Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-1025/12-4/EŻ
z 29 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty Lokalowej, przedstawione we wniosku z dnia 14.12.2012r. (data wpływu 24.12.2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 27.03.2013r., (data wpływu do BKIP w Płocku: 29.03.2013r.) na wezwanie z dnia 21.03.2013r. Nr IPPB3/423-1025/12-2/EŻ (data doręczenia: 25.03.2013r.),w sprawie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych:

  • w zakresie przychodów podatkowych – jest nieprawidłowe,
  • w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

Uzasadnienie


W dniu 24.12.2012r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wspólnota funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U z 2000 r Nr 80, poz. 90). Wspólnotę tworzy ogól właścicieli (osoby fizyczne i prawne), których lokale wchodzą w skład nieruchomości; lokale te są wykorzystywane na prowadzenie działalności gospodarczej. Wspólnota nie posiada lokali mieszkalnych.

Właściciele lokali, zgodnie z zatwierdzonym regulaminem, wpłacają miesięczne zaliczki na koszty nieruchomości wspólnej (administrowanie, przeglądy techniczne, utrzymanie czystości części wspólnych, konserwacje - z wyjątkiem remontów). Dokonują także miesięcznych wpłat na fundusz remontowy oraz wpłat za zużyte media dotyczące lokali. Zaliczki na koszty nieruchomości wspólnej (zgodnie z regulaminem) rozliczane są kwartalnie - wspólnota wystawia noty obciążeniowe na podstawie faktycznie poniesionych kosztów za okres kwartału, pomniejszone o przychody (np z odsetek bankowych) i obejmujące również (wyszczególniony odrębnie) należny od poszczególnych właścicieli podatek dochodowy (wg udziału w nieruchomości wspólnej). Nadpłata lub niedopłata wynikająca z różnicy pomiędzy wpłaconymi zaliczkami potrącana jest lub dopłacana przy wpłacie zaliczki za pierwszy miesiąc następnego kwartału.

Wpłaty na fundusz remontowy nie są traktowane jak zaliczki i rozliczane - akceptacji podlega tylko, zgodnie z zatwierdzonym regulaminem, sposób ich wydatkowania. Ponadto wspólnota obciąża właścicieli lokali kosztami mediów poniesionych w poszczególnych lokalach, wystawiając faktury VAT, które są płatne niezależnie od zaliczek na koszty nieruchomości wspólnej.

Wspólnota wybrała kwartalny sposób wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób prawnych. Do przychodów podatkowych za okres kwartału wspólnota zalicza:

  • przychody wynikające z tytułu wystawionych not obciążeniowych kosztami nieruchomości wspólnej (za wyjątkiem wyszczególnionego w notach podatku dochodowego),
  • przychody wynikające z wystawionych faktur VAT - za media,
  • przychody z tytułu otrzymanych wpłat na fundusz remontowy oraz odsetek bankowych od zgromadzonych środków.

Do kosztów uzyskania przychodów wspólnota zalicza ustalone metodą memoriałową:

  • koszty dotyczące nieruchomości wspólnej,
  • koszty mediów,
  • koszty remontów finansowane z funduszu remontowego.

W związku z wyżej opisanym zdarzeniem przyszłym zadano następujące pytania:


  1. Czy sposób ustalania przychodów podatkowych wspólnoty jest prawidłowy
  2. Czy sposób ustalania kosztów uzyskania przychodów jest prawidłowy

Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawca uważa, że przedstawiony sposób ustalania przychodów podatkowych wspólnoty jest prawidłowy.


Dokonywane miesięczne wpłaty zaliczek współwłaścicieli wspólnoty, w momencie ich rozliczenia i wystawienia obciążenia nie są już przychodem wspólnoty lecz zobowiązaniem podlegającym zwrotowi lub należnością do wpłaty przez poszczególnych współwłaścicieli. Zgodnie z art. 12 ust 4 updop do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.


Z kolei przychody dotyczące lokali są usługami wykonywanymi przez wspólnotę na rzecz właścicieli lokali i jako takie stanowią przychód w dacie ich wykonania (obciążenia).


Nie rozliczane przychody z tytułu wpłat na fundusz remontowy stanowią przychody podatkowe wspólnoty w dacie ich otrzymania na podstawie art. 12 ust 1 updop.


Odnośnie kosztów uzyskania przychodów, zgodnie z art. 15 ust 1 updop są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust 1 - dlatego też memoriałowy sposób ustalania tych kosztów jest prawidłowy.


Z uwagi na braki formalne wniosku, tutejszy organ wezwał Wnioskodawcę wezwaniem z dnia 21.03.2013r., nr IPPB3/423-1025/12-2/EŻ do uzupełnienia wniosku poprzez przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego, poprzez wyjaśnienie które z przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie przychodów podatkowych oraz kosztów uzyskania przychodów mają zastosowanie w opisanym zdarzeniu przyszłym przez Wspólnotę Lokalową.

W uzupełnieniu do wniosku na powyższe wezwanie tutejszego organu podatkowego, pismem z dnia 26.03.2013r., (data wpływu: 29.03.2013r.) Wspólnota wyjaśnia iż:

  1. w odpowiedzi do pytania nr 1:
    • w zakresie przychodów z tytułu usług dotyczących nieruchomości wspólnej – potwierdzanych notami księgowymi – art. 12 ust. 3c,
    • w zakresie wpłat zaliczek na koszty nieruchomości wspólnej – art. 12 ust. 4 pkt 1,
    • w zakresie usług dotyczących mediów potwierdzanych fakturami VAT – art. 12 ust. 3a,
    • w zakresie wpłat na fundusz remontowy wspólnoty i przychodów z tytułu odsetek bankowych – art. 12 ust. 1 pkt 1.
  2. w odpowiedzi do pytania nr 2:
  3. ponoszone przez wspólnotę koszty są kosztami bezpośrednio związanymi z przychodami i dotyczą ich przepisy art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego:

  • w zakresie przychodów podatkowych uznaje się za nieprawidłowe,
  • w zakresie kosztów uzyskania przychodów uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.), która określa zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.


Wspólnota lokalowa działa w oparciu o przepisy wyżej powołanej ustawy z dnia 24.06.1994r., o własności lokali i obowiązują ją te same przepisy w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych co wspólnotę mieszkaniową.

Zasadniczym źródłem przychodów wspólnoty mieszkaniowej, jak również i lokalowej, zgodnie z art. 15 cytowanej ustawy, są zaliczki wnoszone przez jej członków w formie bieżących opłat na pokrycie kosztów zarządu.


Wspólnoty mieszkaniowe jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397, ze zm.), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 powyższej ustawy, przychodami (…) są w szczególności otrzymane pieniądze i wartości pieniężne (pkt 1), jak również inne, nie wymienione szczegółowo w ustawie zdarzenia, których skutkiem jest przyrost majątku podatnika. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.


Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty (bądź są wpłacane do kasy), bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód.


Odnośnie momentu uzyskania przychodu przez Wspólnotę, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 pdop przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe (…).


Zatem uiszczane zaliczki przez członków wspólnoty, na pokrycie kosztów zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej oraz kosztów związanych z utrzymaniem pojedynczego lokalu (m.in. media) jak również zakresie wpłat na fundusz remontowy i przychody z tytułu odsetek bankowych, stanowią dla wspólnoty przychód w dacie ich otrzymania.

Jednocześnie należy zauważyć, że w opisanej sytuacji w momencie otrzymania pieniędzy na rachunek Wspólnoty nie ma zastosowania żadna z przesłanek wyłączenia z przychodów zawarta w art. 12 ust. 4 updop. W szczególności otrzymanych pieniędzy nie można traktować jako wpłat pobranych na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych (art. 12 ust. 4 pkt 1). Wspólnota, nie świadczy usług zarządzania nieruchomością wspólną na rzecz właścicieli lokali wchodzących w skład wspólnoty ani usług związanych z dostawą mediów do poszczególnych lokali, a jedynie gromadzi środki i odpowiednio nimi dysponuje.

Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 pdop, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Interpretacja pojęcia "koszty uzyskania przychodów" zawartego w art. 15 ust. 1 pdop, prowadzi do wniosku, że podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wszelkich wydatków, pod warunkiem że:

  • są to koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów,
  • są to koszty poniesione w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów,
  • nie są kosztami wymienionymi w art. 16 ust. 1 pdop.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Koszty ponoszone przez podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodów.

Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie tego przychodu.

Oprócz rozstrzygnięcia czy dany wydatek stanowi koszt uzyskania przychodów istotna pod względem podatkowym pozostaje jeszcze kwestia, w jakim momencie podatnik może zaliczyć taki wydatek do kosztów uzyskania przychodów.

Uregulowania w tym zakresie zawarto w przepisach art. 15 ust. 4, 4a-4h updop. Analiza tych przepisów prowadzi do wniosku, że moment potrącalności kosztów podatkowych jest ściśle związany z tym, jaki charakter mają ponoszone przez podatnika wydatki, a dokładniej, czy można je zaliczyć do kosztów bezpośrednio związanych z uzyskiwanym przychodem (art. 15 ust. 4,4b-4c ww. ustawy) czy do kosztów innych niż bezpośrednio związanych z przychodami (art. 15 ust. 4d i 4e ustawy).

Koszty bezpośrednio związane z uzyskiwanym przychodem to wydatki, których poniesienie przyczynia się wprost do osiągnięcia konkretnych przychodów składających się na całość przychodów osiąganych przez podatnika w roku podatkowym. Należą do nich koszty określonego rodzaju działalności prowadzonej przez podatnika także koszty związane z konkretnymi transakcjami składającymi się na tę działalność.

Kwestia związana z momentem potrącalności kosztów uzyskania przychodów została uregulowana w przepisach art. 15 ust. 4 ustawy oraz art. 15 ust. 4a-4h ustawy.

Koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy oraz w roku podatkowym, są potrącalne w tym roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody (art. 15 ust. 4 ustawy).

Zgodnie z art. 15 ust 4b ww. Ustawy koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

  1. sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
  2. złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

W myśl art. 15 ust. 4c koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Skoro więc Wspólnota Lokalowa ponosi koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, zgodnie z art. 15 ust. 4 updop, powinna rozliczać je w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody, z zastrzeżeniem ust. 4b i 4c.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj