Interpretacja Izby Skarbowej w WarszawiePierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1MUS-1471/DPD2/423/129/2004/TG
z 3 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
1MUS-1471/DPD2/423/129/2004/TG
Data
2004.08.03



Autor
Izba Skarbowa w Warszawie

Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
opłata licencyjna
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma obowiązek pobierania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych, w sytuacji gdy, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej kupuje przez Internet licencje na oprogramowanie komputerowe w celu dalszej odsprzedaży klientom na terenie Polski od kontrahenta mającego siedzibę na Węgrzech oraz czy zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych zapłacony za podmiot zagraniczny można zaliczyć kosztów uzyskania przychodów.


Należności wypłacane przez polskie podmioty na rzecz podmiotów zagranicznych z tytułu dokonania transakcji, których przedmiotem jest oprogramowanie komputerowe, jako dochody z praw autorskich lub praw pokrewnych, w tym również ze sprzedaży tych praw, podlegają zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.) opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 20% przychodu. Prawa do programów komputerowych stanowią formę własności intelektualnej, co jednoznacznie rozstrzyga ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o ochronie praw autorskich i praw pokrewnych.

Zgodnie z przyjętym stanowiskiem wyrażonym w Komentarzu do Modelowej Konwencji OECD (pkt 13.1 Komentarza do art. 12 – wersja z 2000 r.) oprogramowanie komputerowe, o ile ustawodawstwo wewnętrzne dotyczące praw autorskich bezpośrednio tego nie stanowi, ma być traktowane jako utwór literacki, artystyczny lub naukowy, przy czym, o ile ustawodawstwo wewnętrzne nie stanowi inaczej, najwłaściwsze jest traktowanie programu komputerowego jako dzieła naukowego. Zgodnie z art. 74 w/w ustawy programy komputerowe podlegają ochronie jak dzieła literackie, co w pełni potwierdza sposób rozumowania wyrażony w Komentarzu, gdyż dzieło literackie podlega zawsze w umowach o unikaniu podwójnemu opodatkowaniu identycznemu traktowaniu jak dzieło naukowe.

W umowach o unikaniu podwójnemu opodatkowaniu należnościami licencyjnymi są generalnie tylko te kwoty, które są wypłacane za użytkowanie lub prawo do użytkowania dzieła literackiego lub naukowego. Tym samym pojęcie należności licencyjnych zawarte w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania nie obejmuje wszelkich opłat dokonywanych w związku z kontraktami, których przedmiotem są prawa do programów komputerowych, lecz wyłącznie tych, w których mamy do czynienia z ustanowieniem prawa do ich użytkowania.

W przedmiotowej sprawie kontrahent ma siedzibę na Węgrzech, w związku z tym zastosowanie ma Konwencja zawarta między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzona w Budapeszcie dnia 23 września 1992 r. (Dz.U. z 1995 r. Nr 125, poz. 602) pod warunkiem przedstawienia przez podatnika certyfikatu rezydencji. Na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z tą umową jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu od podatnika zaświadczenia o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie, wydanego dla celów podatkowych przez właściwą dla podatnika administrację podatkową. Forma takiego dokumentu jest indywidualnie ustalona w każdym państwie. Dla polskiego płatnika ważne jest, aby taki certyfikat zaświadczał, że w czasie osiągania dochodów wskazany podmiot pozostawał rezydentem danego kraju.

Spółka polska, będąca płatnikiem podatku określonego w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy, w rozumieniu art. 8 Ordynacji podatkowej jest odpowiedzialna za prawidłowe obliczenie, pobranie i przekazanie podatku w określonym terminie na rachunek urzędu skarbowego właściwego do opodatkowania zagranicznych osób prawnych. W przedmiotowej sprawie Spółka występuje wyłącznie w roli płatnika, natomiast podatnikiem jest firma węgierska podlegająca ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na podstawie art. 3 ust. 2 cyt. wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.Urząd nie podziela stanowiska podatnika przedstawionego w przedmiotowym piśmie, iż zryczałtowany podatek dochodowy od osób prawnych zapłacony przez płatnika z własnych funduszy stanowi dla niego koszt uzyskania przychodu. Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów. Muszą to być jednak takie wydatki, które są związane z działalnością mającą na celu osiągnięcie przychodów, a zatem pomiędzy poniesionym wydatkiem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy.Nie można uznać za koszt uzyskania przychodu podatku zapłaconego przez Spółkę za inny podmiot, który nie wywiązuje się z zobowiązań podatkowych wobec Skarbu Państwa.

Izba Skarbowa w Warszawie uznała odpowiedź za prawidłową a weryfikując odpowiedź dokonała jedynie jej uzupełnienia o regulacje zawarte w Konwencji zawartej między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku sporządzonej w Budapeszcie dnia 23 września 1992 r. (Dz.U. z 1995 r. Nr 125, poz. 602). Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 należności licencyjne powstające w Umawiającym się Państwie, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie. Przepis art. 12 ust. 2 przewiduje jednakże możliwość opodatkowania należności licencyjnych również w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, lecz gdy odbiorca tych należności lub opłat jest ich właścicielem, podatek ustalony w ten sposób nie może przekroczyć 10 procent kwoty brutto należności licencyjnych. Należności licencyjne podlegającą co do zasady, opodatkowaniu w państwie rezydencji ich odbiorcy, przy czym państwo źródła tych należności, również dysponuje prawem do ich opodatkowania, z tym że wysokość ustalonego podatku, nie może przekroczyć wysokości określonej w konwencji stawki.Zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych należności wypłacane przez polskie podmioty na rzecz podmiotów zagranicznych z tytułu praw autorskich lub praw pokrewnych, w tym również ze sprzedaży tych praw, podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 20% przychodów. Przy czym opodatkowanie powyższych przychodów odbywa się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, a które mogą w odmienny sposób określać przedmiot opodatkowania jak i stawki podatku.Powołany wyżej przepis art. 12 ust. 2 Konwencji ustala niższą niż przewidziana w art. 21 ust. 1 w/w ustawy stawkę podatku, tj. 10% kwoty brutto należności licencyjnych.Stosownie zatem do treści art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych Spółka zobowiązana jest dokonując wypłaty przedmiotowych należności pobrać zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% kwoty brutto wypłacanych należności.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj