Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-290/12-2/MN
z 6 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-290/12-2/MN
Data
2012.06.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
beneficjent
jednostka samorządu terytorialnego
podwykonawstwo
usługi
usługi edukacyjne
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego: szkolenia wewnętrzne prowadzone dla jednostek samorządowych i jednostek państwowych oraz szkolenia na zlecenie firm szkoleniowych, organizowane dla instytucji, które w 100% finansowane są ze środków publicznych – finansowane w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 485 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2012 r. (data wpływu 16 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jednoosobową w zakresie doradztwa i szkoleń z zakresu ustawy Prawo zamówień publicznych od dnia 1 września 2003 r. w zakresie m.in. 8559B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Na fakturach Zainteresowana wpisuje symbol klasyfikacji 85.59.13.2 i od stycznia 2011 r. do grudnia 2011 r. naliczała i odprowadzała podatek VAT w wysokości 23% od wszystkich szkoleń w tym dla Zdarzenia 1 i Zdarzenia 2 opisanych poniżej.

Zdarzenie 1

Szkolenia wewnętrzne Wnioskodawczyni prowadzi dla jednostek samorządowych i jednostek państwowych, tj.: Urzędów Miasta, Urzędów Miasta i Gminy, Urzędów Gminy, Szkół Publicznych, Nadleśnictwa, Parku, Wyższych Uczelni, jak i dla Jednostek Wojskowych, Sądów, Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Straży Pożarnej, Powiatów, Szpitali, na ich zamówienie lub Zainteresowana składa oferty na przeprowadzenie szkolenia w trybie przetargowym, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Jednostki te składają Wnioskodawczyni oświadczenie, np.: „Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych są zwolnione od podatku VAT” lub „...oświadczam, że nabyta od (…) usługa szkoleniowa, mająca charakter usługi kształcenia zawodowego, jest finansowana ze środków publicznych w całości, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami)”.

Zdarzenie 2

Wnioskodawczyni prowadzi szkolenia dla firm szkoleniowych, na ich zlecenie, a szkolenie jest organizowane dla instytucji, które w 100% finansowane są ze środków publicznych, np.: Inspekcji Weterynaryjnej, szkół publicznych, straży pożarnej, jednostek oświatowych, jednostek samorządowych, zarządu dróg miejskich i powiatowych lub mieszany udział, ale zawsze są to jednostki samorządowe lub państwowe. Szkolenia te Zainteresowana realizuje na podstawie zlecenia lub umowy podpisanej z ww. firmami szkoleniowymi. Każdorazowo firma szkoleniowa składa Zainteresowanej oświadczenie: „Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych są zwolnione od podatku VAT” lub „...oświadczam, że nabyta od (…) usługa szkoleniowa, mająca charakter usługi kształcenia zawodowego, jest finansowana ze środków publicznych w całości, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)”. Czasami dodatkowo wraz z oświadczeniem Zainteresowana otrzymuje listę obecności, która zawiera wykaz uczestników z podaniem nazwy instytucji oraz podpisy uczestników.

Powyższe szkolenia opisane w Zdarzeniu nr 1 i 2 podnoszą wiedzę uczestnikom szkolenia, pozwalają uaktualnić wiedzę, podwyższają kwalifikacje lub pozwalają ją im uzyskać – w wyniku szkolenia mogą przekwalifikować się zawodowo. Szkolenia kierowane są przede wszystkim do pracowników Wydziałów/Działów czy pracowników komórek organizacyjnych zajmujących się zamówieniami publicznymi lub osób, które chciałyby pracować w tych komórkach. Szkolenia Wnioskodawczyni prowadzi w formie wykładów czy warsztatów. Jednocześnie Zainteresowana informuje, że:

  • nie jest jednostką oświatową objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
  • usług, które świadczy nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  • usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
  • nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • świadczone usługi w całości finansowane są ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. W związku z powyższym stanem faktycznym Wnioskodawczyni wnosi o wydanie interpretacji podatkowej, czy biorąc pod uwagę powyższe przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie VAT, jest zwolniona z naliczania i odprowadzenia podatku VAT dla opisanych ww. dwóch przypadków, tj.:
    1. gdy prowadzi szkolenia wewnętrzne na zlecenie, opisane w Zdarzeniu 1,
    2. gdy prowadzi szkolenia na zlecenie firm szkoleniowych, opisane w Zdarzeniu 2...
  2. Czy Zainteresowana jest zobowiązana załączać do faktury inne dokumenty, np. oświadczenie dla przypadku 1 i 2...
  3. Jeżeli tak, to czy wystarczy do faktury załączyć oświadczenie, że usługa szkoleniowa ma charakter usługi szkolenia zawodowego i jest finansowana ze środków publicznych:
    • w całości, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) lub
    • co najmniej w 70%, zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392)...

Zdaniem Wnioskodawczyni, szkolenia opisane w Zdarzeniu 1 i Zdarzeniu 2, tj. gdy prowadzi szkolenia wewnętrzne na zlecenie oraz gdy prowadzi szkolenia na zlecenie bezpośrednio beneficjentom środków publicznych i firm szkoleniowych – zwolnione są od podatku VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), bowiem są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, które m.in. finansowane są w całości ze środków publicznych.

W rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie wykonywania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) rozszerzono zakres zwolnienia, o którym mowa w ww. art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT przez objęcie m.in. usług kształcenia zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane (§ 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia). Natomiast wskazane w pytaniach usługi zdefiniowane są w rozporządzeniu Rady (UE) nr 282/2011. Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE, obejmując nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych, a czas trwania szkolenia nie ma tutaj znaczenia. Pojęcie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zostało zdefiniowane w rozporządzeniu Rady nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającym środki wykonawcze do dyrektywy 778/388/EWG w sprawie wspólnotowego podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. L Nr 288, str. 1). Zgodnie z art. 14 ww. rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (obecny art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE Rady), obejmuje nauczanie pozostające bezpośrednio w związku z branżą lub zawodowe, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. W związku z powyższym, Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, że usługi przez nią świadczone zwolnione są z podatku VAT, a załączanie oświadczeń jest nie obowiązkowe, ale winny być składane, ponieważ będą stanowić dowód/potwierdzenie, że były to usługi szkolenia zawodowego i finansowane są/były w całości ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Ponadto, art. 8 ust. 1 ustawy określa, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Według art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki podatku bądź zwolnienie od podatku.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo -rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (art. 43 ust. 17a ustawy).

Określenie „ścisły związek” oznacza, że do wykonania usługi podstawowej niezbędna jest dostawa towarów lub świadczenie usług pomocniczych, przy czym nie może to być jakikolwiek związek, lecz relacja o charakterze wskazującym na nieodzowność tych ostatnich dla prawidłowego przebiegu podstawowej działalności.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 2011 r. nr 77/1), usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

W myśl art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. Nr 347.1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Zgodnie natomiast z art. 134 Dyrektywy 2006/112/WE, dostawa towarów ani świadczenie usług nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 132 ust. 1 lit. i), w następujących przypadkach:

  1. gdy nie są one niezbędne do dokonywania transakcji podlegających zwolnieniu;
  2. gdy ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu dla danego podmiotu poprzez dokonywanie transakcji będących w bezpośredniej konkurencji z działalnością przedsiębiorstw komercyjnych podlegających VAT.


Art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE umiejscowiony został w rozdziale 2 tego aktu, zatytułowanym „Zwolnienia dotyczące określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym”, co oznacza, iż usługi szkoleniowe na gruncie dyrektywy podlegają zwolnieniu od podatku wyłącznie, gdy są wykonywane w interesie publicznym, tzn. wypełniają obowiązki, jakie ciążą na danym państwie wobec jego obywateli. W żadnym przepisie dyrektywy nie została jednak wskazana definicja „interesu publicznego”, nie zostały również określone podmioty, które mogą działać „w interesie publicznym”. Oznacza to, że zarówno komercyjne przedsiębiorstwa jaki i niekomercyjne organizacje mogą prowadzić działalność z zakresu „interesu publicznego”.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jednoosobową w zakresie doradztwa i szkoleń z zakresu ustawy Prawo zamówień publicznych, 8559B – Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Na fakturach Zainteresowana wpisuje symbol klasyfikacji 85.59.13.2.

Wnioskodawczyni sama prowadzi szkolenia wewnętrzne dla jednostek samorządowych i jednostek państwowych, tj.: Urzędów Miasta, Urzędów Miasta i Gminy, Urzędów Gminy, Szkół Publicznych, Nadleśnictwa, Parku, Wyższych Uczelni, jak i dla Jednostek Wojskowych, Sądów, Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Straży Pożarnej, Powiatów, Szpitali, na ich zamówienie lub Zainteresowana składa oferty na przeprowadzenie szkolenia w trybie przetargowym, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych. Jednostki te składają Wnioskodawczyni oświadczenie, np.: „Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych są zwolnione od podatku VAT” lub „...oświadczam, że nabyta od (…) usługa szkoleniowa, mająca charakter usługi kształcenia zawodowego, jest finansowana ze środków publicznych w całości, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami)”.

Wnioskodawczyni prowadzi również szkolenia dla firm szkoleniowych, na ich zlecenie, a szkolenie jest organizowane dla instytucji, które w 100% finansowane są ze środków publicznych, np.: Inspekcji Weterynaryjnej, szkół publicznych, straży pożarnej, jednostek oświatowych, jednostek samorządowych, zarządu dróg miejskich i powiatowych lub mieszany udział, ale zawsze są to jednostki samorządowe lub państwowe. Szkolenia te Zainteresowana realizuje na podstawie zlecenia lub umowy podpisanej z ww. firmami szkoleniowymi. Każdorazowo firma szkoleniowa składa Zainteresowanej oświadczenie: „Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych są zwolnione od podatku VAT” lub „...oświadczam, że nabyta od (…) usługa szkoleniowa, mająca charakter usługi kształcenia zawodowego, jest finansowana ze środków publicznych w całości, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)”. Czasami dodatkowo wraz z oświadczeniem Zainteresowana otrzymuje listę obecności, która zawiera wykaz uczestników z podaniem nazwy instytucji oraz podpisy uczestników.

Powyższe szkolenia podnoszą wiedzę uczestnikom szkolenia, pozwalają uaktualnić wiedzę, podwyższają kwalifikacje lub pozwalają ją im uzyskać – w wyniku szkolenia mogą przekwalifikować się zawodowo. Szkolenia kierowane są przede wszystkim do pracowników Wydziałów/Działów czy pracowników komórek organizacyjnych zajmujących się zamówieniami publicznymi lub osób które chciałyby pracować w tych komórkach. Szkolenia Wnioskodawczyni prowadzi w formie wykładów czy warsztatów. Jednocześnie Zainteresowana informuje, że nie jest jednostką oświatową objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych. Usług, które świadczy nie można zakwalifikować do usług w zakresie kształcenia lub wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Zainteresowana nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone usługi w całości finansowane są ze środków publicznych.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawczyni nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

Powołany przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związane. Co więcej, przepis rozporządzenia wykonawczego przewiduje zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z powołanych przepisów, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia bądź finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Dokonując oceny przedstawionego opisu sprawy pod kątem zastosowania zwolnienia, należy bowiem mieć na względzie zasadę wykładni zwolnień, stanowiących w istocie odstępstwo od generalnej zasady powszechności opodatkowania podatkiem VAT, także wszelkie zwolnienia należy interpretować możliwie ściśle, wąsko, tak aby nie doprowadzić do rozszerzenia zwolnień.

Zainteresowana wskazała, iż przedmiotowe usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Wnioskodawczyni nie jest podmiotem, który uzyskał akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Analizując powyższe okoliczności stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni nie przysługuje zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a i b ustawy, warunkujące prowadzenie usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub posiadanie akredytacji do przeprowadzania tego typu szkoleń.

Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że usługi przez nią realizowane są finansowane w całości ze środków publicznych.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), przepisy ustawy stosuje się do:

  1. jednostek sektora finansów publicznych;
  2. innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Stosownie do art. 5 ust. 3 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;
  3. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe;
  4. środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
    1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji na wydatki, o których mowa w:
      • art. 3 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 209 z 11.08.2005, str. 1),
      • art. 3 ust. 2 rozporządzenia Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej,
    3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich;
  5. środki przeznaczone na realizację:
    1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
    2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
    3. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
    4. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009;
  6. inne środki.

Według art. 6 ust. 1 cyt. ustawy, środki publiczne przeznacza się na:

  1. wydatki publiczne;
  2. rozchody publiczne, w tym na rozchody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego.


Zgodnie z art. 44 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki publiczne mogą być ponoszone na cele i w wysokościach ustalonych w:

  1. ustawie budżetowej;
  2. uchwale budżetowej jednostki samorządu terytorialnego;
  3. planie finansowym jednostki sektora finansów publicznych.


Na mocy art. 8 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, jednostki sektora finansów publicznych są tworzone w formach określonych w niniejszym rozdziale. Jednostki sektora finansów publicznych mogą być tworzone na podstawie niniejszej ustawy albo na podstawie odrębnych ustaw.

W myśl art. 9 ustawy o finansach publicznych, sektor finansów publicznych tworzą:

  1. organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;
  2. jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;
  3. jednostki budżetowe;
  4. samorządowe zakłady budżetowe;
  5. agencje wykonawcze;
  6. instytucje gospodarki budżetowej;
  7. państwowe fundusze celowe;
  8. Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;
  9. Narodowy Fundusz Zdrowia;
  10. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;
  11. uczelnie publiczne;
  12. Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;
  13. państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;
  14. inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.


W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie, świadczone przez Wnioskodawczynię usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w zakresie zamówień publicznych:

  1. szkolenia wewnętrzne prowadzone dla jednostek samorządowych i jednostek państwowych, tj.: Urzędów Miasta, Urzędów Miasta i Gminy, Urzędów Gminy, Szkół Publicznych, Nadleśnictwa, Parku, Wyższych Uczelni, jak i dla Jednostek Wojskowych, Sądów, Wojewódzkiego Urzędu Pracy, Straży Pożarnej, Powiatów, Szpitali oraz
  2. szkolenia na zlecenie firm szkoleniowych, organizowane dla instytucji, które w 100% finansowane są ze środków publicznych, np.: Inspekcji Weterynaryjnej, szkół publicznych, straży pożarnej, jednostek oświatowych, jednostek samorządowych, zarządu dróg miejskich i powiatowych lub mieszany udział, ale zawsze dla jednostek samorządowych lub państwowych

– finansowane w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o podatku od towarów i usług.

Odnosząc się natomiast do wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczących obowiązku posiadania oświadczenia, że usługa szkoleniowa ma charakter usługi szkolenia zawodowego i jest finansowana ze środków publicznych stwierdzić należy, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby Zainteresowana dysponowała ww. oświadczeniami, jednakże ustawodawca nie uzależnił zakresu stosowania zwolnienia od podatku VAT w odniesieniu do usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych ze środków publicznych od posiadania jakiegokolwiek oświadczenia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj