Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-925/09/12-8/S/PR
z 24 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1/443-925/09/12-8/S/PR
Data
2012.09.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
świadczenie usług
zadania publiczne
zakład budżetowy


Istota interpretacji
zastosowanie stawki zwolnionej.



Wniosek ORD-IN 610 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zakładu przedstawione we wniosku z dnia 23.09.2009r. (data wpływu 25.09.2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 09.10.2009 r. (data wpływu 12.10.2009r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 05.10.2009 r. (skutecznie doręczone w dniu 09.10.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych na rzecz jednostki samorządu terytorialnego, polegających na produkcji, uzdatnianiu i dystrybucji wody pitnej, rozbudowie istniejących sieci wodociągowych i budowie nowych ujęć i sieci wodociągowych, rozbudowie i modernizacji obiektów kubaturowych i urządzeń do produkcji wody, rozbudowie istniejących sieci kanalizacji sanitarnej i budowie nowych obiektów oczyszczania ścieków i kanalizacji sanitarnej, robót ogólnobudowlanych, utrzymaniu czystości w mieście, oraz konserwacji i zagospodarowaniu terenów zielonych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.09.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych przez zakład budżetowy na rzecz tworzącej go jednostki samorządowej, w ramach jej zadań własnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład Usług Komunalnych jest zakładem budżetowym Gminy powołanym Uchwałą Rady Gminy w sprawie powołania Zakładu Budżetowego, Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy w sprawie przekształcenia Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oraz Zarządzeniem Nr 41.91 Burmistrza Miasta i Gminy z dnia 31.12.1991r. w sprawie Zakładu Budżetowego. Zgodnie ze statutem zatwierdzonym Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 30 marca 2001r. w sprawie zatwierdzenia Statutu Zakładu Usług Komunalnych, Uchwałą Rady Miejskiej w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie Zakładu Usług Komunalnych oraz Uchwałą Rady Miejskiej w sprawie reasumpcji Uchwały Rady Miejskiej w sprawie zatwierdzenia zmian w Statucie Zakładu Usług Komunalnych, przedmiotem działania Zakładu jest bieżąca obsługa Gminy oraz stałe zaspakajanie podstawowych potrzeb komunalnych społeczeństwa i zbiorowych potrzeb wspólnoty. Podstawowymi zadaniami Zakładu są:

  1. produkcja, uzdatnianie i dystrybucja wody pitnej,
  2. eksploatacja, konserwacja i remonty sieci oraz urządzeń do produkcji wody pitnej,
  3. rozbudowa istniejących sieci wodociągowych i budowa nowych ujęć i sieci wodociągowych,
  4. rozbudowa i modernizacja obiektów kubaturowych i urządzeń do produkcji wody,
  5. eksploatacja, konserwacja i remonty urządzeń do oczyszczania ścieków,
  6. rozbudowa istniejących sieci kanalizacji sanitarnej i budowa nowych obiektów oczyszczania ścieków i kanalizacji sanitarnej,
  7. rozbudowa i modernizacja obiektów i urządzeń do oczyszczania ścieków,
  8. eksploatacja, konserwacja i remonty sieci kanalizacyjnych,
  9. eksploatacja, konserwacja, remonty sieci i urządzeń do produkcji ciepłej wody i centralnego ogrzewania,
  10. produkcja, przesyłanie i dystrybucja ciepłą,
  11. utrzymanie czystości w mieście,
  12. konserwacja i zagospodarowanie terenów zielonych,
  13. prowadzenie usług pogrzebowych oraz utrzymanie i rozbudowa urządzeń i obiektów cmentarnych,
  14. prowadzenie i eksploatacja wysypiska komunalnego,
  15. roboty ogólnobudowlane.

Na rzecz jednostki macierzystej (Urząd Miejski) wykonywane są usługi określone w pkt. a), c), d), f), k), l) (l) - to gmina może zlecać również na zewnątrz) w celu realizacji zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)

Za usługi określone w pkt. c), d), f), o), l) zakład wystawia na Urząd Miejski faktury VAT stosując stawkę zwolnioną na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Di U. Nr 212, poz. 1336). W pozostałych przypadkach stosuje stawkę VAT podstawową lub obniżoną zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy usługi wykonywane na rzecz Urzędu Miejskiego, określone w pkt a), c), d), f), k), l) w celu realizacji przez ten Urząd zadań własnych gminy, określonych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) są usługami w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług ...
  2. Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym Zakład postępuje prawidłowo stosując stawkę zwolnioną na usługi świadczone na rzecz Urzędu Miejskiego, określone w pkt c), d), f), o), l)..

W ocenie Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. 2004r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Według art. 9 ust 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2001r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Jednostki organizacyjne, to m.in. zakłady budżetowe prowadzące gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.), powoływane w celu wykonywania określonych zadań przez Radę Gminy.

Z uwagi na to, że zakład budżetowy (Zakład Usług Komunalnych) nie posiada zdolności do czynności prawnej, relacja pomiędzy Zakładem a Gminą nie może mieć charakteru cywilnoprawnego, a zatem nie może być zawarta umowa cywilnoprawna. Tym samym w zakresie, w jakim zakład budżetowy wykonuje powierzone jej przez gminę zadania, nie świadczy usług w rozumieniu powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Czynności te nie podlegają zatem przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji należność z tytułu wykonania powierzonych przez Gminę zadań nie jest obrotem w rozumiem art. 29 tej ustawy.

Potwierdzeniem tego stanowiska jest pismo Ministerstwa Finansów z dnia 12 września 1994r. nr MWM-4547/94, op. Biuletyn Skarbowy 1995/3/22, w którym czytamy: „w przypadku świadczenia usług przez gospodarstwa pomocnicze lub zakłady budżetowe na rzecz macierzystych jednostek budżetowych, usługi te nie podlegają temu podatkowi niezależnie od swego charakteru. Jeżeli jednak gospodarstwa pomocnicze lub zakłady budżetowe wykonują czynności podlegające opodatkowaniu na rzecz osób trzecich, są podatnikami podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych” oraz postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 09.05.2005, sygn. US.PP-443/1/11/05 Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu.

Potwierdzeniem tego stanowiska jest również zapis w uzasadnieniu do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 970) dotyczący sprzedaży usług dokonywanych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi oraz zakładami i jednostkami budżetowymi (§ 8 ust. 1 pkt 14 - zapis identyczny jak w obecnie obowiązującym § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 rok w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj Dz. U. Nr 212, poz. 1336) tj. Projekt rozporządzenia rozszerza również zakres zwolnień od podatku. W § 8 w pkt 14-17 proponuje się zwolnienie od podatku dla:

  1. sprzedaży usług dokonywanych pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi oraz zakładami i jednostkami budżetowymi ( § 8 ust. 1 pkt 14). Jest to rozwiązanie analogiczne jak obowiązujące do końca kwietnia 2004r. na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług i podatku akcyzowym. Gospodarstwa te tworzone są w celu obsługi urzędów państwowych albo jednostek samorządu terytorialnego. Urzędy te zaś wyłączone są z definicji podatnika w rozumieniu ustawy. Gospodarstwa pomocnicze są natomiast tworzone dla obsługi tych urzędów, (...).„

Odpowiadając na pytanie nr 2, zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 12 aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwolnione są z podatku od towarów i usług usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.

Stosując wykładnię celowościową w/w przepisu Zakład Usług Komunalnych w wystawianiu faktur za usługi świadczone na rzecz Gminy określone w pytaniu nr 2 stosuje zwolnienie w podatku od towarów i usług.

Potwierdzeniem tego stanowiska jest m.in. postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 10.05.2005, sygn. US35/PP1/443-45/05/DG Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście oraz informacja w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 12.07.2004r. sygn. PP-4431/10/AZ/04 Urzędu Skarbowego w Prudniku.

Jednakże wykonując zadania własne gminy określone w pyt. 1 Wnioskodawca uważa, że zadania te nie korzystają ze zwolnienia określonego § 13 ust. 1 pkt 12 aktualnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 roku w sprawie wykonani niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. Nr 212, poz. 1336), gdyż zadania te nie stanowią usług w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W dniu 27.10.2009 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wydał interpretację indywidualną znak IPPP1-443-925/09-4/PR, w której uznał stanowisko Wnioskodawcy w całości za nieprawidłowe. W uzasadnieniu do wydanej interpretacji tut. Organ wskazał, iż usługi wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy w celu realizacji jej zadań własnych, wymienione w przedmiotowym wniosku, mieszczą się w szerokiej definicji „usług” w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, w konsekwencji czego podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a ponadto ponieważ Wnioskodawca nie jest jednostką samorządu terytorialnego, Zainteresowany świadcząc usługi na rzecz Gminy nie może również korzystać ze zwolnienia wskazanego w § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, ponieważ Gmina – co podkreśla Wnioskodawca – nie jest jednostką budżetową, zakładem budżetowym ani gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej.

Przedmiotowa interpretacja była przedmiotem skargi, złożonej przez Wnioskodawcę.

Wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 20.05.2010 r. sygn. akt VIII SA/Wa 92/10 oddalono skargę Strony, uznając pogląd prezentowany przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w skarżonej interpretacji za zasadny.

Powyższy wyrok był przedmiotem rozstrzygnięcia Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 18.10.2011 r. sygn. akt I FSK 1369/10 uchylił zaskarżony przez Stronę wyrok i przekazał sprawę do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu w Warszawie. Ostatecznie WSA w Warszawie, związany w/w orzeczeniem NSA, wyrokiem z dnia 30.05.2012 r. sygn. akt VIII SA/Wa 1071/11 uchylił zaskarżoną interpretację z dnia 27.10.2009 r., stwierdzając, iż w analizowanej sprawie nie ma zastosowania § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia, w związku z czym świadczone usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. WSA, za uzasadnieniem NSA wskazał, iż realizacja przez samorządowy zakład budżetowy zadań własnych tworzącej go jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej w zakresie gospodarki komunalnej, nie stanowi świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT podlegających opodatkowaniu VAT pomiędzy tymi podmiotami, co nie wyklucza ich opodatkowania z tytułu ich odpłatnego świadczenia na rzecz podmiotów zewnętrznych (konsumentów).

W powołanym wyroku Sąd kasacyjny, przeprowadził analizę przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. u. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Uwzględnił także, przepis art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, w myśl którego przez dostawę towarów należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy, to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (…).

Z powyższego wynika, że usługą będzie tylko takie świadczenie w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie. Aby uznać więc dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Dla uznania czy czynności wykonywane przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niewystarczająca jest analiza w zakresie przedmiotu opodatkowania bez dokonania ustaleń odnośnie zakresu podmiotowego objętego uregulowaniami ustawy o VAT. Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W świetle art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dokonując analizy przedmiotowej sprawy istotnym jest odwołanie się do ustaw spoza prawa podatkowego, w szczególności ustawy o finansach publicznych oraz ustawy o gospodarce komunalnej, w stanie prawnym obowiązującym na dzień wydania pierwotnej interpretacji. I tak, zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. 1997, Nr 9, poz. 43), gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach: zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. (Dz.U. Nr 16, poz. 95) o samorządzie gminnym, w art. 6 przewiduje, iż do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Z kolei zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 w/w ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy, m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (pkt 3), zieleni gminnej i zadrzewień (pkt 12), cmentarzy gminnych (pkt 13)

W myśl art. 24 ust. 1 pkt 1-2 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz.U. Nr 249, poz. 2104), zakładami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które odpłatnie wykonują wyodrębnione zadania oraz pokrywają koszty swojej działalności z przychodów własnych, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5.

Jednostki samorządu terytorialnego mogą powierzać wykonywanie zadań z zakresu gospodarki komunalnej osobom fizycznym, osobom prawnym lub jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, w drodze umowy na zasadach ogólnych - z uwzględnieniem przepisów o finansach publicznych lub, odpowiednio, przepisów o partnerstwie publiczno-prywatnym, przepisów o koncesji na roboty budowlane lub usługi, przepisów o zamówieniach publicznych i przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.(art. 3 cyt. ustawy o gospodarce komunalnej)

Dodatkowo należy wskazać także, na brzmienie § 35 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r. w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych (Dz.U. Nr 241, poz. 1616), zgodnie z którym samorządowy zakład budżetowy posiada odrębny rachunek bankowy. Ponadto, zgodnie z treścią art. 3 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy (tekst jednolity 1997 r. Dz. U. 1998, Nr 21, poz. 94) pracodawcą jest jednostka organizacyjna, choćby nie posiadała osobowości prawnej, a także osoba fizyczna, jeżeli zatrudniają one pracowników.

Konfrontując przedstawione we wniosku okoliczności faktyczne sprawy z przytoczonymi powyżej regulacjami z zakresu prawa podatkowego oraz pozostałych ustaw, należy dojść do przekonania, podążając w ślad za tezami płynącymi z orzeczeń WSA oraz NSA, iż pomimo swoistej ułomności podmiotowej zakładu budżetowego, które stanowi jedynie część osoby prawnej – jednostki samorządu terytorialnego, to posiada jednak przyznane przepisami prawa liczne własne prawa i obowiązki, objawiające jego podmiotowość prawną. Zakład budżetowy jest reprezentowany przez swojego kierownika, jak również zawiera umowy cywilnoprawne o świadczenie usług komunalnych, przy czym stroną takiej umowy jest określona jednostka samorządu terytorialnego, gdyż kierownik zakładu budżetowego świadczącego określone usługi komunalne na podstawie umów cywilnoprawnych, wyraża wyłącznie wolę tej jednostki i działa w jej imieniu. WSA, za NSA w uzasadnieniu orzeczenia podkreślił, że z podnoszonych wyżej regulacji wynika, iż samorządowy zakład budżetowy, tworzony przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego, poprzez wydzielenie z majątku tej jednostki i przekazanie temuż zakładowi do użytkowania, wyposażenie w środki obrotowe oraz składniki majątkowe, jest formą organizacyjno-prawną sektora finansów publicznych, która odpłatnie wykonuje wyodrębnione zadania własne tworzącej go jednostki z zakresu gospodarki komunalnej, a koszty działalności pokrywa - co do zasady - z przychodów własnych, z możliwością wspierania dotacjami z budżetu jednostki samorządu terytorialnego.

Bezspornym jest, że zadania wykonywane przez samorządowy zakład budżetowy z zakresu gospodarki komunalnej mieszczą się w pojęciu działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, obejmującej wszelką działalność m.in. usługodawców. Co więcej, samorządowy zakład budżetowy jest podmiotem wyodrębnionym w stosunku do tworzącej go jednostki samorządu terytorialnego pod względem organizacyjnym, majątkowym oraz finansowym, mimo że działa w imieniu macierzystej jednostki, co sprawia, że w zakresie powierzonej mu gospodarki komunalnej, można przypisać mu cechę samodzielności. Świadczy o tym chociażby stopień wyodrębnienia ze struktury tworzącej go jednostki samorządowej, również pod względem wydzielenia materialnych środków finansowych i rzeczownych, ale także umiarkowanie swobodnego gospodarowania nimi. Nie można pominąć faktu, iż koszty działalności zakładu budżetowego pokrywane są z uzyskiwanych dochodów własnych, a dotacje ze strony jednostki samorządu terytorialnego stanowią jedynie dodatkową formę dofinansowania.

W kwestii określenia podmiotowości prawno-podatkowej w podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż Wnioskodawca będący samorządową jednostką budżetową oraz wykonując zadania własne jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej w zakresie gospodarki komunalnej, jest jednostką organizacyjną niemającą osobowości prawnej, wykonującą w tym zakresie samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a zatem posiada podmiotowość podatkową VAT odrębną od jednostki samorządu terytorialnego, która go utworzyła.

Odnosząc się kolejno do przesłanek przedmiotowych, którego spełnienie dopiero pozwalałoby objąć wymienione we wniosku czynności, wykonywane na rzecz Gminy, reżimem ustawowym ustawy o podatku od towarów i usług, należy zaznaczyć, iż mimo stopnia wyodrębnienia zakładu budżetowego ze struktury tworzącej go jednostki samorządowej, które pozwala na uznanie go za samodzielnego od tej jednostki podatnika VAT, realizacja zadań własnych tej jednostki przez jego zakład budżetowy nie tworzy pomiędzy tymi podmiotami takiego stosunku prawnego na podstawie, którego następuje wymiana świadczeń wzajemnych, pozwalających na ich opodatkowanie VAT. W takim, bowiem przypadku zakład budżetowy nie wykonuje usług komunalnych na rzecz jednostki samorządowej, lecz działa w jej imieniu, jako jej wyodrębniona jednostka organizacyjna, wykonując jej zadania własne, co pozostaje poza przedmiotem regulacji art. 8 ustawy o VAT.

Realizacja przez samorządowy zakład budżetowy zadań własnych tworzącej go jednostki samorządu terytorialnego o charakterze użyteczności publicznej w zakresie gospodarki komunalnej, nie stanowi świadczeń w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT, które podlegałyby opodatkowaniu VAT pomiędzy tymi podmiotami, co jednakże nie wyklucza ich opodatkowania w sytuacji ich odpłatnego świadczenia na rzecz podmiotów zewnętrznych tj. konsumentów w zakresie gospodarki komunalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, oraz biorąc pod uwagę rozstrzygnięcia zawarte w wyrokach: Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie oraz Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem nr 1.

W związku z powyższym, bezprzedmiotowa jest ocena w/w czynności pod kątem zastosowania zwolnienia od podatku w trybie § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), bowiem rozpatrując przedmiotową sprawę w granicach wyznaczonych opisem stanu faktycznego oraz postawionymi pytaniami, nie mamy do czynienia z czynności objętymi regulacjami ustawowymi. Niniejsze rozstrzygnięcie, sprawiło, iż stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, należało uznać za bezprzedmiotowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tekst jednolity Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj