Interpretacja Małopolskiego Urzędu Skarbowego
PD-I/423/150/04/GH
z 28 stycznia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-I/423/150/04/GH
Data
2005.01.28



Autor
Małopolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników


Słowa kluczowe
informacja dla podatnika
obrót papierami wartościowymi
podatek dochodowy od osób fizycznych
rachunek papierów wartościowych
sprzedaż akcji
wykładnia celowościowa
wykładnia gramatyczna


Pytanie podatnika
Spółka zwróciła się z zapytaniem dotyczącym kilku kwestii:
1) czy w myśl obowiązujących przepisów podatkowych, depozyt akcji prowadzony przez dom maklerski należy uznać za równoznaczny z prowadzeniem rachunku inwestycyjnego,
2) czy w przypadku prowadzenia depozytu akcji i pośredniczenia w obrocie tymi akcjami dom maklerski ma obowiązek sporządzania informacji PIT-8C i czy w przypadku jedynie pośredniczenia w transakcji pomiędzy sprzedającym a kupującym istnieje konieczność sporządzania PIT-8C,
3) sporządzania przez dom maklerski imiennych informacji o przychodach z tytułu sprzedaży akcji pracowniczych celem umorzenia, niedopuszczonych do obrotu publicznego, i pobranym zryczałtowanym podatku dochodowym.


Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pisemne zapytanie Spółki z dnia 28 października 2004 r., l. dz. BEiOK-38/10/2004, w sprawie udzielenia pisemnej informacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego (data wpływu 2 listopada 2004 r.), uzupełnione pismem z dnia 24 listopada 2004 r., l. dz. BEiOK-11/11/2004 (data wpływu 30 listopada 2004 r.), uprzejmie wyjaśnia:

Spółka zwróciła się z zapytaniem dotyczącym kilku kwestii:
1) czy w myśl obowiązujących przepisów podatkowych, depozyt akcji prowadzony przez dom maklerski należy uznać za równoznaczny z prowadzeniem rachunku inwestycyjnego,
2) czy w przypadku prowadzenia depozytu akcji i pośredniczenia w obrocie tymi akcjami dom maklerski ma obowiązek sporządzania informacji PIT-8C i czy w przypadku jedynie pośredniczenia w transakcji pomiędzy sprzedającym a kupującym istnieje konieczność sporządzania PIT-8C,
3) sporządzania przez dom maklerski imiennych informacji o przychodach z tytułu sprzedaży akcji pracowniczych celem umorzenia, niedopuszczonych do obrotu publicznego, i pobranym zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zdaniem zainteresowanej Spółki:
ad 1) prowadzenie depozytu akcji niedopuszczonych do publicznego obrotu nie jest równoznaczne z prowadzeniem rachunku inwestycyjnego,
ad 2) nie dysponując informacjami o kosztach nabycia akcji w przypadku pośrednictwa w transakcji nie ma obowiązku wystawiania PIT-8C, podobnie jak w przypadku gdy transakcje dotyczą akcji podmiotów, dla których depozyt papierów wartościowych prowadzi Spółka; obowiązek sporządzania informacji dotyczy tych transakcji, które są dokonywane na rachunkach inwestycyjnych; oznacza to, że taki obowiązek nie obejmuje transakcji dokonanych przy udziale domu maklerskiego, ale poza rachunkiem inwestycyjnym,
ad 3) o dochodach i o pobranym zryczałtowanym podatku, o których mowa w art. 30a updof nie sporządza się dla podatników i urzędów imiennych informacji.

Ad 1. Depozyt akcji prowadzone przez dom maklerski dla celów sporządzania informacji podatkowych PIT-8C nie jest równoznaczny z rachunkiem inwestycyjnym. Szczegółowe wyjaśnienie zawarto w odpowiedzi na 2 pytanie Spółki.
Ad 2. Należy się zgodzić ze stanowiskiem, że art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), zwanej dalej updof, nie precyzuje, jakich transakcji dotyczy obowiązek wystawienia informacji PIT-8C; nie jest też sprecyzowany krąg podmiotów, na których ciąży obowiązek sporządzania tej informacji. Zgodnie z tym przepisem, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarcza osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, przesłać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje o wysokości dochodu, o którym mowa w art. 30b ust. 2, sporządzone według ustalonego wzoru.

W celu wyjaśnienia zakresu wprowadzonego przez ustawodawcę obowiązku, wobec sytuacji, że podstawowa wykładnia gramatyczna (językowa) nie przynosi zadowalających rezultatów, należy sięgnąć do wykładni systemowej i celowościowej, bowiem nie jest możliwym do zaakceptowania stan, w którym na podstawie literalnego brzmienia przepisu nie można ustalić adresata normy i zakresu jego zadań, czyli rodzaju zdarzeń, z których zaistnieniem ustawodawca wiąże powstanie pewnych obowiązków.

W uzasadnieniu rządowego projektu zmian do updof z dnia 1 sierpnia 2003 r. (druk sejmowy nr 1853) stwierdzono, że podatnik dochód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych będzie rozliczał raz w roku, j. w składanym zeznaniu podatkowym. Zatem zarówno podatnik jak i podmiot uprawniony do prowadzenia rachunku papierów wartościowych, dokonujący wypłaty tych przychodów, nie będą zobowiązani do wpłacania w trakcie roku zaliczek na podatek. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego - w terminie do dnia 31 stycznia (ten termin zmieniono na koniec lutego) roku następującego po roku podatkowym - podmioty, za pośrednictwem których podatnik dokonuje odpłatnego zbycia papierów wartościowych, będą zobowiązane do sporządzenia imiennej informacji o wysokości uzyskanego przychodu i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania podatnika.

Jak wynika z powyższego uzasadnienia, celem wprowadzenia przepisu było uzyskanie informacji o wysokości przychodów od podmiotu uprawnionego do prowadzenia rachunku papierów wartościowych, za którego pośrednictwem zbywane są papiery wartościowe. Podmioty takie wskazane są w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447 ze zm.), i są to m. in. spółki prowadzące działalność maklerską. W ocenie Naczelnika tut. Urzędu chodzi o takie pośredniczenie w obrocie, kiedy dana transakcja odbywa się w domumaklerskim, który prowadzi rachunek inwestycyjny klienta, który zlecił transakcję. Zakres zdarzeń, jakie powinny znaleźć się w PIT-8C przedstawiono poniżej.

Obowiązek sporządzenia PIT-8C powstanie w przypadku, gdy klient-osoba fizyczna będzie dokonywał transakcji za pośrednictwem domu maklerskiego, wskazanych w art. 30b ust. 2 updof, czyli:
- odpłatnego zbycia papierów wartościowych;
- realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi;
- odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających;
- odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną;
- objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Natomiast dokonywanie przez Spółkę pozostałych czynności na rzecz klientów - niezależnie od tego, czy dotyczą one rachunku inwestycyjnego, czy depozytu - nie powoduje powstania obowiązku sporządzenia informacji.

Ad 3. W odniesieniu do podatników krajowych, którzy uzyskują przychody z tytułu sprzedaży akcji pracowniczych celem umorzenia, niedopuszczonych do obrotu publicznego ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani w art. 42 ust. 2, ani w art. 42a, nie określała takiego wzoru informacji. Jakkolwiek w art. 42 ust. 2 pkt 1 updof stanowi, że płatnicy, o których mowa w art. 41 w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1 (krajowe osoby fizyczne, czyli rezydenci podatkowi) oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru - to z uwagi na nieokreślenie takiego wzoru przez Ministra Finansów w drodze rozporządzenia (na podstawie art. 45b pkt 1 updof) płatnicy odnośnie przychodów krajowych podatników opodatkowanych w sposób zryczałtowany na podstawie art. 41 ust. 4 updof - nie mają takiego obowiązku.

Mając na uwadze powyższe, Naczelnik tut. Urzędu Skarbowego uważa, że stanowiska zajęte przez Spółkę są prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj