Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PD-415/INT/3/ACH/05
z 23 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415/INT/3/ACH/05
Data
2005.03.23



Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
podatek dochodowy od osób fizycznych
program pomocowy
środki pomocowe


Pytanie podatnika
Pismem podatnicy zwrócili się do tutejszego urzędu o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie:
1.zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu otrzymanych dotacji ze środków Unii Europejskiej i ze środków krajowych otrzymanych z Ministerstwa Gospodarki,
2.możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, tych kosztów , które zostały pokryte dotacją.


POSTANOWIENIE

Działając na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1, §4 ustawy z dnia 29.08.1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzegu stanowisko zawarte w piśmie z dnia 30.xn.2004r ( wpływ do tutejszego Urzędu 10.01.2005r)uznaje :
1)za prawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów dotacji otrzymanych z Programu Pomocy Unii Europejskiej FARE-2000 oraz dotacji krajowych otrzymanych z Ministerstwa Gospodarki,
2)za nieprawidłowe w części dotyczącej kosztów uzyskania przychodów, które zostały pokryte środkami z Unii Europejskiej.

UZASADNIENIE

W myśl art. l4a § 1 ustawy z dnia 29.08.l997r - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. Nr 8 poz. 60) , stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. l4a § 4 ordynacji.
Pismem z dnia 30.Xll.2004r uzupełnionym pismem z dnia 28.02.2005r i 07.03.2005r zwróciłyście się Panie za pośrednictwem pełnomocnika do tutejszego urzędu o interpretację przepisów prawa podatkowego z zapytaniem dotyczącym:
1.zwolnienia z opodatkowania przychodów z tytułu otrzymanych dotacji ze środków Unii Europejskiej i ze środków krajowych otrzymanych z Ministerstwa Gospodarki,
2.możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, tych kosztów , które zostały pokryte dotacją.
Rozpatrując sprawę, należy stwierdzić co następuje:
Spółka zawarła umowę ze Stowarzyszeniem "Promocja Przedsiębiorczości" zwanej " Jednostką Kontraktującą" na realizację przedsięwzięcia dotyczącego promocji eksportu, na którą to otrzymałyście Panie dotację ze Środków Programu Rozwoju Przedsiębiorstw Eksportowych EUROPEAID/1l6594/M/G/PL z której wynika, że Jednostka Kontraktująca przekaże beneficjentowi kwotę dotacji w walucie polskiej stanowiącą do 60% przewidywanych całkowitych kosztów oraz umowę o dotację zawartą pomiędzy Ministrem Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej na dotację za wykonanie zadania polegającego na udziale w targach organizowanych przez MESSE FRANKFURT GMBR.
Zdaniem Pań, otrzymane dotacje, zarówno ze środków krajowych jak i środków Unii Europejskiej nie stanowią źródła przychodów i nie mają wpływu na możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów tych kosztów, które zostały pokryte dotacją.
Rozpatrując wniosek, tutejszy organ stoi na stanowisku, że w niniejszej sprawie mają zastosowanie następujące przepisy:
1. PRZYCHÓD
w lutym oraz listopadzie 2004 r otrzymały Panie środki pieniężne, które w myśl niżej wymienionych przepisów zwolnione są z opodatkowania:art. 21 ust. 1 pkt 46 - wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a)pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b)podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy: zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca- bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.
-art. 21 ust. 1 pkt 47 b - wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Powyższe wskazuje, że otrzymane fundusze zwolnione są z opodatkowania i tym samym nie stanowią przychodu w świetle art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
A zatem, stanowisko Pań w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.
Jednocześnie należy wskazać, że dodany ustawą z 12 listopada 2003 r o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202 poz. 1956), przepis art. 21 ust. 1 pkt 114, w myśl którego wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów, nie ma zastosowania.
Przedłożony materiał nie wskazuje by otrzymane środki należałoby uznać jako nieodpłatne świadczenie, lub inny tytuł wymieniony w tym przepisie w przeciwnym przypadku przepisy art.21 ust. 1 pkt 46,47 b i 114 byłyby niejako powtórzone.
2) KOSZTY UZYSKANIA PRZYCHODÓW
W zakresie kosztów uzyskania przychodu, w tym przypadku należy rozróżnić dwie sytuacje:
a)koszty poniesione w roku 2003 , przy środkach pomocowych otrzymanych w roku 2004 z Unii Europejskiej ( według art. 21 ust. 1 pkt 46),
b)koszty poniesione w roku 2004 z Ministerstwa Gospodarki ( według art. 21 ust. 1 pkt 47 b).
Ad. a) w tej części, tutejszy organ nie podziela w pełni stanowiska Pań, skoro wydatki zostały poniesione w 2003 r, a fundusze otrzymane w 2004 r., wydatki można uznać za koszty uzyskania przychodu, gdyż nie zostały bezpośrednio finansowane ze środków Unii.
Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wart. 23 ust. 1 pkt 56, zarówno w roku 2003 jak i w 2004 - nie uważa się za koszt uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów ( przychodów) o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 (...), a właśnie do takich zostały zaliczone otrzymane przez Panie fundusze.
W w/w przepisie, nie określono, że wydatki i fundusze muszą być poniesione i przyznane w tym samym roku podatkowym, a zatem zasadne jest by w tym zakresie dokonać stosownej korekty.<
Za koszty uzyskania przychodów można jedynie uznać, w myśl ogólnej zasady wynikającej z art. 22 ust. 1 ustawy, te koszty które zostały poniesione w związku z otrzymaniem środków, pozostałe natomiast jak wykazano powyżej, nie.
Ad. b) W tej części , tutejszy organ podziela stanowisko Pań , że wydatki sfinansowane z otrzymanych dotacji z Ministerstwa Gospodarki, nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów, a podstawą takiego rozstrzygnięcia jest przepis art. 23 ust. 1 pkt 31 ustawy, w myśl którego, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów , kosztów uzyskania przychodu ze źródeł przychodów znajdujących się na obszarze Rzeczpospolitej Polskiej lub za granicą, jeśli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu albo są zwolnione od podatku dochodowego.
Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku

Stosownie z art. 14 b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji , organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa wart. 14a § 4 , jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja, o której mowa wart. 14a § 1 , jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 ( art. 14b § 2 Ordynacja podatkowa).
Od niniejszego postanowienia w trybie art. 14a § 4 i art. 236 § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r Nr 8 poz. 60) służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia - art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj