Interpretacja Urzędu Skarbowego w Grodzisku Mazowieckim
1406/VAT/443-10/MW/05
z 19 kwietnia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1406/VAT/443-10/MW/05
Data
2005.04.19
Autor
Urząd Skarbowy w Grodzisku Mazowieckim
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Słowa kluczowe
obrót wierzytelnościami
Pytanie podatnika
Czy obrót wierzytelnościami sklasyfikowany wg PKWiU 65.23.10 korzysta z przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług jak wszystkie inne usługi pośrednictwa finansowego klasyfikowane wg PKWiU w sekcji J w przedziale 65 do 67.
Czy pośrednictwo w obrocie wierzytelnościami polegające na pełnieniu roli pełnomocnika, brokera polega więc takiemu samemu zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT jak i stricte sam obrót wierzytelnościami?
Pismem z dnia 19 stycznia 2005r. podatnik zwrócił się do tutejszego organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jego indywidualnej sprawie, w której na dzień złożenia wniosku nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.Podatnik przedstawił następujący stan faktyczny: W przedmiotowym przypadku istotnym jest fakt, wykonywanych przez podatnika czynności oraz grupowanie statystyczne według PKWiU dotyczące wyłącznie świadczonych przez niego usług. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 cyt. wyżej ustawy ilekroć w przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także gruntyNatomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 powołanej ustawy przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 tej ustawy. W dalszej części art. 8 sprecyzowano, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych. Z kolei w myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 - 12, art. 83. art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z regulacją zawartą w art. 509 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks Cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16 poz. 93) wierzyciel może bez zgody dłużnika przenieść wierzytelność na osobę trzecią. Wraz z wierzytelnością przechodzą na nabywcę wszelkie związane z nią prawa. Przeniesienie wierzytelności następuje generalnie na podstawie umowy sprzedaży, zamiany, darowizny lub innej umowy zobowiązującej do przeniesienia wierzytelności. Obrót wierzytelnościami tj. zakup w celu ich dalszej odsprzedaży lub windykacji stanowi świadczenie usługi. Natomiast usługi obrotu wierzytelnościami nie należy identyfikować z usługami windykacji wierzytelności (ściągania długów). Windykacja jest dochodzeniem własnych lub na przyjęte zlecenie obcych praw do majątku, rzeczy lub pieniędzy, którymi włada nie uprawniona do tego osoba trzecia. Ściąganie długów to, wykonywanie na podstawie umów zleceń czynności zmierzających do wyegzekwowania od dłużnika zleceniodawcy należnych mu wierzytelności. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w świetle nowej ustawy o podatku od towarów i usług pod pojęciem usług ściągania długów należy rozumieć świadczenie usług windykacji wierzytelności na zlecenie. Nie należy pojęciem ściągania długów określać innych czynności niż omówione powyżej. Usługa obrotu wierzytelnościami nie zawiera się w katalogu działań, które można określić mianem ściągania długów. Samo nabywanie wierzytelności nie musi być w ogóle połączone z późniejszym prowadzeniem windykacji nabytych wierzytelności, lecz może nastąpić z zamiarem jej dalszej odsprzedaży. Należy zatem rozgraniczyć czynności nabywania wierzytelności, obrotu nimi od czynności ściągania długów. Choć są to usługi najczęściej powiązane ze sobą nie są to jednak czynności tożsame.
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.