Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-766/12-2/RR
z 11 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-766/12-2/RR
Data
2012.10.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
nauka zawodu
szkolenie
usługi edukacyjne
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Zwolnienie z podatku VAT usług kształcenia zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.



Wniosek ORD-IN 467 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług kształcenia zawodowego finansowanego w całości ze środków publicznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług kształcenia zawodowego finansowanego w całości ze środków publicznych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

M S.A. z siedzibą w W (dalej „Spółka”) jest częścią M -jednego z największych na świecie koncernów handlowych. Poza działalnością handlową Spółka świadczy także różnego rodzaju usługi w zakresie szkoleń gastronomicznych prowadzonych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Spółka prowadzi szkolenia m.in. dla jednostek samorządu terytorialnego - w szczególności dla Urzędu Dzielnicy W X, w ramach współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa projektu.

Jednocześnie Spółka nie jest jednostką oświatową objętą systemem oświaty, jak również nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Dodatkowo, usługi w zakresie szkolenia gastronomicznego nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Spółka prowadzi szkolenia na rzecz instytucji finansowanej ze środków publicznych, z których to środków finansowane są także usługi kształcenia zawodowego świadczone przez Spółkę. Dotychczas Spółka wystawiała faktury VAT z zastosowaniem podstawowej stawki VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle opisanych okoliczności faktycznych, Spółka może stosować do świadczonych usług szkoleniowych zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy i czy w związku z tym prawidłowe będzie skorygowanie dotychczas wystawionych faktur...

Zdaniem Wnioskodawcy,

W przedmiotowej sytuacji zastosowanie znajduje zwolnienie z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm) i w konsekwencji Spółka powinna skorygować faktury wystawione ze stawką podstawową.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 1 Ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 Ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniom art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca wprowadza jednak liczne zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, także w zakresie usług szkoleniowych. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  • jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  • uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Jednakże, ze względu na okoliczność, iż Spółka nie spełnia żadnego z wymienionych w cytowanej normie warunku, świadczone przez nią usługi, zdaniem Spółki, nie będą objęte omawianym zwolnieniem.

Uzupełnieniem powyższego zwolnienia ustawowego jest art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  • prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  • świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub
  • finansowane w całości ze środków publicznych
  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zdaniem Spółki, usługi szkoleń gastronomicznych świadczonych przez Spółkę na rzecz jednostki samorządu terytorialnego i na rzecz tej jednostki fakturowane, spełniają przesłanki cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy. Jednostka samorządu terytorialnego, na rzecz której usługa szkoleniowa jest świadczona, jest finansowana ze środków publicznych i z tych środków w całości pokrywa koszty zrealizowanych usług szkoleniowych (projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa). Celem głównym projektu jest podniesienie umiejętności uczniów Zespołu Szkół Gastronomicznych poprzez podniesienie jakości oferty kształcenia zawodowego placówki i dostosowania jej do potrzeb rynku pracy.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki należy przyjąć, iż świadczone przez Spółkę na rzecz jednostki samorządowej usługi kształcenia zawodowego, w całości finansowane ze środków publicznych, zostały objęte zwolnieniem z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy. W konsekwencji, Spółka powinna skorygować dotychczas wystawione faktury w zakresie stawki podatku VAT.

Powyższe stanowisko potwierdzone zostało m. in. w:

  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 czerwca 2012 r. (ILPP2/443-290/12-2/MN) „szkolenia na zlecenie firm szkoleniowych, organizowane dla instytucji, które w 100% finansowane są ze środków publicznych, np.: Inspekcji Weterynaryjnej, szkół publicznych, straży pożarnej, jednostek oświatowych, jednostek samorządowych, zarządu dróg miejskich i powiatowych lub mieszany udział, ale zawsze dla jednostek samorządowych lub państwowych - finansowane w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług”,
  • interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 10 maja 2012 r. (IPTPP1/443-157/12-4/MS), w której stwierdzono, iż „gdy opisane we wniosku usługi są świadczone przez Wnioskodawcę poza zakresem objętym wpisem do ewidencji, to szkolenia te oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, jako szkolenia z zakresu kształcenia zawodowego i/lub przekwalifikowania zawodowego, w sytuacji gdy są finansowane w całości ze środków publicznych podlegają zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, i gdy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, podlegają zwolnieniu na podstawie 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj