Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-766/12-2/RR
z 11 października 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-766/12-2/RR
Data
2012.10.11
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
nauka zawodu
szkolenie
usługi edukacyjne
usługi szkoleniowe
zwolnienie
Istota interpretacji
Zwolnienie z podatku VAT usług kształcenia zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.
Wniosek ORD-IN 467 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2012 r. (data wpływu 10 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług kształcenia zawodowego finansowanego w całości ze środków publicznych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 10 sierpnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku VAT usług kształcenia zawodowego finansowanego w całości ze środków publicznych. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: M S.A. z siedzibą w W (dalej „Spółka”) jest częścią M -jednego z największych na świecie koncernów handlowych. Poza działalnością handlową Spółka świadczy także różnego rodzaju usługi w zakresie szkoleń gastronomicznych prowadzonych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Spółka prowadzi szkolenia m.in. dla jednostek samorządu terytorialnego - w szczególności dla Urzędu Dzielnicy W X, w ramach współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa projektu. Jednocześnie Spółka nie jest jednostką oświatową objętą systemem oświaty, jak również nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Dodatkowo, usługi w zakresie szkolenia gastronomicznego nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Spółka prowadzi szkolenia na rzecz instytucji finansowanej ze środków publicznych, z których to środków finansowane są także usługi kształcenia zawodowego świadczone przez Spółkę. Dotychczas Spółka wystawiała faktury VAT z zastosowaniem podstawowej stawki VAT. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy w świetle opisanych okoliczności faktycznych, Spółka może stosować do świadczonych usług szkoleniowych zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy i czy w związku z tym prawidłowe będzie skorygowanie dotychczas wystawionych faktur... Zdaniem Wnioskodawcy, W przedmiotowej sytuacji zastosowanie znajduje zwolnienie z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm) i w konsekwencji Spółka powinna skorygować faktury wystawione ze stawką podstawową. Uzasadnienie Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Jednocześnie, stosownie do art. 41 ust. 1 Ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 Ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniom art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Ustawodawca wprowadza jednak liczne zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług, także w zakresie usług szkoleniowych. Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
Jednakże, ze względu na okoliczność, iż Spółka nie spełnia żadnego z wymienionych w cytowanej normie warunku, świadczone przez nią usługi, zdaniem Spółki, nie będą objęte omawianym zwolnieniem. Uzupełnieniem powyższego zwolnienia ustawowego jest art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy. Zgodnie z tym przepisem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
Zdaniem Spółki, usługi szkoleń gastronomicznych świadczonych przez Spółkę na rzecz jednostki samorządu terytorialnego i na rzecz tej jednostki fakturowane, spełniają przesłanki cytowanego art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy. Jednostka samorządu terytorialnego, na rzecz której usługa szkoleniowa jest świadczona, jest finansowana ze środków publicznych i z tych środków w całości pokrywa koszty zrealizowanych usług szkoleniowych (projekt jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz z budżetu państwa). Celem głównym projektu jest podniesienie umiejętności uczniów Zespołu Szkół Gastronomicznych poprzez podniesienie jakości oferty kształcenia zawodowego placówki i dostosowania jej do potrzeb rynku pracy. W związku z powyższym, w ocenie Spółki należy przyjąć, iż świadczone przez Spółkę na rzecz jednostki samorządowej usługi kształcenia zawodowego, w całości finansowane ze środków publicznych, zostały objęte zwolnieniem z podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy. W konsekwencji, Spółka powinna skorygować dotychczas wystawione faktury w zakresie stawki podatku VAT. Powyższe stanowisko potwierdzone zostało m. in. w:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.