Interpretacja Urzędu Skarbowego w Siedlcach
1426/PP/443/7/05
z 11 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1426/PP/443/7/05
Data
2005.03.11



Autor
Urząd Skarbowy w Siedlcach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne


Słowa kluczowe
procedura uproszczona
stawki podatku
transakcja trójstronna
wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna


Pytanie podatnika
Czy w transakcji trójstronnej przy zastosowaniu procedury uproszczonej w przypadku gdy Spółka dokonuje nabycia samochodu specjalistycznego od firmy włoskiej a następnie dokonuje dostawy do firmy niemieckiej przy czym ten samochód dostarczany jest bezpośrednio z Włoch do Niemiec a firmy te są podatnikami podatku od wartości dodanej, od dokonanej dostawy tego samochodu do kontrahenta niemieckiego potwierdzonej fakturą VAT obowiązuje stawka podatku w wysokości 0%


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r.-Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) w związku ze złożonym przez Spółkę z o. o. wnioskiem z dnia 14.01.2005r. uzupełnionym w dniu 02.02.2005r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego - Naczelnik Urzędu Skarbowego uznaje stanowisko wnioskodawcy, iż w transakcji trójstronnej przy zastosowaniu procedury uproszczonej w przypadku gdy Spółka dokonuje nabycia samochodu specjalistycznego od firmy włoskiej a następnie dokonuje dostawy do firmy niemieckiej przy czym ten samochód dostarczany jest bezpośrednio z Włoch do Niemiec a firmy te są podatnikami podatku od wartości dodanej, od dokonanej dostawy tego samochodu do kontrahenta niemieckiego potwierdzonej fakturą VAT obowiązuje stawka podatku w wysokości 0% - za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 14.01.2005r. uzupełnionym w dniu 02.02.2005r. (data wpływu) Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka dokonuje nabycia w firmie włoskiej X samochód specjalistyczny autocarawan a następnie sprzedaje ten samochód firmie niemieckiej. Samochód dostarczany jest bezpośrednio z Włoch do Niemiec z pominięciem Polski. Spółka wystawia firmie z Niemiec fakturę VAT ze stawką zerową z adnotacją: faktura WE uproszczona na mocy artykułu 28c (E) szóstej dyrektywy oraz, że podatek VAT zostanie rozliczony przez spółkę niemiecką.Spółka nadmienia, że nie posiada przedstawicielstwa ani oddziału poza Polską oraz nie jest zarejestrowana jako płatnik podatku pod innym numerem NIP oraz jej kontrahenci tj. firma włoska i niemiecka są podatnikami zidentyfikowanymi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w swoich krajach i posiadają EURO NIP.

Zdaniem Spółki przy opisanej transakcji spełniającej warunki do zastosowania uproszczonych procedur w rozliczeniu podatku w momencie dostawy tego samochodu jest zobowiązana zastosować stawkę podatku w wysokości 0%.

Naczelnik Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego stwierdza co następuje.

Procedura uproszczona w transakcjach trójstronnych zdefiniowana została w przepisie art. 135 ust.1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zmn.) Zgodnie z definicją określoną w tym przepisie, przez procedurę tę rozumieć należy procedurę rozliczania podatku VAT w wewnątrzwspólnotowej transakcji trójstronnej, polegającą na tym, że ostatni w kolejności podatnik VAT rozlicza VAT z tytułu dokonania na jego rzecz dostawy towarów przez drugiego w kolejności podatnika VAT, przy spełnieniu niżej wymienionych warunków:

    #61623; dostawa na rzecz ostatniego w kolejności podatnika VAT była bezpośrednio poprzedzona wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów u drugiego w kolejności podatnika VAT
    #61623; drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka
    #61623; drugi w kolejności podatnik VAT stosuje wobec pierwszego i ostatniego w kolejności podatnika VAT ten sam numer identyfikacyjny na potrzeby VAT, który został mu przyznany przez państwo członkowskie inne niż to, w którym zaczyna się lub kończy transport lub wysyłka
    #61623; ostatni w kolejności podatnik VAT stosuje numer identyfikacyjny na potrzeby VAT państwa członkowskiego, w którym kończy się transport lub wysyłka,
    #61623; ostatni w kolejności podatnik VAT został wskazany przez drugiego w kolejności podatnika VAT jako obowiązany do rozliczenia podatku VAT od dostawy realizowanej w ramach procedury uproszczonej

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka występuje w transakcji trójstronnej jako drugi w kolejności podatnik.

Zgodnie z art. 136 ust. 1 ww. ustawy o podatku VAT – uznaje się, że wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów zostało opodatkowane u drugiego w kolejności podatnika, pod warunkiem wystawienia na rzecz ostatniego w kolejności podmiotu faktury zawierającej, poza podstawowymi danymi określonymi w art. 106 ustawy, dodatkowe informacje:

    #61623; adnotację „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy art. 135-138 ustawy o ptu” lub „VAT: Faktura WE uproszczona na mocy artykułu 28c (E) szóstej dyrektywy,
    #61623; stwierdzenie, że podatek z tytułu dokonanej dostawy zostanie rozliczony przez ostatniego w kolejności podatnika podatku od wartości dodanej,
    #61623; numer identyfikacyjny, nadany podatnikowi na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych, poprzedzony kodem PL
    #61623; numer identyfikacyjny ostatniego w kolejności podatnika, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych

Zastosowanie szczególnej uproszczonej procedury skutkuje uznaniem, że u podatnika drugiego w kolejności nastąpiło opodatkowanie transakcji, chociaż w rzeczywistości ciężar rozliczenia podatku z tytułu nabycia wewnątrzwspólnotowego spoczywa na ostatnim w kolejności podmiocie.

Oznacza to, że Spółka dokonując dostawy w transakcji trójstronnej jako drugi w kolejności podmiot wykonuje czynności nie podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stąd też nie może w stosunku do takiej dostawy zastosować stawek podatkowych przewidzianych ustawą podatku VAT.

Wobec powyższego Spółka w składanej deklaracji podatkowej dla podatku VAT wykaże odpowiednio dane o wewnątrzwspólnotowym nabyciu samochodu (bez wartości podatku od towarów i usług) od pierwszego w kolejności podatnika tj podmiotu z Włoch, a nie wykaże w deklaracji dostawy samochodu na rzecz ostatniego w kolejności podatnika tj kontrahenta niemieckiego, gdyż ta dostawa nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Niniejszej informacji udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny zgodnie z przepisami obowiązującymi w dacie udzielonej odpowiedzi.

Udzielona interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia w myśl przepisów art. 14 b § 2 ustawy - Ordynacja Podatkowa.

Na postanowienie niniejsze Podatnikowi przysługuje zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni licząc od daty doręczenia postanowienia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj