Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-1078/12-2/IŚ
z 22 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.10.2012 r. (data wpływu 31.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na dofinansowanie oznakowania punktów sprzedaży dealerów, zgodnego ze standardami grupy korporacyjnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W 31.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na dofinansowanie oznakowania punktów sprzedaży dealerów, zgodnego ze standardami grupy korporacyjnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka (lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą na terenie Polski, jest podatnikiem podatku od towarów i usług i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi w podatku dochodowym od osób prawnych.


Spółka pełnieni funkcję generalnego importera i dystrybutora na terytorium Polski pojazdów marki ZX.


Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż samochodów ciężarowych i dostawczych marki ZX oraz części zamiennych do pojazdów tej marki. W ramach tej działalności Spółka sprowadza na terytorium kraju pojazdy oraz części zamienne do tych pojazdów w celu ich dystrybucji i sprzedaży na polskim rynku.

Ze względu na specyfikę rynku sprzedaży pojazdów, Spółka ściśle współpracuje z siecią punktów sprzedaży pojazdów marki ZX zlokalizowanych na terenie całego kraju, poprzez które dokonuje dystrybucji swoich towarów (głównie samochodów ciężarowych, dostawczych i części zamiennych).

Punkty sprzedaży są prowadzone przez autoryzowanych dealerów ZX (dalej Dealerzy lub Dealer), którzy są odrębnymi od Spółki podatnikami VAT i podatku dochodowego, prowadzącymi samodzielnie i na własny rachunek działalność gospodarczą obejmującą m.in. sprzedaż i serwis pojazdów marki ZX.

Pełnienie funkcji generalnego importera i dystrybutora towarów marki ZX na polskim rynku wymaga od Spółki, oprócz czynności stricte związanych ze sprzedażą towarów, także prowadzenia szeroko rozumianych akcji reklamowych i marketingowych oraz innego rodzaju działań mających na celu utrwalenie pozytywnego wizerunku marki ZX na polskim rynku oraz intensyfikację sprzedaży dystrybuowanych przez Spółkę towarów.


Działalność taka zakłada m.in.:

  • dbałość o właściwy wizerunek marki ZX i postrzeganie marki przez potencjalnych klientów,
  • dbałość o przestrzeganie przez autoryzowane punkty dealerskie określonych standardów w zakresie sprzedaży i obsługi posprzedażnej klientów dokonujących zakupów pojazdów dystrybuowanych przez Spółkę,
  • wspieranie sprzedaży pojazdów marki ZX poprzez prowadzenie działań promocyjnych i reklamowych dotyczących zarówno marki ZX, jak i poszczególnych modeli pojazdów dystrybuowanych przez Spółkę,


Każdy Dealer prowadzący autoryzowany punkt sprzedaży pojazdów marki ZX jest zobowiązany m.in. do właściwego oznakowania, na własny koszt, swojego obiektu zgodnie z określonymi standardami. Niemniej w ramach realizacji opisanych powyżej działań mających na celu dbałość o właściwe postrzeganie i rozpoznawalność marki ZX w Polsce, zwiększenie konkurencyjności punktów sprzedaży pojazdów ZX oraz rozwój rynku sprzedaży pojazdów marki ZX, Spółka zaoferowała Dealerom wsparcie finansowe ich inwestycji w postaci dofinansowania części kosztów zakupu atrakcyjnego wizualnie oznakowania ich punktów sprzedaży, które jest zgodne z aktualnie obowiązującymi standardami korporacyjnymi grupy ZX.

Na oznakowanie takie składają się, wykonane z wysoką dbałością o jakość i estetykę, różnego rodzaju elementy i konstrukcje takie jak: totemy podświetlane z nazwą marki i logo ZX, płyty naścienne z oznaczeniem logo ZX oraz logo Dealera, oznakowane bramki oraz płyty drzwi wejściowych zawierające logo ZX.

Oferta dofinansowania jest skierowana do wszystkich Dealerów, którzy otwierają nowe punkty sprzedaży pojazdów marki ZX.

Dodatkowo, w miarę posiadanych środków budżetowych zarezerwowanych na szeroko rozumiane działania marketingowe, Spółka oferuje również wspomniane dofinansowanie na wniosek Dealerów, u których stare oznakowanie, w istniejących punktach sprzedaży i serwisu pojazdów marki ZX, wymieniane jest na nowe, zgodnie zobowiązującymi aktualnie standardami korporacyjnymi grupy ZX.

W tym celu z Dealerami dokonującymi inwestycji w zakresie otwarcia nowego punktu sprzedaży i wyrażającymi wolę skorzystania z dofinansowania oferowanego przez Spółkę, a takie z Dealerami, którzy inwestują w wymianę oznakowania starego na nowe (zgodne z aktualnymi standardami korporacyjnymi) i którym Spółka zaoferowała dofinansowanie, Spółka zawiera umowę o dofinansowanie kosztów zakupu oznakowania firmowego (Umowa), zgodnego z aktualnie obowiązującymi standardami.


Umowa ta przewiduje, że:

  • Dealer na własny rachunek i na własny koszt nabędzie oznakowanie do nowo otwieranego punktu sprzedaży pojazdów marki ZX,
  • po nabyciu oznakowania Dealer przedstawi Spółce dokumenty potwierdzające zakup i zapłatę za nabyte oznakowanie,
  • Spółka dofinansuje Dealerowi wartość oznakowania poprzez zwrot części kosztów nabycia oznakowania (w formie przelewu środków pieniężnych na rachunek bankowy Dealera),
  • Dealer zobowiązuje się utrzymywać oznakowanie w stanie niepogorszonym i nie dokonywać w oznakowaniu żadnych modyfikacji,
  • W przypadku zakończenia współpracy między stronami (rozwiązanie umowy dealerskiej) przed upływem 10 lat od dnia zawarcia Umowy o dofinansowanie Dealer będzie zobowiązany do zwrotu Spółce otrzymanej kwoty dofinansowania.


Zasadniczo, w przypadku rozwiązania umowy o współpracę w zakresie dystrybucji pojazdów marki ZX, na Dealerach ciąży obowiązek zdemontowania oznakowania punktu sprzedaży i nieposługiwania się znakiem ZX. W przypadku Dealerów zawierających Umowę o dofinansowanie, postępowanie z oznakowaniem, którego koszt zakupu dofinansowuje Spółka, w przypadku rozwiązania umowy o współpracę jest nieznacznie zmodyfikowane.

Z uwagi na troskę Spółki o właściwe postępowanie z wizualnym przedstawieniem znaku firmowego ZX na przedmiotowym oznakowaniu Umowa o dofinansowanie przewiduje, że w przypadku gdyby doszło do zakończenia współpracy z Dealerem przed wskazanym 10- letnim okresem, Spółka zobowiązuje się do odkupu tego oznakowania od Dealera, a Dealer do jego sprzedaży Spółce.

Zakończenie współpracy po upływie 10-letniego okresu nie skutkuje już takim zobowiązaniem stron, w szczególności ze względu na fakt, iż nie przewiduje się aby Spółka była zainteresowana wykorzystaniem elementów oznakowania w swojej działalności po tak długim okresie ich użytkowania przez Dealera.

Dealer pozostaje jedynym właścicielem oznakowania (Spółka nie nabędzie żadnego udziału we własności oznakowania ze względu na przekazanie dofinansowania), jednak Umowa zastrzega, że oznakowanie będące przedmiotem dofinansowania nie może być przenoszone czy instalowane w innych obiektach, niż nowo otwierany punkt sprzedaży należący do Dealera otrzymującego dofinansowanie bądź punkt sprzedaży, w którym dochodzi do wymiany oznakowania starego na nowe, zgodne z aktualnymi standardami korporacyjnymi.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy na tle przedstawionego stanu faktycznego kwota dofinansowania przekazana przez Spółkę Dealerowi stanowi dla Spółki koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej ustawa o PDOP)?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem Spółki, kwota dofinansowania inwestycji Dealera stanowić będzie koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15. ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.; dalej: ustawa PDOP). Zgodnie bowiem z treścią art. 15 ust. 1 ustawy o PDDP kosztami uzyskania przychodu są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

W opisanym stanie faktycznym przekazane przez Spółkę dofinansowanie dla Dealera niewątpliwie spełnia cele wymagane przez art. 15 ust. 1 ustawy.

Dofinansowanie atrakcyjnego wizualnie oznakowania punktów sprzedaży pojazdów marki ZX ma na celu zwiększenie rozpoznawalności marki ZX wśród potencjalnych klientów oraz zainteresowanie ich z ofertą handlową Dealerów współpracujących ze Spółką. W efekcie wspomniany wydatek ma na celu zwiększenie przychodów ze sprzedaży pojazdów i części zamiennych, których generalnym dystrybutorem na terytorium Polski pozostaje Spółka. Dodatkowo, poprzez sam fakt dofinansowania części inwestycji związanej z oznakowaniem nowego punktu sprzedaży, lub z wymianą starego oznakowania na nowe, zgodne z aktualnymi standardami korporacyjnymi grupy ZX, Spółka ułatwia Dealerowi realizację całej inwestycji skutkującej zarówno poszerzeniem sieci sprzedaży i serwisu pojazdów marki ZX, jak i lepszemu postrzeganiu i rozpoznawalności marki ZX na polskim rynku. Co za tym idzie, Spółka zabezpiecza w ten sposób także źródła przychodów ze sprzedaży dystrybuowanych w sieci dealerskiej towarów.

Jak wskazuje się w interpretacjach i komentarzach odnoszących się do treści przepisu art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów. Ze względu na specyfikę rynku sprzedaży i serwisu pojazdów wymagającej tworzenia i utrzymywania wyspecjalizowanej sieci punktów dealerskich wszelkie wydatki na cele związane z utrzymaniem istniejących oraz rozwojem nowych kanałów dystrybucji towarów sprzedawanych przez Spółkę należy uznać za koszt uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP, gdyż ponoszone są w celu osiągnięcia przychodów Spółki oraz zabezpieczenia ich źródeł.

Podobnie, m.in. WSA w Krakowie w wyroku z 17 kwietnia 2008 r. (sygn. I SA/Kr 1265/07) rozstrzygając kwestię dofinansowania przez sprzedawcę wyrobów tytoniowych inwestycji jego klientów (lokali gastronomicznych) w instalacje wentylacyjne w lokalach, w których sprzedawane były te wyroby tytoniowe stwierdził, że wydatki na takie dofinansowanie to „wydatki związane z podtrzymaniem i rozwojem kanałów dystrybucji, które możemy zaliczyć do kosztów podatkowych. Ostatecznie bowiem wpływają na wartość sprzedaży przedsiębiorcy”.

Jednocześnie, w opinii Spółki, dokonywanych przez Spółkę wydatków na dofinansowanie kosztów oznakowania Dealerów nie można zakwalifikować do żadnej z kategorii kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy, które nie są uznawane za koszty uzyskania przychodów.

W szczególności, wspomnianych wydatków nie można zakwalifikować jako wydatków na nabycie środków trwałych podlegających amortyzacji ze względu na niespełnienie przez Spółkę ustawowego warunku własności lub współwłasności w dofinansowanym oznakowaniu. Ponadto, charakter dofinansowania wyklucza również możliwość uznania wydatku za darowiznę czy ofiarę określoną art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy. W rozumieniu kodeksu cywilnego istotą darowizny/ofiary jest świadczenie kosztem majątku darczyńcy, pod tytułem dartym, tj. bez jakiegokolwiek świadczenia wzajemnego ze strony obdarowanego. Tymczasem w analizowanym przypadku mamy do czynienia ze wzajemnymi zobowiązaniami stron, to jest Spółka zobowiązała się ponieść koszty częściowego dofinansowania inwestycji Dealera, w zamian za co Dealer zobowiązuje się do pewnych zachowań przynoszących bezsporne korzyści Spółce (takich jak m.in. dostosowanie wizerunku punktu sprzedaży do oczekiwań Spółki, poszerzenie i lepszą rozpoznawalność sieci sprzedaży i serwisu pojazdów marki ZX, dbałość o oznakowanie punktów sprzedażowo-serwisowych, właściwe przedstawienie i reklamę marki ZX, czy też pośrednie zobowiązanie do kontynuowania przez określony czas współpracy ze Spółką w ramach prowadzenia autoryzowanego punktu sprzedaży pojazdów marki ZX).

Wskazana wzajemność świadczeń w analizowanym stanie faktycznym oznacza brak możliwości uznania ich za świadczenia nieodpłatne i stosowania do wydatków Spółki na dofinansowanie art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stanowisko to potwierdza pośrednio otrzymana przez Spółkę interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana w oparciu o analogiczny stan faktyczny a dotycząca opodatkowania podatkiem od towarów i usług (interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 3 sierpnia 2012 r. Nr IPPP2/443-484/12-2/AO). W przedmiotowej interpretacji, Dyrektor Izby Skarbowej stwierdził m.in., że: „Dealer na podstawie zawartej umowy dokona czynności stanowiących wymierną wartość reklamową i marketingową dla Wnioskodawcy. W takich okolicznościach zachowanie Dealera jest szeroko rozumianą usługą reklamowo-marketingową za wynagrodzeniem. Wobec powyższego, kwota dofinansowania przekazana przez Spółkę Dealerowi stanowi wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług określone w art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług podlegające opodatkowaniu tym podatkiem”.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, w opisanych okolicznościach wydatki na dofinansowanie Dealerowi kosztów zakupu oznakowania, zarówno w przypadkach nowo otwieranych punktów sprzedaży pojazdów marki ZX, jak i u Dealerów, u których wymieniane jest oznakowanie ze starego na nowe - zgodne ze standardami grupowymi spełniają warunki określone w art. 15 ust. 1 ustawy o PDOP i stanowić będą dla Spółki koszt uzyskania przychodu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie - stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj