Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu
PP/443-285-1/04
z 29 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-285-1/04
Data
2004.11.29



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
usługi reklamowe


Pytanie podatnika
Miejsce opodatkowania usług reklamowych świadczonych dla kontrahentów zagranicznych.


Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego windywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa ( Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).

W dniu 18 października 2004 r. do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek podatnika o udzielenie pisemnej informacji w zakresie podatku od towarów i usług a w szczególności w zakresie miejsca opodatkowania usług przy sprzedaży wewnątrzwspólnotowej.
Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.
Podatnik jest wydawcą dwumiesięcznika „Świat Kamienia” drukowanego i wydawanego w Polsce. W tym wydawnictwie różne podmioty gospodarcze związane z branżą reklamują swoje usługi. Z reklamy w tym wydawnictwie korzystają również reklamodawcy z zagranicy (z krajów Wspólnoty oraz z krajów trzecich).
Zgodnie art. 27 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. za miejsce świadczenia usług reklamy uznaje się miejsce siedziby, stałe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania usługobiorcy.
Na tle tych okoliczności podatnik formułuje pytanie;
Czy po 1 maja 2004r. za usługi reklamowe dla kontrahentów zagranicznych świadczone w Polsce powinny być wystawiane faktury ze stawką 0% ?

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia, co następuje.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z przedstawionego w ww. piśmie stanu faktycznego wynika, iż podatnik świadczy usługę reklamową na terytorium Polski. Usługa ta świadczona jest na rzecz kontrahentów zagranicznych. Stosownie do przepisu art. 27 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania z zastrzeżeniem ust 2-6 i art. 28.
Zgodnie jednak z przepisem szczególnym – art. 27 ust. 3 pkt 1 i 2 w związku z art. 27 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy o VAT w przypadku, gdy usługi reklamy są świadczone na rzecz;
- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
- podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.
Podmiotem zobowiązanym do zapłaty podatku w przypadku usług reklamowych (niematerialnych) jest ich usługobiorca ( art.21 ust 1 pkt b) VI Dyrektywy UE). Także zgodnie z art. 17 ust 1 pkt 4 i art. 17 ust 2 ustawy o VAT w przypadku usług niematerialnych podatnikiem jest usługobiorca.

Tak więc w przypadku, gdy podatnik świadczy przedmiotowe usługi na rzecz kontrahentów wspólnotowych, będących podatnikami podatku od wartości dodanej, to usługi takie są opodatkowane w kraju siedziby usługobiorcy, czyli w kraju Wspólnoty innym niż Polska. Zobowiązany do rozliczenia podatku jest więc usługobiorca mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty. Polski podatnik nie wykazuje podatku z tego tytułu ani w Polsce, ani w innym kraju Wspólnoty. Powyższa zasada nie dotyczy świadczenia przedmiotowych usług na rzecz kontrahentów wspólnotowych, którzy nie są podatnikami podatku od wartości dodanej. W tym przypadku zastosowanie znajdzie przepis art. 27 ust. 1 ustawy będący ogólną regułą opodatkowania usług, tj. przedmiotowe usługi winny być opodatkowane według siedziby usługodawcy – w tym przypadku w Polsce wg stawki 22-procentowej. Natomiast w przypadku gdy usługa reklamowa będzie świadczona na rzecz jakiegokolwiek podmiotu z krajów trzecich tj. spoza UE, to podatnik nie opodatkowuje tej transakcji podatkiem VAT w Polsce.

Jednakże fakt, że ww. usługi nie podlegają opodatkowaniu w kraju, nie zwalnia usługodawcy (zidentyfikowanego jako podatnik podatku od towarów i usług w Polsce) od obowiązku wystawiania faktur VAT, o czym stanowi przepis art. 106 ust. 1 i 2 omawianej ustawy o VAT. Stosownie do § 30 ust. 1-4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971 ze zm.) faktury te wystawia się na zasadach określonych w § 12, § 14-26 i § 29 rozporządzenia, z tym że: - nie zawierają one danych określonych w § 12 w zakresie stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem, - nie muszą zawierać numerów identyfikacji podatkowej nabywców w przypadku nabywców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, czyli poza obszarem Wspólnoty, - powinny zawierać numer pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, w przypadku gdy nabywcą jest podatnik mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty. Zgodnie z § 12 ust. 15 w związku z ww. § 30 ust. 1 omawianego rozporządzenia z dnia 27.04.2004 r. przedmiotowe faktury zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem zawierają adnotację, iż podatek rozlicza nabywca. W sytuacji natomiast gdy ww. usługi niematerialne są świadczone na rzecz nabywców nie wymienionych w art. 27 ust. 3 ustawy (tj. nabywców mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty nie będących podatnikami oraz nabywców będących podatnikami w kraju) usługi te są opodatkowane w miejscu siedziby usługodawcy (w omawianym przypadku w Polsce) – na podstawie ww. art. 27 ust. 1 ustawy o VAT. Fakturę VAT wystawia się w tym przypadku na zasadach ogólnych określonych w art. 106 ustawy oraz w przepisach omawianego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj