Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu
US.PP-443/1/11/05
z 9 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PP-443/1/11/05
Data
2005.05.09



Autor
Urząd Skarbowy w Zgorzelcu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
jednostka budżetowa
jednostka samorządu terytorialnego
podatnik
podmiotowość podatkowa
rozliczanie (rozliczenia)
świadczenie usług
urząd gminy
zakład budżetowy


Pytanie podatnika
Jednostka samorządu terytorialnego zwróciła się z pytaniem, czy wykonywane przez zakład budżetowy na rzecz macierzystej jednostki usugi budowlane korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) i co za tym idzie, zakupy materiałów wykorzystanych do adaptacji budynku powinny być ujmowane jako związane ze sprzedażą zwolnioną, a podatek naliczony przy tych zakupach jako niepodlegający odliczeniu od podatku należnego?
Czy wobec tego, że zwolnienie od podatku określone w powołanym wyżej przepisie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia wprowadzone zostało z dniem 25 czerwca 2004 r., na mocy przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541), część sprzedaży zafakturowanej przed tą datą należy opodatkować podatkiem od towarów i usług?


POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), stwierdza, że stanowisko podatnika przedstawione we wniosku z dnia 07.03.2005 r., który wpłynął do tutejszego Urzędu Skarbowego w dniu 21.03.2005 r. o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.03.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Zgorzelcu wpłynął wniosek Urzędu Gminy znak Fn. F.3119/01/2005 o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. W dniu 02.05.2005 r. wpłynęło do tutejszego Urzędu Skarbowego pismo znak. Fn. F.3119/02/05 z dnia 28.04.2005 r. dotyczące uzupełnienia wymienionego wyżej wniosku.
Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Zgodnie z przedstawionym w złożonym wniosku stanem faktycznym, na podstawie zawartej umowy Urząd Gminy zlecił w miesiącu lutym 2004 r. Zakładowi Usług Komunalnych wykonanie prac polegających na adaptacji budynku mieszkalnego na przedszkole. Rozliczenie wykonanych robót następuje sukcesywnie, odpowiednio do ich realizacji, w oparciu o protokoły odbioru robót i wystawione przez wykonawcę faktury VAT. Wskazano ponadto, że powyższa inwestycja finansowana jest z budżetu gminy i wynika z realizacji zadań własnych gminy, wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym, tj. w zakresie zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty związanych z edukacją publiczną. Wyjaśniono również, iż Zakład Usług Komunalnych jest zakładem budżetowym powołanym przez Gminę na podstawie przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), w celu wykonywania zadań własnych tej jednostki samorządu terytorialnego.

W zaistniałym stanie faktycznym Urząd zwrócił się z pytaniem, czy wykonywane przez zakład budżetowy czynności korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) i co za tym idzie, zakupy materiałów wykorzystanych do adaptacji budynku powinny być ujmowane jako związane ze sprzedażą zwolnioną, a podatek naliczony przy tych zakupach jako niepodlegający odliczeniu od podatku należnego?

Dodatkowo Urząd wystąpił z pytaniem, czy wobec tego, że zwolnienie od podatku określone w powołanym wyżej przepisie § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia wprowadzone zostało z dniem 25 czerwca 2004 r., na mocy przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541),część sprzedaży zafakturowanej przed tą datą należy opodatkować podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem podatnika, zgodnie z § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwolnione od podatku są usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, wobec czego, wykonawca jako zakład budżetowy winien zakwalifikować całość wykonanej usługi związanej z adaptacją budynku, włącznie ze zużytymi w tym celu materiałami, do czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług, a podatek naliczony przy zakupie tych materiałów uznać za niepodlegający odliczeniu od podatku należnego.

Zgodnie z powołanym w złożonym wniosku § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz usług komunikacji miejskiej. Powyższe zwolnienie wprowadzone zostało rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 145, poz. 1541) i ma zastosowanie do usług wykonanych po dniu ogłoszenia tego aktu prawnego, tj. od dnia 25.06.2004 r.

Zauważyć należy jednak, iż ze zwolnienia tego korzystać będą czynności, których stronami są wymienione tam podmioty, będące usługami, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Przepis ten zawiera następujący katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wymieniając tam:
1.odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
2.eksport towarów;
3.import towarów;
4.wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
5.wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Dla oceny opisanych we wniosku czynności w kontekście opodatkowania ich podatkiem od towarów i usług koniecznym jest ustalenie charakteru prawnego relacji zachodzących pomiędzy wykonującym je gminnym zakładem budżetowym, a zlecającą ich gminą. W opisanym w złożonym wniosku stanie faktycznym wskazano, że prace polegające na adaptacji budynku mieszkalnego na przedszkole wykonywane są w celu realizacji zadań własnych gminy w zakresie edukacji publicznej, określonych w art. 7 ust. 1 pkt 8 ustawy o samorządzie gminnym. W myśl art. 33 ustawy o samorządzie gminnym Urząd Gminy jest jednostką pomocniczą organu wykonawczego gminy, a obowiązek realizacji zadań własnych, określonych w powołanym wyżej art. 7 ust. 1 tej ustawy, należy do gminy.

Według art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Jednostki organizacyjne, o których mowa w tym przepisie, to między innymi zakłady budżetowe prowadzące gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.), powoływane w celu wykonywania określonych zadań przez radę gminy. Wskazać należy tu również, iż w świetle tych przepisów zakład budżetowy nie posiada zdolności do czynności prawnych. Relacja pomiędzy gminą a jej zakładem budżetowym nie może mieć zatem charakteru cywilnoprawnego. Między gminą, a jej jednostką organizacyjną, jaką jest zakład budżetowy, nie może być zawarta umowa cywilnoprawna. Tym samym w zakresie, w jakim zakład budżetowy wykonuje powierzone jej przez macierzystą gminę zadania, nie świadczy usług w rozumieniu powołanych wyżej przepisów o podatku od towarów i usług. Czynności te nie podlegają zatem przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego nie podlegają również przepisom rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, w tym powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, skoro wykonywanie zadań przez zakład budżetowy na rzecz gminy pozostaje poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług, to w konsekwencji należność z tytułu wykonania powierzonych przez Gminę zadań nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 tej ustawy, zaś rozliczenie pomiędzy tymi jednostkami winno się odbywać na podstawie innych dokumentów niż faktury, o których mowa w art. 106 ustawy o podatku od towarów i usług.

W stosunku do tych czynności nie będzie również przysługiwało prawo do odliczenia od podatku należego podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług wykorzystanych przy wykonywaniu przedmiotwych robót. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnikowi tego podatku przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, w zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z przepisu tego wynika wprost, że uprawnienie to przysługuje wyłącznie w sytuacji wystąpienia związku dokonanych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W przypadku braku takiego związku, a tak jest niewątpliwie w sytuacji nabycia towarów i usług wykorzystanych przy wykonywaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług lub zwolnionych od tego podatku, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje.

W świetle powyższego za nieprawidłowe należy uznać stanowisko podatnika, że opisane w zapytaniu wykonane przez zakład budżetowy czynności korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie przepisu § 8 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie złożenia wniosku.
Jak stanowi art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w Jeleniej Górze, za pośrednictwem tutejszego organu podatkowego, w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj