Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-327/12-4/AD
z 28 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 marca 2012 r. (data wpływu 26 marca 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2012 (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług przeprowadzenia procesu rekrutacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych usług przeprowadzenia procesu rekrutacji. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 czerwca 2012 r. (data wpływu 15 czerwca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.B). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana jest wykonawcą usługi szkoleniowej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie podpisanej z beneficjentem umowy o wykonanie usług szkoleniowych. Przedmiotem umowy na wykonanie usług szkoleniowych jest realizacja następujących usług:

  • usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji do projektu 455 beneficjentów ostatecznych (stan faktyczny nr 1),
  • usługi organizacji i przeprowadzenia ok. 38 czterodniowych szkoleń (tj. 152 dni szkoleniowych, 1064 h szkoleniowych - tj. 152 dni x 7h/dzień) ze szczególnym uwzględnieniem miejscowości: (…) dla beneficjentów ostatecznych projektu (o których mowa powyżej), zgodnie z założeniami projektu, wskazówkami Y oraz w oparciu o udostępnione przez Y materiały merytoryczne i szkoleniowe (stan faktyczny nr 2).

Beneficjentami ostatecznymi projektu są osoby, które ukończyły 45 rok życia, w tym:

  • właściciele lub współwłaściciele mikro i małych przedsiębiorstw, pełniący funkcje kierownicze, tj. w szczególności:
    1. osoby fizyczne - przedsiębiorcy prowadzący działalność gospodarczą na podstawie wpisu we właściwej ewidencji działalności gospodarczej lub
    2. osoby fizyczne - przedsiębiorcy wykonujący działalność gospodarczą w formie spółek cywilnych,
  • pracownicy w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy (Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) mikro i małych przedsiębiorstw, zatrudnieni na podstawie jednej z niżej wymienionych umów: o pracę, powołania, wyboru, mianowania, lub spółdzielczej umowy o pracę,
  • wspólnicy, w tym partnerzy prowadzący regularną działalność w mikro lub małym przedsiębiorstwie i czerpiących z niego korzyści finansowe, w szczególności: wspólnicy spółek handlowych, świadczących regularne usługi na rzecz tych spółek, w szczególności w zakresie prowadzenia jej spraw i reprezentacji. Nie ma znaczenia natomiast stanowisko, jakie pełni uczestnik szkolenia w ramach przedsiębiorstwa, z którego jest skierowany.

Przedmiotem usługi szkoleniowej są szkolenia o charakterze ogólnym mające na celu uzupełnienie wiedzy kobiet i mężczyzn z mikro i małych przedsiębiorstw w zakresie kompetencji menedżerskich. Szkolenia trwają 2 dni/14h (preferowana przez uczestnika długość kursu). Tematyka, dostosowana do problemów sektora, obejmie 6 modułów do wyboru:

Moduł 1: Budowanie wzrostu wartości firmy: podstawowe kategorie finansowe i ich interpretacja: good will, wartość firmy, cash flow; dokumenty sprawozdania finansowego, analiza wskaźnikowa, wycena początkiem zarządzania wartością firmy, monitorowanie czynników tworzących wartość.

Moduł 2: Rewolucja komunikacyjna: tworzenie nowych form sprzedaży (blue ocean strategy) analiza innowacyjnych rozwiązań stosowanych przez firmy działające w branży, nowinki techniczne jako pomoc w obniżeniu kosztów działania.

Moduł 3: Formułowanie wizji i strategii w dobie innowacji: misja i cele a rozwój firmy działalność innowacyjna a poprawa konkurencyjności innowacje – zagrożenie?, otoczenie prawne wspierania działalności innowacyjnej, wsparcie działalności innowacyjnej – programy.

Moduł 4: Zarządzanie ryzykiem: menedżer ryzyka w MMP i jego rola w firmie oraz sposoby działania, teoria zarządzania ryzykiem, jak rozpocząć wprowadzanie procesu zarządzania ryzykiem w firmie, sytuacja kryzysowa w firmie i co dalej.

Moduł 5: Zarządzenie wiekiem i wiedzą: wprowadzenie do teorii i praktyki zarządzania wiekiem i wiedzą - konieczność, nowy trend czy luksus? Problemy, postawy i motywacja 45+ zakres działań organizacji w obrębie Age Management - dobre praktyki, dzielenie się wiedzą w organizacji.

Moduł 6: Zdrowy menedżer - efektywny menedżer: dieta menedżera, mechanizmy działania stresu i jego związek ze stanem zdrowia anty-aging.

Każda osoba bierze udział w średnio 2 wybranych szkoleniach; łącznie 4 dni szkoleniowe. 1 szkolenie = 14h. Z uwagi na specyfikę grupy docelowej (głównie menedżerowie 45+) 80% czasu zajęć ma charakter warsztatów. Usługi w całości finansowane są ze środków publicznych. Projekt zakłada bowiem udzielenie pomocy de minimis w rozumieniu przepisów Rozporządzenia Komisji (WE) Nr 1998/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L 379 z 28.12.2006, str. 5).

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, że:

  • świadczenie usług przeprowadzenia procesu rekrutacji dotyczy wyłącznie beneficjentów, którzy następnie uczestniczą w szkoleniach prowadzonych przez Wnioskodawczynię będących również przedmiotem wniosku,
  • Zainteresowana nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • usług świadczonych przez Wnioskodawczynię nie można zaliczyć do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  • Zainteresowana nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
  • Wnioskodawczyni prowadzi usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  • świadczone usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
  • Zainteresowana nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • świadczone usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji są niezbędne do wykonywania usług podstawowych (usług szkoleniowych), w tym znaczeniu, iż warunkiem przeprowadzenia szkoleń jest zrekrutowanie na nie osób,
  • usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji mają na celu pozyskanie osób na szkolenie i osiągnięcie dodatkowego dochodu. Wyjaśnić należy, iż warunkiem przeprowadzenia szkoleń jest zrekrutowanie osób na szkolenie. Oczywiście sam proces rekrutacji wiąże się z dodatkowym dochodem, jednakże nie można uznać, iż głównym celem procesu rekrutacji jest uzyskanie dodatkowego dochodu, ponieważ sam proces rekrutacji bez usług szkoleniowych jest bezprzedmiotowy, jaki bowiem cel miałaby rekrutacja osób, jeżeli nie byłoby konkretnego szkolenia, na które osoby byłyby rekrutowane. Dodać należy również, iż proces rekrutacji odbywa się wyłącznie na szkolenie będące przedmiotem wniosku,
  • usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji są ściśle związane z usługami kształcenia, ponieważ warunkiem przeprowadzenia szkoleń jest pozyskanie na nie osób, nadto sam proces rekrutacji dotyczy wyłącznie osób biorących udział w szkoleniach będących przedmiotem wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji do projektu 455 beneficjentów ostatecznych korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług, jako usługi ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego?

Zdaniem Wnioskodawczyni, przedmiotowe usługi, tj. usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji do projektu 455 beneficjentów ostatecznych korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług. Zaplanowane usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są finansowane ze środków publicznych w co najmniej 70%, natomiast usługi przeprowadzenia procedur rekrutacji do projektu są usługami ściśle z usługami kształcenia związane.

Odnosząc się do kwestii usług przeprowadzenia rekrutacji uznać należy przedmiotowe usługi, jako ściśle związane z usługami kształcenia. Niewątpliwie w omawianym stanie faktycznym przeprowadzenie procesu rekrutacji warunkuje realizację usługi szkolenia i pozostaje w ścisłym z nią związku, tzn. proces rekrutacji nie jest oderwany od usługi szkoleniowej w ten sposób, że rekrutacja może dotyczyć innych osób niż wyłącznie uczestników projektu. Mając na uwadze powyższe usługa przeprowadzenia procesu rekrutacji jest usługą ściśle powiązaną z usługą kształcenia, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług i na tej podstawie korzysta ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Wskazać należy również, iż ustawodawca w art. 43 ust. 1 pkt 29 nie warunkuje zwolnienia od czasu realizacji usługi związanej, tj. od tego czy usługa związana występuje przed usługą kształcenia, czy jest realizowana w jej trakcie czy też dopiero po jej wykonaniu. Jedynym warunkiem określonym przez ustawodawcę jest warunek ścisłości powiązania usługi rekrutacji z usługą kształcenia, przez co z kolei rozumieć należy w tym wypadku fakt, iż osobami rekrutowanymi będą wyłącznie osoby będące uczestnikami szkoleń stanowiących usługę kształcenia w projekcie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z kolei, stosownie do art. 43 ust. 17a ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie m.in. pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (85.59.B). W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Zainteresowana jest wykonawcą usługi szkoleniowej w ramach projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na podstawie podpisanej z beneficjentem umowy o wykonanie usług szkoleniowych. Przedmiotem umowy na wykonanie usług szkoleniowych jest realizacja następujących usług:

  • usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji do projektu 455 beneficjentów ostatecznych,
  • usługi organizacji i przeprowadzenia ok. 38 czterodniowych szkoleń (tj. 152 dni szkoleniowych, 1064 h szkoleniowych - tj. 152 dni x 7h/dzień) ze szczególnym uwzględnieniem miejscowości: (…) la beneficjentów ostatecznych projektu (o których mowa powyżej), zgodnie z założeniami projektu, wskazówkami Y oraz w oparciu o udostępnione przez Y materiały merytoryczne i szkoleniowe.

W opinii Wnioskodawczyni, świadczone usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji są niezbędne do wykonywania usług podstawowych (usług szkoleniowych), w tym znaczeniu, iż warunkiem przeprowadzenia szkoleń jest zrekrutowanie na nie osób. Przedmiotowe usługi mają na celu pozyskanie osób na szkolenie i osiągnięcie dodatkowego dochodu. Wyjaśnić należy, iż warunkiem przeprowadzenia szkoleń jest zrekrutowanie osób na szkolenie. Oczywiście sam proces rekrutacji wiąże się z dodatkowym dochodem, jednakże nie można uznać, iż głównym celem procesu rekrutacji jest uzyskanie dodatkowego dochodu, ponieważ sam proces rekrutacji bez usług szkoleniowych jest bezprzedmiotowy, jaki bowiem cel miałaby rekrutacja osób, jeżeli nie byłoby konkretnego szkolenia, na które osoby byłyby rekrutowane. Dodać należy również, iż proces rekrutacji odbywa się wyłącznie na szkolenie będące przedmiotem wniosku. Usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji są ściśle związane z usługami kształcenia, ponieważ warunkiem przeprowadzenia szkoleń jest pozyskanie na nie osób, nadto sam proces rekrutacji dotyczy wyłącznie osób biorących udział w szkoleniach będących przedmiotem wniosku.

Odnosząc się do powyższego zaznaczyć należy, że art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT przewiduje także zwolnienie od podatku dla świadczenia usług i dostawy towarów ściśle związanych z usługami wymienionymi w tym przepisie. Aby ustalić, czy dana czynność ma ścisły związek z powyższymi usługami, należy zastosować w pierwszym rzędzie wykładnię językową przepisu posiłkując się w tym zakresie definicją słownikową. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994, s. 1170), „związek” to stosunek różnych elementów łączących się ze sobą, wpływających na siebie, oddziaływających na siebie; spójność, łączność, powiązanie.

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Tym samym świadczenia dodatkowe związane z realizacją opisanych we wniosku szkoleń będą również zwolnione od podatku pod warunkiem, że będą ściśle z tymi usługami związane, lub wręcz będą elementem kompleksowej usługi szkoleniowej.

Jak ponadto stanowi art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie. Oznacza to, że przepis ten zwalnia od podatku określone działania wykonywane w interesie publicznym wraz z innymi dostawami towarów i świadczeniem usług ściśle powiązanymi z działalnością zwolnioną od podatku.

Warunki, które powinny być spełnione, aby zwolnienie mogło zostać zastosowane, znaleźć można m.in. w wyroku w sprawie C-434/05 (Stichting Regionaal Opleidingen Centrum Noord -Kennemerland/West-Frlesland – Horizon College).

Po pierwsze, zarówno działalność edukacyjna, jak i dostawa towarów lub świadczenie usług muszą być wykonywane przez podmiot, który jest uprawniony do zastosowania zwolnienia z VAT (odpowiedni podmiot prawa publicznego lub inna instytucja działająca w dziedzinie kształcenia).

Po drugie, zwolnienie z VAT przysługuje dla świadczeń, które są konieczne do wykonywania transakcji podlegających zwolnieniu. Przykładowo bez wykorzystania tych towarów i usług nie byłoby gwarancji, że nauczanie miałoby taką samą wartość.

Po trzecie, świadczenie usług i dostawa towarów są wyłączone z zakresu zwolnienia, jeśli ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu poprzez dokonywanie transakcji stanowiących bezpośrednią konkurencję w stosunku do działalności przedsiębiorstw opodatkowanych VAT.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać, że redagując art. 43 ust. 17 i ust. 17a w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, polski ustawodawca uwzględnił wnioski wypływające z orzecznictwa. Zgodnie z tą regulacją zwolnienia dotyczące dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi (przykładowo edukacyjnymi) mają zastosowanie, jeżeli:

  • świadczenie usług i dostawa towarów są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego,
  • świadczone usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, z którymi świadczenie usług lub dostawa towarów są ściśle związane, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT,
  • świadczenie usług i dostawa towarów są wykonywane przez podmiot świadczący usługi podstawowe,
  • świadczenie usług i dostawa towarów są niezbędne do wykonania usługi podstawowej,
  • głównym celem świadczenia usług i dostawy towarów nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że jeżeli w niniejszej sprawie są spełnione poniższe warunki, tj.:

  • dodatkowe czynności podejmowane przez Wnioskodaczynię są ściśle związane z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i są niezbędne w celu realizacji usługi podstawowej,
  • świadczone usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, z którymi świadczenie usług lub dostawa towarów są ściśle związane, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT,
  • świadczenie usług jest wykonywane przez podmiot świadczący usługi podstawowe,
  • głównym celem świadczenia usług nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia,

wówczas należy uznać, iż wskazane we wniosku czynności pomocnicze również będą korzystały ze zwolnienia z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT.

W interpretacji z dnia 28 czerwca 2012 r. nr ILPP2/443-327/12-5/AD wskazano, iż usługi organizacji i przeprowadzenia szkoleń wykonywane przez Wnioskodawczynię, finansowane w całości ze środków publicznych są zwolnione od podatku VAT.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie także usługi przeprowadzenia procesu rekrutacji korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie przedstawionego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj