Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-109/13/JS
z 8 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 04 stycznia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura 07 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, według jakiej metody należy przyporządkować Wnioskodawcy pozostałe do wykorzystania limity pomocy publicznej w formie zwolnień podatkowych wynikające z zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 stycznia 2013 r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, według jakiej metody należy przyporządkować Wnioskodawcy pozostałe do wykorzystania limity pomocy publicznej w formie zwolnień podatkowych wynikające z zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

U sp. z o.o. w organizacji (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka Nowo Zawiązana”) powstała w ramach trwającej procedury podziału przez wydzielenie spółki P sp. z o.o. (dalej: „Spółka Dzielona”). Wnioskodawca powstał z chwilą podjęcia uchwały o podziale Spółki Dzielonej w trybie art. 541 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2000 r., Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej: „KSH”). W przypadku podziału przez wydzielenie, o którym mowa w art. 529 § 1 pkt 4 KSH, zawiązanie nowej spółki następuje z chwilą podjęcia uchwały działowej przez zgromadzenie wspólników lub walne zgromadzenie spółki dzielonej. Od tego momentu istnieje nowa spółka z o.o. w organizacji (art. 161 § 11 i art. 163 pkt 1 w zw. z art. 497 § 1 KSH). W wyniku podjęcia wspomnianej uchwały zostaje zawarta umowa spółki, z tym jednak, że nie na zasadach ogólnych (tj. od podstaw), ale w sposób szczególny, tj. w wyniku podziału spółki kapitałowej przez podjęcie uchwały działowej (patrz: Sołtysiński, Szumański, Kodeks spółek handlowych. Łączenie, podział i przekształcanie spółek. Przepisy karne. Komentarz. Tom IV; podobnie: A. Kidyba, Kodeks spółek handlowych. Komentarz).

Wnioskodawca powstał w ww. trybie w związku z podjęciem w dniu 15 listopada 2012 r. uchwały o podziale Spółki Dzielonej. Podział Spółki Dzielonej zostanie dokonany z dniem jego wpisu do rejestru sądowego - z tym dniem również Wnioskodawca utraci status spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w organizacji i stanie się spółką z ograniczoną odpowiedzialnością. Na dzień składania niniejszego wniosku o interpretację indywidualną nie został złożony do sądu rejestrowego wniosek o rejestrację podziału Spółki Dzielonej oraz nie został określony termin, w którym ma zakończyć się procedura podziału Spółki Dzielonej i podział ma zostać zarejestrowany (podział jest uzależniony od spełnienia się dodatkowych warunków).

Spółka Dzielona prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE"). Udziałowcami Spółki Dzielonej są: X spółka kapitałowa z siedzibą w Niemczech (dalej: „Udziałowiec I") oraz Y spółka kapitałowa z siedzibą na Malcie (dalej: „Udziałowiec II"). Udziałowiec I posiada 6237 udziałów Spółki Dzielonej o łącznej wartości nominalnej 3.118.500 zł, a Udziałowiec II posiada 6.800 udziałów Spółki Dzielonej o łącznej wartości nominalnej 3.400.000 zł. Kapitał zakładowy Spółki Dzielonej wynosi zatem obecnie 6.518.500 zł.

W dniu 11 stycznia 2011 r. Spółka Dzielona przejęła spółkę A sp. z o.o. (dalej: „A”) w drodze połączenia w trybie art. 492 § 1 pkt 1 KSH. Przed połączeniem A prowadziła działalność gospodarczą w zakresie produkcji felg aluminiowych do pierwszego montażu na rzecz producentów samochodów. Z kolei Spółka Dzielona przed połączeniem z A prowadziła działalność w zakresie produkcji felg aluminiowych wtórnego wyposażenia dla klientów indywidualnych. W momencie połączenia, zarówno Spółka Dzielona jak i A, byli dużymi przedsiębiorcami w rozumieniu odpowiednich przepisów unijnych oraz prowadzili działalność gospodarczą wyłącznie na terenie SSE.

Przed połączeniem A prowadziła działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia z dnia 16 kwietnia 1998 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: „Zezwolenie I”) oraz na podstawie Zezwolenia z dnia 01 sierpnia 2000 r. na prowadzenie działalności na terenie SSE (dalej „Zezwolenie II”).

Przed przejęciem A, Spółka Dzielona prowadziła działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia z dnia 03 października 2000 roku na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: „Zezwolenie III”) oraz na podstawie Zezwolenia z dnia 12 grudnia 2007 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: „Zezwolenie IV”).

Połączenie z dnia 11 stycznia 2011 r. miało na celu wykorzystanie efektu synergii i usprawnienie prowadzenia działalności gospodarczej.

Przed połączeniem. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 września 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-819/10/SD), że Spółka Dzielona, w rezultacie połączenia, będzie mogła korzystać ze zwolnienia podatkowego opisanego w art. 17 ust. 1 pkt 43 (winno być: 34) ustawy CIT w oparciu o posiadane przez siebie zezwolenia (tj. Zezwolenie III i Zezwolenie IV) oraz o przejęte w ramach połączenia dwa zezwolenia wydane dla A (tj. Zezwolenie I i Zezwolenie II).

Po połączeniu z A, Spółka Dzielona uzyskała kolejne Zezwolenie z dnia 13 stycznia 2011 r. na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (dalej: „Zezwolenie V”) - w ramach Zezwolenia V zrealizowana została inwestycja w postaci lakierni, która jest wykorzystywana do działalności w zakresie XYZ (patrz poniżej).

W związku z tym, aktualnie Spółka Dzielona prowadzi działalność gospodarczą na podstawie pięciu ważnych zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej w SSE (tj. na podstawie Zezwolenia I, Zezwolenia II, Zezwolenia III, Zezwolenia IV i Zezwolenia V).

Działalność Spółki Dzielonej jest podzielona na dwa obszary biznesowe odpowiadające działalności A i Spółki Dzielonej przed połączeniem obu spółek, tj. obszar XY obejmujący produkcję felg aluminiowych wtórnego wyposażenia dla klientów indywidualnych (przed połączeniem z A jedyna działalność Spółki Dzielonej) oraz obszar XYZ obejmujący produkcję felg aluminiowych do pierwszego montażu na rzecz producentów samochodów (dawniej w A).

Aktualnie, w związku ze zmianą strategicznych planów grupy kapitałowej, do której należy Spółka Dzielona (m.in. planowane pozyskanie inwestora zewnętrznego dla działalności XYZ prowadzonej przed połączeniem przez A), planowany jest podział Spółki Dzielonej. Podział będzie przeprowadzony w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, tj. w trybie podziału przez wydzielenie.

Wynikające z treści zezwoleń oraz odpowiednich przepisów wymogi dotyczące utrzymania zatrudnienia, utrzymania własności składników majątku oraz utrzymania inwestycji w regionie, od których uzależniona jest możliwość korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego, zostały już spełnione w odniesieniu do Zezwolenia I, Zezwolenia II i Zezwolenia III. W przypadku Zezwolenia IV, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest utrzymanie tzw. trwałości inwestycji do 30 czerwca 2014 r. W przypadku Zezwolenia V, warunkiem korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego jest utrzymanie trwałości inwestycji do 30 września 2022 r.

Przed połączeniem, zarówno A jak i Spółka Dzielona, korzystały ze zwolnień podatkowych w ramach limitów pomocy publicznej przysługujących im na podstawie posiadanych przez poszczególne spółki zezwoleń. Po połączeniu, Spółka Dzielona wykorzystuje zwolnienia podatkowe w ramach jednego limitu pomocy publicznej, będącego sumą limitów pomocy publicznej wynikających ze wszystkich posiadanych wówczas przez Spółkę Dzieloną zezwoleń (tj. Zezwoleń I, II, III, IV, V). Niemniej jednak, Spółka Dzielona jest w stanie przyporządkować (na podstawie prowadzonych ewidencji) określone części dochodu zwolnionego od opodatkowania w latach ubiegłych do poszczególnych zezwoleń.

W ramach podziału na Wnioskodawcę (Spółkę Nowo Zawiązaną) przeniesiony zostanie obszar biznesowy XY, należący przed połączeniem z A do Spółki Dzielonej. Jednocześnie, obszar biznesowy XYZ (tj. zespół składników majątkowych przeznaczony do realizacji zadań gospodarczych w ramach tego obszaru biznesowego) pozostanie w Spółce Dzielonej.

Zgodnie z planem podziału Spółki Dzielonej, składniki majątkowe, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poczynione na podstawie Zezwolenia III i Zezwolenia IV, jak i same Zezwolenie III i Zezwolenie IV zostaną w ramach podziału przeniesione na Wnioskodawcę. Z kolei pozostałe Zezwolenia (I, II i V) oraz składniki majątkowe, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poczynione na podstawie Zezwolenia I, Zezwolenia II i Zezwolenia V pozostaną w majątku Spółki Dzielonej.

Obszary biznesowe XY i XYZ są w istocie niezależne od siebie, jeżeli chodzi o klientów, materiały, produkty i personel. Produkcja na rzecz XY i XYZ odbywa się w dwóch odrębnych zakładach znajdujących się w różnych lokalizacjach (naprzeciw siebie przy tej samej ulicy). Obydwa obszary biznesowe posiadają odrębny budżet na poziomie rachunkowości zarządczej oraz prowadzą odrębną rachunkowość zarządczą (Spółka Dzielona przyporządkowuje przychody i koszty oraz zobowiązania i należności do poszczególnych obszarów biznesowych i określa wyniki finansowe generowane odpowiednio przez obszar XYZ i XY).

Składniki majątkowe, które przypadną Spółce Dzielonej oraz Wnioskodawcy w związku z podziałem stanowią odrębne zespoły składników materialnych i niematerialnych wykorzystywanych do prowadzenia działalności w zakresie odpowiednio obszarów XYZ oraz XY.

Po podziale w Spółce Dzielonej pozostaną w szczególności:

  • środki trwałe, w tym nieruchomości, służące do prowadzenia działalności w zakresie XYZ,
  • zapasy służące do prowadzenia działalności w zakresie XYZ,
  • prawa i obowiązki z umów z klientami związane z działalnością XYZ,
  • prawa i obowiązki z umów dotyczące dostaw i usług, które pozwolą Spółce Dzielonej na dalsze prowadzenie działalności XYZ,
  • umowy ubezpieczenia związane z częścią przedsiębiorstwa pozostającą w Spółce Dzielonej,
  • umowy leasingu i kredytu związane z częścią przedsiębiorstwa pozostającą w Spółce Dzielonej,
  • prawa majątkowe i inne wartości niematerialne niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie XYZ (np. licencje),
  • należności związane z działalnością XYZ,
  • zobowiązania związane z działalnością XYZ,
  • środki pieniężne,
  • pracownicy,
  • koncesje i decyzje administracyjne związane z działalnością XYZ (np. zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obszaru XYZ na terenie specjalnej strefy ekonomicznej).

W ramach podziału Wnioskodawca przejmie w szczególności:

  • środki trwałe, w tym nieruchomości, służące do prowadzenia działalności w zakresie XY,
  • zapasy służące do prowadzenia działalności w zakresie XY,
  • prawa i obowiązki z umów z klientami związane z działalnością XY,
  • prawa i obowiązki z umów dotyczących dostaw i usług, które pozwolą Wnioskodawcy na prowadzenie działalności XY,
  • umowy ubezpieczenia związane z częścią przedsiębiorstwa wydzielaną do Wnioskodawcy,
  • umowy leasingu i kredytu związane z częścią przedsiębiorstwa wydzielaną do Wnioskodawcy,
  • prawa majątkowe i inne wartości niematerialne niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie XY (np. licencje),
  • należności związane z działalnością XY,
  • zobowiązania związane z działalnością XY,
  • środki pieniężne,
  • pracowników (przejście zakładu pracy w trybie art. 231 Kodeksu pracy),
  • koncesje i decyzje administracyjne związane z działalnością XY (np. zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obszaru XY na terenie specjalnej strefy ekonomicznej).

W związku z powyższym, zespoły składników materialnych i niematerialnych, które po podziale przypadną Spółce Dzielonej (zespół składników przeznaczony do realizacji zadań gospodarczych w ramach obszaru biznesowego XYZ) oraz Wnioskodawcy (zespół składników przeznaczony do realizacji zadań gospodarczych w ramach obszaru biznesowego XY), mogą stanowić niezależne przedsiębiorstwa samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, tj. w przypadku Spółki Dzielonej produkcję felg aluminiowych do pierwszego montażu na rzecz producentów samochodów, a w przypadku Wnioskodawcy produkcję felg aluminiowych wtórnego wyposażenia dla klientów indywidualnych. W szczególności, zarówno Spółka Dzielona, jak i Wnioskodawca będą prowadzić dalszą działalność gospodarczą w swoich obszarach biznesowych (odpowiednio XYZ I XY) niezwłocznie po podziale Spółki Dzielonej (tj. podział nie wpłynie na cykl produkcyjny w obszarach XYZ i XY).

W opinii Wnioskodawcy, zarówno zespół składników majątkowych pozostających w Spółce Dzielonej, jak i zespół składników majątkowych przenoszonych na Spółkę Nowo Zawiązaną, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP") w rozumieniu przepisów ustawy o CIT oraz ustawy o VAT.

W związku z podziałem Spółki Dzielonej i przypisaniem w planie podziału do Spółki Nowo Zawiązanej Zezwolenia III i IV, na Spółkę Nowo Zawiązaną zostanie przeniesiony również odpowiedni limit pomocy publicznej do wykorzystania w formie zwolnienia podatkowego.

W związku z podziałem kapitał zakładowy Spółki Nowo Zawiązanej będzie wynosić 3.400.000 zł (trzy miliony czterysta tysięcy złotych). Kwota ta będzie mieć pokrycie w wartości ZCP Spółki Dzielonej przenoszonej w ramach podziału do Spółki Nowo Zawiązanej - wartość bilansowa tej ZCP ustalono w planie podziału na kwotę 344.443.797 zł (trzysta czterdzieści cztery miliony czterysta czterdzieści trzy tysiące siedemset dziewięćdziesiąt siedem złotych). Kapitał zakładowy Spółki Nowo Zawiązanej będzie się dzielić się na 6.800 równych i niepodzielnych udziałów o wartości nominalnej 500 PLN (pięćset złotych) każdy.

Po podziale nastąpi rozdzielenie udziałowców, w wyniku czego Udziałowiec I będzie jedynym udziałowcem Spółki Dzielonej, a Udziałowiec II, jedynym udziałowcem Spółki Nowo Zawiązanej. Udziały w Spółce Nowo Zawiązanej zostaną zatem przyznane tylko Udziałowcowi II - nastąpi to w dniu dokonania podziału Spółki Dzielonej (wydzielenia części jej majątku), którym będzie dzień wpisania Spółki Nowo Zawiązanej do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego, zgodnie z postanowieniami art. 530 § 2 i art. 531 § 5 KSH.

Podział zostanie przeprowadzony wraz z obniżeniem kapitału zakładowego Spółki Dzielonej o kwotę 3.400.000 zł. Obniżenie spowoduje umorzenie wszystkich 6.800 udziałów Udziałowca II w kapitale zakładowym Spółki Dzielonej.

Parytet przydziału udziałów został ustalony w oparciu o wartość majątku Spółki Dzielonej (według wartości księgowej poszczególnych składników tego majątku na dzień 31 sierpnia 2012 r.) a w szczególności wartość wydzielanej części majątku Spółki Dzielonej ustaloną dla celów podziału, zgodnie z art. 534 § 2 pkt 3 KSH. Stosunek wartości księgowych zorganizowanych części przedsiębiorstwa, które po podziale będą się znajdować odpowiednio w Spółce Dzielonej i w Spółce Nowo Zawiązanej (ok. 48% do ok. 52%), będzie zatem odpowiadać aktualnemu stosunkowi wartości nominalnych udziałów Udziałowca I (ok. 48%) i Udziałowca II (ok. 52 %) w kapitale zakładowym Spółki Dzielonej.

W związku z podziałem Spółki Dzielonej, żadnemu z aktualnych Udziałowców Spółki Dzielonej nie zostaną przyznane dopłaty, o których mowa w art. 529 § 3 KSH.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Według jakiej metody należy przyporządkować Wnioskodawcy pozostałe do wykorzystania limity pomocy publicznej w formie zwolnień podatkowych wynikające z zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej? (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Wnioskodawcy, limit pomocy publicznej przysługujący Spółce Dzielonej na podstawie wszystkich zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE (Zezwolenia I V), który pozostał do wykorzystania w formie zwolnień podatkowych (obliczony na dzień poprzedzający podział Spółki Dzielonej), będzie po podziale przysługiwać Spółce Dzielonej i Spółce Nowo Zawiązanej, w częściach wynikających z przypisania Spółce Dzielonej i Spółce Nowo Zawiązanej składników majątku będących podstawą do ustalenia wysokości takiej pomocy publicznej.

W tym celu, w pierwszej kolejności zostanie obliczony limit dostępnej pomocy publicznej (po zdyskontowaniu) przysługującej Spółce Dzielonej na dzień poprzedzający podział Spółki Dzielonej. Następnie zostanie ustalona wartość wszystkich wydatków inwestycyjnych poniesionych przez Spółkę Dzieloną lub A na podstawie wszystkich zezwoleń na działalność w SSE (Zezwolenia I - V) wpływających na wysokość dostępnej pomocy publicznej - kwota ta zostanie zdyskontowana na dzień poprzedzający podział Spółki Dzielonej. Następnie z ww. wartości nakładów inwestycyjnych zostaną wyodrębnione wydatki poniesione na podstawie Zezwolenia III i Zezwolenia IV.

Udział wydatków inwestycyjnych poniesionych na podstawie Zezwoleń III i IV we wszystkich wydatkach inwestycyjnych poniesionych na podstawie wszystkich zezwoleń na działalność w SSE (wyrażony jako procent) będzie podstawą do obliczenia limitu pomocy publicznej w formie zezwoleń podatkowych, który zostanie alokowany do Spółki Nowo Zawiązanej.

Poniżej przedstawiamy ww. metodologię na hipotetycznym przykładzie liczbowym:

  • wartość pomocy publicznej pozostająca do wykorzystania (zdyskontowana na dzień poprzedzający podział) – 100
  • wysokość wydatków inwestycyjnych poniesionych na podstawie wszystkich zezwoleń na działalność w strefie (zdyskontowana na dzień poprzedzający podział) – 100
  • wysokość wydatków inwestycyjnych poniesionych na podstawie Zezwolenia III i IV (zdyskontowana na dzień poprzedzający podział) – 35
  • procent alokacji – 35%
  • wartość dostępnego limitu pomocy publicznej przypadająca w podziale Spółce Nowo Zawiązanej – 35.

Zgodnie z art. 93c Ordynacji podatkowej, osoby prawne przejmujące lub osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują, z dniem podziału lub z dniem wydzielenia, we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Na gruncie powyżej sformułowanej zasady, organy podatkowe uznają za właściwą metodę przypisania spółkom dzielonym i nowo zawiązanym (lub przejmującym w toku podziału), przysługujących w związku z zezwoleniami na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej limitów pomocy publicznej do wykorzystania w formie zwolnienia podatkowego, metodę polegającą na przypisaniu tych limitów w proporcji, w jakiej pozostają względem siebie wartości nabycia składników majątkowych stanowiących podstawę wyliczenia limitów pomocy publicznej, przypadające w planie podziału poszczególnym spółkom.

Pogląd taki wyrażono w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 26 listopada 2011 r. (sygn. IBPBI/2/423-1090/08/MO) oraz w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 27 kwietnia 2010 r. (sygn. IBPBI/2/423-124/09/MO).

W związku z powyższym, wynikające z zezwoleń (Zezwolenia I-V) na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE limity pomocy publicznej do wykorzystania w formie zwolnienia podatkowego (zdyskontowane na dzień poprzedzający podział), będą po podziale przysługiwały Wnioskodawcy w wysokości wynikającej z przypisania Wnioskodawcy całego przysługującego aktualnie Spółce Dzielonej limitu w proporcji, w jakiej pozostają względem siebie zdyskontowane na dzień poprzedzający podział wartości nabycia składników majątkowych stanowiących podstawę wyliczenia limitów pomocy publicznej, przypadające w planie podziału poszczególnym spółkom (tj. Spółce Dzielonej i Spółce Nowo Zawiązanej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.).

Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Przepisy wprowadzające zwolnienie z opodatkowania, będące odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, muszą być interpretowane zgodnie z ich literalnym brzmieniem. Mając na względzie powyższą zasadę należy stwierdzić, że na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca powstał w ramach trwającej procedury podziału spółki P. Podział przeprowadzono w trybie art. 529 § 1 pkt 4 KSH, tj. w trybie podziału przez wydzielenie. Na Wnioskodawcę, jako spółkę nowo zawiązaną, przeniesiony zostanie obszar biznesowy XY, należący przed połączeniem do spółki P (Spółki Dzielonej).

Zgodnie z planem podziału Spółki Dzielonej, składniki majątkowe, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poczynione na podstawie Zezwolenia III i Zezwolenia IV, jak i same Zezwolenie III i Zezwolenie IV zostaną w ramach podziału przeniesione na Wnioskodawcę. Z kolei pozostałe Zezwolenia (I, II i V) oraz składniki majątkowe, z którymi związane były wydatki inwestycyjne poczynione na podstawie Zezwolenia I, Zezwolenia II i Zezwolenia V pozostaną w majątku Spółki Dzielonej. Zarówno zespół składników majątkowych pozostających w Spółce Dzielonej, jak i zespół składników majątkowych przenoszonych na Spółkę Nowo Zawiązaną, będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP") w rozumieniu przepisów ustawy o CIT.

W tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, według jakiej metody należy przyporządkować Wnioskodawcy pozostałe do wykorzystania limity pomocy publicznej w formie zwolnień podatkowych wynikające z zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

Podział nakładów inwestycyjnych dających prawo do zwolnienia podatkowego będzie się wiązał z podziałem składników majątku. Podział wydatków stanowiących podstawę do określania limitu pomocy publicznej zostanie dokonany poprzez ich przypisanie do składników majątku przechodzących do nowej spółki oraz pozostających w spółce dzielonej. Limit, zarówno wykorzystany jak i maksymalny, zwolnienia będzie więc wynikał z planu podziału.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy oraz przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż wynikające z zezwoleń na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej limity pomocy publicznej do wykorzystania w formie zwolnienia podatkowego (zdyskontowane na dzień poprzedzający podział), będą po podziale przysługiwały Wnioskodawcy w wysokości wynikającej z ustalenia proporcji pomiędzy wartością całości wydatków inwestycyjnych stanowiących podstawę określenia limitu pomocy publicznej i wartością składników przypisanych w planie podziału Spółce Nowo Zawiązanej (Wnioskodawcy).

Stanowisko Wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębną interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj