Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-623/12/AW
z 1 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-623/12/AW
Data
2012.10.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
bezskuteczność korekty
korekta
korekta podatku
nieodpłatne przekazanie rzeczy
przekazanie na cele działalności gospodarczej
przekazanie nieodpłatne
przekazanie towarów


Istota interpretacji
Korekta nieodpłatnych przekazań towarów na cele reprezentacji i reklamy.



Wniosek ORD-IN 6 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie z dnia 27 marca 2012r. sygn. akt I SA/Rz 29/12 (data wpływu do tut. organu prawomocnego orzeczenia oraz zwróconych akt sprawy 18 czerwca 2012r.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów po ponownym rozpatrzeniu sprawy stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2011r. (data wpływu 7 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2012r. (data wpływu 27 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy uprawnienie Wnioskodawcy do wystawienia opisanych w poz. 68 wniosku wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. oraz uprawnienie Wnioskodawcy do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne faktury korygujące, jest ograniczone jakimkolwiek terminem oraz czy uprawnienia te przysługują Wnioskodawcy również w sytuacji, gdy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy uprawnienie Wnioskodawcy do wystawienia opisanych w poz. 68 wniosku wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. oraz uprawnienie Wnioskodawcy do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne faktury korygujące, jest ograniczone jakimkolwiek terminem oraz czy uprawnienia te przysługują Wnioskodawcy również w sytuacji, gdy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej.

W dniu 7 października 2011r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający z upoważnienia Ministra Finansów wydał dla Wnioskodawcy indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego znak IBPP1/443-1131/11/AW uznając, że stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Pismem z dnia 19 grudnia 2011r. Wnioskodawca złożył skargę na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia 7 października 2011r. znak IBPP1/443-1131/11/AW, w której wniósł o uchylenie zaskarżonej interpretacji indywidualnej w całości i zasądzenie od Organu na rzecz Skarżącego zwrotu kosztów postępowania sądowego, w tym kosztów zastępstwa radcowskiego, według norm prawem przepisanych.

Pismem z dnia 23 stycznia 2012r. znak IBPP1/4441-41/11/AW będącym odpowiedzią na skargę, tut. organ wniósł o uchylenie zaskarżonej interpretacji informując, że w wyniku rozpatrzenia wniosku z dnia 5 lipca 2011r., wydane zostały w zakresie podatku od towarów i usług interpretacje nr IBPP1/443-1129/11/AW, IBPP1/443-1130/11/AW, IBPP1/443-1131/11/AW, IBPP1/443-1132/11/AW i IBPP1/443-1133/11/AW. Wszystkie powyższe rozstrzygnięcia zostały zaskarżone.

W wyniku uwzględnienia skarg z dnia 19 grudnia 2011r. w całości w trybie ww. art. 54 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270) oraz na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) w związku z § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów, zmienił zaskarżone indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego:

  • znak IBPP1/443-1129/11/AW wydając interpretację z dnia 23 stycznia 2012r. znak IBPP1/4441-39/11/AW;
  • znak IBPP1/443-1130/11/AW wydając interpretację z dnia 23 stycznia 2012r. znak IBPP1/4441-40/11/AW;
  • znak IBPP1/443-1132/11/AW wydając interpretację z dnia 23 stycznia 2012r. znak IBPP1/4441-42/11/AW

uznając stanowiska Wnioskodawcy za prawidłowe.

W odniesieniu do przedmiotowej interpretacji znak IBPP1/443-1131/11/AW, organ nie ma możliwości uwzględnienia skargi Wnioskodawcy w całości, gdyż zakres zadanego we wniosku pytania jest szerszy niż przedstawiony stan faktyczny, co skutkuje koniecznością przeprowadzenia dodatkowych czynności zmierzających do wydania właściwej interpretacji indywidualnej. Zauważył jednak, że zaskarżona interpretacja wymaga zmiany w tym zakresie, w jakim została dla Wnioskodawcy wydana.

Wyrokiem z dnia 27 marca 2012r. sygn. akt I SA/Rz 29/12 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie:

  1. uchylił zaskarżoną interpretację;
  2. określił, że interpretacja nie może być wykonywana do chwili uprawomocnienia się wyroku;
  3. zasądził od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej zwrot kosztów postępowania sądowego.

W dniu 18 czerwca 2012r. wpłynął do tut. organu prawomocny wyrok WSA wraz ze zwróconymi aktami sprawy.

W uzasadnieniu wyroku WSA stwierdził, że – zgodnie z wnioskami strony skarżącej oraz organu – uchylił, na podstawie art. 145 § 1 pkt 1 lit. c powołanej wyżej ustawy (ppsa) interpretację podatkową, gdyż wyrażone w niej stanowisko było w znaczącym zakresie konsekwencją stanowiska w przedmiocie opodatkowania nieodpłatnego przekazania towarów, które to stanowisko wyrażone zostało przez organ interpretujący w przytoczonych wyżej interpretacjach z dnia 7 października 2011r., ale następnie zostało zmienione w interpretacjach z dnia 23 stycznia 2012r.

W tej sytuacji, kiedy organ interpretujący musi uwzględnić swoje – zmienione – stanowisko w przedmiocie nieobjęcia określonych czynności opodatkowaniem, to powinien to uczynić w „nowej” interpretacji, z ewentualnym uzyskaniem od wnioskodawcy dodatkowych informacji.

W związku z powyższym wniosek strony z dnia 5 lipca 2011r. (data wpływu 7 lipca 2011r.) wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.

W skierowanym do Wnioskodawcy wezwaniu z dnia 14 września 2012r. znak IBPP1/443-623/12/AW, tut. organ zauważył, że zadane pytanie pozostaje wewnętrznie sprzeczne wobec zakreślonego w nim przedziału czasowego. Nie można bowiem przyjąć, że opisane w poz. 68 wniosku wewnętrzne faktury korygujące oraz zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. dotyczą okresu gdy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej.

Skoro zatem w przedmiotowej sprawie, faktury wewnętrzne dokumentujące nieodpłatne przekazania towarów dokonane w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. nie zostały wystawione ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej, to zadane przez Wnioskodawcę pytanie wymaga przeformułowania.

Po zmianie pytania, Wnioskodawca winien przedstawić adekwatne do nowozadanego pytania własne stanowisko.

W dniu 27 września 2012r. wpłynęło do tut. organu pismo Wnioskodawcy z dnia 24 września 2012r. będące odpowiedzią na powyższe wezwanie, w którym Wnioskodawca wskazał, że w jego ocenie, pytanie zadane we wniosku Wnioskodawcy o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 5 lipca 2011r. o treści: „Czy uprawnienie Wnioskodawcy do wystawienia opisanych w poz. 68 niniejszego wniosku wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących omawiane nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. oraz uprawnienie Wnioskodawcy do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie w/w faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne faktury korygujące, jest ograniczone jakimkolwiek terminem, oraz czy uprawnienia te przysługują Wnioskodawcy również w sytuacji, gdy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej...” – zostało prawidłowo sformułowane i nie wymaga przeformułowania.

Wnioskodawca wskazał, iż z treści ww. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, przytoczone wyżej pytanie zostało zadane we wniosku, jako dotyczące zdarzenia przyszłego. Jednocześnie, w ww. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie zostało określone, kiedy Wnioskodawca wystawi omawiane wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące do wystawionych przez siebie faktur wewnętrznych dokumentujących opisane we wniosku nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. oraz kiedy Wnioskodawca dokona omawianego obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. faktur korygujących. Stąd też, w pełni prawidłowe i uzasadnione było zadanie pytania, czy uprawnienie Wnioskodawcy do wystawienia omawianych wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących oraz uprawnienie Wnioskodawcy do dokonania omawianego obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. faktur korygujących jest ograniczone jakimkolwiek terminem, oraz czy uprawnienia te przysługują Wnioskodawcy również w sytuacji, gdy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej. Należy przy tym zauważyć, że wskazując w omawianym pytaniu, czy omawiane uprawnienia przysługują Wnioskodawcy również w sytuacji, gdy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej – Wnioskodawca nie twierdzi, że według stanu na dzień złożenia przedmiotowego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, faktury wewnętrzne dokumentujące opisane we wniosku nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. zostały wystawione ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej, lecz intencją Wnioskodawcy było uzyskanie potwierdzenia, że omawiane uprawnienia będą przysługiwały Wnioskodawcy również wówczas, gdy na dzień faktycznego skorzystania przez Wnioskodawcę z omawianych uprawnień zaistnieje sytuacja, że od wystawienia korygowanej faktury wewnętrznej upłynie ponad 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej. Tym samym, nie można się zgodzić ze stanowiskiem zaprezentowanym we wskazanym wyżej wezwaniu z dnia 14 września 2012r., jakoby omawiane pytanie pozostaje wewnętrznie sprzeczne wobec zakreślonego w nim przedziału czasowego oraz wymaga przeformułowania, gdyż (cyt.): „(...) w przedmiotowej sprawie, faktury wewnętrzne dokumentujące nieodpłatne przekazania towarów dokonane w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. nie zostały wystawione ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej (...)”.

W związku z powyższym Wnioskodawca stwierdził, iż przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej z dnia 5 lipca 2011r. jest prawidłowy i spełnia wymogi, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, oraz brak jest podstaw do przeformułowania ww. pytania oraz stanowiska Wnioskodawcy do tegoż pytania, które jest adekwatne do zadanego pytania.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Z dniem 2 stycznia 2008r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka z o.o.) przekształciła się – w trybie przepisów Tytułu IV Działu III ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) – w Spółkę Akcyjną (dalej: Wnioskodawca).

Spółka z o.o. była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast głównym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki z o.o. była dystrybucja artykułów spożywczych podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca również jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest dystrybucja artykułów spożywczych podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca współpracuje z wieloma kontrahentami. Również Spółka z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracowała z wieloma kontrahentami. W celu zwiększenia sprzedaży Spółka z o.o. podejmowała, natomiast Wnioskodawca podejmował i w dalszym ciągu podejmuje szereg działań o charakterze promocyjnym i reklamowym. Działania te, niezbędne z uwagi na specyfikę rynku, na którym Wnioskodawca prowadzi (a Spółka z o.o. prowadziła) działalność i ograniczenia prawne, mają istotne i bezpośrednie przełożenie na poziom osiąganych odpowiednio przez Wnioskodawcę/ Spółkę z o.o. przychodów.

Spółka z o.o. w okresie od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 1 stycznia 2008r. oraz Wnioskodawca w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. dokonywali nieodpłatnych przekazań towarów należących do ich przedsiębiorstwa, których adresatami byli aktualni, jak również potencjalni kontrahenci, tj. aktualni oraz potencjalni nabywcy towarów handlowych oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./ Wnioskodawcę. Omawiane nieodpłatne przekazania obejmowały:

  • przekazywanie na promocje, degustacje oraz jako bonusy w towarze, towarów handlowych zakupionych odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę w związku z prowadzoną działalnością handlową;
  • przekazywanie nagród rzeczowych przyznanych za udział w organizowanych odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę promocjach i konkursach, w tym różnego rodzaju programach lojalnościowych (np. samochody, motory, sprzęt AGD i RTV, komputery, sprzęt do wyposażenia sklepów itp.);
  • przekazywanie upominków i gadżetów reklamowych (np. kalendarze i długopisy obrandowane oznaczeniami odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy, książki, kosze świąteczne, zestawy upominkowe itp.).

Celem powyższych działań było zmotywowanie kontrahentów do kontynuowania współpracy odpowiednio ze Spółką z o.o./Wnioskodawcą, do dokonywania większych i częstszych zakupów towarów oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę, reklama oraz uatrakcyjnienie oferty handlowej odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy, pozwalające na utrzymanie dotychczasowych kontrahentów oraz pozyskanie nowych, a tym samym na poszerzenie rynków zbytu, jak również zbudowanie i podtrzymanie dobrych relacji z kontrahentami, a także maksymalizacja rozpoznawalności i renomy odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy. Wszystkie opisane wyżej nieodpłatne przekazania towarów miały służyć intensyfikacji (maksymalizacji) sprzedaży towarów oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę, a tym samym generowaniu sprzedaży opodatkowanej oraz zwiększeniu przychodów. Należy również zauważyć, że podejmowanie odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę skutecznej konkurencji z innymi podmiotami na rynku artykułów spożywczych byłoby niemożliwe bez prowadzenia zintensyfikowanych akcji promocyjnych i reklamowych, których istotny element stanowiły opisane wyżej nieodpłatne przekazania towarów.

Przedmiotem ww. nieodpłatnych przekazań towarów nie były drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości ani próbki, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej: ustawa o VAT).

Zarówno Spółka z o.o., jak i Wnioskodawca dokonywali obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które były następnie przedmiotem ww. nieodpłatnych przekazań. Spółka z o.o. oraz Wnioskodawca uznawali ww. nieodpłatne przekazania towarów za dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (dalej: VAT) na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT. W związku z powyższym, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, Spółka z o.o. oraz Wnioskodawca wystawiali faktury wewnętrzne, w których wykazywany był podatek należny, który następnie był uwzględniany w rozliczeniach VAT oraz deklaracjach VAT za miesiąc, w którym zostały wystawione poszczególne faktury wewnętrzne. Co do zasady Spółka z o.o. oraz Wnioskodawca na koniec miesiąca wystawiali zbiorczą fakturę wewnętrzną za dany miesiąc, która uwzględniała ww. nieodpłatne przekazania towarów dokonane w danym miesiącu, jednakże zdarzały się również przypadki, gdy faktura wewnętrzna była wystawiana dla pojedynczych lub większej liczby ww. nieodpłatnych przekazań towarów. Faktury wewnętrzne były wystawiane w oparciu o dokumenty Wydanie na promocję – WS (dalej: dokumenty WS), które były sporządzane na okoliczność nieodpłatnego przekazania towaru (towarów) kontrahentowi. Większość dokumentów WS jest potwierdzona przez kontrahentów (tj. na dokumencie WS znajduje się pieczątka i podpis lub sam podpis kontrahenta lub osoby reprezentującej kontrahenta), jednakże są i takie dokumenty WS, które nie są potwierdzone przez kontrahenta. Niektóre z ww. faktur wewnętrznych zostały wystawione ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z takiej faktury wewnętrznej.

W wyniku ponownej analizy przepisów dotyczących VAT oraz dokumentów będących podstawą rozliczeń w zakresie VAT, Wnioskodawca uznał, że zarówno on sam, jak i Spółka z o.o. niesłusznie uznawali ww. nieodpłatne przekazania towarów jako podlegające opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza:

  • wystawić wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących ww. nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę, w wyniku których podstawa opodatkowania oraz kwota podatku należnego wynikająca z korygowanych faktur wewnętrznych ulegnie zmniejszeniu do zera, a także dokonać obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. wewnętrznych faktur korygujących i/lub zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące, a także
  • wystawić wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące do wystawionych przez Spółkę z o.o. faktur wewnętrznych dokumentujących ww. nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Spółkę z o.o., w wyniku których podstawa opodatkowania oraz kwota podatku należnego wynikająca z korygowanych faktur wewnętrznych ulegnie zmniejszeniu do zera, a także dokonać obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. wewnętrznych faktur korygujących i/lub zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące.

Ww. zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące Wnioskodawca zamierza wystawić w stosunku do większej liczby faktur wewnętrznych (np. do faktur wewnętrznych za kilka miesięcy). Wnioskodawca zamierza wystawić ww. wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące do wszystkich wystawionych przez Wnioskodawcę oraz Spółkę z o.o. faktur wewnętrznych dokumentujących ww. nieodpłatne przekazania towarów dokonane odpowiednio przez Wnioskodawcę/Spółkę z o.o. oraz dokonać obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. wewnętrznych faktur korygujących i/lub zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące, niezależnie od tego, czy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona w oparciu o dokument WS potwierdzony przez kontrahenta, czy też w oparciu o dokument WS nie potwierdzony przez kontrahenta, a także niezależnie od tego, czy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona przed czy po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej.

W związku z tym, że Wnioskodawca zamierza dokonać obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. wewnętrznych faktur korygujących i/lub zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące, nie wpłynie to na rozliczenie VAT za okresy rozliczeniowe, w których zostały ujęte korygowane faktury wewnętrzne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy uprawnienie Wnioskodawcy do wystawienia opisanych w poz. 68 niniejszego wniosku wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących omawiane nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. oraz uprawnienie Wnioskodawcy do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne faktury korygujące, jest ograniczone jakimkolwiek terminem, oraz czy uprawnienia te przysługują Wnioskodawcy również w sytuacji, gdy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej...

Zdaniem Wnioskodawcy, uprawnienie Wnioskodawcy do wystawienia opisanych w poz. 68 niniejszego wniosku wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących omawiane nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. oraz uprawnienie Wnioskodawcy do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne faktury korygujące, nie jest ograniczone jakimkolwiek terminem oraz uprawnienia te przysługują Wnioskodawcy również w sytuacji, gdy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej.

Szczegółowe uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy do pytania:

  1. Zdaniem Wnioskodawcy, uprawnienie Wnioskodawcy do wystawienia opisanych w poz. 68 niniejszego wniosku wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących omawiane nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. oraz uprawnienie Wnioskodawcy do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne faktury korygujące, nie jest ograniczone jakimkolwiek terminem oraz uprawnienia te przysługują Wnioskodawcy również w sytuacji, gdy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej.
  2. Celem korekty faktury wewnętrznej jest wyeliminowanie niezasadnego i pozbawionego podstawy prawnej opodatkowania VAT czynności, które takiemu opodatkowaniu nie podlegają a tym samym przywrócenie stanu zgodnego z prawem.
  3. Żaden przepis prawa podatkowego, a w szczególności ustawy o VAT oraz rozporządzeń wykonawczych do ustawy o VAT, nie określa terminów wystawiania faktur korygujących, w tym również wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących, a tym samym brak jest przepisu, który ograniczałby w czasie możliwość wystawienia przez Wnioskodawcę opisanych w poz. 68 niniejszego wniosku wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących. W szczególności, przepisem takim nie jest art. 112 ustawy o VAT oraz art. 70 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.; dalej: Ordynacja podatkowa). W art. 112 ustawy o VAT uregulowano bowiem jedynie termin przechowywania ewidencji prowadzonych dla celów rozliczania VAT oraz dokumentów związanych z tym rozliczaniem. Natomiast art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej określa jedynie termin przedawnienia zobowiązania podatkowego i nie dotyczy możliwości dokonania korekty faktury wewnętrznej. W tym miejscu należy zauważyć – co zostało podkreślone w poz. 68 niniejszego wniosku – że w związku z tym, że Wnioskodawca zamierza dokonać obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. wewnętrznych faktur korygujących i/lub zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące, nie wpłynie to na rozliczenie VAT za okresy rozliczeniowe, w których ujęto korygowane faktury wewnętrzne. Tym samym, działania Wnioskodawcy nie będą powodowały zmiany wysokości zobowiązania podatkowego za okres w rozliczeniu, za który zostały ujęte korygowane faktury wewnętrzne, a tym samym działania Wnioskodawcy nie będą również powodowały zmiany wysokości zobowiązania podatkowego za okres, za który – w przypadku, gdy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej – zobowiązanie podatkowe uległo już przedawnieniu. A zatem, opisane w poz. 68 niniejszego wniosku wewnętrzne faktury korygujące oraz zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące nie będą zmieniać rozliczeń VAT za okresy, które uległy przedawnieniu, a jedynie będą wpływały na bieżące rozliczenia VAT.
  4. Prawidłowość stanowiska, że uprawnienie do skorygowania faktur wewnętrznych nie jest ograniczone jakimkolwiek terminem, została potwierdzona w interpretacji indywidualnej wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 30 lipca 2009r. (Sygn. IPPP1-443-716/08-9/S/MP).
  5. Analogiczne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 2 marca 2009r. (Sygn. akt III SA/Wa 2773/08): „Warto w tym miejscu zauważyć, że Minister Finansów prawidłowo wywiódł, że ani ustawa o VAT, ani rozporządzenia wykonawcze do niej nie normują terminów wystawiania faktur korygujących. Prawidłowe było również powołanie się przez Ministra Finansów na treść art. 112 ustawy o VAT, z którego wynika termin przechowywania ewidencji i dokumentów związanych z rozliczeniem podatku VAT – do czasu upływu terminu przedawnienia. W ocenie Sądu ostatni z przepisów nie daje jednak podstaw do twierdzenia, że w stanie faktycznym przedstawionym przez Spółkę wystawianie faktur korygujących zostało ograniczone przez ustawodawcę terminem wynikającym z art. 70 § 1 O.p. Takie wnioski nie płyną również wprost z treści art. 70 § 1 O.p.” (Centralna Baza Orzeczeń Sądów Administracyjnych, http://orzeczenia.nsa.gov.pl).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszej interpretacji udzielono w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu wydania pierwotnej interpretacji, gdyż niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozpatrzenie tej samej sprawy.

Według art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm., a od dnia 26 sierpnia 2011r. t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 7 ust. 2 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r., przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny

– jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Przepisu ust. 2 tego artykułu nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek (art. 7 ust. 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r.).

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT dodanego do ustawy o VAT od dnia 1 grudnia 2008r., w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Na mocy art. 106 ust. 1 tej ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na mocy art. 106 ust. 1 tej ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis art. 106 ust. 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 marca 2011r. stanowi, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Przepis art. 106 ust. 7 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. stanowi, że w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8, Minister Finansów wydał rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług z dnia 25 maja 2005r. (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.) obowiązujące od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 30 listopada 2008r. oraz z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) obowiązujące od dnia 1 grudnia 2008r. do dnia 31 marca 2011r.

Zgodnie z § 16 ust. 1 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r. (odpowiednio § 13 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r.), w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 16 ust. 2 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r., faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 9 ust. 1 pkt 1-3,
    • nazwę towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Według § 13 ust. 2 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r., faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
    • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
  3. kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
  4. kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Stosownie do § 16 ust. 3 (odpowiednio § 13 ust. 3) rozporządzenia, przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

  1. zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
  2. zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Na podstawie § 17 ust. 1 (odpowiednio § 14 ust. 1) rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Na mocy § 25 ust. 1 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005r., przepisy § 9, 13-17, 19, 20 i 23 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, w tym wystawianych w formie elektronicznej, z tym że w przypadku:

  1. czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;
  2. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Przepis § 23 ust. 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. stanowił, że przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 21a stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, w tym wystawianych w formie elektronicznej, z tym że w przypadku:

  1. czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;
  2. dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Jak wynika z § 25 ust. 2 (odpowiednio § 23 ust. 2) rozporządzenia, faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w jednym egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotycząca podatku.

Kwestie związane z wystawianiem faktur korygujących do faktur wewnętrznych od dnia 1 kwietnia 2011r. zostały uregulowane w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

Zgodnie z § 13 tego rozporządzenia:

  1. W przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.
  2. W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
    • numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
    • dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
      • określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,
      • nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;
    • kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;
    • kwotę zmniejszenia podatku należnego.
  3. W przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:
    • numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
    • dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2;
    • okres, do którego odnosi się udzielany rabat;
    • kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.
  4. Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.
  5. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:
    • zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;
    • zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.
  6. Przepisy § 5 ust. 6 i 7 i § 7 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 2.
  7. Przepisy § 5 ust. 6 stosuje się odpowiednio do faktury korygującej, o której mowa w ust. 3.
  8. Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA".


Natomiast w myśl § 24 powołanego rozporządzenia:

  1. Przepisy § 5, 9-14, 16, 17, 21 i 22 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, z tym że w przypadku:
    • czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;
    • wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.
  2. Faktury, o których mowa w ust. 1, można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

Z wniosku wynika, iż z dniem 2 stycznia 2008r. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Spółka z o.o.) przekształciła się – w trybie przepisów Tytułu IV Działu III ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz.U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) – w Spółkę Akcyjną (dalej: Wnioskodawca).

Spółka z o.o. była zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, natomiast głównym przedmiotem działalności gospodarczej Spółki z o.o. była dystrybucja artykułów spożywczych podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca również jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz głównym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest dystrybucja artykułów spożywczych podlegająca opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca współpracuje z wieloma kontrahentami. Również Spółka z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej współpracowała z wieloma kontrahentami. W celu zwiększenia sprzedaży Spółka z o.o. podejmowała, natomiast Wnioskodawca podejmował i w dalszym ciągu podejmuje szereg działań o charakterze promocyjnym i reklamowym. Działania te, niezbędne z uwagi na specyfikę rynku, na którym Wnioskodawca prowadzi (a Spółka z o.o. prowadziła) działalność i ograniczenia prawne, mają istotne i bezpośrednie przełożenie na poziom osiąganych odpowiednio przez Wnioskodawcę/ Spółkę z o.o. przychodów.

Spółka z o.o. w okresie od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 1 stycznia 2008r. oraz Wnioskodawca w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. dokonywali nieodpłatnych przekazań towarów należących do ich przedsiębiorstwa, których adresatami byli aktualni, jak również potencjalni kontrahenci, tj. aktualni oraz potencjalni nabywcy towarów handlowych oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./ Wnioskodawcę. Omawiane nieodpłatne przekazania obejmowały:

  • przekazywanie na promocje, degustacje oraz jako bonusy w towarze, towarów handlowych zakupionych odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę w związku z prowadzoną działalnością handlową;
  • przekazywanie nagród rzeczowych przyznanych za udział w organizowanych odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę promocjach i konkursach, w tym różnego rodzaju programach lojalnościowych (np. samochody, motory, sprzęt AGD i RTV, komputery, sprzęt do wyposażenia sklepów itp.);
  • przekazywanie upominków i gadżetów reklamowych (np. kalendarze i długopisy obrandowane oznaczeniami odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy, książki, kosze świąteczne, zestawy upominkowe itp.).

Celem powyższych działań było zmotywowanie kontrahentów do kontynuowania współpracy odpowiednio ze Spółką z o.o./Wnioskodawcą, do dokonywania większych i częstszych zakupów towarów oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę, reklama oraz uatrakcyjnienie oferty handlowej odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy, pozwalające na utrzymanie dotychczasowych kontrahentów oraz pozyskanie nowych, a tym samym na poszerzenie rynków zbytu, jak również zbudowanie i podtrzymanie dobrych relacji z kontrahentami, a także maksymalizacja rozpoznawalności i renomy odpowiednio Spółki z o.o./Wnioskodawcy. Wszystkie opisane wyżej nieodpłatne przekazania towarów miały służyć intensyfikacji (maksymalizacji) sprzedaży towarów oferowanych do sprzedaży odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę, a tym samym generowaniu sprzedaży opodatkowanej oraz zwiększeniu przychodów. Należy również zauważyć, że podejmowanie odpowiednio przez Spółkę z o.o./Wnioskodawcę skutecznej konkurencji z innymi podmiotami na rynku artykułów spożywczych byłoby niemożliwe bez prowadzenia zintensyfikowanych akcji promocyjnych i reklamowych, których istotny element stanowiły opisane wyżej nieodpłatne przekazania towarów.

Przedmiotem ww. nieodpłatnych przekazań towarów nie były drukowane materiały reklamowe i informacyjne, prezenty o małej wartości ani próbki, o których mowa w art. 7 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.; dalej: ustawa o VAT).

Zarówno Spółka z o.o., jak i Wnioskodawca dokonywali obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów, które były następnie przedmiotem ww. nieodpłatnych przekazań.

W wyniku ponownej analizy przepisów dotyczących VAT oraz dokumentów będących podstawą rozliczeń w zakresie VAT, Wnioskodawca uznał, że zarówno on sam, jak i Spółka z o.o. niesłusznie uznawali ww. nieodpłatne przekazania towarów jako podlegające opodatkowaniu VAT.

W związku z powyższym, Wnioskodawca zamierza:

  • wystawić wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących ww. nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę, w wyniku których podstawa opodatkowania oraz kwota podatku należnego wynikająca z korygowanych faktur wewnętrznych ulegnie zmniejszeniu do zera, a także dokonać obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. wewnętrznych faktur korygujących i/lub zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące, a także
  • wystawić wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące do wystawionych przez Spółkę z o.o. faktur wewnętrznych dokumentujących ww. nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Spółkę z o.o., w wyniku których podstawa opodatkowania oraz kwota podatku należnego wynikająca z korygowanych faktur wewnętrznych ulegnie zmniejszeniu do zera, a także dokonać obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. wewnętrznych faktur korygujących i/lub zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące.

Odnosząc zatem przedstawione zdarzenie przyszłe do wskazanych przepisów prawa podatkowego, stwierdzić należy, że nieodpłatne przekazanie przez Wnioskodawcę ww. towarów na rzecz dotychczasowych oraz nowych kontrahentów w celach promocyjnych i reklamowych, ma związek z prowadzoną działalnością gospodarczą – prowadzeniem przedsiębiorstwa, bowiem działania podejmowane przez Wnioskodawcę mają na celu intensyfikację (maksymalizację) sprzedaży towarów oferowanych do sprzedaży.

Powyższe oznacza, że nieodpłatne przekazania towarów dokonane w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. nie podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem Wnioskodawca w sposób nieprawidłowy uznawał ww. nieodpłatne przekazania towarów za dostawę towarów opodatkowaną podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT i w związku z powyższym, na podstawie art. 106 ust. 7 ustawy o VAT nieprawidłowo też Wnioskodawca wystawiał faktury wewnętrzne, w których wykazywany był podatek należny. Niniejsza okoliczność została także potwierdzona przez tut. organ w interpretacji indywidualnej z dnia 23 stycznia 2012r. znak IBPP1/4441-39/11/AW wydanej dla Wnioskodawcy wskutek uwzględnienia skargi z dnia 19 grudnia 2011r.

W opisanym zdarzeniu przyszłym zaistniała więc jedna z przesłanek wymieniona w przytoczonych wcześniej przepisach cytowanych rozporządzeń Ministra Finansów, upoważniająca Wnioskodawcę do wystawienia faktur korygujących wystawione faktury wewnętrzne dokumentujące ww. nieodpłatne przekazania. Zatem w zakresie odnoszącym się do nieodpłatnego przekazania towarów niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, co do zasady, korekta podatku należnego przysługuje.

W związku z tym, że opisane w poz. 68. niniejszego wniosku nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. nie podlegały opodatkowaniu VAT, Wnioskodawca, co do zasady, może wystawić wewnętrzne faktury korygujące i/lub zbiorcze wewnętrzne faktury korygujące do wystawionych przez siebie faktur wewnętrznych dokumentujących omawiane nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawcy przysługuje zatem, co do zasady, uprawnienie do wystawienia opisanych w poz. 68 niniejszego wniosku wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących omawiane nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. oraz przysługuje uprawnienie do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne faktury korygujące.

Należy zauważyć, że w sytuacji przedstawionej w poz. 68 wniosku, Spółka Akcyjna sformułowała pytanie, czy uprawnienie Wnioskodawcy do wystawienia wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących omawiane nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. oraz uprawnienie Wnioskodawcy do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. faktur korygujących jest ograniczone jakimkolwiek terminem.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym w okresie od 2 stycznia 2008r. do 31 grudnia 2010r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Od 1 stycznia 2011r. do 31 marca 2011r. przepis ten obowiązywał w brzmieniu: podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym w okresie od 2 stycznia 2008r. do 30 listopada 2008r., obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Od dnia 1 grudnia 2008r. przepis art. 29 ust. 4 obowiązuje w brzmieniu: podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie cytowanego wyżej art. 29 ust. 4a ww. ustawy o VAT dodanego przez art. 1 pkt 21 lit. b) ustawy z dnia 7 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 209, poz. 1320) zmieniającej nin. ustawę z dniem 1 grudnia 2008r., w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Przepis art. 106 ust. 1 ustawy o VAT określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (...).

Stosownie do postanowienia art. 112 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Z kolei w myśl art. 70 § 1 powołanej w sentencji ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W przepisie art. 29 ust. 4a ustawy o VAT ustawodawca zezwolił na bieżące ujmowanie faktur korygujących. Nie oznacza to jednak, że przepis ten funkcjonuje w oderwaniu od zasad ogólnych określających prawo do skorygowania rozliczeń podatkowych określonych cytowanym przepisem art. 70 ustawy Ordynacja podatkowa.

Biorąc pod uwagę cytowane powyżej przepisy rozporządzeń Ministra Finansów wydanych w oparciu o delegację ustawową wynikającą z art. 106 ust. 8 ustawy o VAT, a także przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Ordynacja podatkowa, jak również przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż uprawnienie Wnioskodawcy do wystawienia wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych oraz do obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie faktur korygujących ograniczone jest terminem wynikającym z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Z tego względu za nieprawidłowe uznano stanowisko Wnioskodawcy, iż uprawnienie Wnioskodawcy do wystawienia opisanych w poz. 68 niniejszego wniosku wewnętrznych faktur korygujących oraz zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących do wystawionych przez Wnioskodawcę faktur wewnętrznych dokumentujących omawiane nieodpłatne przekazania towarów dokonane przez Wnioskodawcę w okresie od dnia 2 stycznia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. oraz uprawnienie Wnioskodawcy do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego na podstawie ww. faktur korygujących w swoim rozliczeniu VAT oraz swojej deklaracji VAT za miesiąc, w którym zostaną wystawione poszczególne faktury korygujące, nie jest ograniczone jakimkolwiek terminem, ponieważ jest ograniczone terminem wynikającym z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.

Zatem uprawnienia te nie przysługują Wnioskodawcy w sytuacji, gdy korygowana faktura wewnętrzna została wystawiona ponad 5 lat temu, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności VAT za miesiąc, w którego rozliczeniu został uwzględniony podatek należny wynikający z korygowanej faktury wewnętrznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania pierwotnej interpretacji, tj. w dniu 7 października 2011r.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Należy podkreślić także, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie może wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę orzeczenie Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, bowiem stanowi ono rozstrzygnięcie w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 cytowanej wyżej ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Na marginesie należy też zauważyć, że powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna została wydana w indywidualnej sprawie, w której indywidualnie oceniano stan faktyczny i stanowisko wnioskodawcy. Powołana interpretacja nie stanowi źródła prawa i tut. organ nie jest nią związany.

Ponadto tut. organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Józefa Ignacego Kraszewskiego 4A, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj