Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-327/12-5/AD
z 28 czerwca 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-327/12-5/AD
Data
2012.06.28
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
finanse publiczne
finansowanie
kształcenie
podatek od towarów i usług
szkolenie
środki publiczne
usługi edukacyjne
usługi reklamowe
usługi szkoleniowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie
Istota interpretacji
Czy usługi organizacji i przeprowadzenia szkoleń, korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt. 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego?
Wniosek ORD-IN 953 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2012 (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług organizacji i przeprowadzenia szkoleń – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 26 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług organizacji i przeprowadzenia szkoleń. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.B). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana jest wykonawcą usługi szkoleniowej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie podpisanej z beneficjentem umowy o wykonanie usług szkoleniowych. Przedmiotem umowy na wykonanie usług szkoleniowych jest realizacja następujących usług:
Beneficjentami ostatecznymi projektu są osoby, które ukończyły 45 rok życia, w tym:
Przedmiotem usługi szkoleniowej są szkolenia o charakterze ogólnym mające na celu uzupełnienie wiedzy kobiet i mężczyzn z mikro i małych przedsiębiorstw w zakresie kompetencji menedżerskich. Szkolenia trwają 2 dni/14h (preferowana przez uczestnika długość kursu). Tematyka, dostosowana do problemów sektora, obejmie 6 modułów do wyboru: Moduł 1: Budowanie wzrostu wartości firmy: podstawowe kategorie finansowe i ich interpretacja: good will, wartość firmy, cash flow; dokumenty sprawozdania finansowego, analiza wskaźnikowa, wycena początkiem zarządzania wartością firmy, monitorowanie czynników tworzących wartość. Moduł 2: Rewolucja komunikacyjna: tworzenie nowych form sprzedaży (blue ocean strategy) analiza innowacyjnych rozwiązań stosowanych przez firmy działające w branży, nowinki techniczne jako pomoc w obniżeniu kosztów działania. Moduł 3: Formułowanie wizji i strategii w dobie innowacji: misja i cele a rozwój firmy działalność innowacyjna a poprawa konkurencyjności innowacje – zagrożenie..., otoczenie prawne wspierania działalności innowacyjnej, wsparcie działalności innowacyjnej – programy. Moduł 4: Zarządzanie ryzykiem: menedżer ryzyka w MMP i jego rola w firmie oraz sposoby działania, teoria zarządzania ryzykiem, jak rozpocząć wprowadzanie procesu zarządzania ryzykiem w firmie, sytuacja kryzysowa w firmie i co dalej. Moduł 5: Zarządzenie wiekiem i wiedzą: wprowadzenie do teorii i praktyki zarządzania wiekiem i wiedzą - konieczność, nowy trend czy luksus... Problemy, postawy i motywacja 45+ zakres działań organizacji w obrębie Age Management - dobre praktyki, dzielenie się wiedzą w organizacji. Moduł 6: Zdrowy menedżer - efektywny menedżer: dieta menedżera, mechanizmy działania stresu i jego związek ze stanem zdrowia anty-aging. Każda osoba bierze udział w średnio 2 wybranych szkoleniach; łącznie 4 dni szkoleniowe. 1 szkolenie = 14h. Z uwagi na specyfikę grupy docelowej (głównie menedżerowie 45+) 80% czasu zajęć ma charakter warsztatów. Usługi w całości finansowane są ze środków publicznych. Projekt zakłada bowiem udzielenie pomocy de minimis w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5). W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, że:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Czy usługi organizacji i przeprowadzenia szkoleń, korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług jako usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego... Zdaniem Wnioskodawcyzni, przedmiotowe usługi, tj. usługi organizacji i przeprowadzenia szkoleń korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Zaplanowane usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%, natomiast usługi przeprowadzenia procedur rekrutacji do projektu są usługami ściśle z usługami kształcenia związane. Odnosząc się do rozumienia usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego zastosować należy definicję kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego określoną w art. 14 Rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, zgodnie z którą za kształcenie zawodowe lub przekwalifikowujące zapewniane na warunkach określonych w art. 13 części A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG należy traktować kształcenie obejmujące nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Przedmiotowe szkolenia zgodnie z przyjętym programem szkolenia oraz celem szkolenia zmierzają w kierunku zdobycia wiedzy i umiejętności koniecznych do wykonywania określonego zawodu, w tym wypadku zawodu menedżera (kierownika). Ponadto w celu określenia związku z branżą lub zawodem stosować należy Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 stycznia 2010 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalności na potrzeby rynku pracy oraz zakresu jej stosowania. Ponadto przedmiotowe usługi szkoleniowe finansowane są ze środków publicznych (współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego), a więc spełniona zostaje przesłanka określona art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku. Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej. Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347.1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. W tym kontekście wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej – że zakres zwolnień przewidzianych w Dyrektywie nie może być interpretowany w sposób rozszerzający. Czynności zwolnione zgodnie z Dyrektywą stanowią autonomiczne pojęcia prawa wspólnotowego, a ich ujednolicona interpretacja ma służyć unikaniu rozbieżności w stosowaniu systemu podatku od wartości dodanej w poszczególnych państwach członkowskich. Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem „pojęcia używane do opisania zwolnień wymienionych w art. 13 Szóstej Dyrektywy powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika” (wyrok TSUE z dnia 19 listopada 2009 r. C-461/08 w sprawie Don Bosco Onroerend Goed BV). Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia. Natomiast jeśli chodzi o kwestię wychowania, należy wskazać, iż jest ona przypisana podmiotom, do których uczęszczanie jest obowiązkowe i regulowane przepisami. Zatem to szkoły obowiązkowe mają za zadanie realizować program wychowywania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym. W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Jednocześnie, stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Natomiast na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł. Do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b (ust. 3 pkt 1). Przy czym w pkt 5 lit. a i b wymienione zostały środki przeznaczone na realizację:
Jak powyższe wskazuje, ustawa o finansach publicznych wymienia wprost co należy uznać za środki publiczne. Przepisy zaliczają do środków publicznych ni. in. dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz wskazane przychody budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z różnych źródeł (pkt 4 i 5). Środkami publicznymi są również środki pochodzące m.in. z funduszy strukturalnych. W świetle powyższego należy stwierdzić, iż dla oceny, czy określone usługi będą zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów konieczne jest ustalenie w pierwszej kolejności, czy omawiane usługi są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, a następnie czy spełniają dodatkowe warunki wynikające z tych przepisów, tj. czy prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, czy mają uzyskaną akredytację na dany rodzaj szkolenia lub czy są finansowane w wysokości co najmniej 70% ze środków publicznych. W tym miejscu wskazać należy, iż od dnia 1 lipca 2011 r. stosuje się przepisy Rozporządzenia Wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 77 str. 1). Natomiast Rozporządzenie Rady WE nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 288 str. 1) traci moc. Rozporządzenie to wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Podstawowym celem rozporządzenia jest zapewnienie jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do Dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Przyjęcie rozporządzenia, jako wiążącego i mającego bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, w sposób najpełniejszy zapewnia jednolite stosowanie. Niniejsze przepisy wykonawcze zawierają przepisy szczególne dotyczące niektórych zagadnień związanych ze stosowaniem, a ich zadaniem jest zapewnienie jednolitego traktowania na terenie całej Unii wyłącznie tych szczególnych przypadków. Dlatego też nie są one rozstrzygające w innych przypadkach, a z uwagi na nadane im brzmienie ich zakres stosowania powinien być interpretowany w sposób zawężający. Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi doskonalenia zawodowego. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia. Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.B). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana jest wykonawcą usługi szkoleniowej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie podpisanej z beneficjentem umowy o wykonanie usług szkoleniowych. Przedmiotem umowy na wykonanie usług szkoleniowych jest realizacja następujących usług:
Beneficjentami ostatecznymi projektu są osoby, które ukończyły 45 rok życia, w tym:
Przedmiotem usługi szkoleniowej są szkolenia o charakterze ogólnym mające na celu uzupełnienie wiedzy kobiet i mężczyzn z mikro i małych przedsiębiorstw w zakresie kompetencji menedżerskich. Szkolenia trwają 2 dni/14h (preferowana przez uczestnika długość kursu). Tematyka, dostosowana do problemów sektora, obejmie 6 modułów do wyboru: Moduł 1: Budowanie wzrostu wartości firmy: podstawowe kategorie finansowe i ich interpretacja: good will, wartość firmy, cash flow; dokumenty sprawozdania finansowego, analiza wskaźnikowa, wycena początkiem zarządzania wartością firmy, monitorowanie czynników tworzących wartość. Moduł 2: Rewolucja komunikacyjna: tworzenie nowych form sprzedaży (blue ocean strategy) analiza innowacyjnych rozwiązań stosowanych przez firmy działające w branży, nowinki techniczne jako pomoc w obniżeniu kosztów działania. Moduł 3: Formułowanie wizji i strategii w dobie innowacji: misja i cele a rozwój firmy działalność innowacyjna a poprawa konkurencyjności innowacje – zagrożenie..., otoczenie prawne wspierania działalności innowacyjnej, wsparcie działalności innowacyjnej – programy. Moduł 4: Zarządzanie ryzykiem: menedżer ryzyka w MMP i jego rola w firmie oraz sposoby działania, teoria zarządzania ryzykiem, jak rozpocząć wprowadzanie procesu zarządzania ryzykiem w firmie, sytuacja kryzysowa w firmie i co dalej. Moduł 5: Zarządzenie wiekiem i wiedzą: wprowadzenie do teorii i praktyki zarządzania wiekiem i wiedzą - konieczność, nowy trend czy luksus... Problemy, postawy i motywacja 45+ zakres działań organizacji w obrębie Age Management - dobre praktyki, dzielenie się wiedzą w organizacji. Moduł 6: Zdrowy menedżer - efektywny menedżer: dieta menedżera, mechanizmy działania stresu i jego związek ze stanem zdrowia anty-aging. Każda osoba bierze udział w średnio 2 wybranych szkoleniach; łącznie 4 dni szkoleniowe. 1 szkolenie = 14h. Z uwagi na specyfikę grupy docelowej (głównie menedżerowie 45+) 80% czasu zajęć ma charakter warsztatów. Usługi w całości finansowane są ze środków publicznych. Projekt zakłada bowiem udzielenie pomocy de minimis w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5). Zainteresowana nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Usług świadczonych przez Wnioskodawczynię nie można zaliczyć do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zainteresowana nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Wnioskodawczyni prowadzi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowana nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Dla oceny tego, czy przedmiotowe świadczenia świadczone przez Wnioskodawczynię są zwolnione od podatku od towarów i usług, konieczne jest stwierdzenie:
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż usług świadczonych przez Wnioskodawczynię nie można zaliczyć do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zainteresowana świadcząc przedmiotowe usługi w postaci ww. szkoleń, nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Ponadto, nie posiada ona również zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Biorąc pod uwagę powyższe wskazać należy, iż realizowane przez Wnioskodawczynię szkolenia, nie spełniają przesłanek umożliwiających skorzystanie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy. W związku z czym należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki warunkujące prawo do skorzystania ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy. Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a-c powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. W opisie stanu faktycznego Wnioskodawczyni poinformowała, iż prowadzi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Przedmiotem usługi szkoleniowej są szkolenia o charakterze ogólnym mające na celu uzupełnienie wiedzy kobiet i mężczyzn z mikro i małych przedsiębiorstw w zakresie kompetencji menedżerskich. Przedmiotowe szkolenia zgodnie z przyjętym programem szkolenia oraz celem szkolenia zmierzają w kierunku zdobycia wiedzy i umiejętności koniecznych do wykonywania określonego zawodu, w tym wypadku zawodu menedżera (kierownika). Świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowana nie jest również podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Tym samym zwolnienie od podatku wynikające z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i lit. b ustawy nie znajdują zastosowania w przedmiotowej sprawie. Jednakże Wnioskodawczyni w treści wniosku wskazała, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej jest wykonawcą usługi szkoleniowej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie podpisanej z beneficjentem umowy o wykonanie usług szkoleniowych. Usługi w całości finansowane są ze środków publicznych. Projekt zakłada bowiem udzielenie pomocy de minimis w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5). Tym samym zostają spełnione warunki umożliwiające zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że usługi organizacji i przeprowadzenia szkoleń wykonywane przez Wnioskodawczynię, finansowane w całości ze środków publicznych są zwolnione od podatku VAT. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. W zakresie stanu faktycznego dotyczącego zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług przeprowadzenia procesu rekrutacji w dniu 28 czerwca 2012 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-327/12-4/AD. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.