Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-124/09/MO
z 27 kwietnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-124/09/MO
Data
2010.04.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
podział spółki
podział spółki przez wydzielenie
specjalna strefa ekonomiczna
utrata prawa do zwolnienia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy pozwolenie na działalność w Strefie i związane z nim prawa i obowiązki podatkowe będzie nadal przysługiwało Wnioskodawcy, czy też nowej Spółce powstałej w wyniku podziału (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)?
2. Czy w związku z tym, że suma wydatków kwalifikowanych przekroczyła określoną w zezwoleniu minimalną wysokość wydatków inwestycyjnych Wnioskodawca ma prawo do zwolnień i ulg w kwocie równej faktycznym wydatkom, czy też w kwocie określonej w zezwoleniu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)?
3. Czy podział spółki wpłynie na dotychczas dokonane przez Wnioskodawcę inwestycje kwalifikowane, w szczególności czy dalej liczyć się będą całe poniesione dotąd wydatki (łącznie z nieruchomością), czy tylko ta część, która pozostanie w majątku Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2009 r. (data wpływu do tut. BKIP 03 lutego 2009 r.) uzupełnionym w dniu 30 marca 2009 r., oraz w dniu 14 kwietnia 2009 r. o udzielenie o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia:

  • czy pozwolenie na działalność w Strefie i związane z nim prawa i obowiązki podatkowe będzie nadal przysługiwało Wnioskodawcy, czy też nowej Spółce powstałej w wyniku podziału (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1);
  • czy w związku z tym, że suma wydatków kwalifikowanych przekroczyła określoną w zezwoleniu minimalną wysokość wydatków inwestycyjnych Wnioskodawca ma prawo do zwolnień i ulg w kwocie równej faktycznym wydatkom, czy też w kwocie określonej w zezwoleniu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2);
  • czy podział spółki wpłynie na dotychczas dokonane przez Wnioskodawcę inwestycje kwalifikowane, w szczególności czy dalej liczyć się będą całe poniesione dotąd wydatki (łącznie z nieruchomością), czy tylko ta część, która pozostanie w majątku Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)
  • – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 lutego 2009 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia:

  • czy pozwolenie na działalność w Strefie i związane z nim prawa i obowiązki podatkowe będzie nadal przysługiwało Wnioskodawcy, czy też nowej Spółce powstałej w wyniku podziału (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1);
  • czy w związku z tym, że suma wydatków kwalifikowanych przekroczyła określoną w zezwoleniu minimalną wysokość wydatków inwestycyjnych Wnioskodawca ma prawo do zwolnień i ulg w kwocie równej faktycznym wydatkom, czy też w kwocie określonej w zezwoleniu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2);
  • czy podział spółki wpłynie na dotychczas dokonane przez Wnioskodawcę inwestycje kwalifikowane, w szczególności czy dalej liczyć się będą całe poniesione dotąd wydatki (łącznie z nieruchomością), czy tylko ta część, która pozostanie w majątku Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3).

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też pismem z dnia 27 marca 2009 r. oraz z dnia 06 kwietnia 2009 r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 30 marca 2009 r. oraz 14 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 12 sierpnia 2003 r. Wnioskodawca uzyskał zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie SSE. Jako jeden z warunków prowadzenia działalności gospodarczej ustalono poniesienie wydatków inwestycyjnych o łącznej wartości 6.954 tys. zł. w terminie do 31 grudnia 2006 r. Zezwolenia udzielono do dnia 08 sierpnia 2016 r. W związku z uzyskanym zezwoleniem został zakupiony grunt, który w miesiącu sierpniu 2003 r. został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Jednocześnie Wnioskodawca przystąpił do realizacji inwestycji budowy hali produkcyjnej wraz z zapleczem biurowo-socjalnym. Pozwolenia na użytkowanie obiektu zostały uzyskane odpowiednio 19 marca 2004 r. - część produkcyjna, 06 maja 2004 r. - część biurowa. Do ewidencji środków trwałych hala wraz z zapleczem biurowo-socjalnym została wprowadzona w maju 2004 r. Aktualnie wysokość wydatków inwestycyjnych wynosi 12.874 tys. złotych, przy czym Wnioskodawca wykorzystał prawo do ulg i zwolnień z tytułu podatków i opłat w łącznej kwocie ok. 1.614 tys. zł. Aktualnie Wnioskodawca rozważa podział spółki poprzez wydzielenie nowej spółki (w II półroczu 2009r.), która zajmowałaby się zarządzaniem nieruchomością oraz wynajmowaniem pomieszczeń biurowych oraz hali produkcyjnej, którą Wnioskodawca ma zamiar wybudować na wolnej od zabudowy części gruntu. Działalność produkcyjna i handlowa nadal prowadzona byłaby przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z założeniami do nowoutworzonej Spółki wniesiona zostałaby cała nieruchomość (grunt wraz budynkiem) o wartości księgowej 4.6 miliona złotych, których wartość została zaliczona przez Wnioskodawcę do wydatków kwalifikowanych. Natomiast u Wnioskodawcy pozostałyby maszyny i urządzenia, których nabycie zostało zaliczone do wydatków kwalifikowanych o wartości 8.2 miliona złotych.

W uzupełnieniu wniosku (data wpływu do tut. BKIP 14 kwietnia 2009 r.) wyjaśniono, iż zgodnie z założeniami do Spółki nowoutworzonej w ramach podziału przeniesiona zostanie nieruchomość (grunt i budynek) wraz z wszelkimi prawami i obowiązkami z tym związanymi, w szczególności nowoutworzona Spółka wejdzie po stronie wynajmującego do umów najmu. Podstawowym założeniem podziału Spółki jest, bowiem wyodrębnienie działalności gospodarczej polegającej na wynajmie pomieszczeń oraz zarządzaniu nieruchomością od działalności produkcyjnej prowadzonej przez Spółkę. W tym stanie rzeczy zdaniem wnioskodawcy majątek zarówno w spółce nowoutworzonej jak i dzielonej będzie stanowić zorganizowana część przedsiębiorstwa.

W świetle załącznika nr 1 do rozporządzenia nr 70/2001/WE z dnia 12 stycznia 2001 r. w sprawie zastosowania art. 87 i 88 Traktatu WE w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw Spółka jest średnim przedsiębiorcą.

Spółka obecnie zatrudnia 44 osoby a roczny obrót ze sprzedaży i operacji finansowych nie przekroczyły 10.000 euro. Jednakże Spółka jest powiązana w rozumieniu w/w przepisów z inną spółką, w której zatrudnionych jest obecnie 21 pracowników. Łącznie spółki spełniają kryteria średniego przedsiębiorcy.

Nieruchomość (grunt wraz z budynkiem) o wartości księgowej 4.6 miliona złotych, której wartość została zaliczona przez Wnioskodawcę do wydatków kwalifikowanych była ulepszana, a jej wartość aktualizowana była w sposób opisany poniżej.

Grunt został wprowadzony do ewidencji środków trwałych w sierpniu 2003 roku w kwocie 874.245,20 zł. Budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych Spółki dnia 12 maja 2004 r. w wartości zakupu 2.330.204,12 zł a później następowały podwyższenia wartości:

  • podwyższenie wartości 31 maja 2004 r. o 289.656,94 zł;
  • podwyższenie wartości 30 czerwca 2004 r. o 234.207,27 zł;
  • podwyższenie wartości 31 lipca 2004 r. o 34.878,83 zł;
  • podwyższenie wartości 31 lipca 2004 r. o 122,95 zł;
  • podwyższenie wartości 31 sierpnia 2004 r. o 33.805,56 zł;
  • podwyższenie wartości 30 września 2004 r. o 2.546,05 zł;
  • podwyższenie wartości 29 października 2004 r. o 59.876,35 zł;
  • podwyższenie wartości 31 grudnia 2004 r. o 4.918,04 zł;
  • podwyższenie wartości 31 marca 2005 r. o 6.000,00 zł;
  • podwyższenie wartości 31 grudnia 2007 r. o 769.370,00 zł;

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytania:

  1. Czy pozwolenie na działalność w Strefie i związane z nim prawa i obowiązki podatkowe będzie nadal przysługiwało Wnioskodawcy, czy też nowej Spółce powstałej w wyniku podziału (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)...

  2. Czy w związku z tym, że suma wydatków kwalifikowanych przekroczyła określoną w zezwoleniu minimalną wysokość wydatków inwestycyjnych Wnioskodawca ma prawo do zwolnień i ulg w kwocie równej faktycznym wydatkom, czy też w kwocie określonej w zezwoleniu (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)...

  3. Czy podział spółki wpłynie na dotychczas dokonane przez Wnioskodawcę inwestycje kwalifikowane, w szczególności czy dalej liczyć się będą całe poniesione dotąd wydatki (łącznie z nieruchomością), czy tylko ta część, która pozostanie w majątku Wnioskodawcy (pytanie oznaczone we wniosku Nr 3)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W świetle treści art. 93c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) ponieważ składniki majątku związane z przewidzianymi w przepisach prawami i obowiązkami w wyniku podziału zgodnie z planem podziału przydzielone zostaną zarówno Wnioskodawcy jak i nowej Spółce powstałej w wyniku podziału, a jednocześnie zgodnie ze stanowiskiem doktryny nie dopuszczając podziału praw wynikających z zezwolenia, sukcesorem zezwolenia winien być Wnioskodawca albowiem u niego pozostają prawa własności maszyn i urządzeń, których nabycie stanowiło wydatki kwalifikowane o wartości 8.2 min złotych, a więc wyższej niż próg minimalny określony w zezwoleniu. Wartość nieruchomości, która zostanie wniesiona do nowoutworzonej spółki jest natomiast niższa od kwoty minimalnej określonej w zezwoleniu. Nadto to Wnioskodawca będzie kontynuował dotychczasową działalność gospodarczą prowadzoną na terenie SSE określoną w zezwoleniu.

Ad. 2

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) (w brzmieniu obowiązującym w dacie udzielenia zezwolenia) wolne od podatku dochodowego są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz.668 oraz z 2000 r. Nr 117, poz. 1228), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z zasadami zawartymi w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 60, poz. 704), w tym z zasadami kumulacji oraz udzielania pomocy publicznej w określonych sektorach. Zdaniem Wnioskodawcy w świetle powyższego przepisu podstawą wyliczenia kwoty zwolnień i ulg z tytułu inwestycji w SSE jest pełna kwota wydatków kwalifikowanych. Po pierwsze przemawia za tym treść zezwolenia, w którym określono minimalny próg wydatków. Po drugie Wnioskodawca uzyskał zezwolenie w poprzednim stanie prawnym, w którym brak było przepisów ograniczających prawo do ulg i zwolnień do kwoty wskazanej w zezwoleniu (w aktualnym stanie prawnym ograniczenie takie zawiera art. 16 ust. 2 pkt 4 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych), jedynym ograniczeniem była dopuszczalna wielkość pomocy publicznej.

Ad. 3

Zdaniem Wnioskodawcy dokonany podział nie ma wpływu na dotychczas dokonane przez Wnioskodawcę inwestycje kwalifikowane, albowiem sukcesor zezwolenia wstępuje w prawa i obowiązki w zakresie wskazanym w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej, a z przepisu tego nie wynika ograniczenie wartości inwestycji kwalifikowanych. Nadto w dacie wniesienia nieruchomości do nowoutworzonej spółki upłynie okres 5 lat od wprowadzenia nieruchomości do ewidencji środków trwałych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

W myśl art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, podstawą do korzystania z pomocy publicznej, udzielanej zgodnie z ustawą, jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej, zwane dalej "zezwoleniem".

Zgodnie z art. 16 ust. 2 tej ustawy zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące w szczególności:

  1. zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników;
  2. dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Z dniem 30 grudnia 2008 r. weszły w życie:

  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2008 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 232, poz. 1550) oraz
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548).

W myśl § 8 ww. rozporządzenia w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych, do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej.

Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485), które weszło w życie z dniem 23 listopada 2006 r. uchyliło wcześniejsze rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2251). Rozporządzenie z 2 listopada 2006 r. podobnie jak wcześniejsze rozporządzenie z 14 września 2004 r. nie wprowadziło przepisów przejściowych dotyczących podmiotów działających na podstawie zezwoleń wydanych przed dniem wejścia w życie tego rozporządzenia ograniczając się jedynie do stwierdzenia zawartego w § 10, że Zwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie strefy wydane przed dniem wejścia zachowują ważność.

W związku z powyższym zasady korzystania ze zwolnień wcześniej udzielonych zostały określone w ww. rozporządzeniu z dnia 2 listopada 2006 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółka uzyskała zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej w dniu 12 sierpnia 2003 r.

Stosownie do postanowień § 5 ww. rozporządzenia zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne – przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców – przez okres 3 lat,
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców – przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Ponadto zgodnie z art. 528 § 1 Kodeksu spółek handlowych, Spółkę kapitałową można podzielić na dwie lub więcej spółek kapitałowych. Jednym z możliwych sposobów dokonania podziału spółki jest podział przez wydzielenie, gdy dokonywane jest przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę albo na spółkę nowo zawiązaną (art. 529 § 1 pkt 4 ksh). Spółki przejmujące lub spółki nowo zawiązane powstałe w związku z podziałem, wstępują z dniem podziału bądź z dniem wydzielenia w prawa i obowiązki spółki dzielonej, określone w planie podziału. Na spółkę nowo zawiązaną, w tym powstałą w związku z podziałem przez wydzielenie, przechodzą z dniem wydzielenia w szczególności zezwolenia, koncesje, oraz ulgi pozostające w związku z przydzielonymi jej w planie podziału składnikami majątku spółki dzielonej, a które zostały przyznane spółce dzielonej, chyba że ustawa lub decyzja o udzieleniu zezwolenia, koncesji lub ulgi stanowi inaczej (art. 531§ 1-2 ksh ).

Podstawę do sukcesji praw i obowiązków podatkowych stanowią przepisy Ordynacji podatkowej, a w szczególności art. 93c, który stanowi, iż osoby prawne powstałe w wyniku podziału wstępują z dniem podziału we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki osoby prawnej dzielonej pozostające w związku z przydzielonymi im, w planie podziału, składnikami majątku. Warunkiem jednak jest, by majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie – także majątek osoby prawnej dzielonej, stanowiły zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Z wniosku Spółki wynika, iż dokona podziału, w wyniku którego powstanie odrębny podmiot który przejmie na skutek podziału zorganizowaną część przedsiębiorstwa w postaci nieruchomości (grunt wraz z budynkiem).

W sytuacji, gdy zarówno majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie – także majątek spółki kapitałowej dzielonej, będzie stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa – sukcesja przewidziana w art. 93c § 1 Ordynacji podatkowej będzie skuteczna. Spółka wydzielona wstąpi również w prawo do zwolnienia z opodatkowania dochodu wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Następstwo prawne związane jest jedynie z tymi składnikami majątku, które zostały przydzielone osobom prawnym zgodnie z planem podziału. Podział nakładów inwestycyjnych dających prawo do zwolnienia podatkowego będzie się wiązał z podziałem składników majątku. Podział wydatków stanowiących podstawę do określania limitu pomocy publicznej zostanie dokonany poprzez ich przypisanie do składników majątku przechodzących do nowej spółki oraz pozostających w spółce dzielonej. Limit, zarówno wykorzystany jak i maksymalny, zwolnienia będzie więc wynikał z planu podziału.

Sposób podziału dotychczas wykorzystanej, przez spółkę dzieloną, pomocy publicznej powinien być dokonany proporcjonalnie do wartości nabycia składników majątkowych stanowiących podstawę określania limitu pomocy publicznej, które zgodnie z planem podziału pozostaną w spółce dotychczasowej oraz przejdą do nowo zawiązanej spółki.

Jednakże informuje się, iż dla skorzystania ze zwolnień w podatku dochodowym niezbędne jest wystąpienie przez podatnika do Ministra Gospodarki o wydanie decyzji o podziale dotychczasowego zezwolenia.

Ad. 1

Wobec powyższego w sytuacji gdy Spółka nie dokona podziału zezwolenia to związane z nim prawa i obowiązki podatkowe będą nadal przysługiwały wnioskodawcy.

Ad. 2

Podstawą do korzystania z pomocy publicznej, stosownie do art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych (a więc zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych) jest zezwolenie na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej. Zezwolenie określa więc minimalną kwotę wydatków inwestycyjnych koniecznych do poniesienia w związku z działalnością na terenie strefy. Kwota ta stanowi dolny limit, w związku z którym Spółka uprawniona jest do korzystania z pomocy publicznej, co oznacza, że rzeczywiste nakłady inwestycyjne nie mogą być niższe niż określone w zezwoleniu. W sytuacji więc, gdy Spółka poniesie wydatki w kwocie wyższej od wskazanej w zezwoleniu przy spełnieniu pozostałych wydatków określonych w przepisach rozporządzenia, będzie miała prawo do dalszego korzystania z tej pomocy, ale tylko do wysokości uwzględniającej zasady przyznawania przedsiębiorcom pomocy regionalnej. Wartość pomocy publicznej udzielnej przedsiębiorcy na działalność w specjalnej strefy ekonomicznej nie może bowiem przekroczyć wartości dopuszczalnej regionalnej pomocy publicznej w związku z realizacją danej inwestycji.

Ad. 3

W sytuacji gdy, Spółka nie podzieli zezwolenia na działalność w specjalnej strefie ekonomicznej dokonany podział Spółki nie będzie miał wpływu na dotychczas dokonane przez Wnioskodawcę inwestycje kwalifikowane. Majątek, który przejmie nowopowstała spółka, będzie w Spółce ponad 5 lat czyli zostanie spełniony warunek o którym mowa w § 5 ww. rozporządzenia w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj