Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim
1414/DP/415-171/05
z 12 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1414/DP/415-171/05
Data
2005.04.12



Autor
Urząd Skarbowy w Nowym Dworze Mazowieckim


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
koszty przejazdu
samochód osobowy
umowa zlecenia


Pytanie podatnika
Czy koszty używania własnego samochodu osobowego do celów związanych z opracowaniem na zlecenie sądu opinii/ tj dojazd na rozprawy oraz do siedzib stron w celu badania dokument ów za zgodą sądów / na zasadzie art. 21 ust 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Jestem biegłym sądowym i używam samochodu osobowego do wykonywania ww czynności.


P O S T A N O W I E N I E


w sprawie pisemnej int erpretacji przepisów prawa podatkowego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Dworze Mazowieckim działając na podstawie art. 14 a § 1 i 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa / tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 / w odpowiedzi na pismo Pana z dnia 21.02.2005 r. uzupełnione w dniu 06.04.2005 r. w sprawie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego


p o s t a n o w i ł


- uznać stanowisko zawarte we wniosku za prawidłowe.


W dniu 21.02.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego wpłynął wniosek Pana uzupełniony dnia 06.04.2005 r. o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania prawa podatkowego, w której nie toczy się postępowanie podatkowe.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika: że wykonuje Pan czynności biegłego sądowego w ramach umowy zlecenia - opinie dla sądów. Za wykonane prace zlecone w wystawionych rachunkach , są ujęte należności z tytułu wykonanych prac oraz koszty podróży służbowej własnym samochodem . Płatnik wypłacając wynagrodzenie za pracę określone w umowie potrąca zaliczki na podatek dochodowy również od kosztów podróży odbytej własnym samochodem.
Zgodnie z ogólną definicją przychodu, określoną w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przychodów osoby przyjmującej zamówienie w ramach umowy zlecenia zalicza się otrzymane przez nią :

  • pieniądze i wartości pieniężne,
  • świadczenia w naturze,
  • inne nieodpłatne świadczenia.

W każdej zatem sytuacji, w której osoba ta otrzyma pieniądze lub rzecz, stanowić będą one dla niej przychód. Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy, należności otrzymane przez osobę niebędącejpracownikiem, tj. również przez osobę przyjmującą zamówienie w ramach umowy zlecenia w związku z odbytą przez nią podróżą, są zwolnione od podatku do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.
Jeżeli podróż odbywa się samochodem niebędącym własnością pracodawcy, to ze zwolnienia z tego tytułu korzysta kwota w wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, ustaloną przez pracodawcę, która nie może być wyższa niż określona w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju /Dz. U. nr 236, poz. 1990 ze zm./.
Przy czym, jak stanowi art. 21 ust. 13 ustawy, zwolnienie dla osób niebędących pracownikami stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  • w celu osiągnięcia przychodów lub
  • w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie odrębnych ustaw, lub
  • przez organy/ urzędy/ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  • przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art.13 pkt 5, w związku z wykonaniem tych funkcji.

W związku z powyższym, jeżeli wykonywanie zlecenia wiąże się z odbyciem podróży, zleceniobiorca ponoszący związane z tymi wyjazdami wydatki może, gdy stanowi tak zawarta umowa, otrzymać od zleceniobiorcy zwrot świadczeń przewidzianych przepisami ww. rozporządzenia, a zatem zwrot : kosztów przejazdu, noclegu, wyżywienia oraz innych udokumentowanych wydatków związanych z wykonaniem czynności określonych w umowie.Do obliczenia wysokości świadczeń przysługujących zleceniobiorcy stosuje się takie same zasady jak dla pracowników, a do ich opodatkowania art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ) ustawy, tzn. wypłata w kwotach określonych przepisami rozporządzenia korzysta ze zwolnienia od podatku, natomiast nadwyżka ponad określone w tych przepisach limity podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Należy zauważyć, że podobnie jak w przypadku pracowników istnieje możliwość wyłączenia z podstawy opodatkowania należności w wysokości przekraczającej limity określone w rozporządzeniu z dnia 19 grudnia 2002r., jeżeli tylko przepis rangi ustawowej przewidywać będzie prawo ich otrzymania przez podatnika / osobę niebędącą pracownikiem/. Wówczas opodatkowaniu podlegać będzie nadwyżka ponad kwoty określone w przepisach rangi ustawowej.

Niniejsze postanowienie odnosi się wyłącznie do stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w 2004 - 2005 roku.
Zgodnie z art. 14 b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r . – Ordynacja podatkowa interpretacja niniejsza nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia w trybie art. 14 b § 5 ww. ustawy ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie siedmiu dni od daty doręczenia postanowienia / art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie , zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciwko postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj