Interpretacja Urzędu Skarbowego we Włodawie
NPD-415/01/05
z 18 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NPD-415/01/05
Data
2005.02.18



Autor
Urząd Skarbowy we Włodawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
diety
ławnik
rekompensaty
sądy
zwrot
zwrot kosztów


Pytanie podatnika
1. Czy rekompensaty wypłacane ławnikom w myśl art. 172 ustawy - prawo o ustroju sądów powszechnych należy uznać za określone w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychody z działalności wykonywanej osobiście, czyli obowiązków społecznych - przychody z działalności wykonywanej osobiście, czyli obowiązków społecznych lub obywatelskich bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek?2. Czy płatnik / sąd / jest zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?3. Czy Sąd jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych winien wystawić za 2004 rok ławnikom PIT R i PIT 8B czy tylko PIT R?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3, § 4, art. 14 b § 1 , § 2 i art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa / Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm./, Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włodawie postanawia uznać stanowisko zawarte we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 1.02.2005 r. uzupełnione pismami z dnia 2.02.2005 r. i 17.02.2005 r. za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W związku z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego nr ......... z dnia 1.02.2005 r. uzupełnionym pismami z dnia 2.02.2005 r. i 17.02.2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włodawie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w powyższej sprawie i informuje.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku Sąd na podstawie art. 172 § 3 ustawy z dnia 21 lipca 2001 r. Prawo o ustroju sądów powszechnych / Dz. U. Nr 98 poz. 1070/ wypłaca ławnikom rekompensaty pieniężne. Wysokość rekompensaty dla ławników biorących udział w rozpoznawaniu spraw w sądach powszechnych, za jeden dzień pełnienia obowiązków ławnika wynosi 3 % kwoty bazowej, stanowiącej podstawę ustalenia wynagrodzenia zasadniczego asesora sądowego ( art. 172 § 4 ustawy o ustroju sądów powszechnych/. Ponadto ławnik zamieszkały poza siedziba sądu otrzymuje dietę oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu według zasad ustalonych w tym zakresie dla sędziów art. 173 powołanej ustawy. Rekompensata przysługująca ławnikom za jeden dzień pełnienia obowiązku ławnika wynosi 53,08 zł ( w roku 2005) Ławnik jest powoływany przez Sąd średnio 12 razy w roku i jego roczny przychód wyniesie 636,96 zł. Sąd w roku 2004 nie pobierał podatku od w/w wypłat.

Pytania wnoszącego podanie:1. Czy rekompensaty wypłacane ławnikom w myśl art. 172 ustawy - prawo o ustroju sądów powszechnych należy uznać za określone w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - przychody z działalności wykonywanej osobiście, czyli obowiązków społecznych - przychody z działalności wykonywanej osobiście, czyli obowiązków społecznych lub obywatelskich bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek?2. Czy płatnik / sąd / jest zobowiązany do pobrania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust 9 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ?3. Czy Sąd jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych winien wystawić za 2004 rok ławnikom PIT R i PIT 8B czy tylko PIT R?

Stanowisko wnoszącego zapytanieZdaniem pytającego wypłacane ławnikom rekompensaty należy ująć do przychodu z działalności wykonywanej osobiście. Ma zastosowanie art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.Wobec tego, że rekompensata przysługująca ławnikowi, za jeden dzień pełnienia obowiązku ławnika wynosi 53,08 zł - brak jest możliwości pomniejszenia jej o przysługujące koszty uzyskania przychodu w wysokości 102,25 zł, ponadto ławnik powoływany jest do Sądu średnio 12 razy w roku i jego roczny przychód wyniesie 636,96 zł minus 1227 zł koszt uzyskania to dochód do opodatkowania wyniesie 0. Sąd winien na koniec roku wystawić ławnikom tylko PIT-R, a PIT 8B tylko wtedy gdy przychód przekroczy miesięcznie 2280 zł.

Stanowisko organu podatkowego

Na podstawie art. 173 ustawy z dnia 21.07.2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) ławnicy zamieszkali poza siedzibą sądu otrzymują diety oraz zwrot kosztów przejazdu i noclegu według zasad ustalonych w tym zakresie dla sędziów. Ponadto ławnicy na podstawie art. 172 powyższej ustawy otrzymują również rekompensaty za czas wykonywania czynności w sądzie. Przychody wymienione w art. 172 i 173 ustawy z dnia 21.07.2001 r. - Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm.) uzyskane w roku 2004 uznać należy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, określone w art. 10 ust 1 pkt 2 w zw. z art. 13 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm./, tj. jako przychody z działalności wykonywanej osobiście, a otrzymywane przez osoby wykonujące czynności związane z pełnieniem obowiązków społecznych lub obywatelskich, bez względu na sposób powoływania tych osób, nie wyłączając odszkodowania za utracony zarobek, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7. Należy podkreślić, że do przychodów wymienionych w art. 13 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym należy zaliczyć również rekompensatę, o której mowa w art. 172 § 3 ustawy o ustroju sądów powszechnych.

Diety te i zwrot kosztów korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Natomiast rekompensaty wypłacane ławnikom (art. 172 § 3 ustawy Prawo o ustroju sądów powszechnych) uznać należy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, określone w art. 13 pkt 5 powołanej wyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie korzystające ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust 1 pkt 16 i 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody z rekompensat wypłacane ławnikom stanowią przychód podlegający opodatkowaniu. Wobec powyższego płatnik, jakim jest Sąd na podstawie art. 41 ust 1 w/w ustawy o podatku dochodowym jest obowiązany do pobrania zaliczek na podatek dochodowy w wysokości 19 % należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz pomniejszonej o składki potrącone przez płatnika w danym miesiącu na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b). Koszty uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust 9 pkt 5 w/w ustawy wynoszą z tytułu określonego w art. 13 pkt 5- w wysokości określonej w ust. 2 pkt 1 ( tj. od jednego zakładu pracy - wynoszą 102 zł 25 gr miesięcznie, a za rok podatkowy nie więcej niż 1.227 zł, ). Zgodnie z art. 42 ust 1 płatnicy w tym Sąd mają obowiązek przekazać kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku, w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika.

Wobec powyższego jeśli przychód, jak wskazuje pytający wynosił miesięcznie 53,08 zł należy potrącić miesięcznie koszty uzyskania przychodu w kwocie 53,08 zł ( limit wynosi 102,25 zł) zatem podstawa opodatkowania, a co za tym idzie zaliczka na podatek wyniesie 0. Nie wystąpi w tym przypadku zaliczka na podatek. Na płatniku ciąży obowiązek wykazania tych przychodów i kosztów w informacji za rok 2004 PIT-11/8B.

Przychody z tytułu wymienionego w art. 13 ust 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 z późn. zm./ powinny zostać wykazane na druku PIT-R i PIT-11/ 8B. Na podstawie art. 42 ust 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych płatnicy, w tym Sąd są zobowiązani do przesłania w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru. Wzory druków, na których należy sporządzić powyższe informacje - PIT-R i PIT-11/ 8B, na podstawie delegacji ustawowej z art. 45b ustawy o podatku dochodowym określił Minister Finansów w rozporządzeniu MF z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych / Dz. U. Nr 224 poz. 2225 ze zm. / . Druki na których należy rozliczyć ławników zawiera:Załącznik Nr 17 do powyższego rozporządzenia PIT-11 / 8B informacja o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy Załącznik Nr 18 do powyższego rozporządzenia PIT-R informacja o wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich

Zgodnie z objaśnieniami w załączniku 18 do powyższego rozporządzenia, w sytuacji gdy płatnik wypłaca osobie fizycznej jedynie należności z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich i należności te nie przekraczają kwot wolnych od podatku dochodowego, płatnik nie ma obowiązku sporządzania informacji PIT-11/ 8B a jedynie informację PIT-R Przy czym przez kwotę wolną należy rozumieć kwotę wolną od podatku dochodowego na postawie art. 21 ust 1 pkt 16 lub pkt 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku przekroczenia kwoty wolnej od podatku płatnik ma obowiązek wystawić również PIT-11/8B, w którym wykaże kwotę podlegającą opodatkowaniu oraz kwotę zaliczek pobranych przez płatnika (obie kwoty wynikają ze sporządzonej informacji PIT-R), ponadto w PIT-11/8B wykazuje koszty uzyskania przychodów. Zgodnie z objaśnieniami do PIT-11/8B w pozycji koszty uzyskania przychodów uwzględnia się koszty faktycznie uwzględnione przez płatnika przy poborze zaliczek na podatek.

Odnosząc się do zawartego stanowiska przez wnoszącego zapytanie należy stwierdzić, że nieprawidłowość stanowiska pytającego wynika w znacznej mierze z braku precyzji oraz stosowaniu uproszczeń. W przypadku kwalifikacji przychodu z tytułu otrzymanej przez ławników rekompensaty, na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi ona przychód ze źródła przychodów określonego w art. 10 ust 1 pkt 2 tj. działalność wykonywana osobiście, a sprecyzowane w art. 13 pkt 5 wyżej cytowanej ustawy o podatku dochodowym, na który to przepis powołał się wnioskodawca. Odnośnie sposobu opodatkowania rekompensaty należy stwierdzić, że na płatniku ciąży obowiązek potrącenia kosztów uzyskania określonych w art. 22 ust 9 pkt 5 w/w ustawy o podatku dochodowym oraz obowiązek poboru zaliczki od obliczonego dochodu. W przedstawionej we wniosku sytuacji nie powstanie zaliczka na podatek, jednak nie można z tego wyciągać wniosku, że nie pobiera się zaliczki na podatek od tych dochodów. Na płatniku ciąży obowiązek wykazania tych przychodów i kosztów w informacji za rok 2004 PIT-11/8B. Stanowisko w przedmiocie wystawiania informacji PIT-R i PIT- 8B jest nieprawidłowe. Jak wyżej przedstawiono w opisanej sprawie wystąpi obowiązek wystawienia PIT-R i PIT- 11/8B, z uwagi na wystąpienie przychodów podlegających opodatkowaniu. Obowiązek do wystawienia również PIT- 11/8B jest związany z uzyskaniem przez ławnika przychodów podlegających opodatkowaniu.

Powyższa interpretacja podatkowa dotyczy dokonania rozliczenia za rok 2004 i dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dacie zaistnienia powyższych zdarzeń.

Interpretacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.Powyższa interpretacja, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji. Na powyższe postanowienie przysługuje stronie zażalenie w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma, zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włodawie ( art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj