Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
DL-I-415-15/04
z 19 czerwca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
DL-I-415-15/04
Data
2004.06.19
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
dochód
praca
Pytanie podatnika
Dotyczy opodatkowania pracy najemnej wykonywanej na terytorium innego państwa.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy odpowiadając na zapytanie zawarte w piśmie z dnia 17 maja 2004 r (wpływ do tut. Organu podatkowego w dniu 19 maja br.), uzupełnione następnie pismem z dnia 2 czerwca 2004 r, działając zgodnie z przepisami art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku- Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr. 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśnia: Z treści złożonego pisma wynika, iż istotą zaistniałego problemu jest sposób opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych i opłacania składek ZUS pracowników polskich delegowanych do pracy we Francji, w świetle następującego stanu faktycznego: 1. przedsiębiorstwo polskie zawarło 3-letni kontrakt z firmą francuską na wykonanie robót elektrycznych na jednym placu budowy. 2. kontrakt jest realizowany przez oddział utworzony we Francji, przez pracowników oddelegowanych do pracy z Polski. 3. okres oddelegowania będzie wynosił 6 miesięcy i po tym okresie będzie następowała wymiana załogi, 6 razy w czasie trwania kontraktu, 4. koszty przejazdu pracowników do Francji, koszty zakwaterowania, wyposażenia i koszty ubezpieczenia pracowników poniesie płatnik, a pracownik będzie otrzymywał wynagrodzenie w EURO, przeliczone kursem NBP na dzień wypłaty w PLN. Obowiązujący stan prawny w zakresie przepisów prawa podatkowego, przedstawia się następująco: Zgodnie z brzmieniem art. 4 a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 26 lipca 1991 roku (Dz. U. z 2000r. Nr. 14, poz 176, ze zm.), przepisy tej ustawy stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Zgodnie zaś z zasadą wyrażoną w polskich umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody osób fizycznych mających miejsce zamieszkania w jednym z umawiających się państw, uzyskiwane z tytułu pracy najemnej świadczonej na terytorium drugiego państwa, mogą być opodatkowane w tym państwie, w którym praca jest wykonywana. Kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia kwestii, gdzie wynagrodzenia uzyskiwane w zamian za świadczoną pracę najemną podlegają opodatkowaniu, ma określenie miejsca jej wykonywania. Za miejsce wykonywania pracy należy uznawać zawsze to miejsce, w którym osoba fizycznie przebywa, kiedy wykonuje pracę, za którą otrzymuje wynagrodzenie. Wyjątek od tej generalnej zasady- opodatkowania w państwie wykonywania pracy, zawarty jest w ust 2 artykułu umów o unikaniu podwójnego opodatkowania poświęconego dochodom z pracy najemnej. Zgodnie z tym wyjątkiem jeżeli osoby mające miejsce zamieszkania w jednym z umawiających się państw, uzyskują dochody z pracy najemnej wykonywanej na terytorium drugiego państwa, to dochody te będą opodatkowane tylko w państwie miejsca zamieszkania , jeżeli są spełnione łącznie trzy warunki:
Powyższe zasady obowiązują również w art. 15 Umowy między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Republiki Francuskiej w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu w zakresie podatków od dochodu i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 20 czerwca 1975r. (Dz. U. z 1977r Nr. 1 poz. 5) W świetle przytoczonych unormowań prawnych należy stwierdzić, że w państwa przypadku nie są spełnione łącznie te trzy warunki, aby dochody z pracy najemnej opodatkowane były wyłącznie w Polsce, bowiem jak z pisma wynika, na terenie Francji wykonujecie pracę poprzez oddział polskiej firmy. Niezależnie od powyższego, zgodnie z umową polsko francuską działalność budowlana prowadzona dłużej niż 12 miesięcy na terenie Francji uznawana jest za zakład. Aby nie dochodziło do sytuacji, w której ten sam dochód z pracy najemnej, podlegałby opodatkowaniu w dwóch różnych państwach, ponieważ polski rezydent ma w Polsce nieograniczony obowiązek podatkowy, Polska wyłącza spod opodatkowania te przychody. Gdyby jednak osoby takie uzyskiwały inne dochody w kraju, to wówczas przy ustalaniu podatku od pozostałego dochodu stosuje się stawkę podatkową, która zostałaby zastosowana, gdyby te przychody nie zostały wyłączone spod opodatkowania- zgodnie z treścią art. 23 cytowanej wyżej umowy o zapobieżeniu podwójnemu opodatkowaniu. Wobec powyższego, państwo jako płatnik nie macie obowiązku naliczania i odprowadzania do urzędów skarbowych w Polsce zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych wynagrodzeń delegowanych pracowników, bez względu na okres ich pobytu we Francji. Wynagrodzenia te winny być opodatkowane według przepisów podatkowych obowiązujących we Francji i podatek winien być odprowadzany do francuskich organów podatkowych. Natomiast pracownik, który poza dochodem ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uzyskuje dochody w Polsce, jako polski rezydent objęty nieograniczonym obowiązkiem podatkowym, zobowiązany jest złożyć zeznanie podatkowe w polskim organie podatkowym, według zasad określonych w art. 27 ust. 8 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z pytaniem dotyczącym naliczania składek ZUS, należy zwrócić się o interpretację do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.