Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-570/11-4/MM
z 9 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-570/11-4/MM
Data
2012.03.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
budowa
energia elektryczna
infrastruktura techniczna
koszty pośrednie
koszty uzyskania przychodów
potrącalność kosztów
przebudowa
przekazanie nieodpłatne
przyłącze
przyłączenie do sieci
sieć


Istota interpretacji
Czy Spółka postąpiła prawidłowo nie uznając za koszty uzyskania przychodów wartości netto nieodpłatnie przekazanej sieci elektroenergetycznej?



Wniosek ORD-IN 441 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2011 r. (data wpływu 05 grudnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem w dniu 05 marca 2012 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W latach 2010-2011 Spółka (Inwestor) zrealizowała inwestycję polegającą na budowie hotelu, w tym dokonano przebudowy istniejącej infrastruktury elektroenergetycznej, będącej własnością A Sp. z o.o. Infrastruktura była budowana przez Spółkę zarówno na działkach gruntu należących do Niej, jak i należących do dostawcy energetycznego.

W dniu 07 lipca 2011 r. Spółka zawarła z operatorem umowę, której przedmiotem była realizacja i finansowanie przebudowy ww. infrastruktury. W ramach przedmiotowej umowy nastąpiła likwidacja infrastruktury elektroenergetycznej, tj.:

  1. kabli na odcinku pomiędzy stacjami transformatorowymi,
  2. stacji transformatorowej,
  3. sieci niskiego napięcia istniejących linii kablowych,

zlokalizowanej na nieruchomościach gruntowych, a będącej w kolizji w związku z planowanym zagospodarowaniem nieruchomości gruntowej - budowa hotelu.

Z postanowień zawartej umowy wynikało, iż zastąpienie dotychczasowych urządzeń infrastruktury elektroenergetycznej wynika z konieczności likwidacji kolizji, a powstałe w wyniku tego elementy infrastruktury są analogiczne funkcjonalnie do likwidowanych. Likwidacja kolizji istniejącej infrastruktury, o której mowa wyżej, wynikała z potrzeb zgłoszonych przez Inwestora (Spółkę). Strony umowy zgodnie oświadczyły, że po żadnej ze stron umowy nie występuje uzyskanie korzyści majątkowej bez podstawy prawnej, kosztem drugiej strony (bezpodstawne wzbogacenie). Ponadto z postanowień umowy wynikało, iż Inwestor zobowiązuje się wykonać przedmiot umowy na własny koszt zgodnie z pozwoleniem na budowę, zatwierdzoną dokumentacją techniczną, obowiązującymi przepisami, normami, zasadami współczesnej wiedzy technicznej oraz przepisami Prawa Budowlanego

Wydatki dokumentujące poniesione nakłady inwestycyjne były gromadzone na koncie 083 „środki trwałe w budowie”. Protokół przekazania - przejęcia środka trwałego został sporządzony w dniu 12 września 2011 r. Następnie w dniu 17 września br. Spółka wystawiła wewnętrzną fakturę VAT, którą udokumentowała nieodpłatne przekazanie ww. sieci.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Spółka postąpiła prawidłowo nie uznając za koszty uzyskania przychodów wartości netto nieodpłatnie przekazanej sieci elektroenergetycznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki poniesione na nieodpłatnie przekazaną sieć elektroenergetyczną stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym Spółka postąpiła nieprawidłowo, nie uznając za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wybudowanie ww. sieci.

Definicję kosztów uzyskania przychodów zawarto w art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W myśl tego przepisu, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Kosztami uzyskania przychodów będą zatem takie koszty, które spełniają łącznie następujące warunki:

  • zostały poniesione przez podatnika,
  • pozostają w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • ich poniesienie miało na celu uzyskanie przychodów lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów,
  • nie zostały wyłączone z kategorii kosztów podatkowych mocą art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zdaniem Spółki, wybudowanie i przekazanie sieci elektroenergetycznej na terenie budowanego hotelu miało na celu uzyskanie możliwości poboru energii i tym samym funkcjonowanie budynku hotelowego. Przekazanie nastąpiło zatem na cele związane z prowadzonym przedsiębiorstwem Spółki.

W związku z tym, poniesione wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu w dacie przekazania wybudowanej sieci na stan zakładu energetycznego, tj. w dniu 12 września 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Konstrukcja przepisu dotyczącego kosztów uzyskania przychodów daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (nie wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Tak więc, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.

Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo – skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Przez koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami należy rozumieć te koszty, których poniesienie wpływa bezpośrednio na uzyskanie przychodu z danego źródła. Są to więc wszelkie koszty, których poniesienie jest niezbędne, aby określone źródło przychodów przyniosło konkretne przychody. Aby uznać dany wydatek za koszt uzyskania przychodów nie jest konieczne w każdym przypadku wykazanie między nim a przychodem bezpośredniego związku. Należy zaznaczyć, że kosztami uzyskania przychodów są wszystkie wydatki poniesione w celu uzyskania przychodów, w tym również w celu zachowania i zabezpieczenia źródła przychodów, tak aby to źródło przynosiło przychody także w przyszłości. Wobec powyższego, kosztami będą również koszty pośrednie związane z uzyskiwanymi przychodami, jeżeli zostanie wykazane, że zostały w sposób racjonalny poniesione w celu uzyskania przychodów (w tym dla zagwarantowania funkcjonowania źródła przychodów), nawet wówczas gdyby z obiektywnych powodów przychód nie został osiągnięty.

Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo –skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu – każdorazowo spoczywa na podatniku.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż w dniu 07 lipca 2011 r. Spółka zawarła umowę z A Sp. z o.o., której przedmiotem była realizacja i finansowanie przebudowy infrastruktury elektroenergetycznej, będącej w kolizji w związku z planowanym zagospodarowaniem przez Spółkę nieruchomości gruntowej, tj. budową hotelu. Likwidacja ww. kolizji wynikała z potrzeb zgłoszonych przez Spółkę.

Z postanowień umowy wynikało m.in., iż Spółka zobowiązuje się wykonać przedmiot umowy na własny koszt zgodnie z pozwoleniem na budowę, zatwierdzoną dokumentacją techniczną, obowiązującymi przepisami, normami, zasadami współczesnej wiedzy technicznej oraz przepisami Prawa Budowlanego. Spółka wskazała ponadto, iż protokół przekazania - przejęcia środka trwałego został sporządzony w dniu 12 września 2011 r.

Regulacje dotyczące wykonania przyłączy energii zawarte są w ustawie z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 ze zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii jest obowiązane do zawarcia umowy o przyłączenie do sieci z podmiotami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, na zasadzie równoprawnego traktowania, jeżeli istnieją techniczne i ekonomiczne warunki przyłączenia do sieci i dostarczania tych paliw lub energii, a żądający zawarcia umowy spełnia warunki przyłączenia do sieci i odbioru (…).

Przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją paliw gazowych lub energii jest obowiązane zapewnić realizację i finansowanie budowy i rozbudowy sieci, w tym na potrzeby przyłączania podmiotów ubiegających się o przyłączenie (…) - art. 7 ust. 5 tej ustawy.

Niewątpliwie, wydatki poniesione przez Spółkę na wybudowanie sieci elektroenergetycznej na terenie budowanego hotelu, związane z możliwością poboru energii a tym samym funkcjonowaniem budynku hotelowego, która następnie została nieodpłatnie przekazana w zamian za pobór energii stanowią koszty uzyskania przychodów.

Zapewnienie Spółce możliwości poboru energii jest niezbędnym warunkiem umożliwiającym funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Poniesienie wydatków na wybudowanie sieci elektroenergetycznej jest działaniem niezbędnym w prowadzonej działalności gospodarczej Spółki, zapewniającym prawidłowe funkcjonowanie hotelu. Zatem, pomiędzy przychodami Spółki, a wydatkami na wybudowanie sieci elektroenergetycznej na terenie budowanego hotelu mające na celu uzyskanie możliwości poboru energii i tym samym funkcjonowanie budynku hotelowego, istnieje związek przyczynowo - skutkowy.

Wydatki poczynione na wybudowanie przedmiotowej sieci elektroenergetycznej związanej z możliwością poboru energii, która następnie jest przekazywana podmiotowi świadczącemu usługi w ww. zakresie należy kwalifikować do kosztów „pośrednich”, gdyż nie mają one bezpośredniego odzwierciedlenia w uzyskanych przychodach, ale ich poniesienie jest warunkiem ich uzyskania.

Stosownie do art. 15 ust. 4d ww. ustawy, koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą.

Jak stanowi art. 15 ust. 4e ww. ustawy, za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4f-4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano) na podstawie otrzymanej faktury (rachunku), albo dzień, na który ujęto koszt na podstawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.

A zatem, stosownie do art. 15 ust. 4d i ust. 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotowe koszty ponoszone przez Spółkę winny być potrącalne w dacie poniesienia, czyli w dacie przekazania nakładów odpowiednim podmiotom w zamian za dostawę bądź odbiór mediów.

Mając na uwadze powyższe, wydatki poniesione na nieodpłatnie przekazaną sieć elektroenergetyczną stanowią koszty uzyskania przychodów w dacie ich poniesienia, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób prawnych, tym samym Spółka postąpiła nieprawidłowo, nie uznając za koszty uzyskania przychodów wydatków poniesionych na wybudowanie ww. sieci.

Reasumując powyższe, wydatki poniesione przez Spółkę na nieodpłatnie przekazaną sieć elektroenergetyczną stanowią pośrednie koszty uzyskania przychodów i są potrącalne w dacie ich poniesienia stosownie do art. 15 ust. 1 w zw. z art. 15 ust. 4d i 4e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, tj. w dacie przekazania wybudowanej sieci na stan zakładu energetycznego, czyli w dniu 12 września 2011 r.

W tym miejscu należy dodać, że w przypadku gdy dochodzi do nieodpłatnego zbycia infrastruktury technicznej na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego, nie ma podstaw do przyjęcia, że będzie to darowizna. Przekazanie infrastruktury nie ma bowiem na celu obdarowania kogokolwiek, ale jest niezbędne dla uzyskania dostępu do mediów i korzystania ze świadczeń przez podmiot, który dokonuje przekazania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj