Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-111/13/MD
z 3 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2013 r. (data wpływu 11 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych, realizowanej w drodze zamiany - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku dostawy nieruchomości zabudowanych, realizowanej w drodze zamiany.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


1.Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej, obręb 90, oznaczonej jako działka nr 302 o pow. 0,0765 ha.

Prawo własności przedmiotowej nieruchomości Województwo nabyło z dniem 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa (przed tą datą właścicielem nieruchomości był Skarb Państwa), co zostało potwierdzone decyzją wojewody z dnia 30 marca 2000 r. Ww. decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i wobec tego stanowiła podstawę wpisu prawa własności nieruchomości na rzecz Województwa w księdze wieczystej.

Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 8 lutego 2013 r., działka nr 302 jest zabudowana budynkiem o pow. 976,60 m2. Przez działkę nie przebiegają sieci. Do działki doprowadzono przyłącza: wodociągowe, kanalizacyjne, elektryczne, teletechniczne, gazowe, deszczowe.

Wartość nieruchomości zgodnie z operatem szacunkowym wynosi 6.234.620 zł (w tym budynek: 4.439.930 zł i grunt 1.794.690 zł).

Do dnia 19 stycznia 2004 r. przedmiotową nieruchomością władał SP ZOZ Szpital Specjalistyczny, a następnie nieruchomość została przejęta do zasobu Województwa. W okresie od 19 stycznia 2004 r. do 4 lutego 2008 r. Województwo nie poniosło żadnych wydatków na ulepszenie ww. nieruchomości, ani też nieruchomość w tym okresie nie była przedmiotem najmu, dzierżawy, leasingu lub innej czynności o podobnym charakterze.

W dniu 4 lutego 2008 r. nieruchomość została użyczona Zakonowi ... (dalej Zakon), z przeznaczeniem na utworzenie centrum karmelitańskiego, na okres do 4 lutego 2018 r. Zgodnie z umową Zakon ponosi wszelkie koszty wynikające z korzystania z przedmiotu użyczenia. Na podstawie porozumienia z dnia 11 kwietnia 2012 r. z dniem 18 czerwca 2012 r. ww. umowę rozwiązano.

Zgodnie z oświadczeniem Przeora Zakonu z dnia 29 marca 2012 r.:


  1. od 4 lutego 2008 r. dokonano drobnych napraw związanych z utrzymaniem nieruchomości, jak na przykład: bieżące remonty, konserwacja dachu, konserwacja instalacji wodno-kanalizacyjnej, itp.;
  2. od 4 lutego 2008 r. zabudowana działka nr 302 nie stanowiła przedmiotu najmu, dzierżawy, leasingu, ani żadnej innej formy wynajmu;
  3. budynek położony na ww. działce nie był wykorzystywany przez Zakon do czynności opodatkowanych.


We wcześniejszym operacie sporządzonym na dzień 8 sierpnia 2012 r. rzeczoznawca majątkowy wskazał, że użytkownik, tj. Zakon, wykonał w okresie ostatnich dwóch lat prace budowlane wymagające podania wielkości nakładów w zw. z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o VAT oraz art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, i tak: łączna wartość ulepszeń wynosi 83.200 zł, co oznacza, że nakłady dokonane przez Zakon polepszyły stan całego obiektu na tamten okres o 2,21%.

W okresie od 18 czerwca 2012 r. do 25 lutego 2013 r. na ww. nieruchomości wykonano prace konserwacyjne (sierpień 2012 r.), tj. przymocowanie trzech opierzeń attyki (praca wykonana łącznie z pracami konserwacyjnymi na dwóch innych nieruchomościach za łączną kwotę 3690 zł brutto) oraz naprawę zasilania elektrycznego na kwotę 799,50 zł brutto. Ww. nieruchomość objęta jest planem zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Miasta z dnia 20 kwietnia 2004 r.), według którego teren na którym zlokalizowany jest obiekt znajduje się w strefie - zabudowa mieszkaniowo-usługowa.


2.Województwo jest właścicielem nieruchomości położonej, oznaczonej jako działka nr 191/5.

Nabycie prawa własności nastąpiło zgodnie z art. 98 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. Wynika z niego, iż działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe – z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się także do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek użytkownika wieczystego, z tym że prawo użytkowania wieczystego działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne.

Decyzja podziałowa, na mocy której ww. działka przeszła na własność Województwa stała się ostateczna 1 grudnia 2011 r. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym na dzień 29 listopada 2012 r. (zaktualizowanym na dzień 26 lutego 2013 r.), ww. działka jest zabudowana budowlą - ścianą oporową palisadową wraz z fundamentem skrzyniowym. Potwierdza to opinia Wojewódzkiego Biura ...., z której wynika, iż ww. mur oporowy znajduje się na działce nr 191/5. W stosunku m.in. do ww. działki prezydent miasta wydał w dniu 23 marca 2012 r. decyzję w sprawie zatwierdzenia projektu budowlanego i udzielenia pozwolenia na budowę ściany oporowej palisadowej wraz z fundamentem skrzyniowym.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, za budowlę uznaje się konstrukcję oporową, za którą należy uznać ww. ścianę oporową palisadową wraz z fundamentem skrzyniowym. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego ww. działka położona jest w strefie U33/KD83/D - teren zabudowy usługowej, ulica główna projektowana tzw. droga, zbiornik retencyjny przeciwpowodziowy wraz z elementami współpracującymi. Wartość ww. nieruchomości zgodnie z ww. zaktualizowanym operatem wynosi: 476.819 zł (w tym grunt: 251,062 zł i ww. budowla 225.757 zł).


1.Województwo zamierza zbyć na rzecz gminy nieruchomość zabudowaną, oznaczoną jako działka nr 302, w drodze zamiany.

W zakresie przedmiotowej nieruchomości Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy wydał w dniu 14 czerwca 2012 r. interpretację indywidualną (ITPP2/443-472/12/AP) dotyczącą zwolnienia od VAT przy zbyciu ww. nieruchomości w formie aportu lub sprzedaży.


2.Województwo zamierza zbyć na rzecz gminy nieruchomość zabudowaną, oznaczoną jako działka nr 191/5, w drodze zamiany.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy zbycie w drodze zamiany ww. nieruchomości zabudowanej (działka nr 302) jest zwolnione z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?
  2. Czy zbycie w drodze zamiany ww. nieruchomości zabudowanej (działka nr 191/5) jest zwolnione z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Województwa dostawa, tj. przeniesienie na rzecz gminy w drodze zamiany ww. nieruchomości będzie zwolniona z VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzenia towarami jak właściciel.

Przez towary, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Natomiast przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumieć należy m.in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Województwo wskazało, że z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy - nie jest warunkiem, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także, np. przeniesione prawo własności nieruchomości. W sytuacji, gdy przedmiotem zamiany są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu VAT.

Z kolei w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjęte zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 pod warunkiem, że w stosunku do obiektu nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tego obiektu.

Wobec powyższego - zdaniem Województwa - ww. dostawa budynku położonego na działce nr 302 oraz budowli położonej na działce nr 191/5 jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

W stosunku do nieruchomości, mających być przedmiotem zamiany, nie przysługiwało Województwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również w trakcie użytkowania ww. budynku i budowli nie wykonywano remontów ulepszających, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej, w stosunku do których Województwo miałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z kolei zgodnie z art. 29 ust. 5 ww. ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. W świetle tego przepisu przy zamianie budynków i budowli, grunt na którym są one posadowione dzieli byt prawny budynków i budowli w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione. Biorąc pod uwagę fakt, że dostawa ww. budynku i budowli jest zwolniona z VAT, dostawa działek nr 302 i 191/5 jest również zwolniona z VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tut. organ wskazuje, że powołany przez Województwo art. 2 pkt 6 ustawy od dnia 1 stycznia 2011 r. uzyskał następujące brzmienie: „Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii”. Powołanie przez Województwo poprzedniego brzmienia tego przepisu, pozostaje jednak bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.

Wskazać należy, że analiza przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym niniejszej interpretacji udzielono przy założeniu, że obiekty budowlane, o których mowa we wniosku, będą stanowić budynki i budowle w rozumieniu ww. ustawy Prawo budowlane.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj