Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-492/12-4/RS
Data
2012.09.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek
projekt
zakup towarów i usług pozostałych
Istota interpretacji
1. Czy C. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu, współfinansowanego ze środków Komisji Europejskiej? 2. Czy uznawanie podatku od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu L., jako niepodlegającego zwrotowi i zaliczanie go w koszty jednostki jest postępowaniem prawidłowym?Przedmiotem interpretacji jest dopowiedź na pytanie oznaczone w przedmiotowym wniosku nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotowy wniosek w zakresie pytania oznaczonego nr 1, tj. w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnie.
Wniosek ORD-IN 348 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 06.06.2012 r. (data wpływu 19.06.2012 r.) oraz w piśmie z dnia 06.06.2012 r. (data nadania 14.09.2012 r., data wpływu 17.09.2012 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie Nr IPPP1/443-517/12-2/AS IPPB5/423-492/12-2/RS z dnia 06.09.2012 r. (data nadania 07.09.2012 r., data doręczenia 10.09.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 19.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
C . jest inną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt . 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. 91.101.444 ze zm.). działającą na podstawie Zarządzenia Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 3 sierpnia 2009 r. w sprawie C, działającego w formie organizacyjno - prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt . 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (znak: OR-015-6/2009), utworzoną z dniem 1 listopada 2006 r. na podstawie decyzji nr 73 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 31 października 2006 r. (znak: OR-015-5/06).
Działalność, którą prowadzi C, mieści się w ramach działalności usługowej, w tym: - na rzecz gospodarki leśnej, m.in.:
- zadań, przypadających Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych w zakresie przedsięwzięć, o których mowa w art. 33 ust. 3 pkt 3 i pkt 8 ustawy o lasach, związanych z wdrażaniem programów operacyjnych oraz realizacją projektów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej lub środków krajowych, w tym na rzecz wykonywania zadań jednostki realizującej projekty Lasów Państwowych finansowane przy współudziale środków Unii Europejskiej, obejmujących sporządzanie dokumentacji i wdrażanie poszczególnych etapów projektów,
- zadań, przypadających Dyrektorowi Generalnemu Lasów Państwowych związanych z rolą Lasów Państwowych jako prowadzącego gospodarstwo leśne, realizujące program działań ukierunkowanych na ograniczenie negatywnych zmian klimatu,
- poza gospodarką leśną:
- na rzecz zadań administracji rządowej lub zlecanych przez Komisję Europejską do realizacji Państwowemu Gospodarstwu Leśnemu Lasy Państwowe w zakresie wdrażania Programów z dziedziny ochrony środowiska, przyrody i dziedzin pokrewnych, w tym, na rzecz wykonywania zadań Instytucji Wdrażającej w ramach V
- osi priorytetowej Programu Operacyjnego I.,
- na rzecz analizy możliwości pozyskiwania środków pomocowych dla jednostek organizacyjnych Lasów Państwowych,
- na rzecz analizy możliwości pozyskiwania środków pomocowych dla sektora leśno-drzewnego i partnerów Lasów Państwowych w konstruowaniu przez nich programów rozwojowych, w tym z udziałem środków z Unii Europejskiej.
C. od 1 stycznia 2012 r. realizuje Projekt L., współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, NFOŚiGW oraz ze środków własnych.
Realizacja założonego w projekcie celu odbywa się poprzez: - przygotowanie i produkcję serii 11 filmów edukacyjno-promocyjnych prezentujących najlepsze praktyki w zakresie ochrony wybranych gatunków i siedlisk
- opracowanie i publikację podręczników dobrych praktyk w zakresie ochrony gatunków i siedlisk
- organizację spotkań szkoleniowych
- przygotowanie „map drogowych” ochrony gatunków i siedlisk przez stałe grupy robocze
- stworzenie panelu informacyjnego i forum w ramach strony internetowej
- organizację konferencji podsumowującej projekt.
Zgodnie z zapisami Postanowień Wspólnych , podatek VAT może być uznany za kwalifikowalny koszt projektu w przypadku dostarczenia Komisji Europejskiej dokumentu potwierdzającego obowiązek zapłaty niepodlegającego zwrotowi podatku VAT z tytułu zakupów finansowanych w ramach projektu. C . od dnia 13.12.2006 r. jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. C. z tytułu prowadzonej działalności usługowej osiąga przychody, od których nalicza i odprowadza podatek należnych VAT, tj. przychody z tytułu nadzoru i koordynacji realizacji projektów, przychody z tytułu zadań zleconych, z tytułu sprzedaży towarów i usług nabytych przez podatnika na rzecz osób trzecich tj. podnajem powierzchni biurowej i użytkowej, energii elektrycznej, ochrona mienia, centralne ogrzewanie, woda, ścieki, usługi telekomunikacyjne, usługi medyczne, itp., które to nie mają związku z realizacją projektu. Przy realizacji zadań związanych z Projektem L. C. nie odlicza podatku VAT od dokonywanych zakupów. Podatek ten nie podlega zwrotowi, gdyż w tym wypadku nie zachodzi powiązanie z czynnościami/obrotem opodatkowanym. Realizacja projektu L. nie przyniosła dotychczas i nie przyniesie w przyszłości przychodów dla C. Filmy, publikacje, mapy, informacje na stronie internetowej udostępniane będą bezpłatnie, ponadto nie będą pobierane opłaty od uczestników szkoleń. Celem realizowanego projektu jest zwiększenie liczby podejmowanych inicjatyw z zakresu ochrony różnorodności biologicznej, a także zwiększenie świadomości społecznej o konieczności ochrony różnorodności biologicznej. W uzupełnieniu wniosku z dnia 11.09.2012 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony stan faktyczny, tj. podał, iż: uznanie za koszt kwalifikowalny projektu podatku VAT będzie wiązało się z faktem, iż dotacja otrzymana na realizację przedmiotowego projektu pokryje wydatki sfinansowane tą dotacją w kwocie brutto, tj. łącznie z koszem podatku naliczonego. Całość wydatku w kwocie brutto zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowi kosztu uzyskania przychodu jednostki, jest wydatkiem refundowanym w 100% z dotacji, ze środków unijnych.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
- Czy C. przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu L., współfinansowanego ze środków Komisji Europejskiej...
- Czy uznawanie podatku od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu L., jako niepodlegającego zwrotowi i zaliczanie go w koszty jednostki jest postępowaniem prawidłowym...
Przedmiotem interpretacji jest dopowiedź na pytanie oznaczone w przedmiotowym wniosku nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób prawnych. Przedmiotowy wniosek w zakresie pytania oznaczonego nr 1, tj. w zakresie podatku od towarów i usług zostanie rozpatrzony odrębnie.
Zdaniem Wnioskodawcy: - Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dowodów księgowych dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu nie przysługuje.
- Zaliczanie w koszty jednostki, niepodlegającego zwrotowi podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu jest prawidłowe.
Podniesiono, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. podatku od towarów i usług warunkiem umożliwiającym zarejestrowanemu, czynnemu podatnikowi VAT skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wydatki dokonywane przez C. w ramach realizowanego projektu nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną a co za tym idzie nie dają prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zdaniem Wnioskodawcy ma on obowiązek zapłaty podatku VAT naliczonego od towarów i usług zakupionych w ramach projektu i możliwość zaliczenia go do kosztów uzyskania.
W piśmie z dnia 11.09.2012 r. Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko w świetle uzupełnionego stanu faktycznego, tj. podał, iż według niego: - Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dowodów księgowych dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu nie przysługuje. Podatek VAT jest wydatkiem kwalifikowanym dla projektu.
- Zaliczanie w koszty nie stanowiące kosztów uzyskania przychodu jednostki, niepodlegającego zwrotowi podatku naliczonego od zakupów dokonywanych w związku z realizacją ww. projektu jest prawidłowe.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określają przepisy art. 15 i 16 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.).
Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ww. ustawy.
Należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, co do zasady, uniemożliwiają zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów zarówno należnego, jak i naliczonego podatku od towarów i usług.
Jednakże art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) tej ustawy wskazuje, że jest kosztem uzyskania przychodów podatek naliczony: - jeżeli podatnik zwolniony jest od podatku od towarów i usług lub nabył towary i usługi w celu wytworzenia albo odsprzedaży towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,
- w tej części, w której zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług - jeżeli naliczony podatek od towarów i usług nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej.
Powyższe oznacza, że w przypadku, gdy podatnikowi nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku od towarów i usług, to będzie on mógł - na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a ww. ustawy - uznać za koszt uzyskania przychodu kwotę podatku naliczonego od zakupionych towarów czy usług. Ponadto wskazać należy, że na mocy art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych na gruncie podatkowym, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów), o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 14a, 23, 24, 42, 47, 48, 52 i 53, lub ze środków, o których mowa w art. 33 ust. 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.). Przepis ten odnosi się zatem do wydatków kwalifikowanych projektu, które refundowane są środkami pomocowymi. Zgodnie z obowiązującą regulacją prawną ograniczenie powyższe nie dotyczy jednak kosztów niekwalifikowanych projektu, które ponoszone są ze środków własnych przedsiębiorcy. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest inną jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt . 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. 91.101.444 ze zm.). działającą na podstawie Zarządzenia nr 51 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 3 sierpnia 2009 r. w sprawie C, działającego w formie organizacyjno - prawnej innej jednostki organizacyjnej, o której mowa w art. 32 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (znak: OR-015-6/2009), utworzoną z dniem 1 listopada 2006 r. na podstawie decyzji nr 73 Dyrektora Generalnego Lasów Państwowych z dnia 31 października 2006 r. (znak: OR-015-5/06). C. od 1 stycznia 2012 r. realizuje Projekt L., współfinansowany ze środków Unii Europejskiej, NFOŚiGW oraz ze środków własnych. Zgodnie z zapisami Postanowień Wspólnych podatek VAT może być uznany za kwalifikowalny koszt projektu w przypadku dostarczenia Komisji Europejskiej dokumentu potwierdzającego obowiązek zapłaty niepodlegającego zwrotowi podatku VAT z tytułu zakupów finansowanych w ramach projektu. Uznanie za koszt kwalifikowalny projektu podatku VAT będzie wiązało się z tym, iż dotacja otrzymana na realizację przedmiotowego projektu pokryje wydatki sfinansowane tą dotacją w kwocie brutto, tj. łącznie z koszem podatku naliczonego. Przy realizacji zadań związanych z Projektem C. nie odlicza podatku VAT od dokonywanych zakupów, gdyż w tym wypadku nie zachodzi powiązanie z czynnościami/obrotem opodatkowanym. Całość wydatku w kwocie brutto zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych nie stanowi kosztu uzyskania przychodu jednostki, jest wydatkiem refundowanym w 100% z dotacji, ze środków unijnych. Realizacja projektu nie przyniosła dotychczas i nie przyniesie w przyszłości przychodów dla C. Wątpliwości Wnioskodawcy budzi możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów podatku od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu uznanych za kwalifikowalny koszt projektu, tj. kosztu w całości refundowanego z dotacji (ze środków unijnych).
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że czym innym jest kwalifikacja wydatków pod względem podatkowym, a czym innym na potrzeby projektu europejskiego.
Ogólnie rzecz biorąc „Projekt” to przedsięwzięcie, które ma swój określony cel, budżet i ramy czasowe, realizowane przez daną grupę osób. O projekcie europejskim mówimy wtedy, gdy przy jego realizacji zaangażowane są środki z Unii Europejskiej.
Budżet projektu europejskiego budowany jest w podziale na koszty kwalifikowane (tj. kwalifikujące się do refundacji) i niekwalifikowane oraz szczegółowe podkategorie, zgodnie z kryteriami określonymi w konkretnym programie, w ramach którego jest on finansowany. Ustalenie, jakie wydatki i na jakich warunkach można uznać za kwalifikujące się do refundacji jest jednym z podstawowych aspektów ubiegania się o fundusze europejskie. Nie wszystkie wydatki mogą być objęte wsparciem. Ich zakres zależy od programu, z którego beneficjent chce skorzystać i od konkretnego działania. Kwalifikowalność wydatków oznacza, że dany wydatek jest niezbędny do wykonania projektu i bezpośrednio jest z nim związany. Kategorie wydatków kwalifikowanych muszą być ściśle powiązane z projektami, które kwalifikują się do objęcia wsparciem w ramach danego działania stanowiącego element programu operacyjnego. Należy to rozumieć w ten sposób, że kwalifikowalność wydatków ściśle wiąże się z kwalifikowalnością projektów, tzn. wydatek jest kwalifikowalny, jeśli został poniesiony w ramach projektu kwalifikującego się do wsparcia. Są to tylko ogólne reguły dotyczące kwalifikowalności wydatków. Obok nich istnieje szereg zasad szczególnych, które określone są w wytycznych dotyczących kwalifikowania wydatków w ramach danego programu.
Ponadto podatnik powinien mieć każdorazowo na względzie wyłączenia zawarte w art. 16 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, iż skoro, jak wskazuje Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym: - prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dowodów księgowych dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu nie przysługuje C., oraz
- całość ww. wydatku w kwocie brutto jest wydatkiem refundowanym w 100% z dotacji ze środków unijnych.
to prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż podatek od zakupu towarów i usług związanych z realizacją projektu LIFE+, zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) w zw. z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, nie stanowi kosztu uzyskania przychodu jednostki.
Końcowo należy wskazać, iż niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego wydana została w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i nie rozstrzyga kwestii podatku dochodowego od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
|