Interpretacja Izby Skarbowej w Warszawie
PD-005U-869/04/EP
z 27 stycznia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-005U-869/04/EP
Data
2005.01.27
Referencje
Autor
Izba Skarbowa w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Słowa kluczowe
data zapłaty
faktura
moment powstania przychodów
produkcja filmowa
reklama
sponsoring
termin płatności
wpłata
wykonanie usługi
zaliczka
Pytanie podatnika
Czy wpłata od sponsora, dokonana w terminie 14 dni od podpisania umowy sponsoringu, stanowi przychód podatkowy w miesiącu jej otrzymania, czy w miesiącach przyszłych, w których usługi wynikające z tej umowy (m. in. prawo posługiwania się tytułem „Sponsora Filmu”, umieszczenia logo firmy na taśmie filmu) zostaną wykonane przez Podatnika?
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uzupełnia na podstawie art. 14 b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informację o zakresie stosowania przepisów prawa, udzieloną przez Naczelnika Drugiego Mazowieckiego urzędu Skarbowego w Warszawie, pismem z dnia 21.12.2004 r. Nr US72/ROP1/423/754/04/AJ. Stan faktyczny: Spółka zajmuje się produkcją filmową oraz związaną z tym działalnością reklamową. W związku z produkcja nowego filmu Spółka zawarła umowę sponsoringu. Sponsor zobowiązał się do przekazania Spółce środków na produkcję filmu w określonej kwocie, płatnej w terminie 14 dni od podpisania umowy sponsoringu (pkt 2.1 umowy). W zamian Sponsorowi z chwilą zakończenia montażu filmu, przysługują określone w umowie uprawnienia, m. in. prawo posługiwania się tytułem „Sponsora Filmu”, umieszczenia logo firmy na materiałach reklamowych dotyczących filmu, w programach telewizyjnych, spotach reklamowych i innych materiałach reklamowych dotyczących filmu. Spółka kieruje pytanie czy w przedstawionym stanie faktycznym wpłata od sponsora określona przez nią jako zaliczka, stanowi przychód podatkowy w miesiącu jej otrzymania, czy w miesiącach przyszłych, w których usługi te zostaną wykonane? Naczelnik Urzędu Skarbowego w udzielonej podatnikowi odpowiedzi stwierdził, że zapłatę dokonaną przez Sponsora należy uznać za przychód w dniu wystawienia faktury, zgodnie z art. 12 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Organ weryfikujący informację udzieloną przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, stwierdza: Z podatkowego punktu widzenia przedmiotowa umowa sponsoringu dotyczy w istocie zakupu przez sponsora usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. Po stronie sponsorowanego występują: przychód do opodatkowania równy otrzymanej zapłacie za wykonanie usługi reklamowej i koszty podatkowe równe kwotom wydatkowanym na wykonanie tej usługi. Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.) za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane. Kwestia momentu osiągnięcia przychodów została unormowana w art. 12 ust. 3a ustawy podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że za datę powstania przychodu uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym: 1. wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe lub 2. wykonano usługę, w tym częściowo wykonano usługę, jeżeli jej częściowe wykonanie stanowi wynikający z umowy lub z odrębnych przepisów tytuł do zapłaty, lub 3. otrzymano zapłatę za wykonanie świadczenia – w pozostałych przypadkach. W ust. 4 powołanego art. 12 ustawodawca enumeratywnie wyliczył, co nie zaliczamy do przychodów. I tak w pkt. 1 zapisano, iż do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych.Przepis ten dotyczy w istocie zaliczek otrzymanych na poczet, np. usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, i w ten sposób Spółka kwalifikuje otrzymaną do sponsora zapłatę wynikającą z umowy sponsoringu. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej taka kwalifikacja jest błędna, gdyż nie mamy tu do czynienia z zaliczką. Z przedstawionej Umowy sponsoringu wynika, że zapłata kwoty należnej sponsorowi miała nastąpić w całości 14 dni od podpisania umowy. Brak jest w przedmiotowej umowie jakichkolwiek zapisów mówiących o wpłatach zaliczkowych. Otrzymana zapłata nie spełnia zatem warunku nie zaliczenia jej do przychodów na podstawie powołanego art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przy kwalifikowaniu momentu osiągnięcia przychodu z tytułu przedmiotowej umowy sponsoringu należy zastosować w/cytowany przepis art. 12 ust. 3a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zasadą wynikającą z tego przepisu jest, iż przychód występuje w dacie wystawienia faktury. Jednak w sytuacji, gdy wydanie rzeczy, wykonanie usługi (częściowe wykonanie usługi) lub zapłata za wykonanie świadczenia nastąpią w miesiącu/miesiącach wcześniejszych niż miesiąc, w którym wystawiono fakturę, przychód wystąpi w ostatnim dniu miesiąca, w którym wydano rzecz, wykonano usługę (częściowo wykonano usługę), lub otrzymano zapłatę. Jeżeli zatem Spółka otrzymała zapłatę za wykonanie świadczenia w postaci usługi reklamowej w miesiącu/miesiącach wcześniejszych niż miesiąc, w którym wystawiono fakturę, przychód wystąpi w ostatnim dniu miesiąca, w którym otrzymano zapłatę. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.