Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB4/423-14/13/TK
z 4 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2013 r. (data wpływu 6 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości amortyzacji środków trwałych przy zastosowaniu zmienionych stawek amortyzacyjnych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 6 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości amortyzacji środków trwałych przy zastosowaniu zmienionych stawek amortyzacyjnych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest spółką podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski. Rokiem podatkowym Spółki jest rok kalendarzowy.

W stosunku do środków trwałych ujętych obecnie w ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych Spółki (dalej: Ewidencja) dla celów podatku dochodowego od osób prawnych Spółka zasadniczo dokonuje odpisów amortyzacyjnych metodą liniową, w tym przy zastosowaniu stawek amortyzacyjnych wynikających z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych, stanowiącego Załącznik nr 1 do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: Wykaz).

Od dnia 1 stycznia 2013 r. Spółka dokonała obniżenia stawek amortyzacyjnych w stosunku do wybranych środków trwałych amortyzowanych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych przy zastosowaniu metody liniowej z zastosowaniem stawek określonych w Wykazie. W przyszłości Spółka planuje podwyższyć obniżone obecnie stawki amortyzacyjne, jednakże do poziomu nieprzekraczającego poziomu stawek przewidzianych w Wykazie.

Ponadto, w przypadku nabywania w przyszłości określonych środków trwałych, które zasadniczo podlegałyby amortyzacji dla celów podatku dochodowego od osób prawnych przy zastosowaniu metody liniowej z zastosowaniem stawek określonych w Wykazie, w stosunku do wybranych środków trwałych Spółka również zamierza stosować obniżone stawki amortyzacyjne dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, począwszy od miesiąca, w którym zostaną one wprowadzone do Ewidencji. W przyszłości Spółka rozważa możliwość podwyższenia stawek amortyzacyjnych również w stosunku do wskazanych środków trwałych, niemniej jednak jedynie do poziomu nieprzekraczającego poziomu stawek określonych w Wykazie.

Jednocześnie, również w odniesieniu do określonych środków trwałych, które będą przez Spółkę w przyszłości wykorzystywane na podstawie umów leasingu finansowego, od których odpisów amortyzacyjnych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych będzie dokonywała Spółka i które zasadniczo byłyby amortyzowane przez Spółkę dla celów podatku dochodowego od osób prawnych przy zastosowaniu metody liniowej z zastosowaniem stawek określonych w Wykazie, w stosunku do wybranych środków trwałych Spółka zamierza stosować obniżone stawki amortyzacyjne dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, począwszy od miesiąca, w którym zostaną one wprowadzone do Ewidencji. W przyszłości Spółka rozważa możliwość podwyższenia stawek amortyzacyjnych również w stosunku do wskazanych środków trwałych, niemniej jedynie do poziomu nieprzekraczającego poziomu stawek określonych w Wykazie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Spółka będzie uprawniona do dokonania dowolnego podwyższenia obniżonych wcześniej stawek amortyzacyjnych stosowanych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do określonych środków trwałych, w tym będzie uprawniona do podwyższenia omawianych stawek amortyzacyjnych jedynie w stosunku do niektórych ze wskazanych środków trwałych, w różnym stopniu w odniesieniu do różnych środków trwałych, przy jednoczesnym zachowaniu stawek obniżonych w stosunku do innych środków trwałych, począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego, przy założeniu, że omawiane podwyższenie zostanie dokonane do poziomu nieprzekraczającego poziomu stawek przewidzianych w Wykazie?


Zdaniem Spółki, będzie ona uprawniona do dokonania dowolnego podwyższenia obniżonych wcześniej stawek amortyzacyjnych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego, przy założeniu, że omawiane podwyższenie zostanie dokonane do poziomu nieprzekraczającego poziomu stawek przewidzianych w Wykazie. Jednocześnie, w opinii Spółki, będzie ona uprawniona do podwyższenia obniżonych wcześniej stawek amortyzacyjnych jedynie w odniesieniu do niektórych środków trwałych, przy jednoczesnym zachowaniu stawek obniżonych w stosunku do innych środków trwałych, przy czym obniżone stawki amortyzacyjne będą mogły zostać przez Spółkę podwyższone w różnym stopniu w odniesieniu do różnych środków trwałych, przy założeniu, że omawiane podwyższenie zostanie dokonane do poziomu nieprzekraczającego poziomu stawek przewidzianych w Wykazie.

Zgodnie z art. 16i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy mogą obniżać podane w Wykazie stawek amortyzacyjnych stawki dla poszczególnych środków trwałych. Zmiany stawki dokonuje się począwszy od miesiąca, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji albo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego. Jednocześnie, zgodnie z art. 16a ust. 2 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, za środki trwałe podlegające amortyzacji dla celów podatku dochodowego od osób prawnych uznawane są również zasadniczo określone składniki majątku niestanowiące własności lub współwłasności podatnika, wykorzystywane przez niego na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą na podstawie umowy leasingu, jeżeli zgodnie z odpowiednimi przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający.

Zdaniem Spółki, w świetle brzmienia powyższych przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy mogą stosować stawki amortyzacyjne dla środków trwałych amortyzowanych metodą liniową w przedziale mieszczącym się pomiędzy stawkami określonymi w Wykazie, stanowiącymi górną ich granicę, a dowolną wartością ustaloną na niższym poziomie, w praktyce nawet równą zero. Jednocześnie cytowany powyżej przepis art. 16i ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wprowadza jakichkolwiek ograniczeń w zakresie modyfikowania (tj. zwiększania lub dalszego zmniejszania) uprzednio obniżonej stawki amortyzacyjnej.

Niemniej jednak w żadnym przypadku wartość zmodyfikowanej stawki nie może przekroczyć wartości stawki wykazanej w Wykazie. Spółka pragnie przy tym wskazać, iż jedyne ograniczenia wprowadzone przez ustawodawcę w omawianym zakresie dotyczą momentu, od którego podatnik może dokonać zmiany stosowanych stawek amortyzacyjnych, określonego m. in. jako pierwszy miesiąc każdego następnego roku podatkowego. W praktyce oznacza to, iż zmiana stawek amortyzacyjnych według zasad wskazanych powyżej może zostać dokonana od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.

Mając na uwadze powyższe Spółka stoi na stanowisku, iż stawki amortyzacyjne od środków trwałych (obejmujących również środki trwałe wykorzystywane na podstawie umów leasingu finansowego, od których odpisów amortyzacyjnych dokonuje Spółka), amortyzowanych metodą liniową, określone w Wykazie, mogą być zmieniane i ustalane na dowolnym poziomie pod warunkiem, że ich wysokość nie przekroczy wartości określonych w Wykazie, przy czym jak wskazano powyżej zmiana ich wysokości może zostać dokonana zasadniczo od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego.


Spółka wskazuje, że powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w ugruntowanej linii interpretacyjnej prezentowanej przez Ministra Finansów w odniesieniu do omawianej kwestii, m.in. w następujących wydanych interpretacjach indywidualnych:


  • interpretacji indywidualnej z dnia 29 marca 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB3/423-1098/11-4/KK, w której organ podatkowy w pełnym zakresie potwierdził prawidłowość poglądu spółki, zgodnie z którym: „(...) ma ona prawo do podwyższenia uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych do dowolnego poziomu, nie wyższego jednak niż wynikający z przepisów art. 16a-16m ustawy o PDOP. Spółka stoi na stanowisku, ze zwiększenie stawki może być dokonane wraz z rozpoczęciem nowego roku podatkowego dowolnie wybranego przez Spółkę",
  • interpretacji indywidualnej z dnia 21 marca 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPBI/2/423-1508/11/MS, w której organ podatkowy stwierdził, że: „Prawem Spółki jest także podwyższenie wcześniej obniżonej stawki amortyzacyjnej dla poszczególnych środków trwałych, przy czym maksymalny pułap podwyższenia stanowi poziom stawek wynikających z Wykazu rocznych stawek amortyzacyjnych";
  • interpretacji indywidualnej z dnia 13 marca 2012 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach nr IBPBI/1/423-60/11/KB, w której organ podatkowy w pełnym zakresie uznał za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, zgodnie z którym: „(...) Spółka będzie uprawniona do podwyższenia uprzednio obniżonych stawek amortyzacyjnych dla poszczególnych środków trwałych (...) do dowolnego poziomu, nie wyższego jednak niż wynikający z przepisów ustawy o CIT oraz z Wykazu stawek amortyzacyjnych, począwszy od pierwszego miesiąca każdego kolejnego roku podatkowego".


W konsekwencji, zdaniem Spółki, będzie ona uprawniona do dokonania dowolnego podwyższenia obniżonych wcześniej stawek amortyzacyjnych dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, począwszy od pierwszego miesiąca każdego następnego roku podatkowego, przy założeniu, że omawiane podwyższenie zostanie dokonane do poziomu nieprzekraczającego poziomu stawek przewidzianych w Wykazie. Jednocześnie Spółka będzie uprawniona do podwyższania obniżonych wcześniej stawek amortyzacyjnych jedynie w odniesieniu do niektórych środków trwałych, przy jednoczesnym zachowaniu stawek obniżonych w stosunku do innych środków trwałych, przy czym obniżone stawki amortyzacyjne będą mogły zostać przez Spółkę podwyższone w różnym stopniu w odniesieniu do różnych środków trwałych, przy założeniu, że omawiane podwyższenie zostanie dokonane do poziomu nieprzekraczającego poziomu stawek przewidzianych w Wykazie.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. jedn. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj