Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-68/12/PP
z 23 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-68/12/PP
Data
2012.04.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
działalność statutowa
działalność zwolniona od opodatkowania
gmina


Istota interpretacji
Czy zamiana nieruchomości pomiędzy Kółkiem Rolniczym a Gminą będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2012r. (data wpływu do tut. BKIP 23 stycznia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z zamiany nieruchomości z dopłatą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 stycznia 2012r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z zamiany nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Kółko Rolnicze (Wnioskodawca) prowadzi działalność w oparciu o statut uchwalony przez Walne Zebranie Kółka Rolniczego w dniu 20 lutego 1983r. i jest wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego.

Wnioskodawca posiada od wielu lat nieruchomość gruntową o pow. 0,5024 ha, która to pochodzi (została nabyta) z wkładów i składek członkowskich jego członków wraz z prawem własności wszystkich budynków i budowli posadowionych na tej działce. Budynki i wiaty magazynowe zostały wybudowane w latach 60-tych ubiegłego stulecia i są umorzone w 65%.

Podstawowymi celami działania Kółka Rolniczego są:

  1. Utrwalanie własności i prawa dziedziczenia indywidualnych gospodarstw rolnych;
  2. Równoprawne traktowanie zawodu rolnika z innymi grupami zawodowymi;
  3. Obrona praw i interesów zawodowych, materialnych, socjalnych i kulturalnych rolników indywidualnych oraz ich rodzin;
  4. Rozwój indywidualnych gospodarstw rolnych i wzrost ich produktywności;
  5. Zapewnienie opłacalności produkcji rolnej i należnego wyposażenia rolnictwa w środki produkcji;
  6. Poprawa materialnych, socjalnych i oświatowo-kulturalnych warunków pracy i życia ludności rolniczej;
  7. Reprezentowanie potrzeb i interesów zawodowych i społecznych rolników indywidualnych wobec organów administracji państwowej i samorządowej oraz państwowych i społecznych jednostek organizacyjnych działających na rzecz rolnictwa i środowiska wiejskiego;
  8. Świadczenie usług rolniczych oraz zaopatrzenie w środki do produkcji rolnej gospodarstw indywidualnych.


Urząd Gminy ze względu na konieczność rozbudowy swojej siedziby wystąpił z wnioskiem do Kółka Rolniczego o dokonanie ekwiwalentnej zamiany w/w nieruchomości na niezabudowaną nieruchomość gruntową będącą własnością Gminy o powierzchni 0,8971 ha. Z uwagi na ogólnospołeczny aspekt sprawy zaspokajający interesy i potrzeby wszystkich mieszkańców gminy, Walne Zebranie Członków Kółka Rolniczego uchwałą z dnia 10 kwietnia 2011r. wyraziło zgodę na ekwiwalentną zamianę w/w nieruchomości gruntowych i zobowiązano Zarząd Kółka Rolniczego do wynegocjowania warunków tej zamiany. Ze względu na różnice w wartości tych nieruchomości Gmina dopłaci dla Kółka Rolniczego kwotę 120.000,00 zł (sto dwadzieścia tysięcy złotych).

Po dokonaniu zamiany nieruchomości, Kółko Rolnicze podejmie działania zmierzające do odtworzenia budynku siedziby Kółka Rolniczego oraz obiektów magazynowych i warsztatowych służących do dalszej kontynuacji działalności statutowej organizacji. Na ten cel zostaną wykorzystane środki finansowe uzyskane z transakcji zamiany wyżej opisanych nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zamiana nieruchomości pomiędzy Kółkiem Rolniczym a Gminą będzie opodatkowana podatkiem dochodowym od osób prawnych...

Zdaniem Wnioskodawcy, zamiana nieruchomości i jej odsprzedaż nie podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych. Podstawą zwolnienia jest art. 17 ust. 1 pkt 4, pkt 39 oraz art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i czynności statutowe Wnioskodawcy na podstawie § 26 pkt 5 i § 28 pkt 2 statutu Kółka Rolniczego. W ramach gospodarowania składnikami majątku pochodzącymi wyłącznie ze składek członkowskich i wkładów członków Wnioskodawcy nastąpiła zamiana aktywów trwałych w części na aktywa obrotowe, które zostaną zainwestowane na cele statutowe Kółka Rolniczego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Kółka rolnicze działają w oparciu o ustawę z dnia 8 października 1982r. o społeczno -zawodowych organizacjach rolników (Dz. U. Nr 32, poz. 217 ze zm.). Art. 15 ust. 1 tej ustawy stanowi, że kółko rolnicze jest dobrowolną, niezależną i samorządną, społeczno - zawodową organizacją rolników indywidualnych, reprezentującą całokształt ich interesów zawodowych i społecznych. Kółka rolnicze posiadają osobowość prawną (art. 18 ust. 3 ww. ustawy) oraz podlegają wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, tj. do Rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej (art. 18 ust. 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej: „updop”), wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zwolnieniu przedmiotowemu, o którym mowa w ww. przepisie podlegają zatem dochody podatników działających m.in. na podstawie ustawy wymienionej na wstępie niniejszego uzasadnienia, jeżeli dochód przeznaczony zostanie na cele statutowe. W tym miejscu należy zwrócić uwagę na definicję dochodu zawartą w art. 7 ust. 2 updop, zgodnie z którą dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; (…).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Przepis ten wyraża ogólną zasadę powstawania przychodów. W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia ze zbyciem nieruchomości w formie umowy zamiany. Do takich sytuacji znajdzie zastosowanie art. 14 ust. 1 updop, w myśl którego przychodem z odpłatnego zbycia rzeczy lub praw majątkowych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie. Jeżeli jednak cena bez uzasadnionej przyczyny znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy w wysokości wartości rynkowej. Zauważyć należy, że użyte w cytowanym przepisie ustawy pojęcie „odpłatne zbycie” oznacza przeniesienie prawa własności lub innych praw majątkowych w zamian za korzyść majątkową. Aby dana czynność miała charakter odpłatnej nie musi jej jednak towarzyszyć świadczenie pieniężne i przepływ gotówkowy. Forma bezpośredniej wymiany towarów, jaką jest uregulowana w art. 603 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) umowa zamiany, w wyniku której każda ze stron zobowiązuje się przenieść na drugą stronę własność rzeczy w zamian za zobowiązanie się do przeniesienia własności innej rzeczy, również stanowi ich odpłatne zbycie. Ekwiwalentem w tym wypadku jest inna rzecz, a nie wartości pieniężne. Innym argumentem przemawiającym za tym, iż umowa zamiany stanowi odpłatną czynność prawną, jest art. 604 Kodeksu cywilnego, w którym ustawodawca do umowy zamiany nakazuje stosować przepisy dotyczące sprzedaży. Fakt ten ukazuje liczne podobieństwa między wskazanymi umowami, ograniczając różnicę między nimi jedynie do formy zapłaty, którą w przypadku umowy sprzedaży stanowi wartość pieniężna, a w przypadku umowy zamiany – inna rzecz. W następstwie umowy zamiany mają miejsce dwie czynności. Z jednej strony dochodzi u każdej ze stron do odpłatnego zbycia rzeczy, z drugiej natomiast każda ze stron nabywa nową rzecz. Mając na uwadze powyższe, zamiana nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Art. 14 ust. 1 updop wskazuje, że przychód z tytułu zamiany nieruchomości powstanie w wysokości ceny określonej w umowie. Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że strony umowy zamiany ustaliły wartość każdej z nieruchomości, a ponadto Gmina dopłaci Wnioskodawcy kwotę 120.000,00 zł. Zatem ustalona przez strony wartość nieruchomości zbywanej przez Wnioskodawcę, będzie stanowić wysokość przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Warto również zaznaczyć, że w myśl art. 14 ust. 2 updop, wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia. Jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, organ podatkowy wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość określona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający (art. 14 ust. 3 updop).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 (…).

Konstrukcja ww. przepisu daje podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich kosztów (niewymienionych w art. 16 ust. 1 updop), pod warunkiem, że wykaże ich bezpośredni bądź pośredni związek z prowadzoną działalnością, a ich poniesienie ma lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Tak więc kosztami uzyskania przychodów są wszelkie, racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z działalnością i funkcjonowaniem podmiotu, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie lub zachowanie źródła przychodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 16 ust. 1 updop.

Stosownie do treści art. 16 ust. 1 pkt 1 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na:

  1. nabycie gruntów lub prawa wieczystego użytkowania gruntów, z wyjątkiem opłat za wieczyste użytkowanie gruntów,
  2. nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie innych niż wymienione w lit. a środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w tym również wchodzących w skład nabytego przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanych części,
  3. ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 16g ust. 13 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych

-wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1, są jednak kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na czas ich poniesienia.

W przedmiotowej sprawie za koszty uzyskania przychodu uznać należy wydatki na nabycie gruntu oraz wydatki na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych znajdujących się na tym gruncie (budynki i wiaty magazynowe), pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 1 updop.

Jak wskazano powyżej dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym (art. 7 ust. 2 updop). W przedmiotowej sprawie dochodem będzie zatem różnica pomiędzy przychodem (ustalona przez strony wartość nieruchomości zbywanej przez Wnioskodawcę) a kosztami uzyskania przychodów (wydatki na nabycie gruntu oraz wydatki na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych znajdujących się na tym gruncie, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych (…)). Dopiero tak wyliczony dochód może być przedmiotem badania po kątem ewentualnego zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wnioskodawca wskazał, że zamiana nieruchomości dokonana zostanie w zakresie czynności statutowych, w ramach gospodarowania składnikami majątku Kółka Rolniczego. Strony umowy zamiany ustaliły wartość każdej z nieruchomości, a ponadto Gmina dopłaci Wnioskodawcy kwotę 120.000,00 zł. Kwota ta zostania przeznaczona przez Wnioskodawcę na odtworzenie budynku siedziby oraz obiektów magazynowych i warsztatowych służących do dalszej kontynuacji działalności statutowej organizacji.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 39 updop, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej. W przedmiotowej sprawie spełniona zostanie przesłanka podmiotowa (społeczno-zawodowa organizacja rolników), jak również przesłanka przedmiotowa (przeznaczenie na cele statutowe) do zwolnienia dochodu pochodzącego z zamiany nieruchomości oraz dochodu w kwocie 120.000,00 zł z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Należy również mieć na uwadze, że w myśl art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Warto również odnotować, że w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, na który powołuje się Wnioskodawca. Przepis ten dotyczy bowiem podatników, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego. Żaden z powyższych celów nie jest celem statutowym Wnioskodawcy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodu uzyskanego z zamiany nieruchomości z dopłatą należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj