Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-83/13-4/EL
z 15 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 05.02.2013 r. (data wpływu 06.02.2013 r.) oraz piśmie uzupełniającym braki formalne z dnia 22.03.2013 r.(data nadania 22.03.2013 r., data wpływu 25.03.2013 r.) na wezwanie nr.IPPB2/415-83/13-2/EL z dnia 18.03.2013 r.(data nadania 18.03.2013 r., data doręczenia 21.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z zarządzaniem portfelem inwestycyjnym jest :

  • w części dotyczącej możliwości uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodu opłat za zarządzanie – prawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 06.02.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu wydatków związanych z zarządzaniem portfelem inwestycyjnym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jako osoba fizyczna podpisał umowę o zarządzanie portfelem maklerskich instrumentów finansowych z P. (dalej P) Spółka Akcyjna. Powierzając P. swoje Środki finansowe Wnioskodawca wybrał tzw. portfel zrównoważony zawierający obligacje Skarbu Państwa, papiery dłużne oraz akcje firm notowanych na giełdzie. P. kupuje i sprzedaje papiery wartościowe Wnioskodawcy posiadając Jego stałe pełnomocnictwo i dbając o możliwie najlepszy stan finansowy portfela Wnioskodawcy.

Wszystkie powyższe operacje P. przeprowadza za pośrednictwem Centralnego Domu Maklerskiego..... S.A., które to od każdej operacji kupna i sprzedaży pobiera prowizję zmniejszającą wartość portfela Wnioskodawcy. Natomiast P. w oparciu o umowę z Wnioskodawcą o zarządzanie pobiera co miesiąc opłaty za zarządzanie portfelem inwestycyjnym.

W miesiącu lutym br. CDM.... S.A. przesłało Wnioskodawcy PIT-8C, w oparciu o który Wnioskodawca wypełnia PIT-38 zawierający Jego przychód i koszty uzyskania tego przychodu. W tym samym czasie Wnioskodawca otrzymał podpisane przez Dyrektora Departamentu Rozliczeń P., tzw. ”zestawienie opłat za zarządzanie” portfelem Wnioskodawcy za ten sam rok, który został ujęty w PIT-8C wystawionym przez CDM.... S.A. Zestawienie opłat za zarządzanie P. posiada ważną uwagę o treści „W/w wyszczególnione koszty zarządzania portfelem poniesione na rzecz P. przez klienta nie zostały wykazane w informacji PIT-8C wystawionej przez P. S.A.(CDM)”.

Z uwagi na braki formalne w złożonym wniosku tutejszy organ podatkowy pismem z dnia 18 marca 2013 r. Nr IPPB2/415-83/13-2/EL wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie:


Czy „zestawienie opłat za zarządzanie” otrzymane przez Wnioskodawcę dotyczy tylko i wyłącznie zbytych w 2012 roku obligacji Skarbu Państwa, papierów dłużnych oraz akcji firm notowanych na giełdzie?.


Braki uzupełniono w wyznaczonym terminie. W kwestii doprecyzowania wyjaśniono, że:


Zestawienie opłat za zarządzanie dotyczy okresu od roku 2007 do 2012 włącznie. Firma inwestycyjna zarządzająca aktywami Wnioskodawcy, działająca w oparciu o art. 69 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, przesyła Wnioskodawcy od 2007 r. coroczne zestawienie opłat za zarządzanie z adnotacją, że opłaty te nie są uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów w PIT-8C. Wypełniając PIT-38 za lata 2007, 2008, 2009, 2010 i 2011 Wnioskodawca nie wliczał opłat za zarządzanie do kosztów uzyskania przychodów. Dopiero niedawno doradca finansowy zasugerował Wnioskodawcy zwrócenie się do organu podatkowego z prośbą o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej. Jeśli interpretacja tut. organu będzie dla Wnioskodawcy pozytywna, zwróci się On do swojego Urzędu Skarbowego z korektami PIT-38 od 2007 r. (czyli pięć lat zaszłości).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy „zestawienie opłat za zarządzanie” wystawione przez P. i nie uwzględnione w PIT-8C otrzymanym z Centralnego Domu Maklerskiego.... S.A. za ten sam rok obrachunkowy może być uwzględnione w PIT- 38 w rubryce „koszty uzyskania przychodów”?


Zdaniem Wnioskodawcy, w rubryce „koszty uzyskania przychodów” w PIT-38 powinny być uwzględnione wszystkie udokumentowane koszty związane z uzyskanym przychodem w tym samym okresie rozliczeniowym.


Przesłane przez P. „zestawienie opłat za zarządzanie” jest ściśle związane z uzyskanym za dany rok przychodem , a zatem powinny być uwzględnione w kosztach uzyskania przychodu. W przypadku ich nieuwzględnienia wypełniony PIT-38 będzie nierzetelny.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w części dotyczącej możliwości uwzględnienia w kosztach uzyskania przychodu opłat za zarządzanie za prawidłowe, zaś w pozostałej części za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) – c).


Stosownie do art. 17 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m. in.:

  1. należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych (art. 17 ust. 1 pkt 6 lit. a) ww. ustawy),
  2. przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 ww. ustawy nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 30b ust. 1 ww. ustawy, od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Sposób obliczania dochodu ze zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających określony został w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dochód ten określa się jako:

  1. różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub ust. 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14, (art. 30b ust. 2 pkt 1),
  2. różnicę między sumą przychodów uzyskanych z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 pkt 1 lit. b) ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a,( art. 30b ust. 2 pkt 2),
  3. różnicę między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 38a (art. 30b ust. 2 pkt 3),

- osiągniętą w roku podatkowym.

Z treści art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 cytowanej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków na objęcie lub nabycie udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółce mającej osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także wydatków na nabycie tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych; wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia tych udziałów (akcji), wkładów oraz innych papierów wartościowych, w tym z tytułu wykupu przez emitenta papierów wartościowych, a także z odkupienia tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych, albo umorzenia jednostek uczestnictwa, tytułów uczestnictwa oraz certyfikatów inwestycyjnych w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 3e.

W oparciu o art. 23 ust. 1 pkt 38a ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków związanych z nabyciem pochodnych instrumentów finansowych - do czasu realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo rezygnacji z realizacji praw wynikających z tych instrumentów albo ich odpłatnego zbycia - o ile wydatki te, stosownie do art. 22g ust. 3 i 4, nie powiększają wartości początkowej środka trwałego oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 b) ww. ustawy do kosztów uzyskania przychodu nie zalicza się również zapłaconych odsetek i prowizji od kredytu, za który nabyto papiery wartościowe, udziały lub pochodne instrumenty finansowe, przypadających proporcjonalnie na tę część kredytu, która nie została wydatkowana na nabycie tych papierów wartościowych, udziałów lub pochodnych instrumentów finansowych.

Natomiast w myśl art. 22 ust. 4 cytowanej ustawy, koszty uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 5 i 6, są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione.

W świetle powyższego, podatnik ma prawo zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tytułu zbycia papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających poniesione wydatki pod warunkiem, że:

  1. istnieje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy poniesionymi wydatkami a przychodami (wydatki poniesione zostały w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów),
  2. nie jest to wydatek wskazany w zamkniętym katalogu wydatków nie uznawanych za koszty uzyskania przychodów, określonych w art. 23 ust. 1 ww. ustawy.

Ponadto, przy ustalaniu dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za koszty uzyskania przychodu przyjmuje się wydatki m.in. bezpośrednio przypisane do konkretnej transakcji - koszt nabycia odpłatnie zbywanego papieru wartościowego lub instrumentu finansowego (cena jednostkowa x ilość instrumentów finansowych) oraz związane z obsługą rachunku przez biuro maklerskie w celu uzyskania przychodu, np. koszty prowizji, w tym koszty kupna i sprzedaży, poniesione w danym roku związane z prowadzeniem lub założeniem rachunków, koszty transferu, koszty zdeponowania papierów, itp.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca korzysta z usług finansowych świadczonych przez P. S.A. Usługi polegają m.in. na prowadzeniu rachunków papierów wartościowych, papierów dłużnych, akcji firm notowanych na giełdzie oraz dokonywaniu na zlecenie klienta transakcji odpłatnego zbycia oraz nabycia papierów wartościowych. Instytucja finansowa świadczy w tym zakresie usługi zarządzania portfelem papierów wartościowych.

W wyniku zarządzania portfelem przez Biuro Maklerskie zostaje osiągnięty przychód, a z tytułu zarządzania aktywami Wnioskodawca uiszcza tzw. opłatę za zarządzanie. Zarządzanie aktywami klientów za pośrednictwem Domu Maklerskiego jest procesem podejmowania decyzji i ich realizacji, opartym na wiedzy , doświadczeniu i umiejętnościach, co zrobić, w jakim momencie oraz perspektywie czasowej z danym instrumentem finansowym. Zatem w istotnym zakresie determinuje ono możliwość i zakres uzyskania przychodu z obrotu instrumentami finansowymi.

Do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć koszty związane z zarządzaniem portfelem instrumentów finansowych. Jednakże należy zauważyć, że wszelkie koszty uzyskania przychodu ustala się dopiero z chwilą sprzedaży papierów wartościowych. Opłaty za zarządzanie portfelem instrumentów finansowych stanowić będą koszt uzyskania przychodu w danym roku podatkowym tylko i wyłącznie w wysokości proporcjonalnie przypadającej na zarządzanie zbytymi instrumentami finansowymi. Nie można bowiem od przychodu uzyskanego za zbycia papierów wartościowych odliczyć kosztu obsługi papierów wartościowych, które nie zostały jeszcze sprzedane. Wydatki poniesione na opłatę za zarządzanie nie sprzedanych jeszcze papierów wartościowych będzie można zaliczyć do kosztu uzyskania przychodu dopiero wówczas, gdy papiery te zostaną sprzedane.

Powyższe oznacza, iż występuje związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy uzyskanym przychodem, a usługą zarządzania, w efekcie czego ponoszone przez Wnioskodawcę koszty zarządzania portfelem papierów wartościowych stanowią koszt uzyskania przychodów, jako odpowiadające kryteriom wynikającego z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku, gdy poniesiona przez Wnioskodawcę opłata dotyczy zarządzania zbytymi walorami oraz pozostałymi na rachunku Wnioskodawcy, do kosztów uzyskania przychodu należy zaliczyć wyłącznie tę część opłaty za zarządzanie, która proporcjonalnie przypada na zarządzanie zbytymi papierami wartościowymi.

Koszty poniesione przez Wnioskodawcę w ramach umowy o zarządzanie portfelami instrumentów finansowych mogą stanowić koszty uzyskania przychodów zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku podatkowym, w którym Wnioskodawca je poniósł, z zastrzeżeniem, że poniesione koszty dotyczą w całości zbytych instrumentów finansowych. Tylko wówczas zasadne jest zastosowanie odliczenia przedmiotowych opłat za zarządzanie w zeznaniu podatkowym za dany rok. Przedmiotowa opłata uiszczana przez Wnioskodawcę jest niezbędna do uzyskiwania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych. Bez rachunku papierów wartościowych Wnioskodawca nie mógłby inwestować na giełdzie, a do jego istnienia i funkcjonowania niezbędne jest uiszczenie opłat za zarządzanie. Bez uiszczenia tych opłat Dom Maklerski nie prowadziłby rachunku papierów wartościowych na rzecz Klienta, a Klient nie mógłby inwestować.

Reasumując, mając na uwadze przywołane przepisy prawa podatkowego oraz stan faktyczny sprawy organ podatkowy stwierdza, iż:

  • w rozliczeniu rocznym dochodów kapitałowych Wnioskodawca może uwzględnić nie tylko koszty uzyskania przychodów wykazane w informacji PIT-8C otrzymanej od instytucji finansowej, ale także inne, prawidłowo udokumentowane koszty uzyskania przychodów - ściśle związane z uzyskanym przychodem, pomimo, że nie zostały ujęte w informacji PIT-8C, pod warunkiem, że ustawodawca w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przedmiotowe koszty zaliczył do kosztów uzyskania przychodów oraz nie zostały one wymienione w katalogu wyłączeń zawartym w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • w sytuacji, gdy poniesiona przez Wnioskodawcę opłata za zarządzanie dotyczy zarządzania zbytymi walorami oraz pozostałymi na rachunku Wnioskodawcy, do kosztów uzyskania przychodów należy zaliczyć wyłącznie tę część opłaty za zarządzanie, która proporcjonalnie przypada na zarządzanie zbytymi papierami wartościowymi. Zatem przychód ze zbycia papierów wartościowych może zostać pomniejszony o koszty poniesione na opłatę za zarządzanie aktywami finansowymi za cały rok podatkowy, o ile opłata ta w całości dotyczy zarządzania zbytych wszystkich walorów, bez względu na to, w którym dniu danego roku podatkowego nastąpiła sprzedaż.


W tym miejscu należy wyjaśnić, iż tut. organ nie mógł potwierdzić w całości stanowiska Wnioskodawcy, bowiem z przedstawionego stanu faktycznego oraz uzupełnienia nie można wywieść, iż opłata za zarządzanie ujęta w zestawieniu dotyczy w całości tylko i wyłącznie zbytych walorów finansowych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wnioskodawca powołując w treści własnego stanowiska przepisy ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. art. 19 o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw błędnie wskazał Dz. U. z 2003 r. Nr 2002, poz. 1956 z późn. zm., bowiem od dnia 17 kwietnia 2012 r. obowiązuje tekst jednolity ustawy opublikowany w Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm., co nie miało wpływu na rozstrzygnięcie w niniejszej sprawie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj