Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1598/04/CIP/08
z 30 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1598/04/CIP/08
Data
2004.09.30



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%


Słowa kluczowe
stawka preferencyjna podatku
transport


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z zapytaniem czy prawidłowo zostały wystawione faktury za:
1. transport z Norwegii przez Szwecję do Polski – trasa na terytorium Norwegii bez naliczonego podatku VAT, trasa od granicy Norwegii przez Szwecję do Polski ze stawką podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług
2. transport z Polski przez Szwecję do Norwegii – trasa Polska – Szwecja do granicy Norwegii ze stawką podatku VAT w wysokości 0%, trasa na terytorium Norwegii bez naliczonego podatku VAT na podstawie art. 27 ust. 2 pkt 2 oraz art. 83 ust. 3 pkt 1 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.
Pytający wnosi również o udzielenie informacji czy dla zastosowania stawki 0% dla usługi transportu międzynarodowego wystarczającym dokumentem jest list przewozowy lub dokument spedytorski. Podatnik zapytuje czy musi posiadać kopię dokumentu SAD aby móc skorzystać z preferencji podatkowej w oparciu o art. 83 ust. 1 pkt 23 w/w ustawy.
Zdaniem Podatnika kopia dokumentu SAD nie jest niezbędna dla zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług dla usługi transportu międzynarodowego.


Stan faktyczny:

Podatnik świadczy usługi spedycji i transportu międzynarodowego na trasie Norwegia – Szwecja – Polska oraz Polska – Szwecja – Norwegia. Usługi świadczone są na rzecz kontrahentów polskich.

Ocena prawna stanu faktycznego:

Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego. Stosownie do definicji zawartej w art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy przez usługi transportu międzynarodowego rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

  1. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,
  2. z miejscu wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,
  3. z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku poza terytorium kraju (tranzyt),
  4. z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Jednocześnie w myśl art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy usługami transportu międzynarodowego są również usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 ustawy dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu:

  1. towarów przez przewoźnika lub spedytora – list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;
  2. towarów importowanych – oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Jednocześnie należy wskazać, iż w myśl z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Natomiast zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28

Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik świadczy usługi spedycji i transportu międzynarodowego na trasie Polska – Szwecja – Norwegia oraz Norwegia – Szwecja – Polska. Przedmiotowe usługi odpowiadają pojęciu transportu międzynarodowego w rozumieniu art. 83 ust. 3 pkt 1 ustawy. Mając na uwadze przywołany przepis art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy należy jednakże stwierdzić, iż usługa transportu międzynarodowego w części świadczonej poza terytorium kraju nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podatnik nie jest zatem obowiązany do opodatkowania podatkiem od towarów i usług usługi w części wykonywanej na terytorium Szwecji oraz Norwegii.

Przedmiotowa usługa w części świadczonej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej, tj. Szwecji będzie natomiast podlegać opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w tym państwie członkowskim. Zasady opodatkowania tych usług regulowane są przez przepisy wewnętrzne każdego z krajów wspólnotowych. Pytający powinien zatem ustalić na jakich zasadach usługa transportu międzynarodowego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od wartości dodanej w Szwecji oraz jaka stawka podatku jest właściwa dla danego rodzaju usług.

Usługa transportu międzynarodowego będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko w części świadczonej na terytorium Polski. Podatnik będzie mógł stosować do świadczonej usługi obniżoną stawkę podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy pod warunkiem posiadania stosowanej dokumentacji. Dokumentem stanowiącym dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego jest list przewozowy lub dokument spedytorski, stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego będzie jednoznacznie wynikać, iż w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim oraz faktura wystawiona przez Podatnika. W przypadku transportu towarów importowanych Pytający powinien dodatkowo posiadać dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie będzie wynikać fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów.

Należy również podkreślić, iż Podatnik jest zobowiązany do wystawienia faktury za usługę transportu międzynarodowego tylko w tej części, w której jest ona świadczona na terytorium kraju ze wskazaniem stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 23 cyt. ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj