Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/PP/443/8/2005
z 28 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/PP/443/8/2005
Data
2005.02.28



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne


Słowa kluczowe
wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna
zawiadomienie


Pytanie podatnika
Czy jest obowiązany do pisemnego zawiadamiania biura wymiany informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (jednolity tekst Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) w związku ze złożonym przez Sp. z o. o. wnioskiem z dnia 20.01.2005r. uzupełnionym w dniu 2.02.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż jest obowiązany do pisemnego zawiadamiania biura wymiany informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej - za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Pismem z dn. 20.01.2005r. (data wpływu) uzupełnionym w dniu 02.02.2005r. Sp. z o. o.zwróciła się z wnioskiem w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka kupuje nowe lub używane samochody z Włoch, a następnie sprzedaje do kontrahenta z Niemiec. Pierwszy Podatnik z Włoch sprzedaje samochód do Spółki zo.o., która następnie sprzedaje samochody do firmy z Niemiec. Dostawa towaru wykonywana jest na zlecenie Sp. z o.o. przez firmę spedytorską z Włoch do Niemiec. Według oceny Spółki na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług opisana transakcja spełnia warunki pozwalające zastosować uproszczone procedury w rozliczeniu transakcji trójstronnej. Podaje, że w procedurze uproszczonej jest drugim w kolejności podatnikiem i spełnia warunki określone w art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Zgodnie z Rozdziałem 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług przy wspólnotowych transakcjach trójstronnych- procedura uproszczona zgodnie z art. 137 jest obowiązek zawiadamiania pisemnego biura wymiany informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej. Podatnik pyta, czy w przypadku jeżeli firma kupuje nowe lub używane samochody z Włoch, a następnie sprzedaje go do kontrahenta z Niemiec, nie ma takiego obowiązku.

Zdaniem Podatnika zgodnie z art. 137 ustawy o podatku od towarów i usług jest obowiązany do pisemnego zawiadamiania biura wymiany informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej.

Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza co następuje.

Jak wynika z treści zapytania uczestnikami transakcji są trzy firmy włoska, polska i niemiecka. Firma polska kupuje towar od firmy włoskiej, a następnie sprzedaje go firmie niemieckiej. Towar będący przedmiotem transakcji jest wysyłany bezpośrednio z Włoch do Niemiec. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka bierze udział w transakcji trójstronnej.

Pojęcie wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej zostało zdefiniowane w art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) i oznacza sytuację, w której są spełnione łącznie następujące warunki:

a) trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,

b) przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.

W art. 135 ust. 1 pkt 4 ustawy określono, że uproszczona procedura rozliczenia VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, polega na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

a) dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT,

b) drugi w kolejności podatnik VAT dokonujący dostawy na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT nie posiada siedziby lub miejsca zamieszkania w państwie członkowskim, w którym kończy się transport lub wysyłka,

c) drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka,

d) ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,

e) ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy towarów realizowanej w ramach procedury uproszczonej.

Stosownie do art.136 ust.1 ww. ustawy gdy w procedurze uproszczonej drugim w kolejności podatnikiem, jest podatnik zarejestrowany jako VAT UE w Polsce wystawia on fakturę ostatniemu w kolejności podatnikowi VAT fakturę, która oprócz danych wymienionych w art.106 ustawy zawiera:

1. adnotację " VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art.135-138 ustawy o podatku od towarów i usług" lub " VAT: Faktura WE uproszczona na mocy Artykułu 28c (E) Szóstej Dyrektywy";

2. stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy, zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

3. numer, o którym mowa w art. 97 ust. 7 (czyli numer identyfikacji podatkowej nadany w Polsce poprzedzony kodem PL.), który jest stosowany przez niego wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej;

4. numer identyfikacyjny stosowany na potrzeby podatku od wartości dodanej ostatniego w kolejności podatnika.

Podatnik będący pośrednikiem w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej ma obowiązek prowadzić ewidencję, która oprócz danych określonych w art. 109 ust. 3 obligatoryjnych dla każdego podatnika powinna zawierać następujące informacje:

1. ustalone wynagrodzenie za dostawy w ramach tej procedury oraz

2. nazwę i adres ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej (osoby prawnej nie będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej zobowiązanej do rozliczenia VAT z tytułu transakcji).

Ponadto podatnik ten jest obowiązany do wykazania danych o dokonanych transakcjach odpowiednio w deklaracji podatkowej oraz informacjach podsumowujących, które zgodnie z art. 100 ustawy składane są za okresy kwartalne, w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z adnotacją, że nabycie i dostawa zostały dokonane w ramach wewnątrzwspólnotowych transakcji trójstronnych.

Informacja podsumowująca powinna zawierać :

nazwę lub imię i nazwisko podmiotu, o którym mowa w ust.1 lub 2 cytowanego przepisu, oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art.97 ust. 9

1. właściwy i ważny numer identyfikacyjny kontrahenta nadany mu w państwie członkowskim, z którego dokonane jest wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

2. kod kraju, z którego jest dokonywane wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów lub do którego jest dokonywana wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów

3. łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wyrażoną zgodnie z art. 31, oraz łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

W wyniku skorzystania z procedury uproszczonej dostawca pośredni nie musi się rejestrować dla celów VAT w państwie członkowskim, do którego towary są dostarczane, nie jest również zobowiązany do rozliczania tej transakcji w tamtym państwie, gdyż obowiązek dokonania takiego rozliczenia przejmuje ostateczny odbiorca (nabywca - firma niemiecka) tych towarów. Dostawca pośredni otrzymuje fakturę od pierwszego w kolejności podatnika ze stawką podatku 0%, wystawia fakturę (ze swoją marżą, lecz bez VAT od dostawy) z adnotacją "VAT: Faktura WE uproszczona.." ostatniemu w kolejności podatnikowi z kraju Wspólnoty i stwierdza, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie przez niego rozliczony.

Spółka. z o. o. (drugi w kolejności podatnik w procedurze uproszczonej) nie jest obowiązana do pisemnego zawiadamiania biura wymiany informacji o podatku VAT o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej.

W sytuacji gdy ostatecznym nabywcą towarów w procedurze uproszczonej jest polski czynny podatnik VAT, w art. 137 ust. 1 ustawy polski ustawodawca zobowiązał drugiego w kolejności podatnika do pisemnego zawiadamiania Biura Wymiany Informacji o VAT (Ministerstwo Finansów- ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa) o zamiarze skorzystania z procedury uproszczonej przed dniem dokonania pierwszej dostawy towarów dla polskiego nabywcy ostatecznego.

Niniejszej informacji udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie udzielonej odpowiedzi.

Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa.

Na postanowienie niniejsze Podatnikowi przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni licząc od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj