Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1045/12/KB
z 26 listopada 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-1045/12/KB
Data
2012.11.26
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników
Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
wygaśnięcie zobowiązania
zaliczka na podatek
Istota interpretacji
możliwość zapłaty zaliczki na podatek dochodowy Wnioskodawcy z rachunku bankowego spółki
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 sierpnia 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 31 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 13 listopada 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zapłaty zaliczki na podatek dochodowy Wnioskodawcy z rachunku bankowego spółki – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 31sierpnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. w zakresie możliwości zapłaty zaliczki na podatek dochodowy Wnioskodawcy z rachunku bankowego spółki. Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 30 października 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-1043/12/KB, IBPBI/1/415-1044/12/KB, IBPBI/1/415-1045/12/KB wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 13 listopada 2012 r. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione m.in. następujące zdarzenie przyszłe: Wnioskodawca, wraz z trzema innymi osobami, jest wspólnikiem spółki komandytowej. Wspólnicy spółki zamierzają podjąć uchwałę, do podjęcia której upoważnia ich umowa spółki, postanawiającą, że wspólnikom wypłacane będą comiesięczne zaliczki na poczet przewidywanego zysku. Z miesięcznej zaliczki na poczet przewidywanego zysku wspólnika, jej część przelewana będzie przez spółkę do właściwego dla wspólnika urzędu skarbowego na poczet jego zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Przelew zawierał będzie opis dotyczący Wnioskodawcy, jako wspólnika, i Jego dane identyfikacyjne. Kwota przekazana przez spółkę jako zaliczka na podatek dochodowy wspólnika zaksięgowana zostanie przez spółkę na koncie rozrachunków spółki z jej wspólnikami. W uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z dnia 08 listopada 2012 r., wskazano m.in., iż:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy dopuszczalna jest zaplata zaliczek na podatek dochodowy osoby fizycznej wynikający z jej udziału w spółce osobowej w ten sposób, że zaliczki te uiszczała będzie ta spółka ze środków finansowych wspólnika, tj. czy tak zapłacone zaliczki uznane zostaną przez organ podatkowy za zapłacone przez podatnika, na rzecz którego zostały wpłacone... (pytanie oznaczone we wniosku Nr II) Zdaniem Wnioskodawcy, dopuszczalna jest zapłata zaliczek na podatek dochodowy osoby fizycznej wynikający z jej udziału w spółce osobowej w ten sposób, że zaliczki te uiszczała będzie ta spółka ze środków finansowych wspólnika, a tak zapłacone zaliczki uznane zostaną przez organ podatkowy za zapłacone przez podatnika, na rzecz którego zostały wpłacone. Art. 44 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że podatnicy osiągający dochody:
-są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h. Podatnicy, o których mowa w ust. 1 są obowiązani wpłacać zaliczki miesięczne (art. 44 ust. 3 ww. ustawy). Zgodnie z art. 5b ust. 2 ww. ustawy, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1, uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, czyli z pozarolniczej działalności gospodarczej. Ww. przepis art. 44 ust. 1 i 3 ww. ustawy, nie zawiera w swojej treści sformułowania wskazującego, że podatnicy są osobiście obowiązani wpłacać zaliczki na podatek dochodowy. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Przepis ten również nie statuuje obowiązku samodzielnego opłacenia podatku. W świetle powołanych przepisów, techniczny sposób zapłaty podatku jest irrelewantny, tak więc uiszczanie zaliczek przez spółkę ze środków należących do wspólnika, na podstawie jego dyspozycji wyrażonej w uchwale wspólników, jest dozwolone. Spółka dokonując przelewu do urzędu skarbowego działa jako podmiot umocowany do zapłaty w sensie technicznym. Nie dokonuje zapłaty podatku lecz wpłaty kwoty tytułem podatku. Właścicielem środków pieniężnych przeznaczonych na zapłatę zaliczki na podatek dochodowy będzie już Wnioskodawca, a nie spółka. Na poparcie swojego stanowiska Wnioskodawca powołał interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 17 sierpnia 2012 r. Znak: IBPBI/1/415-630/12/KB, IBPBI/1/415-631/12/KB, IBPBI/1/415-632/12/KB. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 30c ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29, 30 i 30d, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód ustalony zgodnie z art. 9 ust. 1, 2, 3, 3a i 5, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e i ust. 4 zdanie pierwsze lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25. Dochód ten podatnicy mogą pomniejszać o składki na ubezpieczenie społeczne określone w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. a i pkt 2a oraz wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego określone w art. 26 ust. 1 pkt 2b. Wysokość składek i wpłat ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie (art. 30c ust. 2 ww. ustawy). W myśl art. art. 44 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy osiągający dochody z działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14, - są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3, z zastrzeżeniem ust. 3f-3h. Zgodnie z art. 44 ust. 3f ww. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 1, opodatkowani na zasadach określonych w art. 30c, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje właściwy naczelnik urzędu skarbowego, zaliczki miesięczne w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonym zgodnie z art. 30c, a sumą należnych zaliczek za poprzednie miesiące, z uwzględnieniem art. 27b. Z powyższych przepisów wynika, iż podatnicy uzyskujący dochody z tytułu prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (także w formie spółki osobowej), którzy jako formę opodatkowania wybrali tzw. podatek liniowy, opodatkowują dochody z tej działalności poprzez uiszczanie w trakcie roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy, obliczonych w sposób wskazany w ustawie o podatku dochodowym do osób fizycznych. Natomiast kwestię sposobu regulowania tych zaliczek określają przepisy Ordynacji podatkowej. Zgodnie z art. 5 Ordynacji podatkowej, zobowiązaniem podatkowym jest wynikające z obowiązku podatkowego zobowiązanie podatnika do zapłacenia na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu albo gminy podatku w wysokości, w terminie oraz w miejscu określonych w przepisach prawa podatkowego. Natomiast obowiązkiem podatkowym jest wynikająca z ustaw podatkowych nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach (art. 4 Ordynacji podatkowej). W myśl art. 6 Ordynacji podatkowej, podatkiem jest publicznoprawne, nieodpłatne, przymusowe oraz bezzwrotne świadczenie pieniężne na rzecz Skarbu Państwa, województwa, powiatu lub gminy, wynikające z ustawy podatkowej. Stosownie natomiast do art. 3 pkt 3 lit. a Ordynacji podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach - rozumie się przez to również zaliczki na podatki. Zobowiązanie podatkowe wygasa w całości lub w części wskutek zapłaty (art. 59 § 1 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Przy czym, zgodnie z art. 60 § 1 Ordynacji podatkowej, za termin dokonania zapłaty podatku uważa się:
Z powyższego wynika, iż tylko zapłata podatku przez podatnika, tj. zapłata z jego zasobów pieniężnych powoduje wygaśnięcie zobowiązania podatkowego. Podatek jest bowiem świadczeniem publicznoprawnym, o osobistym charakterze, którego nie można przenieść w drodze czynności cywilnoprawnej na inną osobę. Odrębną kwestią jest natomiast możliwość zapłaty zobowiązań podatkowych podatnika za pośrednictwem innego podmiotu. Przyjąć należy, iż dokonana przez osobę postronną (podmiot inny niż podatnik) wpłata kwoty odpowiadającej kwocie podatku może być uznana za skuteczną zapłatę podatku, gdy wpłacający występuje jako osoba, która działając na rachunek podatnika i w jego imieniu, dokonuje zapłaty tego podatku z jego zasobów pieniężnych. Podmiot wpłacający działa w tym przypadku jako podmiot umocowany do zapłaty za podatnika (w sensie technicznym). Nie dokonuje wówczas zapłaty podatku, lecz wpłaty kwoty tytułem podatku. Zapłata podatku ma w tym przypadku wyłącznie wymiar techniczny. Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest wspólnikiem spółki komandytowej. Wspólnicy spółki zamierzają podjąć uchwałę, na mocy której co miesiąc będzie im przyznawana i wypłacana zaliczka na poczet przyszłych zysków. Kwota przyznanej zaliczki na poczet zysku będzie dzielona na trzy części, z której jedna będzie wpłacana do ZUS tytułem należnych składek, druga, w wysokości należnej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych Wnioskodawcy za dany miesiąc, będzie odprowadzana z rachunku spółki do właściwego urzędu skarbowego, a pozostała część będzie wypłacana na konto Wnioskodawcy. Zatem właścicielem środków pieniężnych przeznaczonych na zapłatę zaliczki na podatek dochodowy będzie Wnioskodawca, a nie spółka. Spółka będzie jedynie pośredniczyć w zapłacie zaliczek. Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż jeżeli w świetle przepisów regulujących funkcjonowanie spółek komandytowych, niebędących przepisami prawa podatkowego i nie mogących być przedmiotem interpretacji, podjęcie opisanej we wniosku uchwały, będzie prawnie dopuszczalne i skuteczne, w wyniku czego zaliczka na podatek dochodowy Wnioskodawcy będzie odprowadzana ze środków stanowiących własność Wnioskodawcy (a nie z majątku spółki komandytowej), a spółka będzie jedynie technicznie pośredniczyć w przekazywaniu tej zaliczki na rachunek urzędu skarbowego, to w opisanym zdarzeniu przyszłym zaplata tej zaliczki z rachunku spółki spowoduje skuteczne wygaśnięcie zobowiązania podatkowego Wnioskodawcy z tytułu zaliczek na podatek dochodowy. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Nadmienić należy, iż w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.