmie i co dalej.

Moduł 5: Zarządzenie wiekiem i wiedzą: wprowadzenie do teorii i praktyki zarządzania wiekiem i wiedzą - konieczność, nowy trend czy luksus... Problemy, postawy i motywacja 45+ zakres działań organizacji w obrębie Age Management - dobre praktyki, dzielenie się wiedzą w organizacji.

Moduł 6: Zdrowy menedżer - efektywny menedżer: dieta menedżera, mechanizmy działania stresu i jego związek ze stanem zdrowia anty-aging.

Każda osoba bierze udział w średnio 2 wybranych szkoleniach; łącznie 4 dni szkoleniowe. 1 szkolenie = 14h. Z uwagi na specyfikę grupy docelowej (głównie menedżerowie 45+) 80% czasu zajęć ma charakter warsztatów. Usługi w całości finansowane są ze środków publicznych. Projekt zakłada bowiem udzielenie pomocy de minimis w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).

Zainteresowana nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usług świadczonych przez Wnioskodawczynię nie można zaliczyć do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zainteresowana nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wnioskodawczyni prowadzi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowana nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Dla oceny tego, czy przedmiotowe świadczenia świadczone przez Wnioskodawczynię są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty lub
  2. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz
    1. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub
    2. czy są świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty lub
    3. czy szkolenia finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż usług świadczonych przez Wnioskodawczynię nie można zaliczyć do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zainteresowana świadcząc przedmiotowe usługi w postaci ww. szkoleń, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto, nie posiada ona również zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, iż realizowane przez Wnioskodawczynię szkolenia, nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

W związku z czym należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni poinformowała, iż prowadzi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem usługi szkoleniowej są szkolenia o charakterze ogólnym mające na celu uzupełnienie wiedzy kobiet i mężczyzn z mikro i małych przedsiębiorstw w zakresie kompetencji menedżerskich. Przedmiotowe szkolenia zgodnie z przyjętym programem szkolenia oraz celem szkolenia zmierzają w kierunku zdobycia wiedzy i umiejętności koniecznych do wykonywania określonego zawodu, w tym wypadku zawodu menedżera (kierownika). Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowana nie jest również podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Tym samym zwolnienie od podatku wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i lit. b ustawy nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Jednakże Wnioskodawczyni w treści wniosku wskazała, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest wykonawcą usługi szkoleniowej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie podpisanej z beneficjentem umowy o wykonanie usług szkoleniowych. Usługi w całości finansowane są ze środków publicznych. Projekt zakłada bowiem udzielenie pomocy de minimis w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).

Tym samym zostają spełnione warunki umożliwiające zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że usługi organizacji i przeprowadzenia szkoleń wykonywane przez Wnioskodawczynię, finansowane w całości ze środków publicznych są zwolnione od podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W zakresie stanu faktycznego dotyczącego zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług przeprowadzenia procesu rekrutacji w dniu 28 czerwca 2012 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-327/12-4/AD.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj