Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-472/12/AP
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-472/12/AP
Data
2012.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
aport
nieruchomości
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości zabudowanej w formie aportu lub sprzedaży.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 kwietnia 2012 r. (data wpływu 20 kwietnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości zabudowanej w formie aportu lub sprzedaży - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości zabudowanej w formie aportu lub sprzedaży.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej, oznaczonej jako działka nr 302, o pow. 0,0765 ha. Prawo własności przedmiotowej nieruchomości nabyło z dniem 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa (przed tą datą właścicielem nieruchomości był Skarb Państwa), co zostało potwierdzone decyzją Wojewody z dnia 30 marca 2000 r. Ww. decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji i wobec tego stanowiła podstawę wpisu prawa własności nieruchomości na rzecz Województwa w księdze wieczystej. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonymi przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 20 czerwca 2011 r., ww. działka zabudowana jest budynkiem o pow. 1.049,29 m2. Na nieruchomości znajdują się następujące sieci uzbrojenia: kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, wodociąg, energia elektryczna, gazociąg. Wartość nieruchomości, zgodnie z operatem szacunkowym, wynosi 5.981.000,00 zł, w tym: grunt - 2.226.000,00 zł, budynek - 3.755.000,00 zł. Do 19 stycznia 2004 r. przedmiotową nieruchomością „władał” SP ZOZ Szpital Specjalistyczny, a następnie została przejęta do zasobu Województwa. W okresie od 19 stycznia 2004 r. do 4 lutego 2008 r. Województwo nie poniosło żadnych wydatków na ulepszenie nieruchomości, ani też nieruchomość w tym okresie nie była przedmiotem najmu, dzierżawy, leasingu lub innej czynności o podobnym charakterze. W dniu 4 lutego 2008 r. nieruchomość została użyczona Zakonowi, z przeznaczeniem na utworzenie centrum „D.”, na okres do dnia 4 lutego 2018 r. Zgodnie z umową użyczenia, Zakon ponosi wszelkie koszty wynikające z korzystania z przedmiotu użyczenia. Zgodnie z oświadczeniem Przeora Zakonu z dnia 29 marca 2012 r., od dnia zawarcia umowy użyczenia (4 lutego 2008 r.) dokonano drobnych napraw związanych z utrzymaniem nieruchomości, jak na przykład: bieżące remonty, konserwacja dachu, konserwacja instalacji wodno-kanalizacyjnej, itp. Od ww. daty nieruchomość nie stanowiła przedmiotu najmu, dzierżawy, leasingu, ani żadnej innej formy wynajmu. Budynek nie był wykorzystywany przez Zakon do czynności opodatkowanych.

W ww. operacie rzeczoznawca majątkowy wskazał, że aktualny użytkownik dokonał w okresie ostatnich dwóch lat prace budowlane wymagające podania wielkości nakładów w związku z art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz art. 31 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości. Łączna wartość ulepszeń wynosi 83.200,00 zł, co oznacza, że nakłady dokonane przez Zakon polepszyły stan całego obiektu o 2,21%. W dniu 27 marca 2012 r. Województwo zaproponowało Zakonowi rozwiązanie umowy za porozumieniem stron z dniem 18 czerwca 2012 r.

Zgodnie z planem zagospodarowania przestrzennego, teren obejmujący przedmiotową nieruchomość znajduje się w strefie oznaczonej 023-31- zabudowa mieszkaniowo-usługowa zawierająca wybrane strefy mieszkaniowe: 21, 22 lub 23 i usługowe: 33 i 34.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wniesienie aportem do spółki ww. nieruchomości zabudowanej jest zwolnione od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...
  2. Czy sprzedaż ww. nieruchomości zabudowanej jest zwolniona od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa tj. wniesienie nieruchomości aportem do spółki, jak i jej sprzedaż, będzie zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Po powołaniu treści przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 2 pkt 6, art. 2 pkt 22, art. 43 ust. 1 pkt 10a i art. 29 ust. 5 ww. ustawy, Województwo stwierdziło, że w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek, jest to odpłatność za dostawę towarów, przy czym może ona przybierać różne formy - nie jest warunkiem, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością są więc także np. udziały spółki. W sytuacji, gdy przedmiotem aportu są towary i czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel, ma miejsce odpłatna dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu. W ocenie Województwa, zarówno sprzedaż nieruchomości, o której mowa we wniosku, jak i jej wniesienie aportem do spółki, jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy. Wskazało, że w stosunku do tej nieruchomości nie przysługiwało Województwu prawo do odliczenia podatku naliczonego, a w trakcie użytkowania budynku nie wykonywano remontów ulepszających, stanowiących co najmniej 30% wartości początkowej, w stosunku do których miałoby prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Podniosło, że w świetle przepisu art. 29 ust. 5 ustawy, grunt na którym są posadowione budynki dzieli ich byt prawny w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków i budowli trwale z gruntem związanych. Stwierdziło, że jeżeli dostawa budynków i budowli korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym one są posadowione, zatem biorąc pod uwagę fakt, iż dostawa przedmiotowego budynku jest zwolniona od podatku, dostawa gruntu działki nr 302 również podlega zwolnieniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według definicji zawartej w punkcie 22 powyższego artykułu, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Wniesienie wkładu niepieniężnego – aportu rzeczowego, do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotowymi towarami jak właściciel.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.


Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Z powyższego przepisu wynika, że aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku (budowli) lub jego części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie ma miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany budynek (obiekt) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem lub dzierżawę, bowiem zarówno sprzedaż, jak i najem (dzierżawa) stanowią czynności podlegające opodatkowaniu.


Stosownie do art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:


  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.


Ustęp 11 powyższego artykułu stanowi, że oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:


  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.


Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (ust. 7a ww. artykułu).

Artykuł 29 ust. 5 ustawy stanowi, że w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Województwo jest właścicielem nieruchomości gruntowej zabudowanej, oznaczonej jako działka nr 302 o pow. 0,0765 ha, której prawo własności nabyło z dniem 1 stycznia 1999 r. z mocy prawa, decyzją Wojewody. Zgodnie z operatem szacunkowym sporządzonym przez rzeczoznawcę majątkowego na dzień 20 czerwca 2011 r., ww. działka zabudowana jest budynkiem o pow. 1.049,29 m2. Na nieruchomości znajdują się następujące sieci uzbrojenia: kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, wodociąg, energia elektryczna, gazociąg. Wartość nieruchomości, zgodnie z operatem szacunkowym, wynosi 5.981.000,00 zł, w tym: grunt - 2.226.000,00 zł, budynek - 3.755.000,00 zł. Do 19 stycznia 2004 r. przedmiotową nieruchomością „władał” SP ZOZ Szpital Specjalistyczny, a następnie nieruchomość została przejęta do zasobu Województwa. W okresie od 19 stycznia 2004 r. do 4 lutego 2008 r. Województwo nie poniosło żadnych wydatków na ulepszenie nieruchomości, ani też nieruchomość w tym okresie nie była przedmiotem najmu, dzierżawy, leasingu lub innej czynności o podobnym charakterze. W dniu 4 lutego 2008 r. nieruchomość została użyczona Zakonowi, na okres do dnia 4 lutego 2018 r. Zgodnie z umową użyczenia Zakon ponosi wszelkie koszty wynikające z korzystania z przedmiotu użyczenia. Od dnia zawarcia umowy użyczenia, Zakon dokonał drobnych napraw związanych z utrzymaniem nieruchomości, jak na przykład: bieżące remonty, konserwacja dachu, konserwacja instalacji wodno-kanalizacyjnej, itp. Budynek nie był wykorzystywany przez Zakon do czynności opodatkowanych. W ww. operacie rzeczoznawca majątkowy wskazał, że łączna wartość ulepszeń wynosi 83.200,00 zł, co oznacza, że nakłady dokonane przez Zakon polepszyły stan całego obiektu o 2,21%. Od ww. daty nieruchomość nie stanowiła przedmiotu najmu, dzierżawy, leasingu, ani żadnej innej formy wynajmu. Według planu zagospodarowania przestrzennego, teren obejmujący przedmiotową nieruchomość znajduje się w strefie oznaczonej 023-31- zabudowa mieszkaniowo-usługowa zawierająca wybrane strefy mieszkaniowe: 21, 22 lub 23 i usługowe: 33 i 34.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że dostawa przedmiotowego budynku (w formie aportu lub sprzedaży) będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy, gdyż treść wniosku wskazuje, że ww. budynek nie był przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej czynności o podobnym charakterze. Zatem dostawa ta nie będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednakże będzie podlegała zwolnieniu na podstawie ust. 1 pkt 10a tego artykułu, ponieważ przy nabyciu budynku (z mocy prawa) Województwu nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego i nie ponosiło żadnych wydatków na ulepszenie.

W konsekwencji, uwzględniając treść art. 29 ust. 5 ustawy, dostawa gruntu, na którym posadowiony jest ww. budynek, również będzie podlegała zwolnieniu od podatku.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj