Interpretacja Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim
1406/VAT/443-5/MT/05
z 29 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1406/VAT/443-5/MT/05
Data
2005.03.29



Autor
Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
paliwo
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
Czy ma prawo odliczyć podatek naliczony przy zakupie paliwa do samochodu ciężarowego marki JEEP CHEROKEE 2,5 kat. rok produkcji 1994, który nie posiada świadectwa homologacji?
Ww/w samochód spełnia warunek, jakim jest przekroczenie progu dopuszczalnej ładowności - wg wzoru określonego w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).


Pismem z dnia 15 lutego 2005r. Strona zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Strona przedstawiła następujący stan faktyczny:

Strona przedstawiła następujący stan faktyczny:
Posiada samochód ciężarowy uniwersalny marki JEEP CHEROKEE 2,5 kat. rok produkcji 1994. Samochód ten nie posiada świadectwa homologacji. W dowodzie rejestracyjnym (seria DR/AAB 0204492) został określony jako samochód ciężarowy o dopuszczalnej ładowności 730kg.

Strona stoi na stanowisku, że ma prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do w/w samochodu, gdyż został on wyprodukowany w 1994r. , kiedy nie było wymogu posiadania świadectwa homologacji oraz, że w/w samochód spełnia warunek, jakim jest przekroczenie progu dopuszczalnej ładowności - wg wzoru określonego w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).


Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego wyjaśnia co następuje:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)- zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podanikowi podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to nie jest jednak nieograniczone. Jednym z ograniczeń tego prawa jest wymieniony w art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy - zakaz obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych , oleju napędowego oraz gazu , wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o dopuszczalnej ładowności nniejszej niż określona według wzoru z art. 88 ust. 3. W myśl tego przepisu dla ustalenia prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony konieczne jest określenie dwóch wartości a mianowicie dopuszczalnej ładowności samochodu oraz ilości miejsc (siedzeń). Jak wynika z przepisu art. 86 ust. 5 ustawy, te dwie wielkości należy oznaczyć na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji wydawanego zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.

W świetle treści w/w przepisu, brak jest podstaw do określenia informacji wymaganych tym przepisem na podstawie dowodów rejestracyjnych.

W piśmie z dnia 15.07.2004r. Nr PP3-812-653/2004/BK/2211/PP Ministerstwo Finansów wyjaśniło, iż obowiązek uzyskania wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji w odniesieniu do samochodów ciężarowych nieposiadających w/w decyzji lub świadectwa homologacji został wprowadzony od dnia 1 stycznia 1984r. przez ministra właściwego do spraw transportu zgodnie z art. 55 ustawy z dnia 1 lutego 1983r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 6, poz. 35).

Świadectwa homologacji przechowywane są w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot, dla którego te świadectwa zostały wydane (producenta lub importera). Podatnik ma zatem możliwość uzyskania informacji i sprawdzenia czy posiadany pojazd ma ładowność niższą lub wyższą niż dopuszczalna ładowność obliczona wg wzoru o którym mowa w przepisie art. 86 ust. 3 w/w ustawy, czyli w konsekwencji podatnik ma możliwość ustalenia, czy przysługuje mu prawo do odliczania kwoty podatku naliczonego przy nabyciu pojazdu samochodowego oraz paliwa wykorzystywanego do jego napędu.

Należy zwrócić uwagę, że z przepisów ustawy o VAT nie wynika, aby sam brak u podatnika odpisu świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, skutkował uznaniem tego pojazdu za samochód osobowy. Istotne jest aby ze świadectwa homologacji wydanego dla danego typu samochodu wynikało uprawnienie, z którego podatnik wywodzi, że ładowność tego samochodu jest równa lub wyższa niż dopuszczalna ładowność określona wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 cyt. Ustawy o VAT.

W sytuacji, gdy brak jest wyciągu ze świadectwa homologacji należy brać pod uwagę, czy w ogóle z w/w dopuszczalności na dany typ pojazdu może wynikać uprawnienie, z którego Strona wywodzi, że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona wzorem zawartym w przepisie art. 86 ust. 3 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Można zatem uznać, że w przypadku samochodów bezwzględnie z istoty swojej ciężarowych, tzn. gdy z ich konstrukcji wynika, że są one przeznaczone wyłącznie do przewozu towarów, odliczenie przysługuje na zasadach ogólnych.

Zdaniem organu podatkowego przy braku wyciągu świadectwa homologacji na dany typ pojazdu - nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupionego paliwa do w/w samochodu. W świetle powyższego stanowisko Strony jest nieprawidlowe.

Niniejsza interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień zaistnienia omawianego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika (art. 14 b § 1 Ordynacja podatkowa), wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14 b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa ) .

Na podstawie art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 239 ustawy Ordynacji podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tutejszego Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania niniejszego postanowienia.

Zażalenie winno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie (art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj