Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzozowie
PP/443-12/6/05
z 21 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-12/6/05
Data
2005.04.21



Autor
Urząd Skarbowy w Brzozowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusz unijny
gmina
inwestycje infrastrukturalne
podatek naliczony


Pytanie podatnika
Czy Gmina ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług związanego z inwestycją objętą dofinansowaniem ze środków unijnych funduszy strukturalnych w ramach programu ,,Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich"?


Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r Nr 8, poz. 60) art. 86 ust. 1, art. 92 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 17.03.2005 r. (data wpływu 18.03.2005 r.) wraz z jego pisemnym uzupełnieniem z 30.03.2005 r. (data wpływu 31.03.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów w/w ustawy o podatku od towarów i usług - odnośnie możliwości odliczenia podatku naliczonego postanawia uznać przedstawione w podaniu stanowisko wnioskodawcy jako prawidłowe.

W dniu 18.03.2005 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzozowie pisemny wniosek Gminy z dnia 17.03.2005 r. ( uzupełniony pismem z dnia 30.03.2005 r. - data wpływu 31.03.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) odnośnie możliwości odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku naliczonego VAT. W wyżej wymienionym podaniu wnioskodawca przedstawił stan faktyczny sprawy następująco:
Gmina w 2005 r. ubiega się o dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych w ramach sektorowego Programu Operacyjnego ,,Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich" ze środków funduszy strukturalnych. Działanie 2.3 : Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego. Powyższe zadania planuje się do realizacji w latach 2005 - 2006, a są to:

  1. Przebudowa drogi powiatowej nr 2006 R, budowa chodnika.
  2. Budowa płyty stadionu sportowego wraz z szatnia i obiektami towarzyszącymi na działkach nr Ew. 994/2, 992/2, 993/4, 996, 996, 997, 998, 1001/2, 1002/2.

Wyżej wymienione zadania po ich zrealizowaniu będą służyły społecznościom lokalnym za których korzystanie nie będą pobierane opłaty. Nie będą to inwestycje dochodowe. Inwestycja będzie realizowana przez Gminę w ramach jej działalności statutowej, jest ona ustawowym zadaniem samorządu terytorialnego i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Gmina nie dokonuje odliczeń podatku VAT.
Własne stanowisko wnioskodawcy: Podstawowe zasady dotyczące naliczania podatku VAT zostały sformułowane w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku VAT, natomiast zasady odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Gmina stoi na stanowisku, że przedmiotowe inwestycje po wybudowaniu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi i Gmina nie będzie mogła odliczyć sobie wyżej wymienionego podatku VAT od kosztów wyżej wymienionych inwestycji. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny przedmiotowej sprawy uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Na podstawie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz danych dostępnych w tut. Urzędzie Skarbowym ustalono, że Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i oprócz czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, świadczy także czynności wyłączone spod działania tej ustawy, które polegają na realizacji ustawowych zadań samorządu terytorialnego. Prowadzona przez Gminę inwestycja dotycząca przebudowy drogi powiatowej nr 2006 R, budowa chodnika oraz budowa płyty stadionu sportowego wraz z szatnia i obiektami towarzyszącymi na działkach nr Ew. 994/2, 992/2, 993/4, 996, 996, 997, 998, 1001/2, 1002/2 stanowi zadanie własne Gminy, które realizowane jest w ramach ustawowych zadań samorządu terytorialnego.W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu, w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W opinii tut. organu podatkowego, w związku z tym, że prowadzona przez Gminę inwestycja, o której wyżej mowa, nie jest i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, co wynika z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego - nie jest możliwe skorzystanie przez Gminę z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z tą inwestycją, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy. Reasumując: w opisanym stanie prawnym i faktycznym należy uznać, że Gmina nie ma możliwości odzyskania (w systemie podatku od towarów i usług) podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowaną w ramach programu Operacyjnego ,,Restrukturyzacja i Modernizacja Sektora Żywnościowego oraz Rozwój Obszarów Wiejskich" ze środków funduszy strukturalnych. Działanie: Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego.

Powyższa interpretacja jest aktualna wg stanu prawnego, obowiązującego na dzień jej wydania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego. Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie niniejsze przysługuje prawo złożenia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia - zgodnie a art. 236 §2 pkt 1 Ordynacji podatkowej. Zażalenie zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę oraz zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj