Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-2/13-5/TK
z 12 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-2/13-5/TK
Data
2013.04.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane


Słowa kluczowe
akcyza
obowiązek podatkowy
odliczenia
samochód osobowy


Istota interpretacji
Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanego, że warunkiem dokonania odliczenia w przypadku zakupu w kraju jest otrzymanie w danym miesiącu (tj. w miesiącu, za jaki składana jest deklaracja, w której następuje obniżenie akcyzy należnej) faktury dokumentującej zakup w której wystawca określił kwotę akcyzy należnej z tytułu sprzedaży?


INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 kwietnia 2013 r. (data wpływu 11 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentacji zapłaty akcyzy w związku z prawem do odliczenia akcyzy związanej z zakupem samochodów – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentacji zapłaty akcyzy w związku z prawem do odliczenia akcyzy związanej z zakupem samochodów. Pismem z dnia 9 kwietnia 2013 r. (data wpływu 11 kwietnia 2013 r.) uzupełniono przedmiotowy wniosek w zakresie opisu stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się handlem samochodami m.in. osobowymi. W szczególności Zainteresowany nabywa w kraju samochody osobowe (przed pierwszą rejestracją w Polsce) w celu ich dalszej odsprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie Polski. Samochody te nie są przez Wnioskodawcę rejestrowane w Polsce. W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że przedmiotem wniosku jest stan faktyczny zaistniały przed dniem 1 marca 2009 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowe jest stanowisko Zainteresowanego, że warunkiem dokonania odliczenia w przypadku zakupu w kraju jest otrzymanie w danym miesiącu (tj. w miesiącu, za jaki składana jest deklaracja, w której następuje obniżenie akcyzy należnej) faktury dokumentującej zakup, w której wystawca określił kwotę akcyzy należnej z tytułu sprzedaży...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 79 ustawy o akcyzie, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu. Zainteresowany uważa, iż brzmienie tego przepisu wskazuje, że odliczeniu, od akcyzy należnej w deklaracji AKC-3 za określony miesiąc, powinna podlegać akcyza wynikająca z krajowych faktur zakupowych (wykazana przez sprzedawców w tych fakturach) otrzymanych w miesiącu, którego dotyczy ta deklaracja, przy czym warunkiem dokonania odliczenia nie jest zapłata tych faktur przez Wnioskodawcę na rzecz sprzedawcy, ale fakt zapłaty akcyzy przez sprzedawcę potwierdzony wykazaniem akcyzy na fakturze.

Zainteresowany twierdzi, że taki sposób rozliczenia akcyzy znajduje oparcie w brzmieniu art. 79 ustawy o akcyzie i jest w pełni zgodny z funkcją faktury z wykazaną kwotą akcyzy wystawianej na rzecz Wnioskodawcy przy zakupie samochodów przez niego.

Faktura z wykazaną kwotą akcyzy, którą otrzymuje Zainteresowany jest bowiem dokumentem potwierdzającym zapłatę akcyzy od samochodu osobowego sprzedawanego na terytorium kraju przed pierwszą jego rejestracją. Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy o akcyzie, sprzedający ma obowiązek wykazać kwotę akcyzy od dokonanej odsprzedaży samochodu osobowego na wystawionej przez siebie fakturze. W myśl art. 82 ust. 2 ustawy o akcyzie, sprzedawca wykazawszy kwotę akcyzy na wystawionej przez siebie fakturze jest zobowiązany do zapłaty tej akcyzy także wówczas gdy cena sprzedaży nie była objęta obowiązkiem podatkowym albo została zwolniona z podatku. Oznacza to, że w momencie otrzymania przez Wnioskodawcę faktur zakupu interesy fiskalne budżetu Państwa zostały zabezpieczone, a u wystawcy tej faktury powstał obowiązek do zapłaty. Wobec tego Zainteresowany otrzymując tę fakturę jest upoważniony do odliczenia akcyzy zawartej w tej fakturze.

Zdaniem Wnioskodawcy, powyższe stanowisko potwierdza § 1 ust. 2 pkt 8 lit. b rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów, w myśl którego przez dokument potwierdzający zapłatę akcyzy rozumie się w przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie obrotu pojazdami fakturę z wykazaną kwotą akcyzy. Zostało to potwierdzone w piśmie Ministerstwa Finansów z 24 czerwca 2004 r. (PA-Vl-03/109.6/04/1640). Jeśli więc faktura z wykazaną kwotą akcyzy jaką otrzymuje Zainteresowany jest dowodem zapłaty akcyzy to konsekwentnie otrzymanie tego dokumentu powinno uprawniać nabywcę samochodu do wykonania jego prawa określonego w art. 79 ustawy o akcyzie, o ile dany zakup jest związany ze sprzedaż opodatkowaną. Wobec powyższego zdaniem Wnioskodawcy, fakt zapłaty ceny samochodu na rzecz sprzedawcy przez niego ma charakter wtórny i nie powinien mieć wpływu na wykonanie prawa określonego w art. 79 ustawy o akcyzie.

Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacjach wydawanych przez organy podatkowe w indywidualnych sprawach podatników w szczególności:

  • w postanowieniu Urzędu Celnego II w Warszawie z dnia 24 lipca 2007 r. sygn. 442000-AP -9104-18/07/HM, w którym uznano, iż podatnik prawidłowo obniża należny podatek akcyzowy ze sprzedaży samochodów w miesiącu rozliczeniowym o akcyzę naliczoną wykazaną we fakturach VAT, niezależnie od faktycznego momentu zapłaty tych faktur;
  • w postanowieniu Urzędu Celnego I w Warszawie z dnia 18 stycznia 2007 r. sygn. 441000-PAI-9100I-37/06/3756/EU, w którym stwierdzono m.in. „że należy zgodzić się, iż Spółka postępuje prawidłowo obniżając należny podatek akcyzowy od sprzedanych samochodów w miesiącu rozliczeniowym o akcyzę naliczoną wskazaną we fakturach zakupu VAT, które otrzymała w danym miesiącu rozliczeniowym”;
  • w postanowieniu Urzędu Celnego w Bydgoszczy z 18 marca 2005 r. sygn. 431000-PA-0504 -5/05/DJ, w którym stwierdzono, że kwotę akcyzy związaną ze sprzedażą opodatkowaną stanowić będzie suma kwot podatku akcyzowego wykazanego w otrzymywanych przez podatnika fakturach dokumentujących dokonanie czynności sprzedaży. Potwierdza to treść art. 82 ust. 1 ustawy o akcyzie, w myśl którego sprzedający jest zobowiązany do wykazania na wystawionej fakturze kwoty akcyzy od dokonywanej odsprzedaży samochodu osobowego. Natomiast prawo do skorzystania z obniżenia, o którym mowa w art. 79 ww. ustawy, podatnik uzyskiwać będzie z dniem otrzymania od sprzedającego faktury potwierdzającej sprzedaż opodatkowaną;
  • w piśmie Urzędu Celnego w Białymstoku z dnia 28 lipca 2005 r. sygn. 311000-PA-0550 -13/2/05/KG, w którym potwierdzono stanowisko podatnika, że ma on prawo do pomniejszenia akcyzy o kwotę akcyzy naliczonej zawartej w fakturze, podstawą jest jednak fakt posiadania faktury zakupu, a nie dokonanie jej zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), zwanej dalej ustawą, akcyzie podlegają samochody osobowe niezarejestrowane na terytorium kraju, zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

W myśl art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy, podatnikami akcyzy od samochodów są podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju.

Stosownie do art. 79 ustawy, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (do których stosownie do przepisów ustawy o podatku akcyzowym zostały zaliczone samochody osobowe), związaną ze sprzedażą opodatkowaną lub zapłaconą od importu.

Zgodnie brzmieniem przepisu art. 79 ustawy, warunkiem koniecznym do skorzystania z omawianego prawa podatnika do obniżenia należnej akcyzy od sprzedaży samochodów przed pierwszą rejestracją na terytorium kraju jest dokonanie zapłaty akcyzy naliczonej przy nabyciu samochodów.

Oznacza to, iż podstawę do odliczeń, o których mowa w art. 79 ustawy, stanowią wyłącznie zapłacone faktury dokumentujące nabycie przedmiotowych samochodów. Wynika to z literalnego brzmienia tego przepisu, który stanowi, iż podatnik ma prawo do obniżenia kwoty akcyzy o kwotę akcyzy zapłaconą przy nabyciu wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (…) lub zapłaconą od importu.

Posiadanie zatem przez Wnioskodawcę, będącego podatnikiem podatku akcyzowego od sprzedawanych samochodów osobowych przed ich pierwszą rejestracją na terytorium kraju, wyłącznie samej faktury zakupu bez jednoczesnego potwierdzenia zapłaty określonej w niej kwoty akcyzy, nie jest wystarczające do obniżenia należnej akcyzy w świetle art. 79 ustawy.

Przy czym nie chodzi tu o zapłatę akcyzy przez sprzedawcę, jak uważa Zainteresowany, ale przez Spółkę na rzecz sprzedawcy przy nabyciu samochodów osobowych.

Potwierdzenie zapłaty akcyzy może wynikać z treści faktury zakupowej (np. przez umieszczenie na niej adnotacji „zapłacono”), może także zostać udokumentowane innymi dowodami, np. wydrukiem przelewu bankowego.

Zatem stwierdzić należy, iż warunkiem uprawniającym Wnioskodawcę do obniżenia naliczonego podatku akcyzowego jest posiadanie przez niego faktury dotyczącej nabytych samochodów osobowych z wykazaną kwotą podatku akcyzowego, z której wynika, że akcyza wykazana w tej fakturze została zapłacona przez niego na rzecz nabywcy.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanego należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto należy stwierdzić, że przywołane przez Zainteresowanego rozstrzygnięcia organów podatkowych są rozstrzygnięciami w sprawach indywidualnych wnioskodawców, charakteryzujących się specyficznymi dla nich okolicznościami i stanami faktycznymi i w związku z tym nie mogą być podstawą do wydawania analogicznych rozstrzygnięć w interpretacjach indywidualnych innych organów podatkowych.

Należy też zauważyć, że źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są – zgodnie z art. 87 ust. 1 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) – Konstytucja, ustawy, ratyfikowane umowy międzynarodowe oraz rozporządzenia.

Ponadto informuje się, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej dokumentacji zapłaty akcyzy w związku z prawem do odliczenia akcyzy związanej z zakupem samochodów.

Natomiast, w zakresie odliczenia akcyzy związanej z zakupem samochodów zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP3/443-2/13-4/TK z dnia 12 kwietnia 2013 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj